URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 18 NOIEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când avem și Piața Unirii, și Cetatea renovate, suntem în situația măgarului lui Buridan. Bietului animal i-a pus stăpânul două grămezi de fân și măgarul a murit de foame pentru că nu se putea hotărî din care să mănânce. La fel pățim și noi când e vorba de locurile unde să organizăm evenimentele importante. S-au încercat variante, ba în Piață, ba în Cetate, ba în ambele locații concomitent.
Zic şi eu
Adrian Cris
Pe scurt, doi parlamentari implicaţi şi cu bun simţ. Ambii, însă, au dat-o în bară, şi încă rău de tot, cu o lună în urmă, când alături de alţi 8 colegi din PNL, 3 de la PSD şi câte unul de la ALDE şi Minorităţi, au semnat "Întrebarea nr. 5759A/10-10-2018", către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Sâmbătă, la orele 17, ora României, în sute de oraşe de pe continent, printre care şi Oradea, a fost proclamată Republica Europa, ca viitoare formă de organizare a actualelor state europene. "Prin acest gest simbolic, europenii de pe întreg continentul îşi exprimă voinţa de a trăi într-o Europă unită, cu drepturi şi îndatoriri egale pentru toţi cetăţenii, care să fie principalii actori ai unei democraţii reale".
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
După cum se ştie, în 7 noiembrie Curtea Constituţională a admis sesizarea Guvernului şi a constatat existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Parlament şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Constatând acest conflict, CCR a obligat ÎCCJ de îndată la desemnarea prin tragere la sorţi a tuturor membrilor completurilor de 5 judecători, cu respectarea art. 32 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 207/2018.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Incidenţa cancerului de col uterin este semnificativ crescută la femeile din clasele socio-economice inferioare, cu debut al vieţii sexuale la vârstă tânără, parteneri sexuali multipli, istoric de promiscuitate sexuală, număr mare de sarcini şi, nu în ultimul rând, fumătoare.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.
19 Decembrie 2010, 11:37

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin!

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin! DRUM BUN! Zilnic, trenul companiei Transferoviar face două curse între Oradea şi Cluj Napoca, iar reprezentanţii firmei recunosc că cea mai mare parte a călătorilor sunt studenţi. Ei preferă să dea 8,25 lei pe un bilet la privat decât 21,65 de lei la CFR
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trenul roşu intră în gara orădeană. Toate privirile celor din jur sunt atrase de el, pentru că e diferit faţă de garniturile CFR-ului. Are scris pe fiecare vagon "TFG" şi e colorat aprins. "Poate-i trenul lui Moş Crăciun", zice un pici de jumătate de metru.

Nu e trenul Moşului, însă pentru mulţi tineri orădeni, studenţi la Cluj, este ca un cadou de la bătrânul Crăciun. Asta pentru că îi ajută să economisească bani pe care, altfel, i-ar fi cheltuit pentru călătoriile cu trenurile CFR.

Concurent direct

Din luna martie a acestui an, compania feroviară clujeană Transferoviar a reintrodus trenuri între Oradea şi Băile Felix, un traseu neutilizat de ani buni de firma statului, CFR. Pe timp de vară, trenul privat a avut zilnic zeci de călători, însă de când a venit sezonul rece multe curse n-au nici un pasager.

După ce s-a băgat pe acest traseu, unde este singurul transportor, Transferoviar a intrat şi pe o altă rută, unde face concurenţă directă CFR-ului: Oradea - Cluj Napoca. Din 15 septembrie, zilnic, două garnituri pornesc din Oradea spre Cluj, iar alte două din Cluj spre Oradea, plătind chirie către CFR pentru folosirea liniilor. Dacă la început trenurile erau mai mult goale, după începerea anului universitar călătorii Transferoviarului au început să se înmulţească, automotoarele private transportând lunar sute de pasageri.

Avantaje

08 Razvan Muresan.jpgTot mai mulţi studenţi din Oradea care învaţă la facultăţile din Cluj preferă Transferoviarul. "E mai ok, merge mai repede şi e curat. Însă de obicei aleg trenul în funcţie de ora la care am nevoie să merg, nu de care fel e", spune Răzvan Mureşan (foto), un orădean student în Cluj.

Tânărul zice că dacă Transferoviarul ar avea trenuri mai dese, ar deveni clientul lor permanent, mai cu seamă că firma ştie să atragă studenţii. "În trenul privat primim reducere de student doar pe bază de legitimaţie, fără să folosim vreunul din cele 12 cupoane pe care le primim anual pentru mersul cu trenul", explică Răzvan.

Practic, dacă la CFR un student are reducere de 50% doar la 12 călătorii, câte cupoane primeşte, la Transferoviar are tot timpul această facilitate doar pe baza carnetului de student. În plus, tinerilor le mai place că biletele se vând direct în tren, deci nu mai trebuie să-şi piardă vremea cu cozile de la ghişee.

Ieftin, doamnă, ieftin...

08 Georgiana Pascu.jpgŞi Georgiana Paşcu (foto), o altă orădeancă studentă la Cluj, preferă trenul privat. "Nu e aşa aglomerat, e curat şi, mai ales, mai ieftin", spune fata. Cel din urmă argument este în mod cert important, îndeosebi pentru tineri, care numai ei ştiu cum îşi drămuiesc banii ca să le ajungă şi de distracţie.

Cât de rentabilă e o călătorie cu trenul privat? Pentru studenţi, aproape de trei ori mai ieftină decât una la CFR. Concret, posesorul unei legitimaţii de student plăteşte pentru un drum Oradea - Cluj cu un accelerat al CFR 21,65 lei, în timp ce acelaşi drum cu acceleratul privat îl costă 8,25 lei. "Trenul nostru merge în regim de accelerat, dar cu preţ de bilet specific trenului personal al CFR", explică Ioan Morar, reprezentant al Transferoviar.

Şmecheria

Cum îşi permite o companie privată să ţină tarifele atât de jos? Anual, Ministerul Transporturilor subvenţionează firmele feroviare private, la fel cum face şi cu CFR-ul, dar după criterii diferite, care dezavantajează compania de stat. Mai precis, dacă CFR primeşte bani pe numărul de călători transportaţi, privaţii primesc bani pe kilometrii parcurşi de trenuri. Astfel, chiar dacă circulă gol, trenul unei companii private tot e pe profit!

"Dacă nu ar exista subvenţia, niciun transportator privat nu ar supravieţui", spune Morar. Ce subvenţie primeşte compania clujeană de la stat, Morar nu mai vrea, însă, să spună.

Până să se concluzioneze că statul îşi fură singur căciula prin aceste subvenţionări, bihorenii ar trebui să profite de posibilitatea de a călători mai ieftin. Pentru că, până la urmă, dacă de buzunarul firmelor statul se mai îngrijeşte, de cel al românilor nu mai are nimeni grijă de mult...


PRIVAŢI CONTROVERSAŢI
Hotărâre cu dedicaţie?

Închirierea căilor ferate din România a început prin HG 1409/2007, act normativ ce avea scopul de a scăpa CFR de povara întreţinerii căilor. În vara acestui an, presa centrală a comentat, însă, că hotărârea a fost făcută special pentru patronii firmelor private de transport feroviar de călători.

Un argument a fost subvenţia pe care Regiotrans, o companie din Braşov, a încasat-o în 2009, şi anume 34 milioane de euro, adică 95% din banii pe care Ministerul Transporturilor i-a dat companiilor feroviare private. În 2008, aceeaşi firmă mai încasase 45 milioane de euro din subvenţii, acordate după acelaşi principiu al numărului de kilometri parcurşi.

Presa naţională şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari au criticat aspru aceste subvenţii, cerând Ministerului să susţină compania naţională, care are datorii mari către furnizori. "Cu aceşti bani (n.r. - cei primiţi de companiile feroviare private), CFR Călători cu siguranţă nu va intra în insolvenţă", se arăta într-o scrisoare a sindicaliştilor către primul ministru şi către ministrul Transporturilor. Situaţia nu s-a schimbat, însă, în ciuda demersurilor angajaţilor CFR.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
ESTE MAI BINE CA LA CFR.
PREFER T F G .ESTE CURAT, CONTROLORII AMABILI DACA NU AR EXISTA GROSOLANIILE UNOR CALATORI IN SPECIAL CEI DE PE RUTA CLUJ AGHIRES AR FI TOTUL OK.!!!
Postat 05 Septembrie 2012, 22:22 de monica
cupoane
Cele 12 cupoane sunt pentru trenul accelerat (suplimentul de viteza). Si la CFR se da reducere pe tren personal numai pe baza legitimatiei de student. Iar TFG-l este in regim de tren personal.
Postat 21 Decembrie 2010, 16:36 de cupoane
in gara
există în gară nişte anunţuri lipite cu mersurile trenurilor private. de asemenea, compania are site, transferoviar.ro, şi găseşti şi acolo mersul trenurilor.
Postat 20 Decembrie 2010, 09:05 de @student
niste ordinari cei de la CFR mai ne fura mult!
concurenta neloiala sa se autosezisze cu privire la preturi ori prea mari ori prea mici, ceva nu e in regula:)) idem cumparati bilete in ARAd pentru revelioane si in BIHOR parac sunt fraieri pe cre sa i mulga de banii, cand se va termina cu fitele de parveniti sociali, cand vom plati un pret CORECT?
Postat 19 Decembrie 2010, 18:44 de sariti...foc
student cj
Foarte bun articolul.Multumesc pentru informatie, ca la un microbuz Oradea-CJ, biletul e 20 de lei.Unde ne putem informa despre mersul acestui tren?
Postat 19 Decembrie 2010, 17:37 de student
Blaga
E trenul lui Blaga, ma mir ca voi-jurnalisti-nu stiti/nu spuneti asta.
Postat 19 Decembrie 2010, 16:57 de wikileaks
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Mai mult decât i s-a cerut: RER Vest a pregătit de iarnă 40 de utilaje, peste necesarul impus de Primăria Oradea (FOTO/VIDEO)
  • 'Mondialele'. Profesorul Constantin Butişcă şi-a lansat cartea despre istoria campionatelor mondiale de fotbal (FOTO)
  • Investiţie de 800.000 euro: Parcul Palatului Baroc îşi va recăpăta splendoarea şi va găzdui o grădină biblică! (FOTO/VIDEO)
  • Accident pe Clujului: O fetiţă de 6 ani a fost rănită şi dusă la spital (FOTO)
  • Artă cu renume la Muzeul Ţării Crişurilor: a fost deschisă expoziţia de lucrări van Gogh şi Renoir (FOTO)
  • Noul Ford EcoSport, produs în România, te așteaptă în showroom-ul Ford Carbenta Com! (FOTO)
  • Termen: 1 Decembrie. Constructorii au montat grinzile podului din strada Universităţii din Oradea (FOTO)
  • Parcarea de la intersecţia străzilor Transilvaniei cu Moldovei a fost reabilitată (FOTO)
  • Cel mai 'hot' show: Modele celebre au defilat în lenjerie Victoria's Secret. Adriana Lima s-a retras (FOTO/VIDEO)
  • Karoy de România: Povestea sculptorului orădean interzis de comunişti, care şi-a făcut renume în America (FOTO)
Ultimele Comentarii
  • Stire Asta cu ONG-urile finanțate de Soros, nu... Postat 18 Noi 2018, 01:22 de danioan
  • Kid Ăștia din tăiatul pădurilor își fac... Postat 18 Noi 2018, 00:14 de Sandu1206
  • unom In ce tari ai fost la viața ta?? Postat 18 Noi 2018, 00:06 de Sandu1206
  • Pentru guvernanți Uite ca se poate face treaba si se poate... Postat 17 Noi 2018, 22:53 de Adrian_Preda
  • do ba îi fruncea Dobai...firește! Postat 17 Noi 2018, 22:18 de unom

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON