URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
02 Noiembrie 2014, 19:53

Oradea ieri, Oradea azi: Încă din 1937, edilii caută soluţii pentru "ridicarea" aeroportului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1937. Solidaritate pentru ridicarea aeroportului

Aeroportul din Oradea s-a înfiinţat în 1932, iar după cinci ani încă nu avea nicio cursă fixă, ci doar zboruri ocazionale. Sub titlul "Pentru ridicarea aeroportului din Oradea", Noua Gazetă de Vest relata pe 3 septembrie 1937 o întâlnire a subprefectului Augustin Chirilă cu comandantul aeroportului, secretarul Chesturei Poliţiei, preşedintele Halei de Comerţ şi secretarul general al oraşului.

Tema discuţiei: instituirea unei cotizaţii anuale a comercianţilor şi industriaşilor orădeni, care să constituie fondul necesar pentru finalizarea lucrărilor necesare ca aeroportul să poată găzdui curse permanente.

Şeful Halei de Comerţ, Ştefan Farkas, a arătat că "fără a fi constrânşi, comercianţii îşi înţeleg datoria lor faţă de acest oraş" şi toţi vor contribui.

După ce subprefectul şi-a transmis mulţumirile faţă de înreprinzători, comisia a decis ca taxa să fie percepută în funcţie de impozitul anual al fiecăruia. Astfel, comercianţii care aveau un impozit de până la 50.000 lei urmau să plătească 1% din sumă, cei cu impozite între 50.000 şi 100.000 lei - 2%, respectiv 3% cei cu impozite peste 100.000 lei.

Comisia a acceptat singura doleanţă a întreprinzătorilor: banii să poată fi plătiţi şi în rate.

03-lucrari_bihoreanul.jpg2014. În sfârşit se modernizează

Planurile oficialilor din 1937 au fost întrerupte de izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial, aşa că Aeroportul a ajuns să fie finalizat şi să aibă o pistă betonată abia în 1967. Atunci a decolat de la Oradea prima cursă comercială Tarom, către Bucureşti.

Aceasta a rămas şi în prezent singura cursă permanentă! Ani de zile, autorităţile locale au tot dezbătut modul în care ar trebui să modernizeze aeroportul, însă lucrările au demarat greoi.

Abia în 2011 au fost renovate din temelii aerogara şi terminalul de călători, în timp ce modernizarea pistei, necesară pentru ca la Oradea să poată ateriza aeronave de mari dimensiuni, a început săptămâna trecută.

Acestea presupun înlocuirea actualei piste, de 1.800 metri lungime şi 30 metri lăţime, cu una lungă de 2.100 metri şi lată de 45 metri, construirea unei platforme de 33.000 mp, aptă să primească şase aeronave, inclusiv de mari dimensiuni, o instalaţie de balizaj şi o uzină electrică.

Proiectul este realizat cu fonduri europene, iar lucrările trebuie să se încheie până la 31 octombrie 2015. Comisia Europeană a aprobat ca Aeroportul Oradea să găzduiască 10 curse internaţionale. Destinaţiile vor fi stabilite anul viitor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON