URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Iulie 2022, 08:03

Greu de permis! A ajuns mai uşor să iei bacul decât permisul auto: sub 50% dintre bihoreni reuşesc din prima

Greu de permis! A ajuns mai uşor să iei bacul decât permisul auto: sub 50% dintre bihoreni reuşesc din prima INSTRUCTORUL E BAZA! Meritul pentru promovarea examenului auto revine în proporţie de 70% instructorului. "Nu pregătim piloţi de curse. Chiar dacă elevul e mai neîndemânatic, instructorul poate lucra cu el ca să circule corect, chiar dacă mai încet", spune patronul şcolii Decebal, Ionuţ Huciu
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Doar cursantul unei şcoli auto poate înţelege stresul de a ieşi în trafic cu o maşină care are trei pedale pentru doar două picioare şi un motor parcă programat să "moară" în intersecţii.

"Niciun şofer nu face prin oraş 25 de minute, cât durează proba practică. Elevii dau traseul sub stres, în trafic aglomerat, filmaţi şi sancţionaţi pentru greşeli minore cu 6 puncte de penalizare din 20 posibile. Trebuie să fie foarte bine pregătiţi", spune directorul şcolii Decebal Drive Unu, Ioan Huciu. Şi ştie ce zice, pentru că elevii lui au cele mai mari rate de succes din Bihor.

Mai greu ca la bac!

Adevăratul examen al maturităţii este cel pentru permisul auto! În Bihor rata de promovare din prima încercare e la jumătate faţă de cea de la bacalaureat, care a fost anul acesta de 73,65%.

prefectul de Bihor, Dumitru Ţiplea"La proba practică promovează cam 35%, iar la cea teoretică între 46% şi 47% dintre cursanţii şcolilor de şoferi", declara prefectul Dumitru Ţiplea (foto) într-o conferinţă de presă la sfârşitul luni mai. Procentele, valabile pe anul trecut, se refereau la toate categoriile de permise.

Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), dintre cei 330.000 de candidaţi care au susţinut examenul în România, în 2020 l-au şi obţinut doar 34,79%. În cazul categoriei B, pentru autovehicule, rata de promovare a fost de circa 50%, mult peste cea din Bihor.

Decebal, Cor Tin, ZeceNut...

În Bihor există 41 şcoli de şoferi şi 800 de instructori atestaţi, din care profesează efectiv jumătate. Statisticile DRPCIV privind promovabilitatea sunt chiar mai sumbre decât estimările prefectului Ţiplea. "În clasamentul primelor cinci şcoli de conducători auto după procentul de promovare, cel mai ridicat din 2022 sunt Decebal Drive Unu (49,21%), Cor Tin Favorit (42,86%), ZeceNut (37,47%), GES Impex (35,86%) şi Auto Şanta Junior (34,55%)", a transmis DRPCIV sub semnătura chestorului Florentin Brăcea.

De notat că procentele au fost calculate aferent perioadei 1 ianuarie - 26 iunie 2022 şi că, potrivit Ordinului MAI 268/2010, promovabilitatea se referă la candidaţii care au luat ambele probe, teoretică şi practică, încă de la primul examen. Cum şi-ar dori toţi candidaţii...

La polul opus, topul celor mai "slabe şcoli" în 2021 e deschis de Liceul Industrial 1 Salonta - 0% promovabilitate, urmat de Liceul Tehnologic Unirea Ştei - 10% şi de şcoala de şoferi Radidos din cartierul Velenţa - 11,11%.

Promovabilitate în scădere!

Ratele de reuşită pe ultimii cinci ani în Bihor sunt în continuă scădere. Spre exemplu, procentul celor care au reuşit să dea minimum 22 de răspunsuri corecte din 26 la proba de chestionar pentru categoria B a scăzut de la 33,69% în 2018 la 30,64% anul trecut, ajungând la 27,35% în primul semestru din 2022.

Promovabilitatea la proba practică e şi mai redusă: a scăzut de la 19,83% în 2018 la 15,03% în 2021 şi a ajuns la 15,63% în prima jumătate din acest an. Adică mai puţin de unul din cinci candidaţi a reuşit să îşi ia permisul din prima încercare!

Procentele de reuşită sunt surprinzător de mici inclusiv în cazul şoferilor profesionişti, care deţin deja un permis de categoria C, pentru maşinile de peste 3,5 tone destinate transportului de marfă, şi vor să obţină categoria CE, care le permite să conducă auto-marfare cu remorci grele. Dacă în cazul probei teoretice aceştia au reuşit în proporţie de 75,84% în 2022, la traseu promovarea a fost de numai 45,49%. În ciuda experienţei, profesioniştii se pierd şi ei în trafic, gafând la încadrare sau viraje.

Cele mai bune rezultate le-au obţinut motocicliştii. În 2021 bikerii au avut o rată de promovare de 73,68% la chestionar şi 93,58% la traseu.

Sportul şi volanul

Ionuţ Huciu, instructor auto din anul 2000Ionuţ Huciu (foto), instructor auto din anul 2000 şi patronul a două dintre şcolile auto din top 5, Decebal Drive Unu şi ZeceNut, spune că promovabilitatea în scădere nu ar trebui să mire.

Pe de o parte este vorba de aptitudinile tot mai reduse ale candidaţilor. "Din păcate, copiii nu mai fac sport şi nu ne mai putem baza pe atenţia distributivă a cursantului, care se clădeşte de mic, astfel încât în trafic să poată observa atât pietonul care vine din stânga, cât şi indicatorul din dreapta", zice Huciu.

Pe de altă parte, nici instructorii nu mai sunt ce erau. "Dacă ai căzut proba practică, eşti obligat să mai faci încă şase ore, pe care le plăteşti în plus. Atunci, mulţi instructori preferă să lucreze cu mai puţini elevi de la care să ia mai mulţi bani. În loc să le explice cum să conducă bine din prima, le zic «Data viitoare să fii mai atent»".

"Cel mai dur examen"

Adevărul e că dificultatea probelor a crescut constant. "Examenul auto e cel mai dur pe care îl susţine cineva astăzi. Nu merge la noroc. Elevii trebuie să stăpânească teoria ca să răspundă corect la 85% dintre întrebări şi să reziste emoţiilor 25 de minute pe trasee aglomerate, în condiţiile în care după 15 minute apare oboseala", spune Huciu.

Pregătirea intensă explică şi rata mare de promovare a motocicliştilor. Majoritatea sunt familiarizaţi cu traficul pentru că au deja permis de categoria B şi şi-au cumpărat din pasiune o motocicletă pe care o conduc în afara drumurilor publice, căpătând reflexe.

"La traseu, dacă ai condus deja o maşină, încadrarea e mult mai simplă şi încărcătura psihologică mai mică, pentru că ai în spate instructorul în timp ce examinatorul îi dă instrucţiunile prin radio, dintr-o maşină", zice Huciu.

Pretenţii (tot) mai mari...

Previzibil, cea mai mare provocare e traficul. "Elevii fac tot 30 de ore de condus, ca acum cinci sau zece ani, dar traficul a crescut şi timpul de examinare s-a prelungit. E normal să ia mai puţini examenul din prima", spune patronul şcolii GES, tot din top 5, Sergiu Grecu.

Traficul din Oradea a şi generat o migraţie a cursanţilor. Potrivit unor instructori, localnicii din zona Valea lui Mihai preferă să facă şcoala în Carei şi să dea examenul în Satu Mare, unde traseul este mult mai relaxat.

Din acest motiv, Grecu a şi propus la o întâlnire organizată vinerea trecută de Prefectură cu reprezentanţii şcolilor de şoferi din Bihor, Serviciul Permise şi Înmatriculări şi Poliţia Rutieră, atât creşterea numărului de ore de condus înaintea examinării, cât şi trasee fixe pentru examen, ca în Cluj.

Rămâne la fel!

Propunerile au fost respinse însă şi de colegi, şi de autorităţi. "Dacă se fac temeinic, cele 30 de ore de traseu sunt de ajuns. Avem deja cea mai lungă durată de şcolarizare din Europa", spune patronul şcolii auto Decebal, Ionuţ Huciu.

Acesta se teme că prelungirea pregătirii practice îi va încuraja pe unii instructori să fie şi mai delăsători, pentru a încasa de la elevi banii pentru orele suplimentare după ce sunt respinşi.

subprefectul Emilian Pavel La rându-i, subprefectul Emilian Pavel (foto) este împotriva traseelor fixe pentru examinare. "Există riscul ca elevii să memoreze acele trasee, iar după ce şi-au luat permisul şi circulă în afara lor să facă greşeli, pentru că nu sunt obişnuiţi cu traficul real", zice Pavel.

Până la urmă, dincolo de reuşita la examen, scopul final al pregătirii cursanţilor este de a dobândi deprinderi şi reflexe pentru conducerea pe orice traseu, pe orice vreme şi la orice oră. Desigur, în siguranţă...


ZIUA "JUDECĂŢII"!
Emoţii la "traseu"

În Oradea susţin proba teoretică circa 100 de cursanţi pe zi, iar cea practică, 120. Candidaţii îşi pot alege ziua şi ora examenului, inclusiv sâmbăta, când traficul e mai liniştit. Examinatorii sunt traşi la sorţi în fiecare dimineaţă din rândul celor 18 angajaţi ai Serviciului Permise şi Înmatriculări Bihor. "În ciuda legendelor, examinatorul nu are niciun interes să te «pice» în condiţiile în care totul e filmat şi există şi un martor", spune un instructor.

În luna martie, de exemplu, examinatorii cei mai "severi" au avut procente de promovare puţin peste 20%, în timp ce alţii mai "blânzi" au atins şi 50%.

Principala provocare a cursanţilor nu e, totuşi, examinatorul, ci traficul. "De când s-a mutat punctul de pornire pe traseu în parcarea ERA Park, proba începe cu sensul giratoriu din Calea Aradului, care este aglomerat, şi majoritatea şoferilor merg cu viteză. Dacă te asiguri prea mult, rişti să fii depunctat pentru că eziţi, dacă «te bagi», rişti să pici că n-ai dat prioritate", zice un pretendent la şoferie.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Nu spune nimeni adevarul!
Numarul celor care trec examenul este in stransa legatura cu numarul candidatilor. Stiu, pare ciudat. Voi exemplifica. Sa presupunem ca sunt 10 examinatori. Cat timp numarul de candidati este relativ mare, cei 10 au zilnic de lucru. Pe fondul scaderii populatiei tinere, scade si numarul candidatilor. Ce faci cand nu ai suficienti candidati? Simplu: reduci numarul de examinatori. Ce fac examinatorii pt. a-si securiza painea (si mai ales cutitul!)? Pica in draci candidatii! Afacerea e buna pt. toti: militistii au de lucru, dar de lucru au si instructorii/scolile. Singurii care pierd sunt parintii. Vor plati aproape dublu pt. a-si lua odraslele permisul. Pun pariu ca daca scot pe traseu pe oricare examinator in maxim 20 de minute il pic! Cu camera, cu martor, tot tacamul. Jmekeria e ca este o singura camera, cand ar trebui sa fie minim 5(cinci). Trei in fata, sa acopere si partile laterale si doua in spate, tot pt. a acoperi partile laterale. Acum, cand ii e lumea mai draga candidatului, garcea baga piciorul in frana, cica nu s-a asigurat. Metoda e ,,sigura" 100% in sensurile giratorii, intersectii, chiar si la trecerile pt. pietoni. O singura camera nu surprinde situatia de ansamblu, asa ca garcea e Dumnezeu si vorba lui e lege!
Postat 13 Iulie 2022, 17:43 de pinonel
Domnul Huciu
Referitor la comentariul d-nului "director" care este si instructor ,Huciu ,va rog sa-l intrebati cati bani ia scoala si cati ia instructorul ,din cele 6 ore suplimentare care sunt obligati elevii sa le faca in cazul in care nu promoveaza proba practica.Asta ca sa se vada cine doreste ca elevul sa nu promoveze
Postat 13 Iulie 2022, 15:10 de Nata
Oare cand ne invatam?
"Când ne referim la numărul/ procentul celor care au promovat un examen (deci, când exprimam o certitudine, şi nu o posibilitate), vom spune corect “rata de promovare”/ procentul de promovare”/ “procentul celor care au promovat examenul” etc." Promovabilitate inseamna altceva, rata de promovabilitate (promovabil infrumusetat putin) e 100%, inseamna probabilitatea de a promova, adica toti au sansa. Rata de promovare inseamna numarul celor care au trecut. Dar deja e atat de folosit eronat incat pare firesc si corect.
Postat 13 Iulie 2022, 08:40 de poiu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON