URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 17 AUGUST 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum câţiva ani, când uzina DNA-ului duduia, cel mai simplu mod pentru ca un primar să intre la puşcărie era să bage banii comunităţii locale în fotbal. Mulţi oameni de afaceri şi politicieni au păţit-o, dar la noi nu a fost cazul. Şi asta nu neapărat fiindcă edililor le era frică de slujbaşii doamnei Kövesi, ci pentru că Ilie Bolojan avea o indiferenţă feroce faţă de fenomenul sportiv.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa joia trecută – pe Facebook, căci aşa comunică oficialii noştri de când au descoperit că internetul e cel mai ieftin instrument de propagandă – o nouă licitaţie pentru cei 28,55 km de autostradă dintre Chiribiş şi Biharia, pentru care ultimul contract, încheiat în 2020 cu o asociere de firme din grupul Selina, a fost reziliat în luna mai...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primarul Florin Birta propune reabilitarea pietonalei Republicii, prin pavarea cu porfir și revenirea la modelul estetic cu cercuri, din perioada comunistă. Ce părere aveți?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Potrivit noii reglementări, contestaţia este de competenţa instanţei ierarhic superioare, care o soluţionează în complet format din 3 judecători. Când procesul se judecă la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, contestaţia se soluţionează în completul de 5 judecători, iar când procesul îl judecă un complet de 5 judecători, contestaţia se soluţionează de un alt complet de 5 judecători.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Clima (de la grecescul klima care înseamnă înclinaţia razelor solare) reprezintă regimul caracteristic al vremii unei regiuni pe timp îndelungat. Regimul climatic se caracterizează printr-o relativă stabilitate, modificările putând fi urmărite numai prin observaţii îndelungate şi pe perioade lungi de timp.
06 August 2022, 09:55

Oradea ieri, Oradea azi: Călătoria cu tramvaiul (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1964. Transport cu autoservire

În anii 1960, orădenii se puteau deplasa prin oraș cu transportul public deservit de mai multe linii de tramvai și de autobuz. Ele acopereau o mare parte a urbei, însă existau probleme din cauza infrastructurii proaste, a uzurii vehiculelor și a nerespectării graficelor de circulație. Atunci, numărul mediu al călătorilor pe tramvaie ajungea la 120.000 pe zi, care își plăteau călătoriile cu bilete și abonamente.

În aceeași perioadă, autoservirea își făcea loc în tot mai multe domenii de activitate și tot atunci s-a testat și autotaxarea în vehiculele de transport public din București și Timișoara și era considerată o soluție de eficientizare a folosirii acestora. Biletele se procurau încă de la taxatorii care se plimbau prin tramvaie și autobuze și rupeau bilete celor urcați.

Primele aparate de autotaxare au fost instalate în 1964 pe tramvaiele liniei 2, iar procedura era descrisă în ziarul Crișana: „Pe masa taxatorului va fi instalat un aparat de autotaxare, iar alături biletele. După introducerea sumei necesare, călătorul își va lua singur biletul”. În perspectivă era prevăzut ca aparatul să aibă și un dispozitiv pentru perforarea biletelor și a abonamentelor.

2022. Mai multe metode de plată

Sistemul autotaxării s-a extins, iar în timp au apărut și chioșcurile pentru vânzarea biletelor și abonamentelor. Tramvaiele și autobuzele nu au mai avut taxatori și nici aparate de încasat, ci doar perforatoare pentru bilete. Sistemul a funcționat până în anul 2004, când perforarea biletelor a fost înlocuită cu imprimarea lor cu data, ora, linia și numărul vehiculului pe care erau folosite.

Schimbarea tehnologiilor a continuat să modifice modul în care se plătesc și se folosesc biletele de călătorie. În anul 2013, abonamentele pe hârtie au fost înlocuite cu cele încărcate pe carduri, ele fiind validate la fiecare urcare în vehicul în fața unor aparate anume montate. Biletele pe hârtie cu două călătorii se vând și azi la chioșcuri, dar există și alte posibilități.

Călătorii pot achiziționa câte o călătorie fie prin SMS trimis de pe telefonul mobil, fie prin plata cu cardul bancar la POS-urile montate în toate tramvaiele și autobuzele. Mesajul de confirmare sau bonul fiscal ține loc de bilet. Prețurile biletelor și abonamentelor diferă în funcție de linii, cele urbane fiind diferite și mai ieftine decât cele din zona metropolitană, variind de la 3 la 10 lei călătoria. Abonamentele se pot face pentru oraș, pentru zona metropolitană sau combinat.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.8176 RON
  • 1 EUR = 4.8831 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON