URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 FEBRUARIE 2020

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Deși anual se asfaltează câteva zeci de străzi, numărul celor care rămân la stadiul de ulițe cu hârtoape este în continuă creștere. Acesta e paradoxul orădean, că nu prididesc edilii să asfalteze pe cât se dezvoltă noile cartiere. Dar principalul vinovat de toată această problemă e tot Primăria.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate vă şochez: mie mi-a plăcut sâmbăta trecută la Conferinţa Judeţeană a PSD Bihor! Recunosc, am avut o plăcere sadică, pe care am savurat-o ignorând că unii din cei 648 delegaţi veniseră la sărbătoarea de partid cu maşinile primăriilor. La fel, nu mi-a păsat nici că rezultatul "alegerilor" îmi era clar încă de două săptămâni: pentru că n-a îndrăznit nimeni să-l concureze, Mang a fost reales printr-o simplă ridicare de mâini.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Pe o străduță din Oradea țevile pocnesc mai des decât dopurile de șampanie prin restaurantele elegante. De câte ori apa rece, apa caldă sau agentul termic se infiltrează la suprafață din străfundurile bătrânei instalații, apare o echipă cu un scenariu bine stabilit: decopertează asfaltul, sapă tranșeea, ajunge la țeavă, taie bucata bolnavă, o sudează pe cea nouă, acoperă la loc, tasează pământul și betonează. Ulterior vine o altă echipă cu o basculă de asfalt și mai multe lopeți, după care, în sfârșit, pe străduța ghinionistă se lasă liniștea.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre dorința Guvernului Orban de a elimina pensiile speciale ale magistraților și despre grevele anunțate de aceștia ca reacție?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent a fost publicată în Monitorul Oficial al României Decizia nr. 581/1 octombrie 2019 a Curţii Constituţionale, prin care s-a stabilit că soluţia legislativă ce permitea menţinerea măsurilor asigurătorii ca urmare a sesizării penale făcute de Fisc este neconstituţională.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hematuria reprezintă prezenţa sângelui în urină. Cauzele sunt variate şi se pot grupa în 2 categorii: renale şi extrarenale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
02 Februarie 2020, 12:36

Oradea ieri, Oradea azi: Fostă arteră industrială, zona Barcăului devine parc cu terenuri de sport

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1980. Stradă de legătură

Cartierul orădean Ioşia a apărut la sfârşitul anilor ’20 şi începutul anilor ’30, ca urmare a parcelărilor pe care Primăria le-a făcut după reforma agrară. În perioada interbelică, aici au fost construite sute de case, majoritatea modeste, locuite de familii româneşti. Între cele câteva străzi mai importante, care leagă marginile cartierului, se află şi actuala stradă Barcăului. Dacă înainte de Al Doilea Război Mondial e posibil să nu fi avut o denumire oficială, în anii 1940-1944 a purtat numele scriitorului Keszthely Zoltán.

Numele actual a fost atribuit la începutul perioadei comuniste. Fiindcă strada are o lăţime mare, autorităţile interbelice au construit de-a lungul ei o cale ferată, cu funcţiunea atât de linie industrială, cât şi de tramvai. Ea făcea legătura între Gara de Vest şi platforma industrială Phoebus, devenită ulterior Înfrăţirea, fiind folosită pentru transportarea mărfurilor. Pe acelaşi traseu, cu legătură în strada Decebal, au circulat până prin 1970 şi tramvaie, pe linia E, redenumită 7. Linia a fost în uz până în anii ’90, fiind abandonată după închiderea platformei industriale.

2020. Coridor verde

Capătul vechii linii dinspre şoseaua de centură a mai fost folosit o vreme ca linie de garare, în 1997 şi 2002 aici fiind descărcate tramvaiele aduse din Germania. În timp, de-a lungul liniei au apărut mai multe clădiri improvizate, din cărămidă şi tablă, care în anii 2000 au devenit sedii ale unor firme de colectare a fierului vechi. De fapt, fierul vechi era "vedeta" zonei, căci la finalul anilor ’90 pe la jumătatea străzii fiind depozitate zeci de caroserii de tramvai.

În prezent, metalul şi rugina sunt înlocuite cu iarbă şi spaţii de recreere. La comanda Primăriei, o asociere de firme transformă locul, dezafectat de toate construcţiile, într-un parc cu terenuri de sport pe o suprafaţă de 3,8 hectare. Investiţia costă 7,7 milioane lei şi este finanţată din fonduri europene, iar în final locuitorii zonei se vor bucura de noi spaţii verzi, aparate de fitness în aer liber, inclusiv pentru persoane cu dizabilităţi, aparate de joacă pentru copii, pistă pentru alergat, toalete publice şi wi-fi. Strada Barcăului va avea, de asemenea, şi o pistă pentru biciclişti. Pe ambele laturi se află case, unele la fel de vechi precum strada însăşi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4 RON
  • 1 EUR = 4.7694 RON
  • 1 HUF = 0.0142 RON