URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 OCTOMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ideea cu bugetarea participativă nu e deloc rea. Noi am preluat-o de la clujeni, dar nu ei au fost cei care au inventat roata. Ideea e că Primăria pune o sumă la bătaie, iar cetăţenii n-au decât să-şi spargă capul ca să găsească proiecte cât mai isteţe. Cum era de aşteptat, proiectele de anul trecut sunt încă în stadiu de avizare, pentru că nu-i destul să ai idei bune, trebuie să ai şi foarte multă răbdare, din cauza birocraţiei ucigătoare din România.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cineva din Ministerul de Externe, însărcinat să "marcheze" Centenarul, a avut o idee bună: diplomaţii din Bucureşti să fie duşi prin oraşele importante ale României. Să vadă, să asculte, să intermedieze şi consolideze legături. Aşa au ajuns la Oradea, la finele săptămânii trecute, 27 de ambasadori.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Conferințele 11even, în care 11 oameni vorbesc câte 11 minute, sunt ca nunțile românești - nimeni nu îndrăznește să le facă mai scurte. Teorema care spune că ce e frumos durează puțin nu funcționează... Majoritatea vorbitorilor a dat impresia că tema conferinței, „La trecutu-ți mare, care viitor?”, nu a fost înțeleasă prea bine. Cei mai mulți au vorbit despre ei înșiși, lăsându-le spectatorilor sarcina de a extrage esența și de a construi puzzle-ul.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Aţi votat la recentul referendum pentru redefinirea familiei în Constituţie?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în curând vor intra în vigoare modificările legii privind statutul judecătorilor şi procurorilor ca urmare a faptului că, recent, Curtea Constituţională a respins ultima obiecţie de neconstituţionalitate ce putea fi formulată de preşedintele României cu privire la această lege, iar, vineri, 12 octombrie, Klaus Iohannis a fost nevoit să promulge noul statut al magistraţilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele ma frecvente sunt meningita leptospirotică (manifestată prin dureri de cap, fotofobie, redoare a muşchilor cefei, simptome care se remit de cele mai multe ori), sindromul hepatorenal (cu icter şi mărire în volum a ficatului, cu posibilitate de evoluţie spre forme severe), manifestări hemoragice limitate (la nivelul gingiilor, conjunctivelor, mucoasei nazale etc.) sau grave (hemoragii digestive majore) şi insuficienţa renală.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Anxietatea este una din marile probleme psihologice ale secolului nostru. Alături de depresie, este subiectul cel mai des întâlnit în cabinetele de psihologie. Anxietatea variază de la om la om și se manifestă oarecum diferit ca intensitate în cazul fiecăruia.
29 Martie 2018, 11:25

Oradea, linişte! Primăria trebuie să combată poluarea fonică prin amenajarea de piste pentru biciclişti şi zone pietonale

Oradea, linişte! Primăria trebuie să combată poluarea fonică prin amenajarea de piste pentru biciclişti şi zone pietonale POLUARE PE ROŢI. Străzile prea aglomerate cu maşini devin o problemă tot mai serioasă pentru Oradea. Traficul rutier este principalul vinovat pentru poluarea aerului, dar şi pentru cea fonică
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Orădeni, vă deranjează gălăgia? Strigaţi! Până pe 10 aprilie, Primăria aşteaptă propunerile şi comentariile voastre la planul de măsuri pentru combaterea poluării fonice.

Întocmit de două firme specializate, studiul arată, deloc surprinzător, că cea mai mare sursă de gălăgie din oraş este traficul rutier. Drept urmare, se propune realizarea a cât mai multor piste pentru biciclişti şi zone dedicate exclusiv pietonilor, dar şi modernizarea parcului de tramvaie şi autobuze OTL, astfel încât mai mulţi locuitori să aleagă transportul în comun, în detrimentul autoturismelor proprii.

Străzile gălăgiei

Conform normelor europene, o dată la cinci ani, fiecare oraş trebuie să-şi revizuiască strategia privind gestionarea problemelor şi efectelor cauzate de zgomot, plan ce presupune, fireşte, şi o analiză a situaţiei existente. Firmele Enviro Consult şi Med Laboratory, specializate în astfel de evaluări, au fost contractate de Primăria Oradea pentru a stabili ce anume poluează fonic oraşul şi, mai ales, cum poate fi combătută această poluare. După o analiză de un an, care a presupus şi măsurători de decibeli pe străzile oraşului, specialiştii au întocmit un plan pentru combaterea gălăgiei, supus acum dezbaterii orădenilor.

La nivel european, se consideră că trei sunt sursele potenţiale de gălăgie care trebuie monitorizate: traficul rutier, traficul feroviar şi zona industrială. Măsurătorile au arătat, însă, că în Oradea doar traficul rutier produce gălăgie peste limite. Concret, pe străzile Densuşianu, Calea Borşului, Podului şi Matei Corvin, vehiculele fac, pe timp de zi, mai multă gălăgie decât limita maximă admisă de lege, de 70 de decibeli. Când vine vorba de poluarea fonică din timpul nopţii, limita de 60 dB este depăşită şi pe străzile Calea Aradului, Ogorului, Calea Clujului şi Făcliei, pe tronsonul de la strada Codrilor până la podul Constantin Prezan. În total, arată documentul, 2.900 de orădeni locuiesc în zonele în care gălăgia este peste limite.

Priorităţi propuse

Specialiştii au identificat şi câteva măsuri pe care Primăria ar trebui să le transforme în priorităţi, pentru combaterea gălăgiei din oraş. Cea dintâi vizează montarea de panouri fonoabsorbante de-a lungul străzilor poluate, pentru a face nopţile orădenilor mai liniştite. De asemenea, se recomandă pietonalizarea cât mai multor artere din zona centrală a Oradiei, astfel încât maşinile să nu mai "agreseze" urechile orădenilor.

O altă măsură propusă ca prioritate este modernizarea parcului de transport public. Pe lângă achiziţia de tramvaie şi autobuze moderne, specialiştii recomandă efectiv suplimentarea traseelor şi a vehiculelor din oraş. "Mărirea capacităţii de transport cu 20 de autobuze va creşte cu 16.000 numărul locuitorilor care vor folosi transportul în comun, ceea ce va conduce la o scădere a traficului rutier cu 12.000 de treceri de vehicule pe zi, pe rutele noilor autobuze", se arată în plan.

În fine, se mai recomandă şi amenajarea a cât mai multor parcuri mari, care să poată deservi drept "zone linişte", unde orădenii se pot retrage pentru a-şi auzi gândurile, nu claxoanele...

Strategia Primăriei

Planul mai cuprinde şi proiectele pe care Primăria le-a prevăzut deja în strategia de dezvoltare a oraşului şi care, de asemenea, vor avea efecte în combaterea gălăgiei. Printre acestea se numără realizarea de piste pentru biciclişti prin tot oraşul, pietonalizarea străzilor Aurel Lazăr şi Libertăţii, construirea unei noi linii de tramvai, pe malul Peţei, amenajarea de piaţete în cartierele oraşului, înierbarea căii de rulare a tramvaielor în zona Nufărul - Cantemir ori realizarea unui coridor verde pe strada Barcălui.

Publicat pe site-ul www.oradea.ro, planul anti-poluare fonică poate fi consultat până la data de 10 aprilie, când, de la ora 16, va fi dezbătut în sala mică a Primăriei. Totodată, orădenii sunt îndemnaţi să transmită propuneri la adresa de e-mail demeter@oradea.ro. Pentru că, până la urmă, gălăgia oraşului zgârie urechile tuturor...


VOCEA STRĂZII:

Ce ar trebui făcut în Oradea pentru combaterea poluării fonice?

Terasele înfiinţate pe trotuare poluează fonic până noaptea târziu. Pentru liniştea locatarilor din jur, nu ar trebui să li se permită funcţionarea.

Elena

Singura soluţie cred că sunt vehiculele electrice, dar trebuie să ni le şi permitem, nu doar să ni le dorim. Gălăgia din trafic este foarte deranjantă.

Aurel Manea

Unele tramvaie fac o gălăgie infernală, OTL ar trebui să aibă ca prioritate înlocuirea lor. Este groaznic să-ţi treacă un tramvai prin faţa blocului.

Diana Coman

O problemă în Oradea sunt ambulanţele, care nu ştiu dacă de fiecare dată circulă justificat cu sirenele pornite. Te surzesc, pur şi simplu.

Mircea Lazăr

Primăria ar trebui să interzică în tot oraşul claxonatul, aşa cum e în multe oraşe din străinătate. Prea mulţi şoferi abuzează şi claxonează din orice.

Marcela

Cred că e nevoie de nişte bannere în oraş, ca orădenii să conştientizeze problema gălăgiei. Mulţi nu-şi dau seama nici că vorbesc prea tare pe stradă.

Flaviu

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
@poiu
Am stat pe Dacia si m-am mutat pe Cantemir, ca nivel de zgomot am nimerit din lac in put. Eu de garcea ziceam ca nu-si fac treaba. Ca nu stiu art.7 din oug195/2002 e o problema, dar n-au stiut nici art.339 ncp, sau n-au vrut sa-l stie (daca le verifici cv-ul marea majoritate sunt absolventi ai facultatilor de drept). Consecinta neaplicarii prevederilor art.339 ncp, adica a legii: s-a revenit la hinghereala masinilor. Sa nu zica pul*narii de la locala ca mor de foame si nu-si pot recupera ,,investitia"...
Postat 31 Martie 2018, 11:19 de pinonel
@pinonel
Hai seara pe Dacia sa ii auzi. Nu trebuie prea târziu. E vina și celor care le dau ITP, din cu toții cum se face și cât e de pe bune. Eu când eram tânăr și am avut așa ceva, am rămas fără talon până am schimbat toba
Postat 31 Martie 2018, 07:17 de poiu
@poiu
Ai batut campii cu gratie, dar in final ti-ai revenit! Militistii si cu hotii aia de la RAR, la treaba! Poate afla pe aceasta cale si baietii dlui Hanis (sau chiar domnia sa!) de existenta art.7 din oug 195/2002 ,,Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei." Sau e mai rentabila preventia facuta cu radarul la panda, dupa colt?!
Postat 31 Martie 2018, 05:52 de pinonel
Liniste
Masinile "tuningate" cu tobe in sistem "stropitoare", mobrele de curse pe strazi sunt adeverate surse de galagie. Pe Dacia vara sunt adevarate segmente de Nurburgring. Nu cred ca e necesar sa si le tureze in halu ala. Apoi cazanele alea puscate de 15 ani cu catalizatoarele scoase si tobe "remus" (fake, logic) la fel. Zicea aia de ambulante...mai bine nu puneati linia aia, adica va dati seama cati niculti respira aerul degeaba? Sau cealalta cu claxonatul....cocoana, claxonatul e interzis prin lege dar retardatii nu, din pacate (cei care le folosesc excesiv). Nu zic nu, autobuze electrice sunt o solutie, dar mai ieftina e si bicileta, plus ca nu stai in miros de transpiratie, inghesuiala. Si filtratul traficului e legal. Dar si aici trebuie combatuta problema "plimbaretilor" de pe piste, a cocalarilor din trafic si a idiotilor ce stau pe bnci cu picioarele lafaite pe piste (destui si pe malul crisului). Dar pana cocalarii ies cu masina din jermania de 9-10 ani ca sa isi plimbe pitipoaca, o parcheaza pe spatii verzi sau pietonale, sau treceri de pietoni ca se admire "pu**mea" "bolidu" nu avem ce face. A, am uitat...aia ce dau drumu la muzica pana le tremura numarul de inmatriculare? Politia ar trebui sa fie prezenta mai des pe strazi si dupa ora 5, eventual munca in schimburi (aia locala, aialalta lucreaza si noaptea dor ca mai putin(i)).
Postat 30 Martie 2018, 15:49 de poiu
în anii 80
....eram fecior.O bicicletă,un om simplu nu îşi permitea.Piste,pe autorităţâle de atunci,nici atât.Acum,nu că aş simpatiza neapărat cu cei de acum,dar sincer,din punctu ăsta de vedere,e binişor.Nu am nevoie de autoturism...măcar personal nu contribui cu poluarea.Stau şi mă uit...câţi se deplasează prin oraş,ar fi neapărat şi întotdeauna cu....autoturismu?
Postat 29 Martie 2018, 21:09 de crisan
?!
,,La nivel european, se consideră că trei sunt sursele potenţiale de gălăgie care trebuie monitorizate: traficul rutier, traficul feroviar şi zona industrială." Cu toate astea, cât trebuie să fii de tâmpit (sau de ,,jmeker", dar pe banii altora!), să te încăpățânezi să cumperi tramvaie în loc de autobuze electrice?! Autobuzele azi ți-au sosit, mâine trec la treaba pe stradă X, poimâine le poți mută pe stradă Y. Tramvaiele presupun șine, carosabil spart (iarăși!), rețea electrică dedicată și nu pot fi folosite decât strict pe traseul/șinele date! Da, dar la autobuze se prinde curtea de conturi (despre procurori nicio problema, nu există!) dacă ciupeșți din bani. La tramvaie mai sari un tirfon, mai scurtezi kilometrul (trăţi, dom' dragnea!),etc, etc. Ca mâine vin alegerile și de unde bani?! Cum de unde?! De unde muncești!
Postat 29 Martie 2018, 18:43 de pinonel
Apa de ploaie
Da cu vecinu' de la doi sau cu birtu' de la colț care ne încântă cu adevărate "festivale" de manele cum rezolvam problema? Poliția locală își face datoria doar când e de vânat parcagii ilegali, in rest sunt inapți in a rezolva probleme cu adevărat "zgomotoase".
Postat 29 Martie 2018, 11:58 de User anonimizat
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Sălacea-i „fruncea”! Locuitorii comunei Sălacea sunt singurii din Bihor care-şi aruncă deşeurile în 5 recipiente diferite (FOTO/VIDEO)
  • Cauza accidentului de la Gheghie: viteza prea mare a şoferului de BMW. Cei trei morţi sunt tineri de 20 şi 24 de ani, din Bihor (FOTO)
  • Şi noaptea se aleargă! 350 de sportivi au concurat la Oradea Night Run (FOTO/VIDEO)
  • Retroparada toamnei: 'Bătrânele doamne' expuse în centrul Oradiei (FOTO)
  • Joburi multe, pretendenţi mai puţini, la Bursa locurilor de muncă: 'Patronii angajează pe oricine are capul pe umeri!' (FOTO)
  • Fără precedent: 27 de ambasadori vizitează Oradea, la invitaţia Ministerului de Externe, dar gazdele nu ştiu să-i asculte şi să profite de prezenţa lor (FOTO)
  • A cincea ediţie a Festivalului Naţional de Artă Naivă s-a deschis la Muzeul Ţării Crişurilor (FOTO)
  • Arhitectul Cristian Puşcaş spune povestea sinagogilor orădene, cele mai numeroase din ţară, într-un volum lansat la Humanitas (FOTO)
  • „Un milion de stele”: Bisericile catolice din Oradea, unite de Ziua Internaţională pentru Eradicarea Sărăciei (FOTO)
  • Jurnalişti şi scriitori dezbat la Oradea diferenţele şi 'complicităţile' dintre ei (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON