URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 02 FEBRUARIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Studiu de caz. Centura Beiușului, în valoare de 270 milioane lei, bani buni, europeni, a fost scoasă la licitație acum 16 luni. În iunie 2022 licitația a fost contestată, iar după 7 luni justiția noastră a dat verdictul. Cum lucrarea e din fonduri europene și trebuie terminată la finele anului, hai să facem un calcul cât ne costă prostia umană...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
La fel ca în bancurile cu olteanul care, atunci când nu are ce face, se dezbracă și își păzește hainele, Compania Națională Poșta Română - firmă de stat care, spre deosebire de oltean, are însă multe de făcut ca să iasă din înapoiere - a intentat BIHOREANULUI un proces pentru o serie de articole publicate în primăvară.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Probele medicale ar putea fi trimise cu drona de la Spitalul Județean la laboratorul din Rogerius. Ce părere aveți despre inițiativă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La finele anului trecut, Camera Deputaților, în calitatea de cameră decizională, a adoptat o propunere legislativă de modificare a legislației privind acordarea ajutorului public judiciar pentru cetățenii care nu își permit să susțină financiar un proces. Legea este trimisă Președintelui României pentru promulgare, urmând să intre în vigoare în viitorul apropiat. Pe cine ajută ea?
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Indigestia sau dispepsia sunt termeni des utilizaţi de către pacienţi pentru descrierea unor simptome digestive variate, cum sunt durerea abdominală superioară (pusă frecvent în legătură cu consumul unor alimente), pirozis ("arsurile" stomacului), eructaţii (râgâituri), flatulenţă (eliminarea de gaze), balonare sau intoleranţă la unele alimente.
15 Decembrie 2022, 18:00

FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate

FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate foto: Asociația Pro Infrastructură
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
FOTO/VIDEO: Drumul dintre centura Oradea și autostrada Transilvania nu va mai avea sensuri giratorii, ci pasaje. Modificările sunt criticate sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / Facebook
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Decizia autorităților de a înlocui două sensuri giratorii cu două pasaje supraterane în proiectul drumului de legătură dintre centura Oradea și autostrada Transilvania este criticată de Asociația Pro Infrastructură, care susține că lucrările executate de constructorul austriac Strabag ar urma să fie întârziate.

Primarul Oradiei, Florin Birta, afirmă, însă, că lucrarea nu doar va fi finalizată în termen, ci și va fi mai bună decât prevedea proiectul inițial, deoarece prin înlocuirea girațiilor viteza de circulație va fi superioară.

„Inoportune, aberante, ba chiar ilegale”

Într-o postare făcută miercuri, 14 decembrie, ONG-ul profilat în probleme de infrastructură rutieră afirmă că proiectul drumului de legătură dintre centura Oradiei și autostrada Transilvania, inițiat de Primărie în urmă cu trei ani, ar fi în pericol în ce privește data la care va fi dat în folosință, iar asta în pofida faptului că antreprenorul, firma Strabag, este într-un stadiu avansat al lucrărilor începute în luna aprilie.

„Estimăm că șantierul este în prezent la un stadiu fizic de circa 40%, aproape toate structurile au elevații în faze finale și avem asfalt pe zone întinse. Dacă Strabag continuă în același ritm, în decembrie 2023 se va putea circula”, au scris cei de la Pro Infrastructura despre progresia lucrărilor la șoseaua de 18,96 kilometri finanțată din bani europeni și care în mare parte va avea profil de drum expres, cu câte două benzi pe sens.

Dar stați, la noi nu e niciodată așa simplu, iar românul este expert în a se împușca singur în picior! În continuare autoritățile locale insistă cu solicitările inoportune, aberante, fără bază tehnică, ba chiar ilegale de eliminare a girațiilor de la km 3 și km 6”, continuă ONG-ul, care susține că „soluția corectă este construirea drumului conform ofertei, contractului, proiectului aprobat și autorizațiilor/avizelor emise deja, astfel încât șoferii să poată folosi din 2023 toți cei 19 kilometri și să evite complet traversarea orașului. Iar ulterior, la km 6 și km 3, se pot licita separat soluțiile de denivelare a intersecțiilor (pasaje subterane sau supraterane și nodul cu DEx11/A11 spre Arad)”.

Concluzia? „Pusul de-a curmezișul în acest moment nu ajută pe nimeni. Ne vom alege cu un blocaj complet, iar șoferii vor fi nevoiți în continuare să intre prin oraș, pierzând cel puțin 15-20 de minute, în loc să "piardă" câteva secunde în girațiile mult disputate de la km 6 și km 3. Bonus, orădenii din zonă vor inhala în continuare noxe degeaba”.

Noi imagini realizate de Asociația Pro Infrastructură pe șantierul șoselei Oradea - A3 (sursa: Facebook)

Proiect optimizat

Contactat de BIHOREANUL, primarul Florin Birta afirmă că, potrivit soluției inițiale, drumul de legătură dintre centura orașului și autostradă ar fi intersectat prin girația de la kilometrul 3 drumul dintre oraș și Sântandrei făcut de Primărie în 2018, iar prin girația de la km 6 Șoseaua Borșului, încetinind astfel viteza de circulație pe toate aceste trei drumuri, ba și dinspre viitorul Drum Expres Oradea - Arad, cu care va fi conectat.

„Am dorit o soluție mai bună, mai ales că urmează să se construiască și Drumul Expres Oradea - Arad, astfel că acest drum de legătură va prelua și de pe acest Drum Expres circulația spre și dinspre autostradă. Prin urmare, pentru că volumul de trafic va fi foarte ridicat, ar fi fost atehnic ca pe un drum de patru benzi cu regim de drum expres, cum este acest drum de legătură, să lași sensuri giratorii și să îngreunezi circulația. Am solicitat CNAIR, împreună cu Consiliul Județean, ca în locul girației de la km 3 cu drumul de Sântandrei să se construiască un pasaj suprateran, soluție aprobată, și totodată am trimis, acum două săptămâni, o adresă pentru eliminarea sensului giratoriu de la km 6 și înlocuirea tot cu un pasaj suprateran, peste Șoseaua Borșului. Încă nu am fost informați dacă s-a luat o decizie și cu privire la acesta, dar este soluția cea mai logică”.

(sursa: Facebook / Asociația Pro Infrastructură)

La termen

Potrivit spuselor primarului, modificarea proiectului inițial al drumului de legătură este legală, iar lucrările pentru pasaje urmează să se facă pe cheltuiala CNAIR. De asemenea, Birta afirmă că acest lucru nu va afecta finalizarea la timp a noii șosele.

„Termenul contractual nu este decembrie 2023, ci primăvara anului 2024, dar constructorul, care a realizat un avans foarte mare al lucrărilor, a spus că le poate finaliza în decembrie 2023, deci mai devreme. Din discuțiile pe care le-am avut, ei (n.r. – reprezentanții Strabag) spun că vor termina în decembrie 2023 inclusiv cu aceste modificări”, a afirmat Florin Birta.

(sursa video: YouTube / Asociația Pro Infrastructură)

Primele informații privind viitoare modificări ale proiectului drumului de legătură dintre centura Oradea și autostrada Transilvania au fost prezentate, în luna septembrie, de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.

La acea vreme, Bolojan a anunțat într-o conferință de presă că în locul girațiilor cu drumul spre Sântandrei și cu Șoseaua Borșului urmează să fie construite pasaje peste acestea, iar drumul executat de Strabag va fi peste doi ani „cel mai important nod rutier din Bihor”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
@adi
Traiesti aici si inca nu ai dibuit cum merg treburile?! Drumul nu va fi gata nici peste zece ani (vezi centura!). Trebuie si copiii/nepotii sa traiasca, sa mai faca o bretea, o largire la patru benzi, adica sa aiba de lucru!
Postat 17 Decembrie 2022, 05:46 de pinonel
Pt trompeta sandu
Bai Sandu, nu e autostrada, e drum de legatura, si sensurile giratorii e ca sa poti sa intri pe Borsului, sau pe Matei Corvin, sa ai si legatura cu orasul, ca doar e ca o prelungire a orasului. Nu toti vor sa mearga direct din Santandreiului la Autostrada, multi ar vrea sa poata intra pe Borsului, sau pe Mate Corvin in zona gropii de gunoi sau foostul Real. Asta e problema creier mic ce esti, ca pasajele propune de sprancenat sunt pasaje directe, fara bretele de urcare si coborare cum sunt cele actuale. Sunt pasaje in purul stil bolovanesc, ieftine. Si apropo, de ce Bolojan modifica fiecare proiect din oras, niciodata nu e lasat un proiect asa cum a fost. Bolojan trebuie sa modifice, sa taie , sa fie ieftin si prost. Dar tu sandu nu judeci, tu numai dai din trompeta ca asta tie menirea.
Postat 16 Decembrie 2022, 16:32 de adi13
Câteva întrebări care ar fi trebuit să i le adresați lui Birta
Ar fi fost de ce nu v-ați gândit la asta înainte? Cine e responsabil? V-ați gândit cum să evitați asta pe viitor? Până la urmă nu acum a crescut traficul de 4-6 luni. Așa a fost totdeauna. Cine a dormit în post mi-ar plăcea să știu și ce se va face pe viitor. Că oamenii ăștia chiar fac treabă din câte se vede și merg mai bine decât plănuit. Și ca recompensă primăria le dau mai mult de lucru și mai multe schimbări de proiect?!?
Postat 16 Decembrie 2022, 09:31 de Vio_427
O decizie buna.
Va fluidiza traficul. In rest, al cui e meritul (scos in evidenta sau minimalizat dupa afinitati) e irelevant, si-a facut treaba (un concept strain la noi). Interesant ca sunt buni si austriecii la ceva (sic), aici chiar au lucrat. Sa-i raspund lui "unu", nu trebuie sa mergi in occident, ajunge sa mergi din Velenta in Episcopia, ala numai drum express nu e, din nici un punct de vedere.
Postat 16 Decembrie 2022, 04:59 de CT
Dupa cum bine zice si Sandu, unde in occident am vazut autostrada si drum express cu giratorii din 3 in 3 kilometri?
DACA cumva Strabag termina la timp, si sunt bucurosi de schimbare toate partile implicate: Cnair, Strabag, Primaria si judetul, si cetatenii.. atunci posteaza proInfrastructura o corectie/scuza sau lasa publicul sa critice ca e o organizatie apropiata USR care vede concurenta la eficienta lui Bolojan?
Postat 16 Decembrie 2022, 03:12 de unu
adi13-bolnăvel
Ce fain ar fi cu giratoriu pe autostrada ::::)))
Postat 15 Decembrie 2022, 20:47 de Sandu2100
se putea altfel
Se poate sa-si nu-si bage pixul Bolojan in absolut orice proiect? Si ne miram de ce ies proiectele cum ies. Fix ca si Ceasusescu face, doar ca el se pare ca era mai priceput.
Postat 15 Decembrie 2022, 19:04 de adi13
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5152 RON
  • 1 EUR = 4.9148 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON