URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 22 IUNIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Angela Lupşea, preşedinta Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Bihor, conduce muzeele şi Cetatea oraşului cu rezultate modeste. În numeroase ocazii am veştejit-o considerând că e inadmisibil ca, la doi ani după finalizarea reabilitării, în fortăreaţă să nu se întâmple mare lucru. Acum, însă, trebuie să recunosc că Zilele Art Nouveau au fost o reuşită care, cred eu, i-a uluit până şi pe organizatori.
Zic şi eu
Adrian Cris
După 9 luni în care minoritatea celor 17 consilieri judeţeni ai PNL a fost egala majorităţii UDMR-PSD-ALDE, rămasă din septembrie 2017 tot în 17 reprezentanţi prin excomunicarea fostei preferate a şefului PSD Bihor, Ioan Mang, „parlamentul” bihorean a revenit săptămâna trecută, aşa cum a decis Curtea de Apel, la formula rezultată din alegerile locale de acum două veri. Miercuri, cu doar un vot împotrivă şi o abţinere, a fost validat cel de-al 18-lea echipier al alianţei, PSD-istul salontan Adrian Szatmari.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Umorul e ca mâncarea - are mii de forme, gusturi și arome. Nimeni nu agreează toate bucatele de pe pământ. Plaja de preferințe culinare ţine, în cazul celor mai mulți oameni, de cultura locului în care s-au născut, de ce le-a gătit mama toată viața, de posibilitățile financiare, de zona respectivă, de educație și auto-educație, de tradiție și conservatorism.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi pe marginea scandalului legat de „atenţiile” pregătite de părinţi profesorilor de la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În data de 5 iunie 2018 a fost publicată în Monitorul Oficial o importantă decizie pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în recurs în interesul legii, prin care s-a stabilit, cu caracter obligatoriu, pentru viitor, că sechestrele dispuse în procesele penale nu pot influenţa drepturile celor care aveau anterior o ipotecă cu privire la bunurile sechestrate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Toxiinfecţiile alimentare sunt boli acute cu manifestări diareice, determinate de salmonele, stafilococi enterotoxici, clostridium perfringens, clostridium botulinum şi alţi agenţi patogeni. Cea mai frecventă toxiinfecţie alimentară este cea determinată de salmonele. Există peste 1.700 de tipuri clasificate de salmonele. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
În ultimii ani tot mai mulți tineri au început să-și lase barba să crească, generând o modă de impact global care a atins și România. Vedem pe stradă bărbați cu barbă stufoasă, spre deosebire de acum cinci ani, când moda încă nu prinsese amploare. În acest articol vom încerca să vedem ce stă la baza psihologiei acestui fenomen și de ce bărbații decid să-și lase barbă în încercarea de a atrage mai multe partenere.
15 August 2017, 13:47

O uriaşă bătaie de joc

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vi se pare normal că un drum de Cluj cu maşina vă ia cel puţin trei ore din viaţă? Asta dacă nu chiar viaţa, dacă ajungeţi cu bine, fără să daţi în "insulele de calmare" de pe DN1 şi fără să vă lovească alt nefericit la ieşirea din aceleaşi şicane, hotărâte doar pentru a da de lucru (vorba vine, lucru!) unor "băieţi deştepţi", cu pile la Ministerul Transporturilor şi/sau la Partid. Că n-am auzit pe nimeni că ar fi gonit pe şoseaua strâmtă şi prea aglomerată cu lejeritate occidentală...

Dar să ajungeţi la Bucureşti, tot pe roţi, în 10-12 ore, vi se pare acceptabil, la câteva decenii după ce "secolul vitezei" s-a cam încheiat? Şi asta fiindcă pe oriunde aţi lua-o şoseaua nu are decât în mod excepţional două prăpădite de benzi pe sens, ci doar una singură, ca acum o sută de ani, şi este blocată din cauza cine ştie cărui accident...

Şi în condiţiile astea consideraţi firesc să-l auziţi pe deputatul Eugen Nicolicea că "autostrăzile mai pot să aştepte, deoarece prioritare sunt pensiile şi salariile"? Mai ales că, ştiţi bine, salariile au explodat de fapt doar pentru barosanii din vina cărora nu avem autostrăzi, iar pensiile pentru nomenclaturiştii dinaintea lor...

Vi se pare normal că dacă vreţi să ajungeţi la mare cu trenul nu puteţi şti niciodată ora sosirii la destinaţie? Pentru că viteza medie de deplasare nu reuşeşte să urce nici măcar la 35 km/h, vara din cauza caniculei, deşi nici în Africa asta nu mai e, de mult, o scuză rezonabilă, şi iarna din pricina gerului, cu toate că, aţi ghicit, nici în ţările scandinave nu poate fi vorba de aşa ceva...

Dar să vă târâţi tâgâdâm-tâgâdâm şi nici aşa să nu aveţi certitudinea că tocmai vagonul în care vă aflaţi nu va fi lăsat pe câmp de locomotiva mult prea veche şi de sistemele de tracţiune ce trebuiau înlocuite cu decenii în urmă? Să nu aveţi aer condiţionat pe vreme de arşiţă, încălzire din octombrie până în mai şi curăţenie în WC-uri niciodată-niciodată?

Când apelaţi la serviciile Tarom, credeţi că e normal ca aeronava care trebuie să ajungă din Bucureşti la ora H să nici nu fi decolat de acolo cu 30 de minute înainte de momentul când ar trebui să ajungă la Oradea, de unde să vă ia? Fie pentru că aşteaptă un "demnitar" întârziat, fie pentru că, pur şi simplu, e ţinută la sol de vreo defecţiune cauzată de vechime şi de proasta întreţinere...

Vi se pare onorabil ca înainte de Centenarul Marii Uniri infrastructura României să fie aproape ca în 1918, iar Transilvania şi Capitala să fie despărţite nu doar de Carpaţi, ci mai ales de un munte de nesimţire a politicienilor?

Ei, bine, cu toate aceste bube, Ministerul Transporturilor, prin CFR, a mai tras o palmă peste obrazul orădenilor, punându-i să plătească - indirect, prin bugetul local - 50.000 de euro în fiecare an, pentru a putea circula în propriul lor oraş, cale de 650 de metri, pe un teren pe care firma Ministerului oricum nu-l folosea de câteva decenii.

Decizia de a nu accepta municipalităţii nici cedarea respectivei parcele, nici măcar un schimb cu altele, este cu atât mai sfidătoare cu cât, de pildă, spaţiile din Metroul bucureştean, aflat în subordinea aceluiaşi Minister, au fost vândute ori concesionate pe decenii întregi, la preţuri de nimic, unor sindicalişti cu carnete de partid, precum Ion Rădoi, un personaj desigur mult mai important decât 200.000 de oameni dintr-un colţ al ţării.

Primarul Ilie Bolojan e mult prea generos când vorbeşte despre "impotenţa" de la vârful Transporturilor. Eu cred că de fapt acolo domneşte, ca de altfel în tot Guvernul, nu doar incompetenţa, prostia crasă, ci şi o cumplită rea-credinţă. Dacă aş fi în locul lui, m-aş gândi să recuperez birul la care au fost obligaţi orădenii amendând zi de zi CFR-ul, pentru toate pungile şi flacoanele răspândite pe rambleurile căii ferate ce traversează oraşul. Dinte pentru dinte, ochi pentru ochi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
@vlaicu
pot sa stea chiar daca nu stiu bine limba romana insa cu conditia isi plateasca taxele si impozitele fata de comunitatea unde traiesc, nu sa circule cu masini inmatriculate prin nu stiu ce tari baltice sau vecine fara sa ii verifice nimeni daca au permise valabile, acte pentru masini, verificari sau rca-uri + autorizatii de constructie pentru casele in care locuiesc etc. iar aia cu furatul propun sa le fie taiate mainile jos. dai 2-3-10 exemple din astea si se cumintesc. garantat.
Postat 16 August 2017, 13:12 de CHRIS
Referendumum
Ce ar fi să mai punem doi întrebare în refereendumum: 1. Vreţi ca celor care denigrează, sabotează, delapidează şi fură România încasînd salarii nemuncite de la stat, să li se retragă cetăţenia ? 2. Doriţi ca cetăţenii români care, nu cunosc limba română la nivel de minimă conversaţie, să fie expulzaţi de pe teritoriul României ?
Postat 16 August 2017, 12:00 de Vlaicu
REFERENDUM
ma intreb si eu la ce ne trebuie Romania cand ea nu ne ajuta cu nimic? ce ar fi sa se organizeze un referendum in transilvania cu o intrebare simpla: doriti dezlipirea transilvaniei de restul tarii? nu cred ca nu ne-am descurca fara politicienii de la bucuresti? putem trai si fara guvernanti de 2 bani sau pensionari cu pensii nesimtite?
Postat 16 August 2017, 08:22 de CHRIS
Rezolvari sunt, doar ca nu-i cine sa le aplice!
Art. 339 ncp Împiedicarea sau îngreunarea circulaţiei pe drumurile publice ,,[…]se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda aşezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulaţia pe drumul public, dacă se pune în pericol siguranţa circulaţiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulaţie a celorlalţi participanţi la trafic.” Eu nu stiu vreun caz in care un idiot care a oprit pe linia de tramvai sau in mijlocul drumului sa se fi ales cu dosar penal! Nu l-am auzit o data pe birtinez sa se adreseze public sefilor politistilor de la rutiera si sa le ceara sa aplice legea, in schimb a urlat, alaturi de alti primari, pt. ,,ridicarea autovehiculelor", sigur, e o metoda mult mai banoasa pt. primarii. Si a fost auzit de Ciolos. Niciun politist sau procuror nu a inceput cercetarea penala impotriva celor care ,,impiedica/ingreuneaza" circulatia prin amplasarea de obstacole zise ,,insule de calmare", calmare de tot pt. tot mai multi soferi! Am scris aici ca am mers de la Oradea la Iasi respectand intocmai legislatia rutiera si am facut 12 ore. A sarit un tirist cu gura ca el face 8 ore. Sunt cca 550 de km. Il cred, am intalnit o gramada de soferi, mai ales conducatori de masini mari, pt. care legea e ceva facultativ. Intra in depasiri chiar daca vine masina din fata, il ,,blițează" pe cel ce vine din sens opus si daca ala se poate feri, bine, daca nu, citim in presa sau vedem la televizor imagini cu urmarile. Nu respecta nici porcariile astea de ,,giratii", iti intra in fata, franezi, daca poti, daca nu... Dumnezeu cu mila, bine ca ai scapat, tabla se indreapta. Stim cu totii despre ce vorbesc! Si totul in timp ce hotii de la rutiera, care ar trebui sa patruleze pe sosele 24/24, stau prin tufisuri sau la cotitura cu radarul, asa fac ei ,,preventie", adica previn lipsa de fonduri pt. salariile si pensiile lor nesimtite!
Postat 16 August 2017, 07:55 de pinonel
toti o apa si un pamant
Cand o autoritate nu e in stare sa rezolve o problema, impune restrictii si reguli aberante. Se intampla la fel si in Oradea. Nu-i asa bolo?
Postat 16 August 2017, 03:40 de bihoreanoradean
Oradea-Cluj
Între Oradea și Cluj o fi autostradă când s-or pune primăriile din Oradea și Cluj să construiască una. Și se mai miră nesimțiții și nenorociții de politicieni că nu ne trebuie Bucureștiul... Nu, nu ni-l trebuie; ca să fie clar.
Postat 15 August 2017, 23:22 de Shogun
Traim in Romania si asta ......
Traim in Romania si asta ne mananca viata! Nu avem bani se sosele dar avem milioane pentru alveole, radare de ultima generatie, DACII pentru politie de 65000 Eu., .........
Postat 15 August 2017, 21:30 de scortosul
Divide et impera
Este un principiu vechi din antichitate si pe cat de simplu si de vechi, pe atat de actual. Din pacate, unii sunt masochisti si ii voteaza pe aceiasi oameni (indiferent de partid, cu toate ca unul exceleaza) care dupa aceia ii fraieresc pe alegatori si pe care alegatorii ii blameaza. Cu toate acestea, la alegeri sunt alesi aceeasi oameni. Performanta, competenta si tehnocratia au ajuns sa fie blamate, din pacate de niste lichele interesate. Pana cand oamenii vor intelege ca votul lor chiar conteaza si ca este bine sa si-l exercite si eventual sa il ajusteze la urmatoarele alegeri, in functie de performanta alesilor si nu de vorbele unor "jurnalisti" sau "oameni de bine" ci in functie de propriile constatari, va mai trece ceva apa pe Cris ...
Postat 15 August 2017, 18:44 de oradea_mea_si_a_ta
Interesant
Pot sa aduc o mica paranteza? Sunt de acord cu insulele atata timp cat avem tot felul de "șumahări" si "nid for spidisti" cu cazane de 1-2000 de euro, adevarate pericole. Drumul Oradea Bucuresti se poate face in 8 ore (fara alta autostrada in afara de Gilau Turda, folosind drunuri nationale - Sighisoara-centura Brasovului-Sinaia-centura Ploiesti-Bucuresti Nord). Trenurile la noi sunt o gluma, Tarom e falimentar din cauza preturilor exorbitante practicate inclusiv pentru Români). Drumurile sunt acceptabile am văzut si mai rele (Canada de pilda lucreaza anual la recopertare si pe autostrazi, drumurile in orasele mari au gropi serioase) in tari de rang inalt. Dar apreciez felul in care expui problemele si sincer, ai merita sa fii cel puțin auzit de cine trebuie si vazut de toti altii. Felicitari pentru un jurnalism cum nu credeam sa mai vad in tara asta inapoiata.
Postat 15 August 2017, 18:31 de poiu
count display

FOTO BIHOREANUL

  • 'Apel către mafioţi: Căraţi-vă!'. Orădenii au ieşit din nou să protesteze, în faţa Prefecturii (FOTO / VIDEO)
  • Jurcuţ rade tot! Defrişat de speculanţii imobiliari, un deal din Paleu s-a prăvălit pe o stradă din Oradea (FOTO)
  • Statul paralel: Judecătorul orădean Ovidiu Galea, fost ofiţer de Securitate, suspendat din magistratură şi inculpat, a fost promovat la... Guvern (FOTO)
  • Dublu sau nimic! Bloc de 19 etaje în Oradea, construit printr-un proiect ambițios al magnatului Viorel Micula. Vezi cum va arăta! (FOTO)
  • Accident grav în Sîntandrei: Două persoane rănite, după ce un Audi s-a lovit cu un Peugeot (FOTO/VIDEO)
  • Gerovital, brandul nr. 1 în România, a deschis primul magazin în Oradea. Inaugurarea s-a făcut cu şampanie, o prezentare Eli Lăslean şi reduceri (FOTO)
  • Voluntariat. 20 de orădeni au plantat flori în piaţa Ferdinand într-o acţiune de înfrumuseţare a oraşului (FOTO / VIDEO)
  • Kirchweih la Palota: Micuţa comunitate de germani şi-a sărbătorit întemeietorul şi protectorul spiritual (FOTO/VIDEO)
  • Morţii cu morţii: Drumul între DN 79 şi cimitirul din Nojorid, presărat cu buruieni înalte de 2 metri! (FOTO)
  • Accident grav pe DN 1: Un bărbat a murit şi o femeie este în stare gravă, după ce o maşină s-a ciocnit cu un autocar (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON