URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Ianuarie 2024, 18:35

Motivarea Curții de Apel Cluj: Consiliul Județean Bihor n-a justificat traseul Inelului Rutier Metropolitan și nici n-a făcut un studiu de trafic (DOCUMENT)

Motivarea Curții de Apel Cluj: Consiliul Județean Bihor n-a justificat traseul Inelului Rutier Metropolitan și nici n-a făcut un studiu de trafic (DOCUMENT) Mai mulți localnici din Cheriu au contestat încă din vara anului 2022 traseul Inelului Rutier Metropolitan, care le străpunge terenurile din intravilan (foto: arhivă)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Județean Bihor a anunțat marți că lucrările la Inelul Rutier Metropolitan vor continua, dar vor fi făcute anumite ajustări după ce Curtea de Apel Cluj a anulat mai multe hotărâri ce privesc construcția șoselei, într-un proces pornit de localnici din Cheriu, nemulțumiți că aceasta le-ar trece peste terenurile aflate în intravilan. 

În motivarea sentinței, judecătorii au arătat că CJ Bihor nu a avut la bază vreun studiu de trafic și nici n-a justificat traseul ales. Președintele CJ, Ilie Bolojan, nu spune însă dacă se ia în calcul schimbarea traseului, adică exact problema invocată de sătenii care au intentat procesul.

Bolojan: „Vom reproiecta”

„Consiliul Județean Bihor a luat cunoștință de motivarea Curții de Apel Cluj prin care instanța justifică decizia civilă de anulare a hotărârilor Consiliului Județean Bihor privind Inelul Rutier Metropolitan (HCJ nr. 139/10.06.2022, HCJ nr. 203/18.08.2022 și HCJ 248/22.09.2022)”, se arată într-un comunicat trimis de instituția bihoreană. 

Instanța arată că CJ Bihor prezintă lucrarea în mod eronat ca fiind un drum de legătură între drumuri județene, și nu o variantă ocolitoare, pentru construcția căreia trebuie respectate alte reguli. 

Astfel, cum șoseaua are caracteristicile unei variante ocolitoare, judecătorii Curții de Apel Cluj arată că trebuiau respectate dispozițiille art. 37 din O.G. nr 43/1997, inclusiv realizarea unui studiu de trafic, care lipsea din documentația CJ Bihor, precum și să justifice traseul ales. Amintim că tocmai traseul a fost contestat de localnicii din Cheriu.

Ilie Bolojan a transmis o declarație pe această temă, precizând că se vor discuta variantele propice pentru respectarea sentinței și, în același timp, continuarea lucrărilor. 

„Până la sfârșitul acestei săptămâni vom avea o întâlnire tehnică în care vom stabili cu exactitate ce este de făcut pentru a respecta hotărârea judecătorească și pentru a continua proiectul. În principiu, va fi nevoie să reproiectăm inelul metropolitan la o clasă tehnică de tip drum național, ceea ce înseamnă că drumul, inclusiv acostamentele, va avea o lățime de minim 8,5 metri, în loc de 8 metri, cât este în prezent. În ceea ce privește viaductele și podețele, acestea se încadrează în normele stabilite de lege. Lucrările continuă la cele două viaducte. De asemenea, va fi necesar să verificăm dacă actualul traseu respectă caracteristicile unui drum de clasă III:  raze și viteză de proiectare”, a explicat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor. 

Consiliul Județean Bihor va adopta noi hotărâri pentru realizarea obiectivului de investiții, cu respectarea considerentelor deciziei Curții de Apel Cluj. 

Dacă e ocolitor, ocolește intravilanul

De notat faptul că șeful CJ Bihor nu vine cu nicio precizare legată de principala problemă ridicată de proces, și anume traseul Inelului Metropolitan, contestat de grupul de localnici din Cheriu. Instanța clujeană se pronunță, însă, asupra acestui subiect, arătând că definirea șoselei ca variantă ocolitoare a municipiului Oradea, nu doar ca simplu drum de interes județean, de legătură între localități, prezintă relevanță și prin prisma alegerii traseului, care ar trebui să ocolească intravilanul localităților.

Potrivit art. 37 alin. 1 din O.G. nr. 43/1997, invocat de contestatari, „pentru descongestionarea traficului în localităţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres, drumuri internaţionale «E» şi drumuri naţionale se realizează variante ocolitoare, situate, de regulă, în afara intravilanului localităţilor, pe baza studiilor de trafic”.

„Făcând aplicarea acestui text legal, reţinem că Inelul rutier metropolitan în discuţie trebuia realizat în principiu în afara intravilanului localităţilor, iar amplasarea sa în intravilan trebuia să fie justificată în mod corespunzător. Reclamantul şi intervenienţii au susţinut de la început că traseul propus traversează în mod nejustificat intravilanul localităţii şi fărâmiţează excesiv terenuri valoroase, iar art. 37 impunea autorităţii să justifice selectarea amplasamentului în intravilanul localităţilor; o asemenea motivare lipseşte în speţă”, a remarcat Curtea de Apel Cluj, care consideră că CJ Bihor nu a făcut o justificare corespunzătoare a variantei de traseu alese, deși ea este impusă de lege.

„Studiu” desființat

Consiliul Județean a invocat faptul că, pentru realizarea documentaţiei tehnico-economice, autorităţile publice locale implicate au studiat şi analizat mai mult de 10 variante de traseu cu lungimile cuprinse între 16,5 şi 25,8 km, în cadrul unor „întâlniri de lucru”, care însă „nu s-au materializat prin semnarea unor înscrisuri”, constată instanța. 

„De asemenea, varianta ocolitoare putea fi realizată doar pe baza studiilor de trafic, însă adoptarea actelor administrative atacate s-a realizat în lipsa unui studiu de trafic, acesta fiind realizat ulterior, în februarie 2023 şi a fost depus la dosar în cursul procesului”, au remarcat judecătorii.

De altfel, aceștia desființează cu minuțiozitate și respectivul „studiu” întocmit de către Edildrum Construct S.R.L., arătând că este de faptul unul formal, bazat pe date vechi de 8 ani, dintr-un recensământ din 2015, și care nu ia în calcul coeficienţii de evoluţie a traficului în timp. Magistrații au făcut ei înșiși niște simulări ale traficului, pentru a demonstra încadarea corect a Inelului în rândul variantelor ocolitoare.

Așadar, rămâne în continuare de văzut cum va răspunde administrația județeană criticilor din sentință, care par să vizeze nu doar reproiectări de raze și viteze, ci lucruri mai de esență, legate de justificarea corectă a traseului ales și respins vehement de localnicii din Cheriu. 

Citește aici motivarea integrală a Curții de Apel Cluj și vezi argumentele judecătorilor!

Inel în lucru

Inelul Rutier Metropolitan va avea o lungime totală de 17 kilometri și, potrivit inițiatorilor, are rolul de a fluidiza traficul în zona metropolitană a Oradiei. Drumul asigură legătura drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, și cu centurile din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin.

Finanțarea este asigurată de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național „Anghel Saligny”, precum și din alocările Consiliului Județean Bihor și ale Primăriei Municipiului Oradea.

Execuția proiectului, împărțită în două loturi, a început în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și a ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 20%. Nu s-a lucrat pe porțiunea din Cheriu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
vasi/adi13
Am întrebat un Clujan și a zic ca nu au început, și oricum el crede ca mai repede băgă Birta metrou in Oradea.
Postat 01 Februarie 2024, 10:57 de Sandu2100
sandu cel cu buda-n curte
Deja lucrarile la metrou au inceput boule! Hai canta in alta parte. Mult poti sa minti pentru un preot
Postat 31 Ianuarie 2024, 18:45 de vasi13
vasi/adi13
Iar inventezi ca un propagandist nu am.spus ca nu se vace in veci, dar le suceti tu " Metroul Clujului este în faza de proiectare, iar lucrările ar trebui să înceapă la 1 martie 2024 " este spudie de trafic, și de fezabilitate dar nu se accepta la Cluj.
Postat 31 Ianuarie 2024, 17:30 de Sandu2100
sandu cel cu buda-n curte
Are treaba Clujul eca e capitala regiunii NV. Si se vede cum sunt facute toate lucrarile fara nici un studiu de trafic, doar ce ii tuna prin cap sefului tau sprancenat. Vezi ca lucrarile la metrou au inceput, parca anul trebut spuneai ca nu se va face in veci nimic in Cluj. Bine tu de toate orasele spui ca nu se face sau s-a facut, doar ca s-a facut dar asa e propaganda ta, gen URSS, mintim c nerusinare.
Postat 31 Ianuarie 2024, 16:12 de vasi13
Moare Cluju de invidie
Nu știu Clujenii cu e sa ai centuri și altele, se laudă că fac metrou dar bat pasul pe loc. Da nu-i problemă ca face Bolojan rost de bani și face inel metropolitan cu 2 benzi pe sens și pasaje, numa asa sa vadă Clujenii și PZD-eu ca se poate.
Postat 31 Ianuarie 2024, 10:52 de Sandu2100
Erată.
"Comun" este de fapt "comune" (UAT-uri).
Postat 31 Ianuarie 2024, 10:25 de KP
Un inel metroplitan presupune ocolirea "metropolei".
Asta înseamnă ocolirea centrelor de comun ale zonei metropolitate și crearea astfel a unei arii urbane și construibile extinse. Normal că este o aiureală să fragmentezi ideea în sine, amestecând industrii cu rezidențial și comercial cu agricol. Până și judecătorii Curții de Apel au înțeles ce și cum ar trebui să arate un studiu de trafic, unul de mobilitate regională și unul de urbanizare zonală. Edilii bihoreni însă, cei care pun "căruța înaintea boilor" ... mai întâi cheltuie pe organizare de șantier, sapă și cară materiale de construcții, abia apoi măsoară, calculează și proiectează. La fel cum au făcut cu șanțurile betonate din centrul civic ... și în acest caz, al inelului metropolitan, totul trebuie reproiectat și refăcut.
Postat 31 Ianuarie 2024, 10:23 de KP
Nu se intimpla asa ceva daca studiul era facut de firma Planwerk din Cluj Napoca
[ https://www.crisana.ro/stiri/actualitate-2/studiu-finalizat-cladiri-mai-inalte-in-zona-centrala-centrul-oradiei-comparat-cu-un-sat-168964.html ] [ https://www.ebihoreanul.ro/stiri/oradea-verticala-primarul-ilie-bolojan-insista-cu-supraimpozitarea-cu-50-a-cladirilor-cu-un-singur-nivel-din-centrul-orasului-146758.html ] ... Bolojan "insista", "refuza"... [ https://www.ebihoreanul.ro/stiri/reguli-cu-nereguli-desi-justitia-i-le-anuleaza-primaria-oradea-refuza-sa-si-retraga-regulamentele-abuzive-153096.html ]
Postat 30 Ianuarie 2024, 20:48 de excalibur
In atentia colegiului de conducere al Curtii de Apel Oradea
Poate se inspira distinsii magistrati bihoreni din hotararea CACj! Da de gandit cum de birtinezul & gasca castiga in Bihor 90% din cauze, dar pierd 90% din cauze cand se judeca la alte curti de apel....
Postat 30 Ianuarie 2024, 18:53 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON