URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Martie 2024, 12:05

Inelul Metropolitan, mai scump cu 5 milioane euro. Bolojan speră ca proprietarii de terenuri din Cheriu să nu-l mai atace în justiție

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu câteva ore înainte ca aleșii bihorenilor să dezbată documentația revizuită a Inelului Rutier Metropolitan, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a declarat că acesta va costa cu circa 5 milioane euro în plus față de varianta inițială și a afirmat că ea respectă sentința Curții de Apel Cluj, care la finele anului trecut a dispus anularea hotărârilor privind documentația inițială.

De asemenea, Bolojan și-a exprimat speranța că documentația va fi votată inclusiv de opoziția din CJ Bihor, iar proprietarii de terenuri nu o vor ataca încă o dată în justiție, chiar dacă deja, după decizia instanței clujene, vor fi afectați de exproprieri suplimentare.

Noi exproprieri

„Pe ordinea de zi de astăzi a Consiliului Județean se află acest proiect foarte important”, a spus Bolojan într-o conferință de presă susținută miercuri dimineață la Primăria Oradea împreună cu edilul Florin Birta, referindu-se la faptul că aleșii bihorenilor vor avea de votat, de fapt, două noi proiecte privind Inelul Rutier Metropolitan, și anume aprobarea noilor indicatori tehnico-economici și extinderea culoarului de expropriere, în urma unei sentințe a Curții de Apel Cluj pronunțate la finele anului trecut.

Așa cum BIHOREANUL a arătat la acea vreme, după ce inițial Tribunalul Cluj le-a respins-o, Curtea de Apel Cluj a admis parțial cererea a 21 de proprietari de terenuri din satul Cheriu, comuna Oșorhei, care au deschis un proces ca urmare a nemulțumirii provocate de faptul că traseul Inelului Rutier Metropolitan le va traversa terenurile.

Pentru că instanța a obligat CJ Bihor să reproiecteze cei 17 km ai construcției cu profil nu de drum județean, ci de drum național, Bolojan a spus că platforma drumului va fi lărgită de la 8 la 9 metri, ceea ce implică exproprieri suplimentare față de cele deja făcute.

„Față de suprafața inițială expropriată de circa 339.000 metri pătrați, aceasta va crește la aproximativ 387.000 mp, deci cam cu 12%, 47.000 mp, din care o treime sunt în domeniul public (n.r. – al comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid), iar două treimi terenuri private”, a spus Bolojan.

De ce se păstrează traseul

Pe de altă parte, în condițiile în care Curtea de Apel Cluj a obligat CJ Bihor și să motiveze de ce a ales traseul cu traversări ale unor zone intravilane, Bolojan a arătat că este recomandabil ca orice variantă ocolitoare să fie dusă prin extravilan, dar nu și obligatoriu, iar acest lucru în cazul inelului nu era nici posibil din cauza „felului în care cele trei primării și-au definitivat intravilanul”.

Concret, a exemplificat Bolojan, intravilanul comunei Oșorhei se întinde până aproape de fosta fabrică Coca Cola din Săcădat, în zone unde nu există nicio casă, iar „dacă ar fi trebuit să ocolim (n.r. - intravilanul celor trei comune) ne-am fi mutat câțiva kilometri spre Săcădat, Hidișelu de Sus și Leș. Nu aveam bani (n.r. - pentru un traseu mai lung), am fi intrat în arii protejate, prin păduri, în zone cu declivități mari, ar fi trebuit construite mai multe viaducte”, a zis Bolojan.

Prin urmare, va fi păstrat traseul decis inițial al inelului metropolitan, cu diferența că alegerea va fi motivată clar, iar drumul va fi mai larg, ceea ce implică nu doar exproprierea unor suprafețe de teren în plus, ci și creșterea costului proiectului, dar totuși în limitele din studiul de fezabilitate.

„Datorită faptului că în urma licitației (n.r. - pentru desemnarea constructorilor) valoarea lucrărilor a coborât sub SF (n.r. studiul de fezabilitate), noul SF se va vota la valoarea inițială, care acoperă noua valoare în plus. Am făcut o simulare a noului Proiect tehnic, care ne va fi predat luna viitoare, și estimăm că va crește cu aproximativ 10-13%, de la 40 milioane euro la aproximativ 45 milioane euro”, a spus Bolojan.

„Sper într-o decizie rațională”

În condițiile în care pentru aprobarea proiectului este necesară o majoritate de două treimi a consilierilor județeni, iar documentația inițială a inelului a fost aprobată în toamna anului 2022 abia la a patra încercare, după ce doi reprezentanți ai PSD Bihor au votat alături de cei ai PNL Bihor, BIHOREANUL a vrut să afle dacă Bolojan a discutat noua documentație cu aleșii opoziției și dacă se așteaptă ca aceștia să își dea acordul.

„Sper într-o decizie rațională a plenului Consiliului. Datele au fost prezentate grupurilor de consilieri”, a răspuns șeful administrației județene, subliniind că noua documentație respectă cerințele sentinței Curții de Apel Cluj.

Pe de altă parte, întrebat și dacă se așteaptă de la cei 21 proprietari din Cheriu, care vor fi expropriați cu suprafețe chiar peste cele inițiale, să deschidă o nouă acțiune în justiție, Bolojan a afirmat că nu știe ce reacție vor avea aceștia, dar speră să fie tot una rațională: „Nu știu care va fi (n.r. - reacția), dar din punctul meu de vedere, respectând ad literam sentința, nu există niciun motiv. Asta nu înseamnă că cetățenii nu pot declanșa un nou proces, nu am cum să știu asta, dar mă aștept și din partea lor la o reacție rațională”.

Conchizând, Bolojan a afirmat că, dacă noua documentație va obține aprobarea CJ Bihor, lucrările pentru construirea inelului vor fi reluate pe tot traseul (din ianuarie 2024 se desfășoară doar la viaductele din Betfia și din Băile Felix), arătându-se „convins că anul viitor acest drum va deveni operațional”.

Lansat în 2021

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan, care să ocolească sudul Zonei Metropolitane Oradea, inclusiv localitățile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, creând o nouă legătură între DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad, a fost inițiat de președintele CJ Bihor în anul 2021.

În iunie 2022, un grup de localnici din Cheriu, susținuți de reprezentanți ai PSD Bihor, au protestat față de proiect, cerând ca șoseaua să nu traverseze o parte din terenurile agricole pe care le dețin în acest sat.

Însăși aprobarea proiectului în CJ Bihor a fost făcută abia la o a patra încercare, după ce în trei ședințe reprezentanții PSD din „parlamentul” județean au votat împotrivă, în final doi dintre ei, Ioana Bara și Ciprian Anta, votând pentru, motiv pentru care au fost sancționați de PSD Bihor, prima fiind obligată să demisioneze din partid, iar celălalt din CJ Bihor.

Lucrările sunt finanțate prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny în baza unui contract semnat în luna aprilie a anului trecut, iar lucrările au început în luna septembrie, fiind executate pe două loturi de către firme diferite, din Oșorhei până în Băile Felix și de acolo până în Nojorid.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
uau
Asa vor fi mai multe zboruri, ca pot ajunge cei din Osorhei la aeroport
Postat 27 Martie 2024, 16:27 de Mihaita
Mii de mulțumiri Clujanului cu flotant de Cheriu
Asa drumul de mai bun :::::))))
Postat 27 Martie 2024, 14:13 de Sandu2100
Depinde cum "zdrobeşti" terenurile
Dacă îți bați joc de parcelele oamenilor(în stilul caracteristic), normal că vor contesta traseul, ar fi proşti să n-o facă.
Postat 27 Martie 2024, 13:41 de Maikeltroll
Cine vorbește de REACȚIE RAȚIONALĂTE
Păi a apărut nu de mult, în paginile acestui ziar, reacția PERFECT RAȚIONALĂ, a unuia din cei care au atacat EXPROPRIEREA (având domiciliu la Cluj din fericire, din această cauză procesul a avut loc la Cluj), prin care solicita persoanelor decidente, să nu se aprobe continuarea ABUZURILOR. Adică aveți teren în zonă aparținând UAT Oșorhei, pe care să faceți inelul, dar e mai convenabil să EXPROPRIAȚI pe bani de nimic și ulterior să vindeți ternul UAT-ului la un preț mult mai mare, deoarece va avea vad comercial. Din câte știu există o lege, care prevede, că nu poți să expropriezi teren, dacă deții teren în apropiere pe care să îți faci inelul. Iar dacă PSD, îți va vota HCL, înseamnă că puteți merge pe liste comune și aici la Oradea, ca la Timișoara.
Postat 27 Martie 2024, 12:55 de Impaciuitorul
Audiatur et altera pars. Ce spun cei din Cheriu despre minciunile birtinezului
Inelul metropolitan a fost implementat prost de administrația bihoreană, împotriva celor de aici. Extravilanul e la o aruncătură de piatră de traseul stabilit, dar au insistat să-l ducă in intravilanul satului Cheriu și, mai mult, au trasat drumul de a curmezișul zonei care prin Planul Urbanistic General e pentru locuit și servicii, chiar dacă acum pe aceste terenuri se face agricultură. Au încercat să inducă instanța în eroare, ignorând satul Cheriu, argumentând cum că intravilanul comunei Oșorhei e foarte extins și greu de ocolit. Normal ar fi să evite zona de intravilan cu totul, dar și dacă intră pe aceasta, firesc e să traseze drumul în așa fel încât să afecteze un număr minim de proprietăți, nu să fragmenteze cât mai multe. Am încercat să discut [dl Someșan]dar nu am avut cu cine să vorbesc. Au argumentat că reduc poluarea din localitățile învecinate, dar o bagă la noi în sat, într-o viitoare zonă locuită. În fața instanței, au argumentat că e vorba de un drum de legătură între localitățile din zona metropolitană, ori se vede clar că acest drum ocolește localitățile respective și un atare drum nici nu se justifică prin numărul de oameni care au treburi în satele vecine. E o centură metropolitană, clar. Cei de la CJ uită că au privilegiul să administreze banul tuturor dar nu oricum doresc, dacă un traseu mai lung ar fi însemnat costuri în plus, au datoria să găsească acele fonduri, nu să sacrifice proprietățile oamenilor. Nu este normal ca politicienii să își bată joc de ei și de drepturile lor în aplauzele celor care nu cunosc adevărul
Postat 27 Martie 2024, 12:34 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON