URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Aprilie 2015, 07:46

Eşti tare, ai parcare! Primăria Oradea scoate la licitaţie parcările de domiciliu, deşi acestea sunt insuficiente

Eşti tare, ai parcare! Primăria Oradea scoate la licitaţie parcările de domiciliu, deşi acestea sunt insuficiente IA PARCAREA, NEAMULE! Deşi conştienţi că locurile de parcare din Flammarion nu acoperă nici măcar un sfert din necesar, angajaţii AIO le-au licitat, apoi au „grăniţuit” cele 11 parcări cu o linie continuă, ca să nu blocheze nimeni accesul norocoşilor!
Eşti tare, ai parcare! Primăria Oradea scoate la licitaţie parcările de domiciliu, deşi acestea sunt insuficiente CUMPĂRAT! Noile zone rezidenţiale se confruntă cu aceeaşi criză a locurilor de parcare. În zona Nufărul Plaza, un locatar supărat şi-a avertizat un vecin cu bileţel pe parbriz: „Locul de parcare este cumpărat. Vă rog să îl eliberaţi!”
Eşti tare, ai parcare! Primăria Oradea scoate la licitaţie parcările de domiciliu, deşi acestea sunt insuficiente LA JUMĂTATE. Dezvoltatorii noilor zone rezidenţiale, cum ar fi Ared (stânga) au asigurat doar jumătate din necesarul locurilor de parcare. Constructorul clădirii de birouri abandonate în strada Războieni (dreapta) nici măcar atât...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Statisticile vorbesc de la sine. În Oradea, cele circa 20.000 locuri de parcare amenajate sunt împărţite la 79.084 maşini. Pentru fiecare loc se bat nu mai puţin de patru proprietari de autoturisme! Având în vedere „concurenţa”, aproape că nu e zi să nu se lase cu scandal în cartierele aglomerate.

În loc să facă pace, municipalitatea pune gaz pe foc, organizând licitaţii pentru a împărţi contra cost parcările şi aşa insuficiente. „Noi nu obligăm asociaţiile de proprietari să facă licitaţii, dar dacă asta cer, suntem de acord. Mai vin nişte bani la buget”, recunoaşte Cristian Beltechi, directorul AIO.

Râcă între vecini

Dacă aveţi un loc de parcare liber lângă casă sunteţi norocos. Disproporţia dintre cerere şi ofertă a declanşat adevărate războaie în cartierele orădene, începând cu cele mai aglomerate, Rogerius şi Nufărul. Tot mai des, şoferi nemulţumiţi îşi trag sudalme peste capotă sau cheamă Poliţia Locală pentru ridicarea maşinii contravenientului care i-a ocupat locul rezervat.

Culmea, în loc să calmeze combatanţii, AIO mai tare îi aţâţă, licitând locurile pentru a-şi spori încasările, deşi de bun-simţ ar fi ca acolo unde ele sunt insuficiente, măcar să nu bage râca între vecini. „Regulamentul parcărilor de domiciliu spune că acolo unde locurile sunt insuficiente sau sunt mai multe cereri pe un loc, ele se licitează”, spune Cristian Beltechi.

Mulţi contra puţini

Luna trecută AIO a scos la licitaţie, de pildă, 11 locuri în zona Flammarion din Rogerius. Înghesuite în curtea unor blocuri cu sute de apartamente arondate la trei asociaţii de proprietari diferite, parcările s-au dat ca pâinea caldă. „Numai ce am văzut că s-au trasat parcările şi s-a făcut licitaţie. Eu nu am fost invitat, deşi blocul meu e la 5 metri de parcare”, reclamă Cristian Mada. Orădeanul a fost omis pentru că aparţine de altă asociaţie, iar reprezentanţii ei nu au cerut licitarea parcărilor.

Teodor Mihincău, preşedintele ascociaţiei Flammarion, zice că n-a avut de ales. „Noi nu vrem licitaţie pentru că întotdeauna vor fi nemulţumiţi. Dacă până acum toată lumea îşi parca maşina la mica înţelegere, unde prindea loc, după ce se vând locurile, unii, puţini, au unde îşi lăsa maşina, iar alţii, mulţi, trebuie să se mute pe la blocurile vecine. Iar acolo încep alte certuri”, spune Mihincău.

Blocuri noi, boală veche...

Criza locurilor de parcare loveşte, culmea, inclusiv noile zone rezidenţiale. Indiferenţa Instituţiei Arhitectului Şef a dus în ultimii ani la apariţia unor blocuri gigant, cum sunt cele din strada Lăpuşului, în spatele cărora abia dacă sunt câteva parcări. Nicidecum câte una pentru fiecare apartament, cum ar fi normal având în vedere actualul grad de motorizare!

Şi la fel e în majoritatea zonelor rezidenţiale. În cartierul Prima, unde între trei blocuri cu peste 400 apartamente sunt trasate puţin peste 100 locuri, orădenii şi-au montat mecanisme de blocare a loculurilor de parcare, iar în zona Nufărul Plaza, unde la un bloc cu peste 100 apartamente dezvoltatorul abia dacă a amenajat 70 de parcări, vecinii îşi lasă bilete în parbriz. La blocurile Ared constructorul nici măcar nu şi-a bătut capul să-şi respecte proiectul, potrivit căruia va asigura un număr îndestulător de locuri de parcare. Motivul? Costă...

Parcare cât maşina!

Constructorii refuză să investească în parcări. „Nu le fac pentru că nu le vrea nimeni!”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Dat fiind preţul ridicat al terenului, o parcare simplă, la nivelul solului, începe de la 2.500 euro şi poate ajunge şi la 5.000 dacă este subterană. Cât o maşină!

Aşa s-a întâmplat cu clădirea de birouri din strada Războieni, începută şi abandonată de constructor pentru că nu gândise suficiente locuri la demisol, dar şi cu blocul nou din strada Sovata, al cărui proprietar a fost obligat de Primărie să reducă numărul de apartamente pentru a se încadra în numărul de parcări.

Cel mai bun exemplu e însă blocul din strada Lăpuşului: în loc să plătească 3.000 euro pe o parcare privată, proprietarii şi-au depus cereri la licitaţiile organizate de asociaţiile vecine pentru a obţine un loc cu o chirie de 100-200 lei pe an. „Regulamentul de parcări la domiciliu nu face deosebire între un bloc şi altul. Dacă locuinţa este la 30 de metri, proprietarul poate participa la licitaţie fără probleme”, spune Mălan.

Sub ochii Primăriei

Criza locurilor de parcare a fost agravată de indiferenţa municipalităţii, care ani de zile a aplicat HG 525/1996, un normativ depăşit de realitate, ce obligă constructorii să asigure parcări pentru doar 60% din apartamente. Ceea ce este puţin! Mai mult, Primăria nici măcar nu a verificat dacă parcările aprobate prin PUZ au şi fost amenajate în teren. „Dacă nu ne-a făcut nimeni sesizare, am considerat că este OK”, recunoaşte Adriana Lipoveanu, coordonatorul Instituţiei Arhitectului Şef.

Abia în urmă cu doi ani, la dezbaterea noului Plan Urbanistic General, Comisia Municipală pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului a hotărât ca, din 2013, să aprobe doar construcţiile care au prevăzute un loc de parcare la fiecare apartament. Rapid, s-au găsit însă şi excepţii! Viitoarele blocuri ANL de la intersecţia Căii Aradului cu Sîntandreiului şi construcţia ridicată de Episcopia Greco-Catolică în strada Michelangelo pentru tinerii proveniţi din familii defavorizate au fost scutite, fiind considerate proiecte sociale. De parcă acei chiriaşi n-ar avea nevoie de maşini. Iar când le vor avea, le vor parca în aer?


„Am avut cazuri în care vecinii s-au licitat între ei până au ajuns să plătească 5.000 lei pentru un loc de parcare în Rogerius şi 3.000 lei pentru unul în Nufărul. Era aberant. Am anulat licitaţiile şi în final locurile s-au dat cu 330 lei şi 250 lei”

Cristian Beltechi


GREU DE CONVINS

Parcări (numai) pe hârtie

Spre deosebire de situaţiile în care are de a face cu orădenii de rând, pe care îi amendează dacă nu respectă regulile privind amenajarea unei proprietăţi, în cazul dezvoltatorilor, Primăria e mult mai îngăduitoare. Spre exemplu, deşi nu a construit nici acum parcările aferente celui de al treilea bloc din strada Tudor Vladimirescu, firma Ared nu riscă mai nimic. „I-am dat un termen de conformare până la 25 aprilie, dar nu s-a întâmplat nimic. Vom vedea ce vom face în continuare”, spune Adriana Lipoveanu (foto), directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef.

Dezvoltatorul va fi somat să respecte documentaţia depusă la PUZ sub sancţiunea unei amenzi de 2.500 lei. Cum Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului nu este explicită, n-ar fi exclus ca antreprenorul să scape cu atât, iar pe locul parcărilor să ridice încă un bloc. Că e mai profitabil...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
ce porcărie!!!!
Plin de clădiri goale ... din'alea smenuite de şmecheri ... cu locuri de parcare căcălău şi bieţii blochişti licitează ... ban la ban adică :))) fără a jugni vreuna din părţi
Postat 28 Aprilie 2015, 23:00 de ADINA
;
Intre blocurile existente primaria sau altii nu vor mai rezolva parcarile decat cand buldozerul va rade blocurile, prin urmare e normal sa liciteze. Dealtfel nu cred ca acolo unde primaria a amenajat 11 locuri de parcare, inainte erau 100 si reguli nescrise tot existau: cel mai musculos, cel mai interlop, ala cu pile, ala de dezumfla rotile, ala de trage cu cheia pe portiera etc. Nici la liber nu e ok...adica vecinu care vine in fiecare zi la ora 2 de la serviciu sa parcheze "la scara", iar cei care vin mai tarziu, la 10 cvartale. In schimb regulamentul de urbanism trebuie aplicat. Legea nu te limiteaza sa stabilesti mai multe locuri de parcare prin HCL, ci sa nu permiti mai putine de 60%. Insa la noi urbanismul se face din birou, fara sa cunoastem situatia reala din teren, cu atat mai putin daca proiectele se respecta. Ia sistati furnizarea de apa-canal, termoficare etc daca dezvoltatorii nu respecta angajamentele sau puneti o garantie din care sa poata amenaja primaria parcarea.
Postat 28 Aprilie 2015, 12:22 de ferfeleaga
Deşi Bihoreanul e "bujie" la edil ... !!!
Inteligentă observaţie în titlul articolului ... !!! Bihorene, dacă ar fi suficiente nu s-ar face licitaţie !!!
Postat 28 Aprilie 2015, 10:24 de WinDos
parerea mea
Mi se pare putin ciudat titlul ales. Stiu ca vreti sa atrageti atentia primariei asupra unei probleme anume, ce trebuie rezolvata dar esenta este in aplicarea HG 525/1996 si sa ceara primaria locuri doar pt 60% din apartamente, cand ar putea fi mai restrictiva si sa ceara pt 100%. Insa dar, insa, cat despre licitatii, asta e economia de piata: cand un produs e rar si la mare cautare sau nevoie - ii creste pretul. Logic sa se liciteze, asta e solutia "capitalista". Imi pare ciudata reactia "socialista" a primariei vazand cum decurg licitatiile si ca au ajuns cu pretul in 5 mii lei ca au blocat licitatiile la 300 lei. Pai, daca vezi ca este cerere pe piata, profita de asta si lasa-i sa liciteze cat pot duce.. si-n 20 mii lei/an chiria, daca tot au bani! Apoi, ai si bani la buget s-amenajezi alte parcari..- Oricum, alti cetateni se plang ca toate gradinile dintre blocuri se asfalteaza ca sa se faca parcari..(culmea, gradini de pamant, fara iarba, unde tot dansii isi parcheaza masinile, iar cand ploua se plang de noroaie).
Postat 28 Aprilie 2015, 08:43 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON