Veşti proaste, dacă aţi sperat să avem autostradă într-un viitor relativ apropiat. Construcţia tronsonului bihorean al Autostrăzii Transilvania, Suplacu de Barcău – Borş, nu va fi gata vara viitoare, aşa cum era stipulat în contract. Constructorul a solicitat Companiei de Drumuri rezilierea contractului începând cu 18 noiembrie, după cum anunţă, vineri, Digi 24.
Tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău - Borş are o lungime de 60,25 km, lucrările fiind executate de Asocierea Corsan - Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL.
Constructorul, care trebuia să continue lucrările lăsate la jumătate de americanii de la Bechtel, nu s-a mobilizat imediat ce a fost dat ordinul de începere a lucrărilor, în primăvara anului trecut, astfel că varianta reziliereii a fost luată în considerare de mai multe ori. Pe 18 septembrie, şeful Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), devenită între timp Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cătălin Homor, a anunţat că lucrările s-au reluat, dar va veni în continuare în controale, pentru a se asigura că merg mai departe.
Amenzi de 75 de milioane
Lucrările nu au continuat, însă, conform planului. "La un moment dat (constructorii - n.r.) au dat semne că pot continua contractul şi acesta a fost motivul pentru care noi nu am reziliat la vremea respectivă. Am fost de foarte multe ori pe şantiere, am pus presiune pe ei, să aducă utilaje, să facă să lucreze. Văzând că nu se întâmplă chestiunea aceasta, le-am aplicat penalităţi 75 de milioane de lei. Probabil că (antreprenorul n.r.) şi-a făcut o evaluare internă legat de situaţie şi a concluzionat şi el că nu poate duce la bun sfârşit acest contract şi atunci a transmis la companie o adresă prin care îşi exprimă dorinţa de reziliere. Stadiul, pe acest contract, nu este departe de zero. S-au făcut lucrări, dar foarte, foarte puţin", a declarat şeful CNAIR, Cătălin Homor, pentru Digi 24.
Deşi reprezentanţii statului susţin că solicitarea de reziliere a contractului începând cu 18 noiembrie nu se justifică, opţiunea rezilierii contractului devine din ce în ce mai probabilă.
Firma Corsan, parte a grupului spaniol Isolux, nu se află într-o stare financiară prea bună. În luna august 2016, Isolux Corsan a cerut protecţie prin insolvenţă la un tribunal din New York, proceduri de restructurare a debitelor fiind urmate şi la Madrid şi Olanda.
Totuşi, închiderea lucrărilor nu este atât de simplă. Sectorul de autostradă a fost părăsit după rezilierea contractului cu firma Bechtel, iar condiţiile meteorologice au cauzat distrugerea lucrărilor, aduse undeva la jumătate de americani. Neprotejate, armăturile de oţel au ruginit, iarba a crescut pe amplasamentul autostrăzii, iar piatra de construcţie a fost contaminată cu noroi ori vegetaţie.
În plus, CNAIR va trebui să organizeze o nouă licitaţie pentru desemnarea unui nou constructor, fapt care va amâna şi mai mult realizarea lucrărilor.
De altfel, printr-un comunicat transmis vineri seară, CNAIR reiterează cele spuse de Homor, subliniind că, dată fiind "incapacitatea financiară şi organizatoare" a constructorului "singura opţiune pe care o poate lua compania este aceea de a rezilia actualul contract şi de a relicita proiectul".
Probleme peste probleme
După cum BIHOREANUL a mai scris, contractul cu Asocierea Corsan - Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL a fost unul cu probleme încă de la început. Fosta CNADNR a emis Ordinul de începere pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor în iunie 2015, dar, cu toate acestea, ultima variantă a proiectului tehnic a fost transmisă pentru avizare la CNADNR cu întârziere, la începutul lunii august 2016.
Mai mult, a apărut şi o dispută între constructorul spaniol şi firma românească de proiectare, pentru ca apoi, spaniolii să invoce alte nemulţumiri ce au dus la tergiversarea lucrărilor. Spaniolii au reclamat că nu au încasat avans de la statul român. Însă, deşi a primit o cotă de 70% (aprozimativ 70 milioane de lei), asocierea nu a demarat lucrările în plin, arată Digi24.ro. În mai multe rânduri miniştrii români sau şefi ai companiei de drumuri au ameninţat spaniolii cu rezilierea contractului. Cu ce efect, se vede...
Vezi, în filmuleţul de mai jos, cum arăta autostrada în Bihor, la finalul lunii septembrie!
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.