URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 IULIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Noul inspector general şcolar, Virgil Blage, e atât de vechi în sistem încât nu se teme că, dacă-l dărâmă, o să-i cadă și lui în cap. Cu trei ani înainte de pensie își permite să spună ce crede și ce știe. Nu e un politruc obligat să-și calculeze cu exactitate pașii ca nu cumva să-l tragă tovarășii de drum pe linie moartă. A recunoscut că sistemul școlar din care și el face parte e atât de șubred, că și-a trimis copilul la școală în străinătate...
Zic şi eu
Adrian Cris
Place sau nu, e o realitate: de la apariţia sa în viaţa publică a Bihorului, Ilie Bolojan domină administraţia (mai ales) şi (ulterior) politica locală. Mai mult, a devenit un model şi la nivel naţional (din păcate nu prea copiat), prin rezultate precis măsurabile (unii zic că-i floare la ureche să faci orice cu fonduri europene, dar dacă-i aşa, alţii de ce nu-s în stare să le acceseze?). 
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Mi-au plăcut mereu restaurantele mici, de tip italian sau franţuzesc, cu măsuţe micuţe, majoritatea de două persoane, decorate minimalist, apropiate una de alta, aproape înghesuite. Contrastează puternic cu ditamai mesele de ping-pong din restaurantele româneşti pe care ai loc să-ţi pui 7 feluri de mâncare simultan şi mai poţi sta şi confortabil cu coatele lăbărţate. Ne place să avem spaţiu mult pentru noi înşine fiindcă, atunci când suntem la masă, ne simţim regi şi trebuie să ne comportăm în consecinţă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre restricțiile impuse de autorități în contextul pandemiei de Covid-19?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ reglementează atribuțiile prim-ministrului României în calitatea sa de conducător al Guvernului. Astfel, conform articolului 28 din cod, prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor pe care aceştia le exercită.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Refluxul gastroesofagian constă în reîntoarcerea conţinutului gastric sau duodenal în esofag şi reprezintă, probabil, cea mai frecventă afecţiune digestivă. Cauza cea mai importantă este insuficienta contracţie a sfincterului esofagian inferior (un "inel" muscular care închide esofagul inferior, nepermiţând alimentelor în curs de prelucrare din stomac să ajungă în esofag şi chiar în cavitatea bucală).
07 Februarie 2019, 14:50

Şcoala... din fabrică: Din această lună, sute de elevi din Bihor vor face orele de ştiinţe în laboratoarele Celestica (FOTO)

Şcoala... din fabrică: Din această lună, sute de elevi din Bihor vor face orele de ştiinţe în laboratoarele Celestica (FOTO) ŞCOALA ALTFEL. Elevii Şcolii Oltea Doamna, care deja au participat la cursurile pilot din laboratoarele Celestica, au fost mai mult decât încântaţi. Pentru întâia oară, au putut aplica noţiuni învăţate la chimie ori fizică, lecţii care, astfel, nu au mai părut deloc plictisitoare...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De trei decenii, în România se tot vorbeşte despre reforma în educaţie, dar fără folos. Realitatea este că, în continuare, multe manuale nu sunt adaptate la realitatea societăţii româneşti, iar când pleacă din băncile şcolilor, elevii ştiu cel mult să recite ce au învăţat, dar nu au deprins şi aptitudini.

Inspirându-se din şcolile estoniene şi finlandeze, probabil cu cel mai mare succes din Europa, o profesoară din Oradea a convins una dintre cele mai mari companii din judeţ, Celestica România, să experimenteze cu elevii educaţia integrată, o formă de învăţare care combină mai multe discipline şi, foarte important, pune accent pe latura practică. Astfel, elevii nu vor mai învăţa cu creta pe tablă formule de chimie ori legi ale fizicii, ci le vor testa ei înşişi în laboratoarele Celestica.

Modelul estonian

Iniţiativa mutării orelor de ştiinţe din şcoli în laboratoarele unei companii a avut-o Delia Mela, profesoară la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul şi, totodată, preşedinta asociaţiei Pro Time-R din Oradea, care îşi propune să aducă concepte educaţionale europene în sistemul şcolar românesc. Într-o vizită de studiu făcută în Finlanda şi Estonia împreună cu mai mulţi dascăli şi elevi bihoreni, Mela a văzut cât succes are acolo educaţia integrată, adică acea formă de predare care înglobează mai multe discipline şi, mai ales, îmbină teoria cu practica. De pildă, cu un simplu coş de fructe în faţă, nişte elevi din clasa I pot învăţa să le numere, să le descrie ori să afle cum nişte seminţe devin fructe delicioase.

În şcolile din Estonia, orele de practică sunt obligatorii după un modul de teorie. "Acest tip de predare oferă elevilor un context de învăţare mai clar, asupra a ceea ce înseamnă viaţa reală. Anul trecut, Estonia a avut la testele PISA (n.r. - evaluare internaţională interdisciplinară) cele mai bune scoruri la nivel european", explică Delia Mela.

Impulsionată de dorinţa unor profesori bihoreni de a testa educaţia integrată, Mela a propus companiei Celestica un parteneriat, ştiind că laboratoarele firmei sunt foarte bine dotate, iar elevii ar avea ce învăţa aici. Reprezentanţii companiei producătoare de componente electrice au fost mai mult decât încântaţi, aşa că, din această lună, vor deveni şi ei... dascăli.

Lecţii practice

Primii care vor testa educaţia integrată sunt elevii de clasa a VIII-a de la Şcoala Gimnazială Oltea Doamna din Oradea şi cei din clasele a IX-a şi a X-a de la Liceul Teoretic Arany János din Salonta. După vacanţa intersemestrială, timp de o lună, o dată pe săptămână, în loc să facă lecţiile de biologie, chimie, fizică ori informatică în clase, elevii vor merge în laboratoarele Celestica, unde, pe parcursul a trei sau patru ore, vor aplica, împreună cu inginerii companiei, noţiunile predate de profesori.

Grupe de elevi de la ambele şcoli au testat deja sistemul în cadrul unor cursuri pilot, care s-au dovedit de mare succes. "Elevii au fost foarte încântaţi. De exemplu, au înţeles ce este electroliza, au putut să vadă de ce e nevoie de electroliză, ce rol are departamentul de calitate într-o companie. De asemenea, au fost în laboratorul de cositorie, unde au aprofundat noţiunile de chimie, iar apoi au început să vorbească despre plăcile de calculator, pentru că acolo se cositoreau", explică Delia Mela. Proiectul nu va încărca programul elevilor, pentru că în săptămânile în care învaţă la Celestica nu vor mai face la şcoală lecţiile de ştiinţe.

Lecţiile au fost bune şi pentru profesori, spune coordonatoarea proiectului. "Noi, profesorii, nu avem realitatea cerinţelor de pe piaţa muncii. Predăm după manuale învechite, iar laboratoarele sunt slab dotate", spune Mela.

Pentru viitor

Proiectul, o premieră pentru Bihor, este susţinut financiar de Celestica, firma asigurând inclusiv transportul elevilor. Compania se implică tocmai pentru că-şi doreşte ca elevii să fie bine pregătiţi atunci când îşi vor alege o meserie. "În orele de practică, noţiunile teoretice acumulate se fixează mai bine, interesul elevilor este stârnit, iar ei îşi dezvoltă abilităţile practice. În plus, prin contactul cu colegii noştri, au posibilitatea să înţeleagă utilitatea a tot ceea ce învaţă în clasă, să îi ajute în orientarea spre o viitoare meserie", spune Monica Câmpan, HR Business Manager în cadrul Celestica Oradea.

Mai mult, văzând cât succes au avut lecţiile pilot, reprezentanţii Celestica au decis să extindă proiectul, adăugând încă două şcoli. "În luna februarie vor participa la aceste lecţii elevii de la Oltea Doamna şi Arany János, iar din martie şi cei de la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul din Oradea şi de la şcoala din Borş", spune Mela. Sperând ca, în viitor, cât mai mulţi elevi să aibă şansa să participe la ore de educaţie integrată, unde nu doar învaţă, ci află şi la ce le foloseşte, de fapt, să înveţe...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Să fi matale sănătos, domn' profesor ...
... că Timișoara și Arad sunt deja conectate la rețeaua europeană de autostrăzi de ceva vreme ... și nu au trebuit să aștepte ca Oradea să apară pe vreun traseu TEN, pretinzându-se apoi ca fiind "prima" din rând !?! Iar la Sibiu dpre exemplu, mai că se sprijină orașul de autostradă ... urmând ca în acest an să se "branșeze" cu tot tronsonul de la Deva la Lugoj în "rețea" !?! În rest cam ai dreptate ... dar pentru asta ar trebui și municipalitatea să aibă măcar un strateg ca decident, ceea ce nu va fi prea curând !?!
Postat 07 Februarie 2019, 20:00 de CrisDumi
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2813 RON
  • 1 EUR = 4.8319 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON