URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Iunie 2021, 13:43

Un protest prost, un protest ratat

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Acţiunea de săptămâna trecută a transportatorilor, care aproape a paralizat traficul pe centura Oradiei, mi-a relevat încă o dată că protestele împotriva autorităţilor au cumva darul de a se întoarce tot împotriva oamenilor obişnuiţi. Să îi cerţi simbolic pe cei de la Bucureşti blocând vreme de câteva ceasuri traficul în Oradea, la ore de vârf, mi se pare o frecţie mai inutilă decât cea aplicată unui picior protetic.

Cultura protestului pare să nu se maturizeze deloc în România. A rămas undeva la mentalitatea anilor 90, când "am ieşit în stradă" şi "am apărut la televizor" erau o pedeapsă şi o ruşine care mai puteau schimba lucrurile, iar de nu, măcar mai răcoreau creierele încinse. Dar ruşinea s-a estompat în timp, stomacurile s-au mai întărit şi nimeni nu mai suferă de jenă pentru aşa ceva. Astfel, la protestul tiriştilor supăraţi, cei mai înjuraţi de public au fost tot ei înşişi.

Cu toată simpatia pentru cauza şoferilor profesionişti aflaţi în situaţia de a-şi vedea diurnele impozitate, cred că e nevoie de o doză serioasă de naivitate să crezi că acest fel de a protesta poate avea un impact la nivelul Bucureştiului, locul în care funcţionează (cu rateurile de rigoare) creierul artificial al României. Bruma de simpatie a oamenilor s-a dus naibii atunci când traficul pe centură a devenit o capcană nemiloasă, încinsă de un soare dogoritor, pentru cei care credeau că vor ajunge la timp acasă, la serviciu sau în vacanţă.

Nu ştiu dacă există firme de consultanţă în domeniul protestelor, grevelor şi boicoturilor, dar, dacă nu există, cred că nişa asta ar trebui acoperită rapid. Un profesionist în domeniu le-ar fi explicat organizatorilor prea impulsivi că problema impozitării diurnelor afectează direct doar comunitatea restrânsă a transportatorilor, în timp ce pe ceilalţi români nu-i doare nici măcar la bască, iar cei care i-au lăudat pentru proteste nu se aflau, cu siguranţă, în trafic în momentul acela.

Aflaţi departe de cultura sindicală a unor ţări vestice, cu Franţa cel mai bun exemplu, transportatorii români vor avea nevoie în primul rând de organizare şi de reprezentare, dacă doresc să se facă auziţi. Claxonul tras aiurea nu e suficient. Problema trebuie atacată mai întâi la cap, prin comunicate şi conferinţe de presă, discuţii tête-à-tête în diverse comisii, lobby politic sau chiar interpelări în Parlament, căci se vor găsi cu siguranţă forţe politice să se lipească de cauza lor pentru vizibilitate şi capital politic.

Dacă acestea nu vor funcţiona, se poate trece şi la lupta (simbolică, atenţie!) în stradă, dar nu pe străzile din Oradea, căci nu-s de vină orădenii pentru asta. Transportatorii nu sunt săraci la minte, ca minerii anilor '90, ei trebuie să folosească mijloace mai elevate pentru a-şi rezolva problema, o problemă, repet, strict a breslei, ce nu afectează (cel puţin momentan) societatea şi majoritatea populaţiei. 

Aşa că, dragul meu şofer (cu volan şi levier, vorba unui cântec), lasă levierul acasă şi nu ne pedepsi pe toţi pe degeaba. Succes în luptă şi drumuri bune!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON