Inspectoratul Școlar Județean Bihor vrea să reducă decalajele de învățare dintre elevii de la oraș și cei de la țară și va da startul unui parteneriat inedit între două din cele mai bune școli din județ, Colegiile „Mihai Eminescu” și „Emanuil Gojdu”, și alte opt școli din mediul rural.
Folosind infrastructura IT deja existentă în școli, profesori din Oradea își vor transmite live lecțiile în clasele de la sate, de unde elevii vor putea și ei interveni cu întrebări sau nelămuriri.
Analiza notelor
O analiză făcută de Inspectoratul Școlar Județean Bihor arată că decalajele între elevii din mediul rural și cei din orașele județului sunt încă semnificative.
Într-o conferință de presă susținută miercuri, inspectorul școlar general Horea Abrudan a arătat că, în cazul absolvenților de gimnaziu din mediul rural, cele mai multe medii la Evaluarea Națională sunt între 4 și 6, în timp ce în mediul urban cei mai mulți elevi iau note între 7 și 9.
„Ceea ce înseamnă că la noi, și nu numai, se constată o discrepanță între mediul rural și cel urban. (...) Dacă vom privi în detaliu, vom vedea că școlile unde, la discipline de examen, și nu numai, sunt mai mulți profesori titulari au rezultate mai bune la examenele naționale decât școlile unde ai un singur titular pe disciplină”, a declarat Abrudan.
Un singur titular la o disciplină au, de regulă, școlile mici, din mediul rural, iar asta poate contribui la calitatea actului educațional, crede șeful IȘJ Bihor. „Nu ai cu cine să comunici când vine vorba de disciplina ta, comunici doar la inspecții, cu metodistul sau inspectoratul de specialitate, la cercuri pedagogice și cam atât”, spune inspectorul școlar general.
În direct, din Oradea
Pornind de la aceste constatări, acesta și-a propus să creeze comunități de profesori și să-i pună în legătură pe dascălii din orașe cu cei de la sate. Vor folosi pentru asta echipamentele IT care ajung în școli, prin proiectele de finanțare nerambursabilă.
„Mi se pare de bun-simț ca, atunci când beneficiezi de o dotare - cum intră deja și va continua să intre în județul Bihor, de 36 milioane de euro pentru echipamente (n.r. prin proiecte finanțate din PNRR) - să încercăm să o exploatăm la maximum. Am cooptat o echipă de directori de la 10 școli, opt dintre ele fiind beneficiare ale Programului național de reducere a abandonului școlar, și vreau să punem profesorii din aceste școli laolaltă. Uzând de achizițiile făcute, de echipamentele pe care le au în dotare, cu precădere table interactive, să facă lecții împreună și să comunice”, a spus Abrudan.
De exemplu, un profesor de fizică la Gojdu sau de la Eminescu va preda elevilor săi din Oradea, dar va fi văzut și auzit și de elevii dintr-o școală rurală și de profesorul lor de fizică. Totodată, între cele două clase va putea exista un dialog în timp real, astfel încât toți elevii să pună întrebări, dacă au nelămuriri.
În opinia lui Abrudan, acest proiect este benefic și pentru dascăli: cei din Oradea să vadă ce înseamnă să le predea copiilor de la țară, iar profesorii din mediul rural să afle metodele colegilor din municipiu. Lecțiile comune se vor ține bilunar, la câteva discipline, inclusiv cele de examene naționale.
„Mi-aș dori ca la un moment dat să se întâlnească fizic și mi-aș dori să extindem rețeaua acestor școli”, a declarat Abrudan.
Lecții pentru profi
Pe de altă parte, șeful IȘJ Bihor vrea să-i ajute pe profesorii din județ să-și dezvolte abilitățile IT, tocmai în contextul în care tot mai multe școli primesc echipamente performante.
Pe 5 octombrie, de Ziua Educației, când vor avea o zi liberă, profesorii vor fi invitați să participe la ateliere ținute de specialiști din țară și din județ despre infrastructura modernă a școlilor. „Stimulăm cadrele didactice să folosească această infrastructură. Ulterior, ele vor fi cadrele didactice care formează alte cadre didactice în utilizarea echipamentelor”, a declarat Abrudan.
În total, la ateliere vor putea participa, gratuit, 600 de profesori bihoreni, iar șeful Inspectoratului Școlar speră că va găsi rapid doritori.
Cursuri similare organizează și Casa Corpului Didactic Bihor și, potrivit inspectorului școlar general, interesul profesorilor față de acestea s-a dublat în 2023, față de anul trecut.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.