URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 15 NOIEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Este evident că, după marele război al tranșeelor cu pasaje subterane și girații îngropate, urmează  bătălia pentru parcări. Însă ideea de a lăsa pe mâna unui investitor specializat această afacere trebuie analizată cu foarte mare atenție, în niciun caz după sistemul „da, șefu’, am înțeles, să trăiți!”.
Zic şi eu
Adrian Cris
Duminică, prima oară în ultimii 30 de ani, am avut cu adevărat din ce alege la Preşedinţie, nu doar „răul mai mic”, ci şi binele, să zic aşa. Electoratul de dreapta (spre deosebire de simpatizanţii unor Dăncilă, Diaconu, Cumpănaşu etc, ale căror exigenţe sunt modeste) a acuzat, însă, o altă premieră, ruşinoasă: lipsa dezbaterii, a confruntării între pretendenţi...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Când vorbim despre rasism avem tendinţa de a vorbi la persoana a II-a sau a III-a. Privindu-ne în oglindă, rasismul nu se vede ca un rid şi nici nu ustură ca o zgârietură. La fel şi xenofobia. Iar discriminarea nu se vindecă cu alifii sau pastile. Rasism, xenofobie, discriminare - păcate pe care le punem în cârcă altora fiindcă oglinda în care ne reflectăm este fermecată şi ne arată doar ce vrem să vedem noi...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine veți vota în turul doi al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam anterior, poprirea este operaţiunea prin care, prin intermediul unui executor judecătoresc şi în temeiul unui titlu executoriu, un creditor încearcă să obţină banii datoraţi de o altă persoană (a treia persoană) debitorului său. Procedura popririi presupune o adresă se înfiinţare a popririi emisă de executorul judecătoresc şi comunicată terţului poprit (care, de regulă este fie angajatorul debitorului, fie o bancă).
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Infarctul miocardic acut (IMA) reprezintă necroza ireversibilă a unei părţi din miocard, aproape întotdeauna datorită aterosclerozei coronariene. Mecanismul de producere este scăderea bruscă a fluxului sanguin coronarian în urma fisurării şi ruperii unei plăci ateromatoase de la nivelul unei artere coronare afectate în prealabil de ateroscleroză, fapt ce determină formarea unui tromb care obturează artera şi necroza ulterioară a teritoriului deservit de această arteră.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
18 Ianuarie 2019, 10:03

Autostrada în Bihor: Instanţa obligă Compania de Drumuri să reevalueze ofertele Trameco şi Strabag pentru lotul 3C2

Autostrada în Bihor: Instanţa obligă Compania de Drumuri să reevalueze ofertele Trameco şi Strabag pentru lotul 3C2 foto generic, arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Curtea de Apel Bucureşti s-a pronunţat, pe 15 ianuarie, în procesul în care compania Strabag a contestat rezultatul licitaţiei prin care compania orădeană Trameco fusese desemnată să realizeze 28,5 kilometri din Autostrada Transilvania, de pe raza judeţului Bihor.

Instanţa a obligat Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să reevalueze ofertele primite, pentru tronsonul 3C2, dintre Chiribiş şi Biharia, decizia fiind definitivă, după cum se arată pe portalul instanţelor de judecată.

Stop şi de la capăt

Pe scurt, instanţa a modificat decizia Consiliului pentru Soluţionarea Contestaţiilor, care anterior respinsese contestaţia Strabag, admiţând în parte contestaţia celei din urmă şi modificând, tot în parte, decizia CNSC. Astfel, a anulat documentele de comunicare şi atribuire a procedurii, obligând autoritatea contractantă la reevaluarea ofertelor depuse de ofertanţii clasaţi pe locurile 1 şi respectiv 2.

Sentinţa este una detaliată, cu direcţii clare. Concret, CNAIR trebuie să verifice, în cazul ambilor ofertanţi, justificarea preţurilor pentru o multitudine de lucrări, de la terasamente, poduri, viaducte, până la racorduri, structura rutieră ș.a. Între altele, firmele trebuie să includă în preţul ofertat costuri cu resursele umane şi cu utilajele, dar și, de pildă, costul lucrărilor de schimbare a stratului de uzură la 5 ani şi la 10 ani de la recepționarea lucrărilor, respectiv să asigure laboratorul de pe şantier, etc.

Contestaţii şi amânări

După cum BIHOREANUL a mai scris, Compania Naţională de Drumuri a desemnat, în luna octombrie, câştigătorii contractelor de proiectare şi execuţie pentru două din cele trei tronsoane ale autostrăzii Borş - Suplacu de Barcău, de pe raza judeţului Bihor, Chiribiş - Biharia şi Biharia – Borş, ambele având câştigătoare o asociere care cuprinde firmele Trameco şi Drumuri Bihor, patronate de magnatul local Beniamin Rus.

Cu toate că a câştigat licitaţia pentru ambele loturi, Trameco şi societatea Vahostav din Slovacia au semnat un singur contract de execuţie a autostrăzii Transilvania, pentru un singur lot al secţiunii 3C, după ce Strabag a contestat licitaţia.

Semnare lucrări Autostrada TransilvaniaPrezent, la începutul lunii decembrie, la Oradea, directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, a semnat cu proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus (foto), contractul de execuţie pentru lotul 3C3, în lungime de 5,35 km, de la Borş până în satul Biharia, valoarea contractului fiind de 28,5 milioane euro fără TVA, iar termenul de execuţie 19 luni.

Atunci, Neaga a explicat că, deşi aceeaşi asociere Trameco-Vahostav a câştigat licitaţia şi pentru lotul 3C2, lungi de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, contractul nu putea fi atribuit deoarece un concurent, asocierea austriaco-română Strabag - Straco, a depus o contestaţie şi, deşi aceasta fusese respinsă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, asocierea avea posibilitatea să se adreseze justiţiei până vineri, 14 decembrie, ceea ce s-a şi întâmplat.

Cu toate că, legal, ar fi existat această posibilitate, contractul de execuţie şi pentru lotul 3C2 nu a mai fost semnat. Rămâne acum de văzut cât timp le vor lua angajaţilor CNAIR să se conformeze sentinţei date de Curtea de Apel Bucureşti.

Să ia măsuri!

Site-ul G4media.ro notează că licitaţia pentru construirea lotului 2 al autostrăzii Suplacu de Barcău-Borş a fost lansată încă din august 2017, ofertele au fost depuse în februarie 2018, iar timp de 8 luni angajaţii Companiei de Drumuri le-au tot analizat.

În urma hotărârii de marţi, Asociaţia Pro Infrastructură a reacţionat, cerând şefilor din CNAIR să "analizeze competenţa comisiei de evaluare de pe acest proiect şi să ia măsurile care se impun, calitatea muncii prestate în 8 luni fiind sub orice critică". "CNAIR nu a cerut câştigătorului să justifice preţurile ofertei pentru aproape nicio categorie de lucrări (terasamente, poduri, pasaje, viaducte, protecţia mediului, asfalt). Principalii candidaţi nu au inclus preţul aferent schimbării asfaltului pe perioada de garanţie. În plus, câştigătorul a pus în documentaţie aceiaşi experţi prezentaţi şi în alte contracte paralele. Solicităm conducerii CNAIR să analizeze competenţa comisiei de evaluare de pe acest proiect şi să ia măsurile care se impun, calitatea muncii prestate în 8 luni fiind sub orice critică. Cerem ca reevaluarea ofertelor să se facă în regim de urgenţă şi într-un mod profesionist!", au arătat reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Cu viteza melcului

Licitaţia desfăşurată din februarie 2018 de CNAIR este a doua organizată în ultimii 2 ani, după ce în 2015 directorul general de atunci al Companiei, Narcis Neaga, repus anul trecut în funcţie, a reziliat contractul încheiat în 2013 cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan-Corviam. 

Anterior, lucrările fuseseră încredinţate – încă în 2004, în timpul guvernării Năstase – companiei americane Bechtel, dar contractul cu aceasta a fost reziliat în 2012 de ministrul Transporturilor Dan Şova, contra unei despăgubiri în sumă de 37,2 milioane euro.

Din Autostrada Transilvania, care trebuia să se întindă pe 415 kilometri, între Borş şi Braşov, s-au construit în ultimii 14 ani doar cei 50 de kilometri între Gilău şi Turda, aşa-numita centură a Clujului, cheltuielile statului român depăşind în urmă cu trei ani plafonul record de un miliard de euro.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Contestatii peste contestatii
Din cauza unor astfel de... contestatii, lucrarile sunt stagnate ani si ani. Mai vin si "ecologistii" cu "cuibaritul" lor si iata motivele pt care nu se construieste autostrada.
Postat 18 Ianuarie 2019, 19:04 de Alcor
Mai așteptăm
Că nu ne grăbim
Postat 18 Ianuarie 2019, 13:20 de Sandu1206
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3343 RON
  • 1 EUR = 4.7669 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON