Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, care a încheiat un parteneriat în acest scop cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a prezentat luni, într-o conferință de presă, soluțiile tehnice adoptate pentru dublarea lățimii șoselelor naționale la ieșirile din Oradea spre Nojorid și spre Biharia, precum și costurile celor două proiecte.
Cu aproximativ 11,6 milioane euro, CNAIR va angaja firme care să „sape” la o adâncime de un metru marginile celor două drumuri, pentru a lărgi DN 19 de la Aeroport până la intersecția cu drumul comunal spre Livada de Bihor și DN 19 din girația de la Remarkt până la intrarea în Biharia.
4,2 milioane euro pentru 1,57 km
Bolojan a afirmat că specialiștii CJ Bihor și cei ai CNAIR au avut de ales între două variante de lucru, una presupunând menținerea actualei structuri rutiere ale DN 19 și DN 79, cu câte o bandă pe sens, și realizarea încă unei benzi pe fiecare sens prin realizarea unor așa-numite casete de lărgire, respectiv „demolarea” șoselelor pe traseele ce vor fi lărgite și schimbarea structurii lor cu structuri noi.
Datorită faptului că este mai economicoasă, a fost aleasă prima variantă, care presupune săparea pe marginile drumurilor până la adâncimea de 1 metru, realizarea a trei straturi de fundații și apoi a trei straturi de asfalt (cu o grosime totală de 19 cm, din care cel de uzură de 5 cm), precum și schimbarea stratului de asfalt de uzură pe benzile existente.
Prin urmare, lărgirea DN 79 Oradea - Arad din dreptul Aeroportului, unde va fi amenajată și o girație, până la intersecția cu DC 77 care duce spre Livada de Bihor, ar urma să coste 4,2 milioane euro, durata de proiectare fiind estimată la 3 luni, iar cea pentru execuție la 6 luni.
De precizat că suma include și relocarea rețelelor de utilități existente sub DN 79 în dreptul Aeroportului, precum și a girațiilor de la Aeroport și de la intersecția cu DC 77.
7,3 milioane euro pentru 3,74 km
Și pentru lărgirea DN 19 de la ieșirea din Oradea (mai precis de la ieșirea din Episcopia, înaintea benzinăriei Socar) până la curba de intrare în Biharia soluția tehnică va fi aceeași, și anume adăugarea câte unei benzi pe fiecare sens de circulație prin săpături, construirea fundației și asfaltări pe ambele margini ale șoselei.
Dublarea lățimii drumului național se va face pe o lungime de 3,74 kilometri, iar costurile sunt estimate la 7,3 milioane euro. Suma va include și reconfigurarea la două benzi a girației din dreptul Remarkt (fostul Real II), în condițiile în care prin aceasta se va face joncțiunea cu DN 19 a viitorului drum de legătură între Oradea și Autostrada Transilvania, la care lucrează deja, de mai multe luni, forma Strabag.
Sursa de finanțare, pentru ambele proiecte, va fi asigurată de CNAIR, dar calendarul acestora încă nu este stabilit. „Nu pot garanta un calendar, dar sunt convins, având în vedere că sunt proiecte care ajută la decongestionarea traficului, că vor fi abordate (n.r. - de CNAIR) cel mai târziu anul viitor”, a spus președintele CJ Bihor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.