URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Ianuarie 2021, 18:09

Şantier la bulevard: După Anul Nou, bulevardele Nufărul şi Cantemir din Oradea vor intra într-un mare şantier (FOTO)

Şantier la bulevard: După Anul Nou, bulevardele Nufărul şi Cantemir din Oradea vor intra într-un mare şantier (FOTO) ATENŢIE, LUCRĂRI! După 1 ianuarie, dacă temperaturile nu vor fi negative, Primăria va da startul lucrărilor pe cele două artere intens circulate. La finalul şantierului, tramvaiele vor avea undă verde pe tot traseul Cantemir-Nufărul, iar autobuzele OTL vor avea o bandă dedicată, pe sensul spre centru
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Două dintre cele mai importante bulevarde ale Oradiei, Nufărul şi Cantemir, vor intra în şantier. Primăria a atras o finanţare europeană de 50 milioane de lei, pentru a schimba complet faţa celor două străzi.

După sărbători, Primăria vrea să dea şi startul lucrărilor, care vor însemna doi ani de deranj, la finalul cărora prioritate pe cele două bulevarde vor avea tramvaiele, bicicliştii şi pietonii. De asemenea, iluminatul stradal va fi unul inteligent, iar toate cablurile vor fi îngropate în pământ. Aşa cum îi stă bine unui oraş modern...

Tramvaie în viteză

Primăria pregăteşte reabilitarea bulevardelor Nufărul şi Cantemir de mai bine de doi ani, dar abia în primăvară a câştigat finanţarea nerambursabilă de 10 milioane de euro. Prin proiectul intitulat "Creşterea mobilităţii urbane din zona Nufărul - Cantemir", municipalitatea îşi propune să reducă emisiile de carbon, adică poluarea provocată de traficul rutier. Pentru asta, orădenii trebuie convinşi ca, în loc să se deplaseze cu maşina, să urce în tramvaiele OTL, să pedaleze sau să meargă pe jos.

"În primul rând, acest proiect va duce la creşterea vitezei de deplasare a tramvaielor. Ca să-i faci pe oameni să circule cu transportul în comun, trebuie să măreşti viteza", a declarat primarul Florin Birta (foto). Viteza tramvaielor va creşte la circa 30 km/h, de la circa 15-17 km/h cât este în prezent, pentru că liniile de tramvai vor fi refăcute, iar în fiecare intersecţie garniturile vor avea prioritate. De asemenea, liniile de tramvai vor fi înierbate, pe o suprafaţă totală de 18.000 de mp.

Iluminat inteligent

În cadrul proiectului, şoseaua lungă de 2,6 kilometri va fi modernizată. "Vom lucra sub trafic, este clar că va fi un deranj", spune primarul. La finalul lucrărilor de asfaltare, şoferii vor avea la dispoziţie tot câte două benzi pe sens, dar pe direcţia spre centru, pe o bandă vor avea prioritate autobuzele OTL. Aşadar, maşinile vor putea să o folosească, dar numai în urma autobuzelor. Tot pe această parte, de-a lungul şoselei, vor fi amenajate scuaruri verzi, care vor fi irigate automatizat.

Proiectul prevede şi eliminarea tuturor locurilor de parcare din zona cuprinsă între linia de tramvai şi blocuri, care va deveni una dedicată pietonilor şi bicicliştilor. Trotuarul va avea o lăţime de minimum 1,5 m în toate zonele, iar lângă va fi amenajată şi o pistă colorată în roşu, pentru cei care pedalează.

În plus, pentru ca zona să capete un aspect mai plăcut, toate cablurile vor fi mutate în subteran, iar sistemul de iluminat public va fi refăcut. "Vor fi montaţi stâlpi inteligenţi, cu becuri LED şi intensitatea luminii reglabilă", spune Birta. Pe lângă senzorii care vor "şti" când se întunecă şi vor aprinde becurile, fiecare stâlp de iluminat va avea echipamente Wi-Fi, care vor alimenta cu internet camerele de supraveghere ce vor fi cumpărate tot pe bani europeni.

Semafoare "deştepte"

Tot inteligent va fi şi sistemul de semaforizare, ce urmează a fi modernizat la rându-i în cadrul proiectului. Semafoarele vor da prioritate tramvaielor, oprind maşinile când vehiculele OTL se apropie de intersecţie şi vor crea o undă verde pentru autovehicule, pe ambele sensuri de mers, astfel încât şoferii care circulă cu viteza legală constant să nu fie nevoiţi să oprească.

În plus, şi semafoarele vor avea LED-uri, care vor asigura o vizibilitate mai bună, la costuri de întreţinere mai mici şi cu o durată de viaţă mai mare decât becurile cu incandescenţă. De asemenea, se vor monta stâlpi noi şi pentru semafoare, cu elemente reflectorizante, astfel încât să fie vizibile de la mare distanţă.

Proiectul mai prevede amenajarea unor zone pietonale, acolo unde permite spaţiul, între blocuri şi liniile de tramvai sau carosabil. În total, aceste suprafeţe, ce vor fi pavate în două culori, gri-antracit şi alb-crem, se vor întinde pe 3.342 mp.

Luna trecută, Primăria a adjudecat licitaţia pentru execuţia acestui proiect, către asocierea firmelor Drumuri Bihor, Trameco şi Drum Asfalt, la o sumă de 50,3 milioane lei. Constructorii vor avea la dispoziţie 20 de luni pentru finalizarea lucrărilor. "După 1 ianuarie, dacă vremea ne permite, vom da ordinul de începere a lucrărilor. Nu am demarat încă, pentru că nu am vrut să îngreunăm traficul în perioada sărbătorilor", precizează Birta. După Anul Nou, însă, şi proiectele noi trebuie să înceapă...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON