URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Martie 2017, 13:45

Bomboana pe coliva Autostrăzii Transilvania: Ghilea condamnă prejudiciul de 525 milioane de euro provocat statului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Într-o declaraţie politică susţinută, marţi, în plenul Camerei Deputaţilor, parlamentarul bihorean Găvrilă Ghilea a citat concluziile unui Raport realizat de Direcţia Generală de Inspecţie Economico-Financiară din Ministerul Finanţelor, la finele anului 2016, care estimează la peste 525 milioane de euro prejudiciul înregistrat de statul român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat, din 2003 şi până în 2013, contractul cu antreprenorul Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

Potrivit raportului citat, CNADNR se face vinvoată de nerespectarea OUG 120/2003, "în sensul că nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu Bechtel International Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contractul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore asupra bugetului de stat".

Astfel, mai mult de jumătate din prejudiciul total calculat, respectiv 298,7 milioane euro, reprezintă suma achitată de CNADNR din fonduri de la bugetul de stat, în vreme ce 227,2 milioane euro reprezintă penalităţi şi dobânzi, Compania Naţională de Autostrăzi având obligaţia de a recupera sumele plătite ca avans constructorului, cu perceperea majorărilor de întârziere.

Ghilea aminteşte că proiectul de infrastructură a fost aprobat în anul 2003, când CNADNR a fost mandatată prin lege să semneze contractul de proiectare şi execuţie a viitoarei Autostrăzi A3 cu investitorul american, selecţionat printr-o procedură de negociere cu o singură sursă, "care a ridicat destule semne de întrebare încă de pe atunci".

Având costul iniţial de 2,2 miliarde de euro, care corespundea unui preţ mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru, considerat chiar şi la acea vreme destul de piperat, lucrările erau inaugurate "cu surle şi trâmbiţe" un an mai târziu, având ca termen de finalizare orizontul anului 2012, când cei 415 kilometri care despart Braşovul de Vama Borş trebuia să fie parcurşi pe patru benzi în mai puţin de 3 ore.

"Astăzi, la 13 ani de la tăierea panglicii inaugurale a celui mai îndrăzneţ proiect de infrastructură de la construirea Transfăgărăşanului şi a Canalului Dunăre - Marea Neagră încoace, după perindarea prin funcţii a nu mai puţin de 6 prim-miniştri şi 17 miniştri ai Transporturilor, Autostrada Transilvania are un singur tronson finalizat, 2B, Câmpia Turzii - Gilău, în lungime de 52 de kilometri, inaugurat cu chiu cu vai în toamna anului 2010, pentru a cărui realizare s-a cheltuit peste un milliard de euro, adică aproape jumătate din valoarea contractată iniţial, deşi nu reprezenta decât o optime din cei 415 kilometri proiectaţi în 2004", arată deputatul bihorean.

Epopeea păguboasei investiţii nu s-a încheiat în primăvara anului 2013, când statul român a reziliat contractul, fiind obligat la plata a 87 milioane de euro, reprezentând contravaloarea penalităţilor şi a datoriilor la zi percepute de antreprenorul american, ci continuă şi astăzi, când – spune liberalul – "prejudiciul de peste 525 milioane euro, produs aceluiaş stat român din culpa CNADNR, evidenţiat de Ministerul de Finanţe, reprezintă bomboana de pe coliva Autostrăzii Transilvania".

Citiţi pe aceeaşi temă articolul "La bătaie cu chinezii! Trameco Oradea concurează pentru construcţia unui tronson din Autostrada Transilvania"

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Imi si imaginez prejudiciul ...
... daca ar fi fost realizata treaba de firma lui Ghilea, Constructii Bihor SA !?!
Postat 09 Martie 2017, 13:08 de WinDos
Corb la corb nu-si scoate ochii
Asteptam sa va scoateti ochii, daca tot va laudati ca numai celalti sunt hoti. Incepeti cu Nastase, ajungeti la Sova, si nu uitati de Boc. Emil Boc, cel care a dat ordin ca santierul Bechtel sa se inchida in Bihor si sa infloreasca la el acasa la Cluj. Ce v-ati gandit, dupa voi potopul? Manca-v-ar potopul!
Postat 08 Martie 2017, 22:41 de User anonimizat
paguba noastra se numeste...
...Ghilea ! Asta a creat oradenilor un prejudiciu de trei ori mai mare, in toti anii in care a "cumparat" pe doi lei cea mai mare firma de constructii si de atunci suge bani de la stat, lucrarile lui fiind EXCLUSIV din fonduri publice ! ... Este o adevarata calimitate naturala pentru Oradea ! Cam la fel ca ala din cauza caruia s-a prabusit dealul Ciuperca ! :D
Postat 08 Martie 2017, 20:42 de AgentulTermic
Mai Gobi, de ce nu te potolesti?
Da' despre pagubele pe care le-ai facut oradenilor, nimic?! Pe principiul ca nimic nu se pierde, totul se transforma, ce era paguba oradenilor devenea profitul tau. Vrei sa-ti improspatez memoria?! Asa m-am gandit si eu: deci fa ciocu' mic!
Postat 08 Martie 2017, 16:35 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON