URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Iulie 2015, 12:40

Soluţie cu dedesubturi: Cum vrea Primăria să "fentăm" turbogiraţia prin 5 pasaje subterane

Soluţie cu dedesubturi: Cum vrea Primăria să 'fentăm' turbogiraţia prin 5 pasaje subterane INTERSECŢIE CU "DOP". Amenajată în mod repetat după anul 2010 pentru a uşura traficul în cea mai aglomerată zonă a oraşului, turbogiraţia le dă bătăi de cap şoferilor orădeni şi îi zăpăceşte pe cei aflaţi tranzit. La orele de vârf, coloanele de maşini se întind pe zeci de metri, lentoarea circulaţiei fiind spartă de înjurături şi claxoane...
Soluţie cu dedesubturi: Cum vrea Primăria să 'fentăm' turbogiraţia prin 5 pasaje subterane CALCULELE HÂRTIEI. Soluţia Primăriei prevede coborârea în subteran a traficului din faţa Catedralei şi amenajarea unei pieţe publice. Alte două zone de tuneluri ar urma să apară la capătul Podului Dacia şi în Piaţa Cetate
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cinci pasaje independente, cu trei tronsoane subterane, o piaţă publică şi o parcare sub Catedrala Episcopală... Turbogiraţia primarului Ilie Bolojan ar putea deveni amintire, cu tot cu ambuteiajele, nervii şi sudălmile pe care le generează.

"Odată ce traficul din turbogiraţie va fi coborât în subteran, zona va deveni una dintre cele mai fluente artere din oraş. Cine va trece dinspre Podul Dacia către Cantemir nu va mai avea niciun obstacol până dincolo de Piaţa Cetăţii", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Obligaţi la o soluţie

Făcută din mers şi dată la refăcut în repetate rânduri, turbogiraţia de la intersecţia străzilor Clujului, Mareşal Averescu, Cele trei Crişuri cu Piaţa Independenţei nu e nici acum satisfăcătoare. Ultima variantă, care a impus lărgirea cu o bandă a intrării în intersecţie dinspre Podul Dacia prin îngustarea trotuarului, a permis accesul în intersecţie a încă unui şir de maşini, dar e departe de a fi rezolvat problema. La ore de vârf toate intrările în giraţie sunt blocate!

Nici nu putea fi altfel. La intrarea pe pod, patru benzi de circulaţie se reduc la două, obligând nu mai puţin de 1.400 de maşini să îşi dispute întâietatea la ore de vârf. Şi câştigă cine are tupeu să se "bage"! "Suntem obligaţi să găsim o soluţie. Aşteptarea generează nervi, poluare şi costuri suplimentare", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). Aşa că municipalitatea vrea să coboare traficul auto în subteran...

Idee veche, soluţii noi...

Ideea relocării traficului a apărut în anii ’80, când administraţia comunistă constata necesitatea construirii unui tunel pe sub Centrul Civic; a fost reluată în 2006 de pedelistul Mihai Groza, pe atunci viceprimar, şi apoi în 2012 de udemeristul Cseke Attila, lansat în campania pentru Primărie. Indiferent de culoare, politicienii au convenit că singura soluţie era coborârea maşinilor în subteran. Atâta doar că nu erau bani...

Pornind de la această idee şi mizând pe posibilitatea de a accesa noi fonduri UE în următoarea perioadă, municipalitatea a comandat anul acesta firmei franceze Egis, specializată în infrastructură, un studiu care să stabilească soluţia cea mai bună.

Conceput pentru suma de 24.500 euro, studiul a oferit nu mai puţin de şapte variante, toate cu "îngroparea" parţială a circulaţiei. Preţurile variază, de la caz la caz, între 20 şi 28 milioane euro, în funcţie de complexitate, ceea ce face din modernizarea turbogiraţiei cel mai ambiţios proiect pentru următorul ciclu de finanţare europeană.

După cum era de aşteptat, municipalitatea a ales varianta cea mai simplă, ieftină şi rapidă. "Lucrările ar dura cam doi ani cu închiderea totală a circulaţiei, sau trei ani cu împărţirea lor pe tronsoane", explică viceprimarul Mălan. Soluţia a doua, preferată de conducerea municipalităţii, ar majora costurile cu circa 800.000 euro dar, pentru că prevede lucrul pe tronsoane, ar reduce riscul mutării ambuteiajelor pe alte artere. 

Blocaţi în intersecţie

Practic, municipalitatea vrea să elimine conflictele de trafic care se resimt încă dinainte de 1989. Primul punct critic e situat la intrarea pe Podul Dacia, unde, potrivit unui studiu de trafic, într-o oră de vârf se intersectează nu mai puţin de 732 de maşini care vin pe DN 1 dinspre Averescu cu alte 675 de maşini care vin pe DN 76 dinspre Cantemir.

În imediata vecinătate, un blocaj similar este creat de şoferii care vin dinspre Cluj şi vor să ajungă în centrul oraşului sau în Nufărul, dar traversează greu intersecţia pentru că banda de stocare e prea scurtă, blocându-i la rândul lor pe cei care circulă pe axul principal. Un alt punct de conflict se formează dincolo de Catedrala Ortodoxă, la intersecţia Pieţei 1 Decembrie cu strada Cantemir, unde ambuteiajele sunt la ordinea zilei în orele de vârf.

Tunel lângă tunel

Pentru a desfiinţa punctele de tensiune, municipalitatea ia în calcul construirea unui complex de cinci pasaje, cu trei puncte de subtraversare a actualei şosele.

Primul pasaj subteran ar urma să fie construit la capătul dinspre Centrul Civic al Podului Dacia, pentru a facilita accesul dinspre Calea Averescu spre zona centrală şi spre Nufărul. Un al doilea pasaj ar urma să ducă maşinile, pe dedesubt, dinspre Podul Dacia spre Piaţa Cetăţii. Lung de peste 100 metri, acesta va intra în subteran dincolo de mijlocul turbogiraţiei şi va ieşi la suprafaţă lângă capătul Parcului 1 Decembrie dinspre Cantemir, pentru a reintra în subteran sub sensul giratoriu din Piaţa Cetăţii. Din celălalt sens, venind dinspre Nufărul, ar urma să fie construită, în "oglindă", ruta inversă, care va conduce traficul spre Podul Dacia, prin două "scufundări", una sub Piaţa Cetăţii, iar cealaltă de-a lungul catedralei.

Pasajele vor fi destinate exclusiv autoturismelor. "Maşinile de gabarit mare şi transportul în comun vor rămâne în continuare la suprafaţă, urmând să fie stabilit locul staţiilor de tramvai şi autobuz", explică viceprimarul.

Cu parcare subterană...

Simplă pe hârtie, lucrarea este un coşmar ingineresc. Municipalitatea va trebui să devieze toată infrastructura subterană din Centrul Civic, de la apă şi canalizare până la telefonie şi internet, să izoleze pereţii pasajelor împotriva infiltraţiilor de apă freatică, şi să transforme Piaţa Emanuil Gojdu în zonă pietonală. Pentru a reduce din costuri, edilii iau în calcul ridicarea actualului nivel de deplasare cu până la 1,5 metri, diminuând proporţional nivelul de adâncime al tunelului şi riscul de a construi în apă.

Pe lângă eliminarea ambuteiajelor, frumuseţea proiectului propus constă în faptul că spaţiul din faţa catedralei va fi rezervat exclusiv pietonilor. Amenajarea Pieţei Gojdu, ca parte integrantă a axei pietonale care va lega strada Republicii de Cetate, via Piaţa Unirii şi Alecsandri, se va face concomitent cu desfiinţarea parcărilor la sol. "Vrem ca în jurul catedralei să construim o parcare subterană cu circa 560 de locuri, care va deservi taximetriştii din staţia ce va fi desfiinţată, locuitorii din zonă, ceilalţi şoferi orădeni şi turiştii care vin să vadă Cetatea", spune viceprimarul.

Accesul în parcare s-ar face dinspre şanţul Cetăţii, prin străzile Clujului şi Griviţei, costurile de construire urmând să fie calculate în funcţie de soluţia de trafic aleasă, dar fiind deja estimate la circa 4 milioane euro. Nu de alta, dar ce-i prea ieftin nu merită. A dovedit-o chiar actuala turbogiraţie...


PE BANII UE
Bursă de proiecte

Complexul de pasaje subterane din zona actualei turbogiraţii va evolua de la stadiul de idee la cel de proiect înainte de sfârşitul acestui an. Primăria va scoate la licitaţie realizarea studiului de fezabilitate a investiţiei, pentru ca pe baza acestuia să poată depune un proiect pentru accesarea de fonduri europene imediat după deschiderea noilor axe de finanţare aferente exerciţiului financiar 2014-2020.

"Vom încerca să prindem lucrarea în Programul Operaţional Regional, dar în funcţie de axele de finanţare care vor fi lansate, ar putea să apară şi alte variante", spune şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş (foto). Potrivit acestuia, cofinanţarea Primăriei ar urma să varieze între 2% şi 5%, nefiind exclus ca, dată fiind amploarea, investiţia să fie susţinută şi din fonduri guvernamentale.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
suna frumos..
De sunat suna frumos, dar tot va exista problema semaforului de la capatul podului, la intersectia Magheru cu Strandului... care cred ca genereaza mare parte din probleme.
Postat 22 Iulie 2015, 01:10 de marius_ro
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON