URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Aprilie 2023, 11:50

Țin de trotinetă! Primăria Oradea vrea să păstreze trotinetele Bolt, în ciuda numeroaselor reclamații (FOTO)

Țin de trotinetă! Primăria Oradea vrea să păstreze trotinetele Bolt, în ciuda numeroaselor reclamații (FOTO) SCANDALUL „TROTINETA”. Orădenii se plâng de indisciplina utilizatorilor de trotinete electrice, care circulă câte doi pe un vehicul și tulbură liniștea spațiilor pietonale. Oamenii sunt supărați și că „trotinetiștii” le abandonează în locuri improprii sau pe trotuarele înguste, îngreunând accesul și circulația
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Puține lucruri sunt mai enervante în trafic: trotinetele electrice sar în fața mașinilor, agresează pietonii ieșiți la plimbare și sunt abandonate de utilizatori pe șosele aglomerate, trotuare înguste, în fața bisericilor ori direct în apele Crișului Repede.

La un an după introducerea sistemului în Oradea, municipalitatea pregătește prelungirea autorizației de funcționare a parcărilor acestora cu încă un an, în ciuda reclamațiilor. „Mie trotineta electrică mi se pare utilă. Folosită cu bun-simț, dacă ești atent și nu faci accidente, nu deranjează pe nimeni”, zice primarul Florin Birta.

Ce n-a văzut Parisul!

În urma unui referendum desfășurat anul acesta pe 2 aprilie, circulația trotinetelor electrice în Paris va fi interzisă începând din septembrie. 90% dintre participanții la vot (cu o prezență extrem de scăzută, deși firmele de profil acordau curse gratuite votanților) au cerut eliminarea lor. Numai anul trecut în capitala Franței s-au înregistrat 459 de accidente, dintre care trei mortale, cu scutere electrice și altele similare, iar localnicii le consideră periculoase.

În același timp, în Oradea, total pe dos, municipalitatea pregătește prelungirea autorizării parcării celor 300 de trotinete electrice Bolt introduse anul trecut, în ciuda neplăcerilor provocate. „Urcă și doi pe trotinete, sar în fața mașinilor, le lasă în mijlocul trotuarelor, forțând pietonii să coboare pe carosabil, ori produc accidente”, spune un polițist.

„Nu se schimbă nimic” 

Șoferii sunt cei mai supărați. „Sunt teribiliști care merg mai mulți pe o trotinetă, sar pe șosea fără să se asigure, iar dacă îți zgârie mașina și fug nu-i mai găsești, că n-au număr de înmatriculare”, spune directorul Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto).

Rețelele de socializare abundă în plângeri, iar pe aplicația Oradea City Report numărul mare de sesizări a obligat anul trecut Primăria să înființeze o rubrică separată, „Trotinete Bolt”.

Numai anul acesta aici s-au înregistrat 20 de sesizări privind trotinete abandonate pe trotuare înguste, în curbe, în fața trecerilor pentru pietoni, la intrarea în blocuri sau pe locurile de parcare ale mașinilor. „Ar fi mai multe, dar lumea s-a obișnuit. Vede că nu se schimbă nimic”, spune Rad.

Goana după „ieftineală”

De cealaltă parte, clienții își apără trotinetele. „Sunt la toate colțurile, nu stai după taxi, iar dacă știi scurtăturile ieși ieftin”, zice un student. O cursă de la gară până la Orășelul Copiilor costă cam 7 lei, iar până la Primărie 12 lei. 

Cum mai repede înseamnă mai ieftin, „trotinetiștii” accelerează cât pot, cu riscurile aferente. Bolt a scumpit tarifele de la 0,65 lei pe minut, cât era anul trecut, la 0,79 lei pe minut, adică aproape 50 lei pe oră, plus 2 lei taxa de deblocare, ceea ce nu e puțin.

Ajunși la destinație, utilizatorii preferă să abandoneze trotinetele pe unde apucă, deși dacă le parchează corect, în una din cele 25 de stații anume dedicate, beneficiază de o reducere de 1 leu. Majoritatea stațiilor stau, însă, goale. „Pentru 1 leu reducere, chiar nu-ți merită să umbli după o stație...”, explică tânărul.

Primar pe trotinetă 

Primăria pregătește prelungirea autorizației de funcționare a parcărilor de trotinete. Anul trecut, orașul le-a impozitat cu 120.000 lei, adică 24.300 euro, iar săptămâna trecută Bolt a cerut dublarea numărului la 50, așa că veniturile ar crește corespunzător.

Primarul Florin Birta (foto) susține transportul alternativ, pentru fluidizarea traficului și creșterea încasărilor. „Mie mi se pare o chestie utilă. Deseori, când merg în București, unde traficul este infernal, iau trotineta electrică în loc de taxi. Ajung mai repede și ușor”, spune Birta.

Edilul exclude ideea unui consultări publice, după modelul parizian. „Să faci referendum pentru interzicerea trotinetelor îmi pare exagerat. Așa cum sunt șoferi beți sau drogați, pot fi și «trotinetiști» indisciplinați, dar asta nu înseamnă că sunt toți”, argumentează el.

Stații pe alese 

Comisia de circulație din Primărie va discuta săptămâna aceasta amplasamentele celor 50 de stații propuse de Bolt. Scopul este de a-i face pe orădeni să își parcheze trotinetele aici, în schimbul reducerii de 1 leu pe cursă, decât să le lase pe unde apucă.

„Vom vedea câte rămân. Pe strada Primăriei s-a făcut o stație în ușa bisericii reformate (foto), ceea ce nu se poate”, spune coordonatorul comisiei, viceprimarul Marcel Dragoș.

Lista prevede stații la Maternitate, Lotus Center, Facultatea de Medicină, Palatul Episcopal Greco-Catolic, noua Sală Polivalentă ș.a. Soluție mai mult de formă, căci în realitate nu le folosește aproape nimeni. Și, oricum, problema mare nu sunt stațiile, ci trotinetiștii...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Buie Mirta!
Era sa dea chiar azi peste mine unul de-asta pe trotineta Bolt care mergea pe contrasens, cand voiam sa traversez un drum cu doua benzi pe sens. Eu fiind pieton, m-am asigurat ca nu vine nimic din partea stanga. Am dat sa traversez, dar am zis ca totusi sa ma uit si in dreapta inainte sa purced. Si bine am facut, ca altfel ma lua in brate ala cu trotineta Bolt. "Ala" fiind un baietan care clar nu avea nici 18 ani.
Postat 26 Aprilie 2023, 19:32 de v0id
Comparatiile…
E bine ca avem un primar trendy, desi la noi trece sau forteaza semaforul rosu, depinde cum vrei sa o iei. Tare as vrea sa-l vad pe transportul in comun, sa lase masina in capat la Nufarul si sa ia tramvaiul sau autobuzul, ce o mai fi circuland pana in centru, presupunand ca are unde parca. Bref, cred ca trotineta e ultima problema intr-un oras disfunctional ca al nostru. Si da, cred ca doar transportul in comun poate salva orasul de poluare, aglomeratie, fiind accesibil, de masa. Era sa uit, parca de la parisieni as imprumuta alt concept de mobilitate, Champs Elsysees-ul 2030. https://www.bloomberg.com/news/features/2021-01-14/paris-dreams-of-a-calmer-greener-champs-elys-es
Postat 26 Aprilie 2023, 03:12 de User anonimizat
studentul...
Dar oare studentul cela din articol a auzit vreodată de tramvai sau autobuz? Cum sa dai 7 lei pe o cursa de la gara la orășelul copiilor când poți merge liniștit câteva stații cu tramvaiul la jumate din preț și fără efort?
Postat 26 Aprilie 2023, 01:24 de IrinaLoghin
nu trebuie sa copiem chiar totul identic de la francezi
e buna democratia participativa, referendumul si altele. Dar eu as vota sa ramana trotinetele. Asa salvam si noi orasul de noxe si smog diesel. Felicitari lui Birta ptr curajul de a lua decizia corecta. Sistemul va evolua, amplasarea statiilor se poate corecta, soferii pot da in judecata Bolt, care salveaza datele tuturor calatoriilor si inchirierilor, astfel incat stie cine cu ce card bancar, a platit cursa care la momentul T0 se afla la coordonatele X/Y. Mai avem de invatat, dar cred ca in 10-15 ani si parisul va avea din nou trotinete, dupa ce vor vedea ce modele au aplicat is inventat cei din Amsterdam, Londra, etc. Nu centralizam totul ca in comunism, ci fiecare oras poate sa incerce abordari diferite, apoi mai adaptam pe alocuri de la unu si de la altu ca sa iasa ceva bun in final.
Postat 25 Aprilie 2023, 15:35 de unu
Decizie corecta!
Nemultumiti sunt piratii aia de taximetristi!
Postat 25 Aprilie 2023, 13:45 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON