URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
06 Decembrie 2022, 08:01

Noroaiele Oradiei: Locuitorii de pe 21 de străzi centrale se luptă cu mocirla de luni bune, din cauza șantierelor (FOTO/VIDEO)

Noroaiele Oradiei: Locuitorii de pe 21 de străzi centrale se luptă cu mocirla de luni bune, din cauza șantierelor (FOTO/VIDEO) DRUM BUN! Lansate în 2012, lucrările pentru înlocuirea rețelelor de apă și canalizare de pe 21 de artere centrale din zona Horea au „îngenuncheat” trei valuri de constructori, care, depășiți de complexitatea investiției, au renunțat pe rând la contracte. „Dacă totul merge bine, în vara anului viitor vom avea toate străzile asfaltate”, promite primarul Florin Birta. Edilul s-a arătat dispus să permită riveranilor care nu-și pot duce mașinile în garaje să parcheze gratis pe străzile adiacente, fără să fie amendați...
Noroaiele Oradiei: Locuitorii de pe 21 de străzi centrale se luptă cu mocirla de luni bune, din cauza șantierelor (FOTO/VIDEO) „ȘANTIER” ULTRACENTRAL. Primarul Florin Birta recunoaște că starea celor 21 de străzi din centru e departe de ceea ce ar trebui să fie, chiar și în condiții de șantier: „Până în primăvară, accesul în aceste străzi va fi mai dificil și în condiții puțin mai delicate, dar la vară vor arăta, cu siguranță, de nivelul orașului Oradea”

Dimineața, când merge la lucru, Dan încalță o pereche de cizme de gumă, ca să poată trece prin noroaiele ce acoperă strada lui. Când ajunge la mașina parcată pe strada principală, își ia încălțămintea „bună” pe care o duce în mână. „Degeaba am garaj, nu pot ajunge la el din cauza săpăturilor, iar dacă merg pe jos tot mă murdăresc”, povestește bărbatul.

21 de artere din zona centrală a Oradiei s-au umplut de noroaie pe fondul lucrărilor de înlocuire a rețelelor de apă și canalizare. Și așa vor rămâne până la vară!

„Nu ai pe unde să ocolești” 

Locuitorii de pe Coziei, General Leonard Mociulschi, Mimozei, Moților, Ion Vidu, Alexandru Vaida Voevod, Bacăului ș.a. se luptă cu noroaiele de la primele ploi de toamnă. Asocierea de firme condusă de Leko Construct a început în primăvară înlocuirea rețelelor de apă și canalizare de pe 21 de artere. Cum termenul de finalizare a lucrărilor de 5 milioane euro este luna iunie a anului viitor, riveranii sunt disperați. „Efectiv nu ai pe unde să ocolești ca să nu intri în noroi. Nu mai există trotuar, nu există drum, nu există nimic”, spune Dan Iovan (foto), unul dintre locuitorii străzii Coziei.

Având în vedere săpăturile, majoritatea riveranilor sunt obligați să-și lase mașinile pe străzile adiacente. „Cu garaj în curte, am fost obligat să parchez pe Armatei Române, pentru că nu puteam ajunge cu mașina acasă. Odată am uitat să îmi prelungesc parcarea, așa că am mai luat și amendă”, spune omul, supărat.

De altfel, începând din toamnă, pe o parte dintre străzi nu intră nici măcar mașinile RER Vest, ca să nu rămână împotmolite. „Gunoiul îl ducem la colțul străzii, unde e asfalt, că altfel nu-l ridică”, spune Florica Onaca.

ȘANTIER” ULTRACENTRAL. Primarul Florin Birta recunoaște că starea celor 21 de străzi din centru e departe de ceea ce ar trebui să fie, chiar și în condiții de șantier: „Până în primăvară, accesul în aceste străzi va fi mai dificil și în condiții puțin mai delicate, dar la vară vor arăta, cu siguranță, de nivelul orașului Oradea

Șantier cu probleme

În mâlul ce acoperă străzile se aventurează doar camioanele constructorilor, pentru a evacua pământul din săpături. Având în vedere bălțile care s-au format, casele sunt stropite cu noroi până la geamuri. „Ultima dată mi-au descărcat pietrișul pe trotuar până aproape sub geam. Nu mai putea nimeni trece”, povestește Maria Cireac de pe strada Mimozei. Străzile sunt impracticabile. „Odată a trebuit să rog un muncitor să mă treacă peste noroaie”, spune femeia, jenată.

Oamenii sunt cu atât mai supărați cu cât, inevitabil, șantierul provoacă incidente. Constructorii mai rup vechile conducte sau racorduri de apă. „A trebuit să scot apa din beci cu o pompă, ca să nu mi se umple casa de igrasie”, relatează o riverană.

Miercurea trecută, bătrânul Ludovic Pako (foto) nu avea apă rece de trei zile. „Mi-au rupt din greșeală racordul de la stradă și nu l-au refăcut nici astăzi. Noroc că nu m-am debranșat de la Termoficare, așa cum mi-a cerut Primăria, că altfel n-aș avea apă deloc”, spune bărbatul. Nu și-a tras gaz pentru că investițiile în rețeaua interioară, iar apoi factura de încălzire, sensibil mai ridicată, îi depășesc bugetul. „Din zecile de vecini, suntem patru care n-am avut bani de gaz”, zice, mâhnit.

Abandonați de Termoficare 

Riveranii sunt nemulțumiți de modul în care municipalitatea tratează problema infrastructurii din zonă. „Noroaiele ca noroaiele... E prima dată când se lucrează pe străzile astea de 60 de ani, așa că mai înțelegi. Dar să anunți oamenii de la un an la altul să treacă pe gaz, pentru că e ultima iarnă în care îi mai alimentează Termoficare, nu mi se pare normal”, se plânge un bărbat.

În retragerea sa din zona adiacentă străzii Horea, operatorul centralizat de termoficare a renunțat deja la circa 100 de consumatori din cei 230 care au fost notificați în primăvară despre intenția de sistare a serviciilor în zonele în care există rețele de gaz. 130 de gospodării vor mai fi încălzite iarna aceasta, dar de anul viitor au situația incertă. „Am făcut mari eforturi să repornim încălzirea. Avem periodic avarii și rețele rupte”, spune directorul comercial al Termoficare Oradea, Dan Crețu (foto). Și numai echipele de intervenție de la termoficare mai lipsesc de pe un șantier deja aglomerat...

„Puteau fi asfaltate” 

Contactat de BIHOREANUL, directorul Companiei de Apă Oradea, Lucian Chindlea (foto), spune că săpăturile sunt în grafic. „Noi am anunțat de la început că lucrările mari vor dura 14 luni. Știu că e un total disconfort să ținem străzile neasfaltate, dar nu era normal nici ca, după ce finalizăm câteva străzi, să turnăm asfalt, iar camioanele să treacă peste ele și să le distrugă în drum spre șantier”, spune Chindlea.

Potrivit directorului, constructorii s-au descurcat destul de bine. „Astăzi puteau fi asfaltate mai mult de jumătate dintre străzi, pentru că rețelele de apă, canalizare și gaz au fost montate, dar nu rezolvam mare lucru. Tot așa ar fi băltit apa pe străzi. Canalizarea pluvială e veche și surpată. La fiecare ploaie apa de pe burlanele caselor adună frunze și pământ de pe spațiile verzi și înfundă conductele”, susține Chindlea.

Implementate printr-un contract cu finanțare europeană prin POIM, semnat în urmă cu mai bine de 10 ani, lucrările din zona centrală, cu termen de predare în 2023, cuprind doar înlocuirea rețelelor de apă și canalizare, nu și pluvialul. „Finanțatorul nu dă bani pentru canalizarea pluvială, iar să faci structură rutieră din beton de 20 cm și asfalt de încă 10 cm în urma lucrărilor de apă și canalizare, iar apoi, peste un an, să o spargi ca să bagi și pluvialul, ar fi fost anormal”, explică directorul CAO.

Măsuri reparatorii 

Astfel, la propunerea primarului Florin Birta (foto), Consiliul Local a aprobat, pe 24 noiembrie, alocarea a 39 milioane lei pentru introducerea canalizării pluviale pe cele 21 de străzi. CAO urmează să organizeze de urgență o licitație pentru atribuirea lucrărilor, cu termen de predare în 9 luni. „Așa, vom ști că acolo avem rețele noi de apă, canalizare, canalizare pluvială și gaz, și putem asfalta, pentru că nu se va mai interveni”, spune Birta.

Primarul recunoaște deranjul provocat riveranilor. „E clar că acum se confruntă cu condiții grele. Am cerut constructorului să se asigure că străzile sunt practicabile și să pună pe ele piatră spartă”. Edilul afirmă că, după ce vor fi acoperite străzile cu piatră, oamenii nu vor mai fi obligați să-și ducă gunoiul până la asfalt. „Într-adevăr au fost câteva străzi pe care mașinile RER nu au putut intra din cauza gropilor, dar această situație va fi remediată”, promite Birta.

Mai mult, la cererea BIHOREANULUI, primarul se declară dispus să ofere riveranilor facilități de parcare. „Voi discuta cu conducerea Serviciului Parcări ca pe durata șantierului să nu aplice amenzi locuitorilor din zonă. E ceva normal”, recunoaște Birta. Deși mai normal ar fi fost să nu se ajungă în această situație, iar lucrările să fi fost sincronizate de la bun început...


DIN 2012

Trei constructori, trei eșecuri

Străzile din centrul vechi al Oradiei parcă sunt blestemate. La 10 ani de la prima licitație pentru înlocuirea rețelelor de apă și canalizare, sunt încă în săpături.

Prima a abandonat lucrările firma Selina. În 2014 patronul Beniamin Rus a denunțat contractul încheiat cu CAO în 2012, invocând complexitatea lucrărilor și scumpirea materialelor. Aceeași soartă au avut-o și contractele încheiate în decembrie 2015 cu Dondi Proiect Construcții din București și Brexxon DSS din Mureș. În 2017, firmele au renunțat la contracte, înainte să dea măcar o lovitură de târnăcop.

Atribuite în iunie 2018 orădenilor de la Instalații Montaj, lucrările au fost lăsate baltă din nou la finalul anului 2020, după ce firma a intrat în incapacitate de plată. Șantierul a fost redeschis în primăvara acestui an de asocierea Leko Construct cu Drumuri Bihor și Electro Excell Green Consulting, termenul de finalizare fiind iunie 2023. Dacă nu se întâmplă ceva peste iarnă...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
pentru idiotii utili!
1.Nu ne plangem ca se face , ne plangem ca primaria trebuia sa stie ca lucrarea trebuia facuta cu capul nu cu curul. 2. Leko nu a imprastiat pietris pe strazi, a imprastiat pamant cu bolovani. 3. imaginati-va (daca aveti imaginatie) ca veniti acasa si trebuie sa va lasati masina la 200 -300 metrii de casa si o luati pe jos prin macirla si baltoace.mai rau ca in epoca interbelica. 4. lasi masina pe Armatei romane (ca nu ai unde o lasa) si cand vii la masina ai bonus ca nu ai platit parcare... 5.Haideti voi sa stati in coloana pe armatei romane, coloana care incepe de la semaforul muzeului masoneriei si se termenina la cimitir . Daca vrei sa virezi dreapta pe stradute ,nu ai unde ajunge ca strazile sunt blocate sau pline de gropi. 6.cine plateste daunele la masina din cauza gropilor, cine deconteaza curatarea masinilor la spalatorii in fiecare saptamana , cine plateste ca tre sa speli pantofii saptamanal.... 7. Dece platesc impozit pe zona "de Lux" daca nu avem nici canalizare , nici asfalt ?
Postat 06 Decembrie 2022, 14:53 de gigicusasemasinicaciolanis
Like
Imi place cand imi dezmembrez "tigaia" pe strazile asa-zis asfaltate,canale,gropi, denivelari...totu-i roz
Postat 06 Decembrie 2022, 12:51 de Maikeltroll
In loc...
In loc sa se bucure ca se modernizeaza strazile canalizarea etc plang ca sunt deranjati Cu 2 ani inaite ei plingeau ca dupa o ploaie torentiala vine inapoi tot rahatul pe toaleta La anu o sa aiba si asfalt
Postat 06 Decembrie 2022, 12:17 de Otello
Ce oameni carcotasi
Ei tot au cate ceva de comentat in loc sa fie pur si simplu fericiti ca locuiesc in "orasul noroaielor bune".
Postat 06 Decembrie 2022, 11:24 de Neutryno
cea mai performanta administratie din RO
Directorul de la CAO, dl. Lucian are dreptate , trebuia schimbata si canalizarea pluviala care este colmatata iar privind accesul camioanelor si aici are dreptate , muncitorii au rupt bordurile si drumurile cu utilajelelor .Oricum el a "mostenit" aceste lucrari deci nu prea putea face nimic mai mult . Problema este ca 'specialistii"din primarie trebuia sa stie ca daca schimbi pe o strada utilitatile (apa rece,canalizare) trebuie sa schimbi din start si pluviala care e veche din anii 60' si sa faci asa proiectul . Gazul este introdus in zona, termoficare a plecat, deci mai trebuia aceste lucrari programate dar na , cand nu gandesti pentru ca nu esti pus in post pentru competente ci pentru ca ai carnet de membru de partid nu ai nici o scuza.... Iar in ce priveste piatra sparta , il invit pe domnul Birta si pe specialistii din primarie sa vina sa vada ce pamant cu pietris au adus cei de la Leco , ca daca nu puneau nimic era mai bine. Una este piatra spalata sau sparta , alta este pietrisul cu pamant care a umplut mai mult strazile cu noroi.
Postat 06 Decembrie 2022, 09:45 de gigicusasemasinicaciolanis
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON