URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 17 OCTOMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Neisprăviţii de la Ministerul Educaţiei au mai fătat o mărgică. Au elaborat un Cod de etică prin care se interzice profesorului care predă la clasă să îşi mediteze propriii elevi. Hai să zicem că acest aspect e corect, chit că poate fi uşor de eludat dacă profesorii fac schimb de elevi între ei. Mă aşteptam să interzică total meditaţiile, dar probabil că nu i-a dus capul până acolo.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu mă număr între cei care consideră că o convingere religioasă exclude o gândire liberală. Nu cred că a gândi liber(al) înseamnă să fii fără niciun Dumnezeu. Un exemplu notoriu este cel al chirurgilor care mărturisesc că se roagă înaintea intervenţiilor dificile. Şi reciproca e valabilă. Poţi fi ateu, dar cât se poate de retrograd. Prin urmare, recunosc, ca orice om de bun simţ, dreptul oricărui membru PNL de a fi acţionat conform propriei conştiinţe la recentul referendum pentru "familia tradiţională".
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Conferințele 11even, în care 11 oameni vorbesc câte 11 minute, sunt ca nunțile românești - nimeni nu îndrăznește să le facă mai scurte. Teorema care spune că ce e frumos durează puțin nu funcționează... Majoritatea vorbitorilor a dat impresia că tema conferinței, „La trecutu-ți mare, care viitor?”, nu a fost înțeleasă prea bine. Cei mai mulți au vorbit despre ei înșiși, lăsându-le spectatorilor sarcina de a extrage esența și de a construi puzzle-ul.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre felul în care gestionează autorităţile combaterea pestei porcine africane?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în curând vor intra în vigoare modificările legii privind statutul judecătorilor şi procurorilor ca urmare a faptului că, recent, Curtea Constituţională a respins ultima obiecţie de neconstituţionalitate ce putea fi formulată de preşedintele României cu privire la această lege, iar, vineri, 12 octombrie, Klaus Iohannis a fost nevoit să promulge noul statut al magistraţilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele ma frecvente sunt meningita leptospirotică (manifestată prin dureri de cap, fotofobie, redoare a muşchilor cefei, simptome care se remit de cele mai multe ori), sindromul hepatorenal (cu icter şi mărire în volum a ficatului, cu posibilitate de evoluţie spre forme severe), manifestări hemoragice limitate (la nivelul gingiilor, conjunctivelor, mucoasei nazale etc.) sau grave (hemoragii digestive majore) şi insuficienţa renală.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Anxietatea este una din marile probleme psihologice ale secolului nostru. Alături de depresie, este subiectul cel mai des întâlnit în cabinetele de psihologie. Anxietatea variază de la om la om și se manifestă oarecum diferit ca intensitate în cazul fiecăruia.
15 Aprilie 2011, 08:14

Pasiune sau infracţiune? Un orădean a tranzacţionat cel mai scump obiect de artă din România

Pasiune sau infracţiune? Un orădean a tranzacţionat cel mai scump obiect de artă din România BLOGGER, NU DEALER. Deşi pe propriul site, http://www.calusari-auctions.com/, se recomandă drept administratorul Casei de licitaţii Căluşari şi anunţă vânzarea unor opere de artă, între care şi steagul Căluşarilor (fundal), cu impresionanta sumă de 1 milion de euro, Alex Mitruţ (foto) se apără de Poliţie spunând că e un simplu... blogger. "Cum să fiu anchetat pentru asta?", spune el, convins că plăteşte de fapt invidia marilor case de licitaţii din Bucureşti, care nu suportă concurenţa
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

A absolvit Facultatea de Fizică la Bucureşti, a lucrat ca cercetător în Elveţia, Suedia şi la Institutul Aerospaţial Român, dar a abandonat ştiinţa pentru artă. "Am citit că Leonardo da Vinci, în pragul morţii, regreta că a dedicat prea puţin timp artelor în favoarea ştiinţei. Eu m-am hotărât să fac invers", spune orădeanul Alex Mitruţ.

În universul restrâns al colecţionarilor şi comercianţilor de artă, tânărul de 34 de ani şi-a câştigat reputaţia unui personaj misterios, dar mai nou şi faima că ar fi mijlocit vânzarea în Occident a două piese care, într-un clasament all-time al celor mai scumpe opere tranzacţionate în România, ocupă locurile 1 şi respectiv 10. Recordul i-a adus însă şi un dosar penal, deoarece Poliţia îl cercetează pentru încălcarea Legii patrimoniului, cea care fixează condiţiile în care un obiect de artă aflat în România poate fi vândut peste hotare.

Bravo, provincia!

La începutul anului, un cunoscut expert în artă scria laudativ despre singura Casă de licitaţii de artă din Oradea. Potrivit lui Miron Manega, "Casa Căluşari şi-a început activitatea în noiembrie 2009, prin trei licitaţii silent (cu oferte scrise), una la Cluj şi două la Basel, în Elveţia, urmate de o licitaţie deschisă (cu strigare) la Oradea. Cea mai scumpă lucrare vândută la Căluşari a fost, la licitaţia cu strigare din 22 decembrie 2010, "Trei muzicieni", un tablou de Max Herman Maxy, (n.r. - pictor avangardist român, 1895-1971), adjudecat la 110.000 euro. Lucrarea a intrat în topul celor mai scumpe opere licitate în România, pe poziţia 10", relata expertul.

Articolul era însoţit de elogiile altor doi specialişti. "Tânăra Casă din Oradea are la dispoziţie o piaţă uriaşă, cu neputinţă de acoperit de la Bucu­reşti, cea regională, şi beneficiază de viziunea unui manager tânăr, racordat la practicile de marke­ting occidentale", spunea Alexandru Bâldea, în timp ce Alexandru Ghilduş afirma că, datorită Casei orădene, "a sporit interesul şi a crescut oferta".

Uite Maxy, nu e Maxy

04 muzicieni.jpgAcelaşi expert care în ianuarie saluta apariţia Casei orădene a băgat-o însă şi în gura lumii la finele lunii martie, printr-un articol ce relata că numele pictorului Max Herman Maxy "a revenit în atenţie cu o ştire care ţine de zona infracţională a artei". Motivul? Între cunoscători circula zvonul că tabloul "Trei muzicieni" (foto) fusese exclus dintr-o expoziţie organizată la Muzeul Belvedere din Viena, sub suspiciunea că era fals.

"Încercând să aflu cum stau lucrurile, am păţit ca-n bancul cu Ivan  Ivanovici: nu era maşină, era bicicletă, şi nu i-a dat-o, ci i-a luat-o", spunea Manega, citându-l pe managerul Casei Căluşari, Alexandru Mitruţ, care îi declara că "singura lucrare de Maxy expusă recent la Viena nu are în comun cu "Trei Muzicieni" decât faptul că reprezintă tot trei personaje şi are tot o referinţă muzicală, dar este vorba de "Trio de coarde", un tablou făcut în altă perioadă şi în altă manieră".

Un covoraş de 1 milion

Cea mai recentă relatare despre Casa Căluşari viza, săptămâna trecută, scoaterea la vânzare a unui obiect din secolul XVI, cu nu mai puţin de 1 milion de euro, valoarea maximă înregistrată vreodată la o licitaţie în România. Un preţ care însă n-ar trebui să mire, spunea acelaşi Manega: "La Christie's (n.r. - liderul mondial al licitaţiilor de artă) s-au vândut recent două covoare din Basarabia, din secolele XIX-XX, unul cu 195.000 dolari, iar celălalt cu 114.00, iar la Sotheby's alte două covoare, tot din Basarabia, cu 167.000, respectiv 122.000 dolari".

În ce priveşte obiectul scos la vânzare de Casa orădeană, expertul afirmă că e un steag pe care Căluşarii depuneau jurământul tăcerii în cel mai vechi ritual românesc. "Băieţii care doreau să intre în ceata Căluşarilor se adunau cu o săptămână înaintea Rusaliilor în afara satului, unde jurau cu mâna pe steag să respecte regulile cetei şi condiţiile purităţii în perioada sărbătorii, trăind astfel, vreme de o săptămână, într-un regim sacru. Starea euforică şi coeziunea mistică între Căluşari erau obţinute prin dansuri sacre executate până la epuizare fizică şi psihică. La încheierea Rusaliilor, Căluşarii reveneau în locul unde au depus jurământul, despodobeau steagul şi-l îngropau într-un loc secret, apoi ceata se răsfira, fiecare membru apucând-o în altă direcţie".

Cultură cu Poliţia

BIHOREANUL a aflat că vehicularea unor asemenea informaţii i-a adus orădeanului Alex Mitruţ acuza că face export ilegal de obiecte de artă, deşi niciun expert local n-a auzit vreodată nici de povestea tabloului lui Maxy, nici de cea a steagului Căluşarilor, şi nici de Mitruţ însuşi. "Lucrez în branşă de zeci de ani, dar n-am auzit niciodată despre aşa ceva", declară, contrariat, Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor.

Singurul loc în care numele lui Mitruţ şi al Casei Căluşari a devenit cunoscut de câteva săptămâni, după povestea cu tabloul de Maxy, este Direcţia de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural. "Tot ce pot spune e că, potrivit legii, la vânzarea peste hotare a unui obiect de artă proprietarul trebuie să solicite un certificat de export ce atestă, în baza unei expertize, dacă obiectul aparţine sau nu patrimoniului naţional. Dacă este de patrimoniu, nu poate fi exportat decât la schimb cu altul, de o valoare similară. În cazul Casei Căluşari, cu tabloul de Maxy şi cu steagul Căluşarilor, nu s-au respectat aceste obligaţii", declară Adriana Ruge, funcţionar al Direcţiei. "Mai multe detalii nu pot da, pentru că Poliţia investighează cazul", adaugă Ruge.

Filozof, antropolog, sociolog

Convins cu mare greutate de BIHOREANUL să iasă din anonimat, Alex Mitruţ susţine că e victima unor confuzii şi conspiraţii. De o inteligenţă şi o cultură rare, tânărul spune că, după ce a studiat fizica, şi-a dat seama că adevărata sa vocaţie e arta, în special spaţiul unde pictura, ţesăturile şi sculpturile se întâlnesc cu filozofia. Presărându-şi spusele cu câte un citat din sociologii Emile Durkheim ori Claude Levy-Strauss, de pildă, conform căruia "istoria oamenilor este istoria obiectelor lor", tânărul zice că a făcut o pasiune ieşită din comun pentru Căluşari. "Ce vedem la televizor despre Căluşari este show desacralizat. Eu continui munca lui Mircea Eliade, care găsise legături între Căluşari, ca organizaţie secretă, şi cultura Gumelniţa, veche de 6.000 de ani", spune Mitruţ cu dezinvoltura cu care alţii driblează prin curtea şcolii.

"Arta românească nu e decât expresia colonizării noastre de către cultura franceză. Artiştii noştri, practic, au copiat modelul francez. Dar în povestea Căluşarilor am descoperit ceva original, care ne deosebeşte de celelalte popoare. Asta vreau eu: să aduc la lumină aceste creaţii originale şi să uşurez intrarea lor în circuitul universal".

Anti-chilipirgii

Mitruţ susţine că, tot cercetând originile culturii româneşti, l-a prins patima obiectelor cu valoare "totemică", de simbol, pe care le vrea preţuite la adevărata valoare. "La noi sunt găinari care bat ţara, cumpărând o scoarţă basarabeană cu 1.000 de lei şi vânzând-o apoi cu 1.000 de euro, deşi valoarea ei este de zeci de mii de euro. O mască de Căluşari s-ar vinde cu 100.000 de dolari la Metropolitan Museum din New York. De ce să ne mirăm, dacă o mască africană din lemn se vinde tot aşa?", spune tânărul, convins că arta veche românească nu e cu nimic mai prejos de cea orientală ori africană, care îi face pe colecţionarii occidentali să cheltuie sume exorbitante.

Aşa a procedat şi cu steagul Căluşarilor, spune Mitruţ, şi cu tabloul de Maxy: n-a vrut decât să le facă mai cunoscute. "Eu aflu de la proprietarii unor piese că ele există, postez pe site-ul meu pozele, iar cei care şi le doresc anunţă sumele pe care sunt dispuşi să le dea. Totul e transparent şi are menirea să se stabilească o valoare cât mai reală a unei opere. Dar asta nu înseamnă că aş cumpăra şi revinde lucrări de artă, cum spun unii şi alţii. Steagul Căluşarilor şi tabloul de Maxy nu le-am vândut eu, din România, ci le-am văzut şi fotografiat în Elveţia, unde se află de mult într-o colecţie privată, după care am postat pozele pe site-ul meu", susţine Mitruţ.

Romancierul răspunde pentru personaj?

Şi totuşi, pe propriul site, Mitruţ anunţă deschis că intermediază, ca "agent", vânzări şi cumpărări de opere de artă, iar pe de altă parte îşi asumă inclusiv deţinerea tabloului "Trei muzicieni" în colecţia sa, până în 2005, ulterior el apărând în Elveţia.

Pe considerentul că firma de licitaţii nu e înregistrată ca atare, tânărul consideră însă că nu poate fi tras la răspundere, deci nu înţelege de ce e cercetat de Poliţie. "Mă investighează un comisar despre care am percepţia că îl anchetează pe Dostoievski pentru crima lui Raskolnikov", spune Mitruţ, referindu-se la personajul ucigaş din romanul "Crimă şi pedeapsă". În "traducere", cu ce este el vinovat că "dă de ştire" despre obiecte pe care unii vor să le vândă, iar alţii să le cumpere?...

Prizonier al înaltelor sale preocupări, Alex Mitruţ nu pare deloc conştient că însăşi titulatura pe care a dat-o site-ului său, descrie o casă de licitaţii, e drept, una online, dar caracterizabilă tot prin scopul de a mijloci vânzări şi cumpărări, fapt care îl face suspect în ochii, mult mai puţin visători, ai autorităţilor. Totuşi, orădeanul e convins că până la urmă povestea se va lămuri de la sine. Numai să găsească un limbaj comun cu ofiţerul care îl anchetează şi care, după cum se teme el, n-a păşit de mult într-un muzeu...


LUME CIUDATĂ
Dezvăluire-testament

Alex Mitruţ spune că, pe lângă studiul despre Căluşari, pe care îl proiectează ca fiind opera vieţii sale, are de gând să scrie şi o carte despre traficul cu opere de artă din România. În context, el nu exclude ca anchetarea sa să fie rezultatul unei conspiraţii a vreunui funcţionar din Ministerul Culturii sau a unui misit de artă din Bucureşti.

"La noi, când anunţi autorităţile că ai un obiect de artă valoros, statul nu ţi-l cumpără, dar nici nu te lasă să-l vinzi liber. Informaţia că un particular deţine o operă rară ajunge totdeauna la câte o casă de licitaţii din Bucureşti, care apoi te contactează şi, ştiind că n-ai putut vinde în afară pe bani adevăraţi, se oferă s-o cumpere la a zecea parte din preţ", spune orădeanul, adăugând că are şi "cazuistică" pe care o va consemna în carte. "Va fi publicată numai după ce voi muri, că deja am primit ameninţări cu moartea", spune însă Mitruţ, pe cel mai serios ton.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
bla bla
Numa bine-a "preluat" (a se citi copiat, ca altceva nu stie) si pretena Jeorjiana Anghel, sa scrie si ea la adeverul neste material, ca la cata mediocritate e in ea normal ca n-are altceva de scris decat sa copieze de la altii ;) dar intotdeauna a fost ea asa o "mare jurnalista", mare specialista in mici inceputuri :)))))
Postat 15 Aprilie 2011, 23:24 de Marieta Cocoaie
doar in romania
Nu vad unde e problema, omul intermediaza vanzarea unor opere despre care probabil cei din statul roman nici nu au auzit si daca au auzit nu ii intereseaza. Tin foarte mult la patrimoniu si intre timp zeci de castele se degradeaza fara sa le pese. Ipocriti!
Postat 15 Aprilie 2011, 19:15 de leonardo
capul sus
traim in cea mai kafkiana tara de pe planeta. nu-mi vine sa cred ca pe banii mei de contribuabil politia il hartuieste pe Mitrut. si asta pentru ca incearca sa creeze si sa promoveze valori romaneste peste hotare, sa creasca implicit valoarea artistica a artei noastre uitate in cuferele strabunicilor. covorul respectiv putea sta pres in fata usii ministrului culturii si nu ar fi stiut in 1000 de ani ce e. pacat ca romania descurajeaza initiativele si antreprenoriatul in toate domeniile. Alex a fost bun la orice si-a propus, atunci la fizica, acum la arta romaneasca.
Postat 15 Aprilie 2011, 14:50 de prieteni
curaj
succes Alex in continuare. Pe de alta parte, asta se intampla cand tara nu-si baga in seama valorile, fiecare inceraca sa razbeasca in viata. Iar noi il avem pe Funeriu, ministrul invatamantului... Completare la articol, Alex a fost in lotul olimpic de fizica al Romaniei, iar in liceu a fost cel mai bun din generatia lui la fizica (probabil inclusiv doua generatii mai tinere si mai in varsta).
Postat 15 Aprilie 2011, 11:54 de Calin
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Nu vă jucaţi cu focul! Opt incendii de vegetaţie uscată, într-o singură zi (FOTO)
  • Să tragem linie! Lucrările pentru reamenajarea liniei de tramvai vor bloca cel puţin o lună circulaţia prin Calea Aradului (FOTO)
  • Statuia Evei Heyman din Parcul Bălcescu a fost donată Primăriei Oradea (FOTO/VIDEO)
  • Accident pe Calea Borşului: Ambulanță în misiune, lovită de un Ford și proiectată într-un TIR. Două persoane au ajuns la spital (FOTO)
  • Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi. A fost lansată filiala orădeană a asociaţiei 'Ridică-te şi umblă' (FOTO)
  • Luceafărul s-a revanșat: 4-1, sâmbătă, acasă cu CS Balotești! (FOTO)
  • Cetate 'de vânzare': Cetatea Oradea continuă să fie slab vândută, în ciuda atuurilor care o fac unică în Sud-Estul Europei (FOTO / VIDEO)
  • Ziua oraşului, în IMAGINI. Cele mai frumoase instantanee de la festivităţile dedicate Oradiei (FOTO)
  • La mulți ani, Oradea! Festivități mai bogate ca oricând, de Ziua Orașului, cu paradă militară, artificii și cadouri tricolore (FOTO / VIDEO)
  • O nouă victorie pentru handbalişti: CSM Oradea - AHC Potaissa II Turda 30-27 (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON