URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 30 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
02 Aprilie 2022, 13:47

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a evoluat circulația cu autobuze în oraș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1977. În grafic, prin băltoace

Circulaţia cu autobuze prin Oradea a crescut pe măsură ce oraşul s-a extins. După 1970, ele deserveau cartierele noi şi platformele industriale, dar şi gara, centrul şi alte zone intens frecventate. De aceasta se ocupa Întreprinderea Judeţeană de Transport Local, care folosea autobuze simple şi articulate, atât modele autohtone Dac, cât şi Ikarus.

Într-o anchetă din 1977, ziarul Crişana prezenta modul în care se circula cu autobuzele prin oraş. În total, zilnic ieşeau pe trasee între 70 şi 90 de maşini, iar graficele de circulaţie erau, în general, respectate. Aşa era cazul pe linia 26 (azi 15), între Podgoria şi centrul civic şi pe linia dintre ştrandul municipal şi Ioşia.

Totuşi, unii şoferi "dereglau" orarul prin devieri de pe traseu, opriri între staţii şi false defecţiuni, existând cazuri în care preferau să se aştepte în capetele de linii şi doar apoi să plece în cursă, astfel mărind intervalul de succedare. Situaţia era similară şi pe liniile către Şoseaua Borşului, unde majoritatea autobuzelor soseau la timp, dar existau şi întârzieri de 20 de minute, în principal din cauza drumurilor proaste, vechimii vehiculelor şi supraîncărcării, astfel că unii orădeni preferau să meargă pe jos.

2022.Trasee multe, autobuze puţine

Schimbările din oraş s-au manifestat şi în transportul public cu autobuzele. Numărul cartierelor şi al locuitorilor a crescut, iar totodată a sporit şi cel al liniilor de autobuz. Parcul de vehicule s-a schimbat şi el, astfel că după anul 2000 au fost achiziţionate atât autobuze noi, cât şi la mâna a doua. Azi, în municipiu sunt operate 30 de trasee, dintre care 12 merg către zonele industriale din Şoseaua Borşului.

O bună parte au câte o cursă pe oră sau circulă doar în orele de vârf, astfel că numărul călătorilor nu e foarte ridicat. Traseele care trec prin centru au o frecvenţă mai bună, fiind folosite cu precădere autobuze noi, inclusiv autobuze articulate, de capacitate mare.

Supraîncărcarea cu călători a dispărut de mult şi timpul de aşteptare în staţii este mic, iar calitatea drumurilor a mai crescut, însă traficul aglomerat scade viteza de deplasare a autobuzelor. Astfel, graficele de circulaţie nu sunt întotdeauna respectate nici acum. Dacă în anii ’70 controlorii erau de negăsit, azi ei sunt o apariţie relativ constantă pe diferite linii, însă şi sistemul de taxare s-a schimbat, evoluând de la vechile biletele perforate la plata cu cardul bancar direct în vehicul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6438 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON