Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit luni 12 oferte pentru "Realizarea Autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea, Lotul 1, Târgu Mureș - Ungheni și Drum de legătură - relicitare". Niciuna dintre oferte nu vine strict din partea unei companii românești, în ultimii ani acestea fiind lovite de crize şi scandaluri.
Potrivit sursei citate, ofertele au fost depuse de Aldesa Construcciones – Comsa (Spania), Copisa Constructora Pirenaica (Spania), Franco Giuseppe SRL (Italia), Hidroconstrucția – Sinohydro Corporation (România-China), ICM S.p.A. - Tancrad (Italia -România), Impresa di Costruzioni Ing E Mantovani S.p.A – Societatea de Construcții Napoca S.A. - Aduro Impex SRL (Italia -România), Itinera -Retter Project management (Italia), PST Group JSC – Alpenside SRL (Bulgaria-România), Sogut Insaat Taahhut Petrol Madencilik Gida Nakliyat Ic Ve Dis Ticaret Anonim Sirketi – Maksan (Turcia), Strabag (Austria), Tirrena Scavi SpA (Italia), Trameco SA – Vahostav SK (România Slovacia) a.s.
Este suprinzătoare absența marilor companii românești de construcții, decimate în ultimii ani fie de scandaluri de corupție, fie de insolvențe, precum Spedition UMB/Tehnostrade ale omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, titulare ale unor contracte de realizare de autostrăzi între Sibiu și Nădlac și din autostrada Transilvania.
Alte absențe notabile sunt Euroconstruct Trading 98 (Dan Beșciu), Pa & Co/Drumuri și Poduri Gheorghieni (Costel Cășuneanu), Straco (frații Horpos) sau Tehnologica Radion (Theodor Berna), toate firme românești angrenate în construirea unor sectoare de autostradă, având însă patroni care au avut sau încă au probleme cu DNA.
Totuşi, printre competitori se găsește compania Trameco Oradea, parte a grupului Selina, deținut de magnatul Beniamnin Rus. Şi patronul bihorean a avut probleme cu DNA, fiind trimis în judecată în celebrul dosar de corupţie al fostului preşedinte al Consiliului Judeţean şi al UDMR Bihor, Alexandru Kiss.
Sare în ochi, în schimb, depunerea, în asociere cu Hidrocontrucţia, a unei oferte de către Sinohydro, care este o companie de stat chineză cu o cifră de afaceri de 20 miliarde de dolari, din care 6 miliarde de dolari veniți din contracte în afara Chinei.
Autostrada Transilvania este una dintre investiţiile prioritare declarate ale Ministerului Transporturilor pentru perioada 2017-2020. Cu toate acestea, mai trebuie să treacă ani buni până când se va putea putea circula pe autostradă, din Cluj până la graniţa cu Ungaria, numeroase tronsoane fiind cu probleme după renunţarea la firma Bechtel.
Unul este cel din judeţul Bihor, dintre Suplacu de Barcău şi Borş, în lungime de 60,25 de km, având valoarea de 701 milioane de lei şi care a fost executat în procent de 52,12 % de către Bechtel, până la rezilierea contractului cu compania americană. Deşi în 2015 a fost semnat un nou contract de execuţie cu o asociere de firme formată din Corsan - Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL, din cauza unor neînţelegeri între executanţi şi statul român, şi acest contract a fost reziliat, iar acum a fost demarată o nouă procedură de selecţie a unui constructor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.