URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
20 Septembrie 2010, 14:42

Oradea ieri, Oradea azi: Când au apărut tramvaiele în oraş

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1906. Du-mă acasă, măi tramvai...

La 1 martie 1906, între actualele străzi Primăriei şi Independenţei, două vagoane însoţite de poliţişti călare şi pedeştri au fost admirate de numeroşi orădeni. Era prima cursă, de probă, a unui tramvai pe străzile oraşului, însă evenimentul important s-a petrecut pe 25 aprilie, când, dimineaţa, primul vagon de tramvai era aşteptat de grupuri mari de oameni în staţii.

În oraş erau trei linii. Prima pornea de la Gara Mare pe actuala Republicii, continua peste actualul Pod Ferdinand, cotea pe Independenţei şi Parcul 1 Decembrie, apoi pe Calea Clujului până la Gara Velenţa. Linia a II-a se întindea din actuala Piaţa Unirii, pe strada Primăriei până la cazarma Cavaleriei din Calea Aradului, iar linia a treia mergea din Piaţa Unirii până la Parcul Bălcescu, ulterior fiind prelungită până la actualul Cimitir Municipal.

În 1926 s-a construit încă o linie de tramvai, între actualul Parc Traian şi Ştrandul Municipal, iar trei ani mai târziu între Gara Mare şi Episcopia Bihor. În '42 s-a prelungit linia din actuala Piaţă 1 Decembrie până în Nufărul, iar în '47 s-a construit linia dintre Teatru şi Rogerius, pe traseul Moscovei - Progresului (actuala Sfântul Apostol Andrei).

siemens.jpg2010. Oraşul celor mai scumpe tramvaie

După mai bine de un secol, la începutul lui 2008, Oradea a avut o nouă premieră: cel mai scump tramvai din ţară, model Siemens, era achiziţionat de Primărie. Şi nu un exemplar, ci zece, în valoare totală de peste 27 de milioane de euro.

Acum, oraşul are tot trei linii, cunoscute ca 1, 2 şi 3. Pe 1 şi 3 există o distincţie, negru sau roşu, în funcţie de sensul parcurs pe traseu, spre sau dinspre centru.

Linia 1 porneşte de la Podul CFR, trece pe lângă Piaţa Rogerius, iar la Parcul Olosig 1 Negru o ia spre Gara mare, iar 1 Roşu spre Decebal. Amândouă ajung în centru în Piaţa Unirii şi se întorc spre Podul CFR. "3"-ul porneşte din Nufărul, cel Negru luând-o de la Parcul 1 Decembrie spre Decebal, iar Roşul spre Gară.

Amândouă întorc spre Nufărul la Parcul Olosig. Tramvaiele de pe linia 2 leagă Nufărul de Ioşia, iar de la intersecţia străzii Primăriei cu Bulevardul Decebal continuă pe Calea Aradului până pe strada Lipovei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON