URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 17 FEBRUARIE 2019

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ordonanţa 114 pare a fi cu dedicaţie. Împotriva băncilor lacome şi implicit a Băncii Naţionale. În plus, e vizat trustul RDS&RCS, care are o televiziune ce deranjează puterea. Altfel nu se explică de ce în telecomunicaţii se bagă un impozit pe cifra de afaceri de 3% şi la jocuri de noroc, de exemplu, de 2%.
Zic şi eu
Adrian Cris
Elnők úr, însă, nu numai că a uitat de amărâtele alea de piste pentru biciclişti, dar a izbutit să evacueze şi pista abia modernizată a Aeroportului Oradea. Asta după ce, asemeni unui baron de Dâmboviţa, şi-a lăfăit numele pe bannere cu "Deschidem spre Europa!". Rezultatul? Curând vom zbura doar pe autostrada către Debreţin, să luăm de-acolo "deschiderea" spre Europa.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
E incredibil ce monştri nemuritori a creat comunismul! Securitatea este unul dintre cei mai perfizi şi mai întunecaţi, probabil chiar mai întunecat astăzi, odată cu trecerea timpului. Cred asta pentru că modul în care era percepută Securitatea înainte de 1989, şi anume ca duşman al omului de bună credinţă, se perpetuează şi azi în mentalul colectiv.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Printr-o decizie din 29 ianuarie 2019, Curtea Constituţională a stabilit că procesele verbale încheiate de ANAF la solicitarea procurorilor, care erau utilizate pe scară largă în dosarele de evaziune fiscală, nu mai pot constitui probe în procesele penale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Pleureziile sunt acumulări de lichid în spaţiul pleural (pleurele reprezintă 2 membrane care învelesc fiecare plămân şi care se află una în prelungirea celeilalte formând un "sac" închis). După natura lichidului pleureziile pot fi exudative (lichidul conţine o cantitate mai mare de proteine) sau transudative (lichid cu conţinut proteic mai mic). 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Narcisiştii tind să mintă des. Fie în mod direct, fie înflorind părţi ale adevărului, fie prin omisiune. Îşi vor nega neajunsurile şi vor căuta să fie înconjuraţi de oameni care sunt mereu de acord cu ei. Este important pentru narcisişti ca cineva să le valideze opiniile, statutul, prezenţa. Deoarece au o stimă de sine fragilă, vor manipula oamenii în aşa fel încât respectivii să ajungă să-i laude. Asta, în schimb, le menţine stima de sine la un nivel acceptabil, chiar dacă e clădită pe minciuni.
19 Decembrie 2010, 11:37

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin!

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin! DRUM BUN! Zilnic, trenul companiei Transferoviar face două curse între Oradea şi Cluj Napoca, iar reprezentanţii firmei recunosc că cea mai mare parte a călătorilor sunt studenţi. Ei preferă să dea 8,25 lei pe un bilet la privat decât 21,65 de lei la CFR
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trenul roşu intră în gara orădeană. Toate privirile celor din jur sunt atrase de el, pentru că e diferit faţă de garniturile CFR-ului. Are scris pe fiecare vagon "TFG" şi e colorat aprins. "Poate-i trenul lui Moş Crăciun", zice un pici de jumătate de metru.

Nu e trenul Moşului, însă pentru mulţi tineri orădeni, studenţi la Cluj, este ca un cadou de la bătrânul Crăciun. Asta pentru că îi ajută să economisească bani pe care, altfel, i-ar fi cheltuit pentru călătoriile cu trenurile CFR.

Concurent direct

Din luna martie a acestui an, compania feroviară clujeană Transferoviar a reintrodus trenuri între Oradea şi Băile Felix, un traseu neutilizat de ani buni de firma statului, CFR. Pe timp de vară, trenul privat a avut zilnic zeci de călători, însă de când a venit sezonul rece multe curse n-au nici un pasager.

După ce s-a băgat pe acest traseu, unde este singurul transportor, Transferoviar a intrat şi pe o altă rută, unde face concurenţă directă CFR-ului: Oradea - Cluj Napoca. Din 15 septembrie, zilnic, două garnituri pornesc din Oradea spre Cluj, iar alte două din Cluj spre Oradea, plătind chirie către CFR pentru folosirea liniilor. Dacă la început trenurile erau mai mult goale, după începerea anului universitar călătorii Transferoviarului au început să se înmulţească, automotoarele private transportând lunar sute de pasageri.

Avantaje

08 Razvan Muresan.jpgTot mai mulţi studenţi din Oradea care învaţă la facultăţile din Cluj preferă Transferoviarul. "E mai ok, merge mai repede şi e curat. Însă de obicei aleg trenul în funcţie de ora la care am nevoie să merg, nu de care fel e", spune Răzvan Mureşan (foto), un orădean student în Cluj.

Tânărul zice că dacă Transferoviarul ar avea trenuri mai dese, ar deveni clientul lor permanent, mai cu seamă că firma ştie să atragă studenţii. "În trenul privat primim reducere de student doar pe bază de legitimaţie, fără să folosim vreunul din cele 12 cupoane pe care le primim anual pentru mersul cu trenul", explică Răzvan.

Practic, dacă la CFR un student are reducere de 50% doar la 12 călătorii, câte cupoane primeşte, la Transferoviar are tot timpul această facilitate doar pe baza carnetului de student. În plus, tinerilor le mai place că biletele se vând direct în tren, deci nu mai trebuie să-şi piardă vremea cu cozile de la ghişee.

Ieftin, doamnă, ieftin...

08 Georgiana Pascu.jpgŞi Georgiana Paşcu (foto), o altă orădeancă studentă la Cluj, preferă trenul privat. "Nu e aşa aglomerat, e curat şi, mai ales, mai ieftin", spune fata. Cel din urmă argument este în mod cert important, îndeosebi pentru tineri, care numai ei ştiu cum îşi drămuiesc banii ca să le ajungă şi de distracţie.

Cât de rentabilă e o călătorie cu trenul privat? Pentru studenţi, aproape de trei ori mai ieftină decât una la CFR. Concret, posesorul unei legitimaţii de student plăteşte pentru un drum Oradea - Cluj cu un accelerat al CFR 21,65 lei, în timp ce acelaşi drum cu acceleratul privat îl costă 8,25 lei. "Trenul nostru merge în regim de accelerat, dar cu preţ de bilet specific trenului personal al CFR", explică Ioan Morar, reprezentant al Transferoviar.

Şmecheria

Cum îşi permite o companie privată să ţină tarifele atât de jos? Anual, Ministerul Transporturilor subvenţionează firmele feroviare private, la fel cum face şi cu CFR-ul, dar după criterii diferite, care dezavantajează compania de stat. Mai precis, dacă CFR primeşte bani pe numărul de călători transportaţi, privaţii primesc bani pe kilometrii parcurşi de trenuri. Astfel, chiar dacă circulă gol, trenul unei companii private tot e pe profit!

"Dacă nu ar exista subvenţia, niciun transportator privat nu ar supravieţui", spune Morar. Ce subvenţie primeşte compania clujeană de la stat, Morar nu mai vrea, însă, să spună.

Până să se concluzioneze că statul îşi fură singur căciula prin aceste subvenţionări, bihorenii ar trebui să profite de posibilitatea de a călători mai ieftin. Pentru că, până la urmă, dacă de buzunarul firmelor statul se mai îngrijeşte, de cel al românilor nu mai are nimeni grijă de mult...


PRIVAŢI CONTROVERSAŢI
Hotărâre cu dedicaţie?

Închirierea căilor ferate din România a început prin HG 1409/2007, act normativ ce avea scopul de a scăpa CFR de povara întreţinerii căilor. În vara acestui an, presa centrală a comentat, însă, că hotărârea a fost făcută special pentru patronii firmelor private de transport feroviar de călători.

Un argument a fost subvenţia pe care Regiotrans, o companie din Braşov, a încasat-o în 2009, şi anume 34 milioane de euro, adică 95% din banii pe care Ministerul Transporturilor i-a dat companiilor feroviare private. În 2008, aceeaşi firmă mai încasase 45 milioane de euro din subvenţii, acordate după acelaşi principiu al numărului de kilometri parcurşi.

Presa naţională şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari au criticat aspru aceste subvenţii, cerând Ministerului să susţină compania naţională, care are datorii mari către furnizori. "Cu aceşti bani (n.r. - cei primiţi de companiile feroviare private), CFR Călători cu siguranţă nu va intra în insolvenţă", se arăta într-o scrisoare a sindicaliştilor către primul ministru şi către ministrul Transporturilor. Situaţia nu s-a schimbat, însă, în ciuda demersurilor angajaţilor CFR.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
ESTE MAI BINE CA LA CFR.
PREFER T F G .ESTE CURAT, CONTROLORII AMABILI DACA NU AR EXISTA GROSOLANIILE UNOR CALATORI IN SPECIAL CEI DE PE RUTA CLUJ AGHIRES AR FI TOTUL OK.!!!
Postat 05 Septembrie 2012, 22:22 de monica
cupoane
Cele 12 cupoane sunt pentru trenul accelerat (suplimentul de viteza). Si la CFR se da reducere pe tren personal numai pe baza legitimatiei de student. Iar TFG-l este in regim de tren personal.
Postat 21 Decembrie 2010, 16:36 de cupoane
in gara
există în gară nişte anunţuri lipite cu mersurile trenurilor private. de asemenea, compania are site, transferoviar.ro, şi găseşti şi acolo mersul trenurilor.
Postat 20 Decembrie 2010, 09:05 de @student
niste ordinari cei de la CFR mai ne fura mult!
concurenta neloiala sa se autosezisze cu privire la preturi ori prea mari ori prea mici, ceva nu e in regula:)) idem cumparati bilete in ARAd pentru revelioane si in BIHOR parac sunt fraieri pe cre sa i mulga de banii, cand se va termina cu fitele de parveniti sociali, cand vom plati un pret CORECT?
Postat 19 Decembrie 2010, 18:44 de sariti...foc
student cj
Foarte bun articolul.Multumesc pentru informatie, ca la un microbuz Oradea-CJ, biletul e 20 de lei.Unde ne putem informa despre mersul acestui tren?
Postat 19 Decembrie 2010, 17:37 de student
Blaga
E trenul lui Blaga, ma mir ca voi-jurnalisti-nu stiti/nu spuneti asta.
Postat 19 Decembrie 2010, 16:57 de wikileaks
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Lăzăriștii au avut o zi dulce: Carnavalul prăjiturilor, scenete și spectacole cu ocazia zilei școlii (FOTO)
  • Musicalul Mamma Mia în Oradea: Aproximativ 1000 de persoane au cântat împreună, cucerite de povestea de dragoste dintre Loredana și Cornel Ilie (FOTO / VIDEO)
  • Protest inedit la sediul PSD Bihor: Învăţământul este subfinanţat, dar partidele devin milionare pe banii noştri! (FOTO / VIDEO)
  • Primare, vrem parcare! Un loc la trei mașini: Criza locurilor de parcare din centrul Oradiei, fără soluţii până anul viitor (FOTO)
  • Incendiu la Baroul Bihor! Mai multe documente au luat foc în biroul unor avocați (FOTO / VIDEO)
  • La mulţi ani cu delicii! Janette Cakes, business-ul pornit de o tânără orădeancă de 23 de ani, aniversează un an de la înfiinţare (FOTO)
  • E praf! Un alt drum judeţean, cel dintre Salonta şi Tinca, este plin de gropi (FOTO)
  • Incendiu în centrul Oradiei: O casă a luat foc, pe strada Ady Endre (FOTO)
  • Voluntarii Caritas Catolica au împărţit 150 de porţii de gulaş nevoiaşilor şi navetiştilor lângă Gară (FOTO)
  • Nu ne abandonaţi! Zeci de persoane cu dizabilităţi și asistenții lor din Oradea au protestat împotriva bugetului de stat (FOTO/VIDEO)
Ultimele Comentarii

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON