URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 Iunie 2021, 13:11

Oradea (se) deşteaptă: Primăria îşi pune la punct strategia digitală. În următorii ani, orădenii ar putea rezolva de acasă orice problemă birocratică

Oradea (se) deşteaptă: Primăria îşi pune la punct strategia digitală. În următorii ani, orădenii ar putea rezolva de acasă orice problemă birocratică HARTĂ CU DE TOATE. Pe lista soluţiilor inteligente pe care vrea să le implementeze, Primăria are o hartă digitală unică pentru toate serviciile publice, care ar putea cuprinde, de exemplu, toate investiţiile în reţelele subterane, asfaltările de străzi, dar şi traseele turistice ori cadastrul verde (foto: Bogdan Mustăţea)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria Oradea îşi pune la punct strategia digitală, astfel încât cetăţenii să rezolve orice problemă birocratică de-acasă.

Probabil, cea mai utilă învăţătură a pandemiei de Covid-19 este că problemele birocratice se pot rezolva de la distanţă, iar Oradea nu vrea să uite lecţia. Luna viitoare, după o vizită de studiu în Estonia, cea mai digitalizată ţară europeană, şefii Primăriei vor putea prezenta o strategie de digitalizare, în ton cu tendinţa europeană. Dacă planurile vor deveni realitate, în următorul deceniu orădenii ar putea să-şi schimbe radical felul în care interacţionează cu administraţia locală.

În trendul european

Chiar dacă Primăria foloseşte deja câteva soluţii „smart”, orădenii au pretenţia justificată ca toate serviciile publice să fie accesibile de la distanţă. „Avem în continuare o categorie de orădeni care vor prefera să vină la ghişeu, dar fără îndoială trebuie să accesibilizăm munca Primăriei pentru cetăţeni şi, totodată, pentru colegii noştri”, spune city-managerul Mihai Jurca (foto).

În contextul în care, în acest an, se vor debloca fondurile europene pentru Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), care prevede inclusiv reforme de digitalizare, şi totodată se vor lansa programele de finanţare din exerciţiul 2021-2027, Oradea îşi pregăteşte proiectele. „Există două tipuri de investiţii pe care trebuie să le facem pentru un oraş în curs de digitalizare: de hardware şi de software”, explică Jurca. Altfel spus, Oradea are nevoie de infrastructură digitală, performantă şi sigură, dar şi de aplicaţii care să facă administraţia mai uşoară.

Lumină „smart”

Pe partea de hardware, orașul necesită, întâi de toate, o „autostradă digitală”, adică o reţea de fibră optică internă, care să asigure protecția informaţiei şi care va fi gestionată dintr-un centru de date. „Acest data center nu trebuie să fie doar al Primăriei, poate fi o zonă de stocare şi pentru Consiliul Judeţean, primării din judeţ sau instituţii deconcentrate”, spune Jurca.

Cu un centru de date solid, oraşul poate să implementeze soluţii „smart”. De pildă, ar putea să-şi dezvolte un sistem de iluminat inteligent, care să se ajusteze automat în funcţie de circulaţia de pe arteră, ceea ce ar reduce costurile la jumătate. De asemenea, felinarele ar putea avea senzori care să măsoare calitatea aerului.

Pe lista dorinţelor Oradiei se înscrie şi extinderea sistemului de supraveghere video, precum şi semaforizarea inteligentă a arterelor din oraş, care să acţioneze dinamic pentru crearea unei căi libere pentru ambulanţe.

Totul, digital

Primăria are ambiţia unei alternative online pentru orice serviciu oferit. „Este foarte important şi ca serviciile digitale să fie accesibile într-o formă cât mai simplă, iar acest lucru îl vom realiza printr-un proiect european recent semnat”, spune Jurca.

Pe site-ul oradea.ro, cetăţenii vor găsi un ghişeu virtual cu toate serviciile Primăriei, dar şi ale societăţilor din subordine, precum Compania de Apă sau OTL. Folosind un singur nume de utilizator şi o singură parolă, orădeanul ar putea astfel să plătească impozite sau facturi, să ceară un certificat de urbanism sau să cumpere un abonament de transport public.

Prin acelaşi proiect, de 2,3 milioane lei, se va face o „retrodigitalizare”, adică vor fi scanate 100.000 de documente din arhiva Primăriei. „De asemenea, orice document eliberat de Primărie va fi oferit, ca primă opţiune, digital”, mai spune Jurca.

Palatul administrativ va avea un sistem unic de gestionare a documentelor, care va face ca o solicitare de la cetăţeni să ajungă rapid la direcţiile responsabile. Sistemul ar putea fi conectat cu bazele de date ale altor instituţii, astfel încât, de exemplu, cetăţeanul să nu fie rechemat la ghişeu cu un extras CF, ci funcţionarul să-l obţină rapid.

De inspiraţie estoniană

Fără dubiu, digitalizarea nu se va petrece peste noapte, dar din vara aceasta Oradea va avea un plan de urmat. „Ne propunem ca în luna iulie să prezentăm public o strategie digitală, care să fie cuprinsă şi în strategia de dezvoltare a oraşului”, spune Jurca.

Înainte de asta, angajaţi ai Primăriei, inclusiv city-managerul, vor face o vizită de lucru în Estonia, ţara europeană cea mai performantă din perspectiva digitalizării. „Din experienţa estoniană, ştim deja că depindem de un aspect important, cartea de identitate digitală, care va fi implementată şi în România anul viitor. Vrem să vedem, însă, şi cum anume au implementat ei soluţiile digitale, ca să înţelegem cum trebuie să facem şi noi”, mai zice Jurca.

Învăţând de la cei mai buni, Oradea are şanse mari să devină „smart”. Și s-o facă mai repede...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON