URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Martie 2024, 16:30

Exproprieri mai mari pentru Inelul Rutier Metropolitan Oradea. Ce variantă propune CJ Bihor în urma sentinței de la Cluj

Exproprieri mai mari pentru Inelul Rutier Metropolitan Oradea. Ce variantă propune CJ Bihor în urma sentinței de la Cluj sursa foto Consiliul Județean Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Județean Bihor a publicat în consultare publică proiectul de hotărâre pentru aprobarea noii documentații tehnice și economice a Inelului Rutier Metropolitan, după ce, în urma unui proces declanșat de un grup de proprietari de terenuri din satul Cheriu, Curtea de Apel din Cluj a decis anularea hotărârilor care au stat la baza proiectului, adoptate în 2022.

Potrivit hotărârii judecătorești, drumul va trebui să fie mai larg, astfel că, deși se va renunța la exproprierea a peste 12.000 mp, în acest scop se vor expropria alți aproape 60.000 mp de teren.

„Cu respectarea” sentinței 

Potrivit unui comunicat dat publicității miercuri de administrația județeană, pentru construirea Inelului Rutier Metropolitan va fi adoptată o nouă hotărâre a CJ Bihor, „cu respectarea considerentelor evidențiate în decizia Curții de Apel Cluj, motivată la finalul lunii ianuarie”, documentația revizuită putând fi consultată online, pe site-ul Consiliului Județean, la secțiunea Informații Publice/Anunțuri.

Instituția transmite că studiul de fezabilitate al șoselei de 17 km va fi revizuit, aceasta urmând să fie încadrată nu în clasa tehnică IV, cum a fost inițial, ci în clasa III, de tip drum național. „Această modificare presupune că platforma drumului va avea o lățime de 9 metri, în loc de 8 metri, cât este în prezent, iar lățimea benzii de circulație va fi de minimum 3,5 metri”.

Noi exproprieri

De asemenea, precizează CJ Bihor, aceste modificări impun și revizuirea coridorului de expropriere.

Concret, după cum arată noua documentație, pentru ca noul drum să fie mai larg, se vor face exproprieri suplimentare în cuantum de 59.704 metri pătrați, concomitent renunțându-se la excluderea altor 12.365 mp din coridorul de expropriere inițial.

Pentru a respecta hotărârea Curții de Apel Cluj, CJ Bihor motivează, de asemenea, de ce nu este posibilă stabilirea traseului exclusiv prin extravilan. „Printre argumentele invocate se numără faptul că intravilanul este foarte extins, în Oșorhei și Sânmartin acesta acoperind circa 80% din suprafața terenurilor din cele două comune. Evitarea intravilanului ar fi dus la o creștere a lungimii traseului cu 50–70%, afectând zone protejate și ridicând considerabil valoarea investiției. Traseul inelului rutier metropolitan nu afectează construcții, ci doar terenuri”, arată administrația județeană.

Documentațiile revizuite ale Inelului Rutier Metropolitan vor fi supuse votului în următoarea ședință ordinară a CJ Bihor, la începutul săptămânii viitoare.

În ce privește impactul financiar al noilor specificații ale drumului, acestea încă nu au fost determinate, însă Direcția Tehnică a CJ Bihor estimează posibilitatea ca suma necesară pentru construire să crească cu circa 10-12%.

Proprietari nemulțumiți

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan a fost lansat de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în cursul anului 2021, iar după un an, la propunerea sa, au fost votate trei hotărâri pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici, culoarului de expropriere și devizului general de lucrări.

Un grup de 21 de proprietari de terenuri din satul Cheriu, nemulțumiți că noua șosea va trece prin grădinile lor, au deschis însă un proces, pierdut în prima fază la Tribunalul Cluj, pentru ca în decembrie 2023 Curtea de Apel Cluj să admită în parte acțiunea, dispunând anularea celor trei hotărâri ale CJ Bihor.

După cum BIHOREANUL a mai relatat, magistrații Curții de Apel Cluj au reproșat nemotivarea corespunzătoare a traseului ales, faptul că în studiul de fezabilitate nu a fost inclus și un studiu de trafic, ci doar cifre puse la dispoziție de CNAIR privind valorile de trafic, precum și greșita încadrare a noului drum în categoria IV, și nu în categoria III, ceea ce impune lărgirea platformei acestuia.

O centură mai mare, pentru Oradea și trei comune

Inelul Rutier Metropolitan are o lungime totală de 17 kilometri și scopul construirii lui este de a fluidiza traficul în Zona Metropolitană Oradea, ocolind Oșorheiul, Sânmartinul și Nojoridul, și asigurând o nouă legătură, mai departe de localități, între șoselele naționale DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad, urmând să se intersecteze cu centurile Oșorhei, Nojorid și Sânmartin.

Pentru realizarea acestei investiții, CJ Bihor a încheiat protocoale de colaborare cu primăriile Oradea, Oșorhei, Sânmartin și Nojorid. Finanțarea este asigurată prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, din alocările pentru CJ Bihor și Primăria Oradea.

Lucrările au fost împărțite în două loturi (între Nojorid și Băile Felix, respectiv între Băile Felix și Oșorhei), fiind începute în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și ajungând în prezent la un stadiu fizic de aproximativ 25%.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
ce metropola?
Care metropola din lume are centura cu o banda, si banda aia ingusta ca un drum de sat? Ce metropola nu are curse aeriene? Ce metropola isi inchide liceele si nu investeste in universitate? Propaganda asta e fara limite, fara pic de bun simt. Mai iesiti din satul Oradea in metropole sa vedeti ce e o metropola. Pentru niste vinituri din Birtin e metropola Oradea nu am ce spune, doar ca oradenii majoritatea se trag de prin Bins si Alesd, cu 8 clase, si doamne ce metropola e Oradea.
Postat 14 Martie 2024, 19:31 de Mihaita
Are tupeu taranul! Care e ,,filozofia" lui:
-Da-i dreaqu de pr*sti, mi se rupe de ei si de bunurile lor, oricum ma vor vota! „Intravilanul este foarte extins, în Oșorhei și Sânmartin acesta acoperind circa 80% din suprafața terenurilor din cele două comune. Evitarea intravilanului ar fi dus la o creștere a lungimii traseului cu 50–70%, ridicând considerabil valoarea investiției. Traseul inelului rutier metropolitan nu afectează construcții, ci doar terenuri” Pe terenurile ,,protejate" de birtinez vor investi baietii destepti (traiti, dom' kopany!). Gurile rele zic ca au trecut deja pe la casieria pnl.
Postat 14 Martie 2024, 12:21 de pinonel
La ce pret?
1 leu pe metru patrat la fraieri, iar de e a lui Micula 1000 euro pe metru patrat.
Postat 14 Martie 2024, 10:45 de vasi13
Bla-bla-bla.
Nu-i vorba de niciun inel metropolitan, dacă nu ocolește toate centrele de comune, după Sântandrei, Sânmartin, Oșorhei, Biharia și Borș. Ori faci lucrurile bine și responsabil, chiar dacă vor crește lungimile de tronsoane, costurile și timpii prevăzuți, ori lasă-te de căcăreze, alei și străduțe printre casele oamenilor și du-te acasă, că ești depășit cu totul de ceea ce înseamnă trafic, mobilitate și dezvoltare "durabilă".
Postat 13 Martie 2024, 22:32 de KP
Hm.
Daca mai e contestat odata i-l fac cu 2 benzi pe sens?
Postat 13 Martie 2024, 20:25 de nihil
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON