URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 AUGUST 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum câţiva ani, când uzina DNA-ului duduia, cel mai simplu mod pentru ca un primar să intre la puşcărie era să bage banii comunităţii locale în fotbal. Mulţi oameni de afaceri şi politicieni au păţit-o, dar la noi nu a fost cazul. Şi asta nu neapărat fiindcă edililor le era frică de slujbaşii doamnei Kövesi, ci pentru că Ilie Bolojan avea o indiferenţă feroce faţă de fenomenul sportiv.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa joia trecută – pe Facebook, căci aşa comunică oficialii noştri de când au descoperit că internetul e cel mai ieftin instrument de propagandă – o nouă licitaţie pentru cei 28,55 km de autostradă dintre Chiribiş şi Biharia, pentru care ultimul contract, încheiat în 2020 cu o asociere de firme din grupul Selina, a fost reziliat în luna mai...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primarul Florin Birta propune reabilitarea pietonalei Republicii, prin pavarea cu porfir și revenirea la modelul estetic cu cercuri, din perioada comunistă. Ce părere aveți?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Potrivit noii reglementări, contestaţia este de competenţa instanţei ierarhic superioare, care o soluţionează în complet format din 3 judecători. Când procesul se judecă la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, contestaţia se soluţionează în completul de 5 judecători, iar când procesul îl judecă un complet de 5 judecători, contestaţia se soluţionează de un alt complet de 5 judecători.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Clima (de la grecescul klima care înseamnă înclinaţia razelor solare) reprezintă regimul caracteristic al vremii unei regiuni pe timp îndelungat. Regimul climatic se caracterizează printr-o relativă stabilitate, modificările putând fi urmărite numai prin observaţii îndelungate şi pe perioade lungi de timp.
13 Iulie 2022, 08:03

Greu de permis! A ajuns mai uşor să iei bacul decât permisul auto: sub 50% dintre bihoreni reuşesc din prima

Greu de permis! A ajuns mai uşor să iei bacul decât permisul auto: sub 50% dintre bihoreni reuşesc din prima INSTRUCTORUL E BAZA! Meritul pentru promovarea examenului auto revine în proporţie de 70% instructorului. "Nu pregătim piloţi de curse. Chiar dacă elevul e mai neîndemânatic, instructorul poate lucra cu el ca să circule corect, chiar dacă mai încet", spune patronul şcolii Decebal, Ionuţ Huciu
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Doar cursantul unei şcoli auto poate înţelege stresul de a ieşi în trafic cu o maşină care are trei pedale pentru doar două picioare şi un motor parcă programat să "moară" în intersecţii.

"Niciun şofer nu face prin oraş 25 de minute, cât durează proba practică. Elevii dau traseul sub stres, în trafic aglomerat, filmaţi şi sancţionaţi pentru greşeli minore cu 6 puncte de penalizare din 20 posibile. Trebuie să fie foarte bine pregătiţi", spune directorul şcolii Decebal Drive Unu, Ioan Huciu. Şi ştie ce zice, pentru că elevii lui au cele mai mari rate de succes din Bihor.

Mai greu ca la bac!

Adevăratul examen al maturităţii este cel pentru permisul auto! În Bihor rata de promovare din prima încercare e la jumătate faţă de cea de la bacalaureat, care a fost anul acesta de 73,65%.

prefectul de Bihor, Dumitru Ţiplea"La proba practică promovează cam 35%, iar la cea teoretică între 46% şi 47% dintre cursanţii şcolilor de şoferi", declara prefectul Dumitru Ţiplea (foto) într-o conferinţă de presă la sfârşitul luni mai. Procentele, valabile pe anul trecut, se refereau la toate categoriile de permise.

Potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), dintre cei 330.000 de candidaţi care au susţinut examenul în România, în 2020 l-au şi obţinut doar 34,79%. În cazul categoriei B, pentru autovehicule, rata de promovare a fost de circa 50%, mult peste cea din Bihor.

Decebal, Cor Tin, ZeceNut...

În Bihor există 41 şcoli de şoferi şi 800 de instructori atestaţi, din care profesează efectiv jumătate. Statisticile DRPCIV privind promovabilitatea sunt chiar mai sumbre decât estimările prefectului Ţiplea. "În clasamentul primelor cinci şcoli de conducători auto după procentul de promovare, cel mai ridicat din 2022 sunt Decebal Drive Unu (49,21%), Cor Tin Favorit (42,86%), ZeceNut (37,47%), GES Impex (35,86%) şi Auto Şanta Junior (34,55%)", a transmis DRPCIV sub semnătura chestorului Florentin Brăcea.

De notat că procentele au fost calculate aferent perioadei 1 ianuarie - 26 iunie 2022 şi că, potrivit Ordinului MAI 268/2010, promovabilitatea se referă la candidaţii care au luat ambele probe, teoretică şi practică, încă de la primul examen. Cum şi-ar dori toţi candidaţii...

La polul opus, topul celor mai "slabe şcoli" în 2021 e deschis de Liceul Industrial 1 Salonta - 0% promovabilitate, urmat de Liceul Tehnologic Unirea Ştei - 10% şi de şcoala de şoferi Radidos din cartierul Velenţa - 11,11%.

Promovabilitate în scădere!

Ratele de reuşită pe ultimii cinci ani în Bihor sunt în continuă scădere. Spre exemplu, procentul celor care au reuşit să dea minimum 22 de răspunsuri corecte din 26 la proba de chestionar pentru categoria B a scăzut de la 33,69% în 2018 la 30,64% anul trecut, ajungând la 27,35% în primul semestru din 2022.

Promovabilitatea la proba practică e şi mai redusă: a scăzut de la 19,83% în 2018 la 15,03% în 2021 şi a ajuns la 15,63% în prima jumătate din acest an. Adică mai puţin de unul din cinci candidaţi a reuşit să îşi ia permisul din prima încercare!

Procentele de reuşită sunt surprinzător de mici inclusiv în cazul şoferilor profesionişti, care deţin deja un permis de categoria C, pentru maşinile de peste 3,5 tone destinate transportului de marfă, şi vor să obţină categoria CE, care le permite să conducă auto-marfare cu remorci grele. Dacă în cazul probei teoretice aceştia au reuşit în proporţie de 75,84% în 2022, la traseu promovarea a fost de numai 45,49%. În ciuda experienţei, profesioniştii se pierd şi ei în trafic, gafând la încadrare sau viraje.

Cele mai bune rezultate le-au obţinut motocicliştii. În 2021 bikerii au avut o rată de promovare de 73,68% la chestionar şi 93,58% la traseu.

Sportul şi volanul

Ionuţ Huciu, instructor auto din anul 2000Ionuţ Huciu (foto), instructor auto din anul 2000 şi patronul a două dintre şcolile auto din top 5, Decebal Drive Unu şi ZeceNut, spune că promovabilitatea în scădere nu ar trebui să mire.

Pe de o parte este vorba de aptitudinile tot mai reduse ale candidaţilor. "Din păcate, copiii nu mai fac sport şi nu ne mai putem baza pe atenţia distributivă a cursantului, care se clădeşte de mic, astfel încât în trafic să poată observa atât pietonul care vine din stânga, cât şi indicatorul din dreapta", zice Huciu.

Pe de altă parte, nici instructorii nu mai sunt ce erau. "Dacă ai căzut proba practică, eşti obligat să mai faci încă şase ore, pe care le plăteşti în plus. Atunci, mulţi instructori preferă să lucreze cu mai puţini elevi de la care să ia mai mulţi bani. În loc să le explice cum să conducă bine din prima, le zic «Data viitoare să fii mai atent»".

"Cel mai dur examen"

Adevărul e că dificultatea probelor a crescut constant. "Examenul auto e cel mai dur pe care îl susţine cineva astăzi. Nu merge la noroc. Elevii trebuie să stăpânească teoria ca să răspundă corect la 85% dintre întrebări şi să reziste emoţiilor 25 de minute pe trasee aglomerate, în condiţiile în care după 15 minute apare oboseala", spune Huciu.

Pregătirea intensă explică şi rata mare de promovare a motocicliştilor. Majoritatea sunt familiarizaţi cu traficul pentru că au deja permis de categoria B şi şi-au cumpărat din pasiune o motocicletă pe care o conduc în afara drumurilor publice, căpătând reflexe.

"La traseu, dacă ai condus deja o maşină, încadrarea e mult mai simplă şi încărcătura psihologică mai mică, pentru că ai în spate instructorul în timp ce examinatorul îi dă instrucţiunile prin radio, dintr-o maşină", zice Huciu.

Pretenţii (tot) mai mari...

Previzibil, cea mai mare provocare e traficul. "Elevii fac tot 30 de ore de condus, ca acum cinci sau zece ani, dar traficul a crescut şi timpul de examinare s-a prelungit. E normal să ia mai puţini examenul din prima", spune patronul şcolii GES, tot din top 5, Sergiu Grecu.

Traficul din Oradea a şi generat o migraţie a cursanţilor. Potrivit unor instructori, localnicii din zona Valea lui Mihai preferă să facă şcoala în Carei şi să dea examenul în Satu Mare, unde traseul este mult mai relaxat.

Din acest motiv, Grecu a şi propus la o întâlnire organizată vinerea trecută de Prefectură cu reprezentanţii şcolilor de şoferi din Bihor, Serviciul Permise şi Înmatriculări şi Poliţia Rutieră, atât creşterea numărului de ore de condus înaintea examinării, cât şi trasee fixe pentru examen, ca în Cluj.

Rămâne la fel!

Propunerile au fost respinse însă şi de colegi, şi de autorităţi. "Dacă se fac temeinic, cele 30 de ore de traseu sunt de ajuns. Avem deja cea mai lungă durată de şcolarizare din Europa", spune patronul şcolii auto Decebal, Ionuţ Huciu.

Acesta se teme că prelungirea pregătirii practice îi va încuraja pe unii instructori să fie şi mai delăsători, pentru a încasa de la elevi banii pentru orele suplimentare după ce sunt respinşi.

subprefectul Emilian Pavel La rându-i, subprefectul Emilian Pavel (foto) este împotriva traseelor fixe pentru examinare. "Există riscul ca elevii să memoreze acele trasee, iar după ce şi-au luat permisul şi circulă în afara lor să facă greşeli, pentru că nu sunt obişnuiţi cu traficul real", zice Pavel.

Până la urmă, dincolo de reuşita la examen, scopul final al pregătirii cursanţilor este de a dobândi deprinderi şi reflexe pentru conducerea pe orice traseu, pe orice vreme şi la orice oră. Desigur, în siguranţă...


ZIUA "JUDECĂŢII"!
Emoţii la "traseu"

În Oradea susţin proba teoretică circa 100 de cursanţi pe zi, iar cea practică, 120. Candidaţii îşi pot alege ziua şi ora examenului, inclusiv sâmbăta, când traficul e mai liniştit. Examinatorii sunt traşi la sorţi în fiecare dimineaţă din rândul celor 18 angajaţi ai Serviciului Permise şi Înmatriculări Bihor. "În ciuda legendelor, examinatorul nu are niciun interes să te «pice» în condiţiile în care totul e filmat şi există şi un martor", spune un instructor.

În luna martie, de exemplu, examinatorii cei mai "severi" au avut procente de promovare puţin peste 20%, în timp ce alţii mai "blânzi" au atins şi 50%.

Principala provocare a cursanţilor nu e, totuşi, examinatorul, ci traficul. "De când s-a mutat punctul de pornire pe traseu în parcarea ERA Park, proba începe cu sensul giratoriu din Calea Aradului, care este aglomerat, şi majoritatea şoferilor merg cu viteză. Dacă te asiguri prea mult, rişti să fii depunctat pentru că eziţi, dacă «te bagi», rişti să pici că n-ai dat prioritate", zice un pretendent la şoferie.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Nu spune nimeni adevarul!
Numarul celor care trec examenul este in stransa legatura cu numarul candidatilor. Stiu, pare ciudat. Voi exemplifica. Sa presupunem ca sunt 10 examinatori. Cat timp numarul de candidati este relativ mare, cei 10 au zilnic de lucru. Pe fondul scaderii populatiei tinere, scade si numarul candidatilor. Ce faci cand nu ai suficienti candidati? Simplu: reduci numarul de examinatori. Ce fac examinatorii pt. a-si securiza painea (si mai ales cutitul!)? Pica in draci candidatii! Afacerea e buna pt. toti: militistii au de lucru, dar de lucru au si instructorii/scolile. Singurii care pierd sunt parintii. Vor plati aproape dublu pt. a-si lua odraslele permisul. Pun pariu ca daca scot pe traseu pe oricare examinator in maxim 20 de minute il pic! Cu camera, cu martor, tot tacamul. Jmekeria e ca este o singura camera, cand ar trebui sa fie minim 5(cinci). Trei in fata, sa acopere si partile laterale si doua in spate, tot pt. a acoperi partile laterale. Acum, cand ii e lumea mai draga candidatului, garcea baga piciorul in frana, cica nu s-a asigurat. Metoda e ,,sigura" 100% in sensurile giratorii, intersectii, chiar si la trecerile pt. pietoni. O singura camera nu surprinde situatia de ansamblu, asa ca garcea e Dumnezeu si vorba lui e lege!
Postat 13 Iulie 2022, 17:43 de pinonel
Domnul Huciu
Referitor la comentariul d-nului "director" care este si instructor ,Huciu ,va rog sa-l intrebati cati bani ia scoala si cati ia instructorul ,din cele 6 ore suplimentare care sunt obligati elevii sa le faca in cazul in care nu promoveaza proba practica.Asta ca sa se vada cine doreste ca elevul sa nu promoveze
Postat 13 Iulie 2022, 15:10 de Nata
Oare cand ne invatam?
"Când ne referim la numărul/ procentul celor care au promovat un examen (deci, când exprimam o certitudine, şi nu o posibilitate), vom spune corect “rata de promovare”/ procentul de promovare”/ “procentul celor care au promovat examenul” etc." Promovabilitate inseamna altceva, rata de promovabilitate (promovabil infrumusetat putin) e 100%, inseamna probabilitatea de a promova, adica toti au sansa. Rata de promovare inseamna numarul celor care au trecut. Dar deja e atat de folosit eronat incat pare firesc si corect.
Postat 13 Iulie 2022, 08:40 de poiu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.8018 RON
  • 1 EUR = 4.8849 RON
  • 1 HUF = 0.012 RON