URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 05 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
23 Octombrie 2023, 14:04

Inelul Rutier Metropolitan al Oradiei a ajuns la aproape 10% în doar o lună de la începerea lucrărilor (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În numai o lună de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, constructorul tronsonului dintre Oșorhei și Băile Felix al Inelului Rutier Metropolitan a ajuns să execute aproape o zecime din ele.

Cele mai spectaculoase lucrări au loc, pe acest lot, pentru realizarea unui viaduct peste un drum comunal spre Betfia, iar pe celălalt lot, dintre Felix și Nojorid, care va scoate viitoarea centură metropolitană în DN 79, pentru construiirea unui viaduct peste DN 76 și peste acumularea de apă de la ieșirea din Felix spre Cordău.

Va fi „adevărata centură a Oradiei”

Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din Bihor, Inelul Rutier Metropolitan, o nouă șosea, în lungime de 17 kilometri, ce va ocoli Oradea începând din DN 1 de la intrarea în Oșorhei până în DN 79 la ieșirea din Nojorid, a avut un start bun, consideră conducerea Consiliului Județean Bihor.

Într-o primă vizită, efectuată luni pe cele două loturi ale proiectului - de la Oșorhei până în Felix și respectiv din Felix până la Nojorid - vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a arătat că șoseaua va conecta trei drumuri naționale (inclusiv DN 76), cu numeroase beneficii atât pentru orădeni și bihoreni, cât și pentru șoferii aflați doar în tranzit.

„Inelul Rutier Metropolitan va reprezenta adevărata centură a Oradiei. Locuitorii orașului și ai comunelor limitrofe - Oșorhei, Sânmartin și Nojorid - vor scăpa de traficul de tranzit, astfel că va exista mai puțină aglomerație și mai puțină poluare”, a spus Mircea Mălan.

De pildă, șoferii care vin din direcția Nojorid și vor să meargă spre Cluj, precum și cei care vin din direcția Deva și continuă deplasarea fie spre Cluj, fie spre Arad, vor putea folosi Inelul Rutier Metropolitan, fără a mai intra în Oșorhei, Sânmartin, Nojorid sau Oradea.

„Distanțele vor fi mult scurtate, la fel și timpul de parcurs va fi incomparabil mai mic”, a mai spus vicele CJ Bihor.

Pe de altă parte, a adăugat Mălan, construirea Inelului Metropolitan „oferă și posibilități de dezvoltare pentru toți deținătorii de terenuri, întrucât valoarea acestora va crește”.

Piloți pentru viaducte

Pe tronsonul de 8 km dintre DN 1 și DN 76, constructorii de la PORR au informat, într-o scurtă conferință de presă, că stadiul lucrărilor, începute pe 19 septembrie, „au ajuns la aproape 10% din volumul proiectat”. „Este partea cea mai grea, cu mutarea unor mari cantități de pământ și de materiale de construcții și cu săpături pentru fundația drumului”, a spus reprezentantul firmei, inginerul Florin Talabă.

Practic, între Oșorhei și Felix s-a „croit” traseul drumului, unde solul este compactat cu utilaje grele, iar pe partea spre stațiune se lucrează la un viaduct care va trece peste drumul comunal către Betfia.

Viitorul viaduct va avea, potrivit explicațiilor vicepreședintelui CJ Bihor, o lungime de 395 metri și 12 deschideri, fundația fiind sprijinită pe 64 de piloți forați la adâncimi între 18 și 24 metri, opt dintre aceștia fiind deja „plantați” în teren de PORR.

Pe celălalt tronson, de 9 kilometri, dintre Felix și Nojorid, constructorii asocierii Asfamixt (Oradea), Dacia Faber (Cluj) și OPR Asfalt (Timișoara) pregătesc terenul unui alt viaduct, de 332 metri, cu 8 deschideri, ce va trece peste DN 76 și acumularea de la ieșirea din Felix spre Cordău, urmând să treacă și ei la forarea celor 44 de piloți miercurea aceasta, la o zi după ce vor primi foreza.

Inelul Metropolitan se va intersecta nu doar cu cele trei șosele naționale, ci și cu centurile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, precum și cu drumurile comunale spre Cheriu și spre Cordău.

Din a șasea încercare

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan a fost lansat de președintele CJ Bihor Ilie Bolojan în anul 2021, având nevoie de șase runde de vot până să fie aprobat, după ce la primele cinci tentative consilierii PSD și UDMR s-au opus.

Șoseaua va avea o lungime totală de 17 km, cu câte o bandă pe sens, în proiect fiind incluse, de asemenea, construirea mai multor poduri și podețe, precum și a unor ziduri de sprijin.

După o licitație la care s-au înregistrat nu mai puțin de nouă oferte, execuția lucrărilor a fost atribuită pentru lotul I Nojorid – Băile Felix (9 km) asocierii Asfamixt, Dacia Faber și OPR Asfalt, pentru suma de 70,143 milioane lei (fără TVA), iar pentru lotul II Felix – Oșorhei (8 km) firmei PORR Construct, pentru 81 milioane lei (fără TVA).

Termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 18 luni în cazul ambelor loturi, astfel că pe întregul Inel Metropolitan se va putea circula din vara anului 2025.

Finanțarea este asigurată din sumele alocate Consiliului Județean Bihor și Primăriei Oradea din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, în baza unui parteneriat încheiat de administrația județeană și cea municipală cu primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid.

De precizat că CJ Bihor derulează încă un proiect, pentru construirea și a Inelului Rutier Metropolitan de Nord, care să lege DN 1 de DN 19, scoțând din Oradea traficul spre și dinspre Cluj și respectiv Satu Mare, prin Fughiu, Paleu și Biharia.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
??
Felicitari si spor la treaba constructorilor. Totusi, cand terminam cu vizitele pe santier si pozele in situ. Am mai spus, CEASCA mai facea astfel de iesiri. E penibil. Nu ar fi mai de efect....cand e gata lucrarea, prezentam buget, costuri, timp si atunci poze? Unii sa nu-si faca iluzii....au fost deja destul in functii nu mai prezinta interes la urna de vot.
Postat 23 Octombrie 2023, 19:34 de Christa
Cei drept, firma a si inceput mai devreme lucrariile...
Firma e aceeasi care face si centura Osorheiului si fiindca au stiut ca vor castiga si lotul asta, in paralel cu centura Osorheiului au inceput lucrariile si la lotul de centura metropolitana. Nu o filmare cu drona se poate gasi pe Youtube cu actualizari despre centura Osorheiului unde se vede clar ca firma a inceput deja de ex decopertariile de teren inainte de a semna contractul, dar fix asa a inceput si Strabag legatura centura cu A3, un avantaj ce tot au si au sanse mari sa le termine chiar pana la finalul anului legatura, cand contractul cere primavara anului viitor. Mai multe firme serioase de genuri ne trebuie pentru noi, nu ca "ale noastre" gen firmele lui Beni, cui numai gura ii mare, dar faptele nu vezi...
Postat 23 Octombrie 2023, 15:06 de cititor_
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON