URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Octombrie 2022, 07:59

Facturi de groază: Tot mai mulți bihoreni se trezesc cu facturi uriașe de electricitate, chiar și de peste 6.000 lei!

Facturi de groază: Tot mai mulți bihoreni se trezesc cu facturi uriașe de electricitate, chiar și de peste 6.000 lei! FĂRĂ EXPLICAȚII. Orădenii care cer explicații despre facturi nu pot fi siguri că le și obțin la sediul Electrica Furnizare, unde un șef de serviciu i le-a refuzat BIHOREANULUI, pe motiv că nu a prezentat... un „mandat” din partea clienților care s-au plâns ziarului
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Oamenii se iau cu mâinile de cap. După câteva luni în care contoarele de curent nu le-au fost citite şi nu le-au fost trimise facturi, acum au de plată mii de lei. Unii cred că sunt puşi intenţionat în situaţia de a achita, la preţurile de azi, curentul consumat cu luni în urmă, când era mai ieftin. Dacă cer explicaţii în scris, firmele le trimit răspunsuri "pe lângă", iar când sună la relaţii cu publicul aşteaptă cu orele, uneori degeaba, ca să fie preluaţi de operatori.

Cu o reacţie sfidătoare s-a confruntat şi BIHOREANUL, chiar în sediul unuia dintre marii furnizori, săptămâna trecută. După ce mai mulţi cititori s-au plâns că au primit facturi întârziate cu lunile şi piperate, reporterul, în loc să primească lămuriri pentru aceştia, a fost "informat" de un şefuţ că "degeaba întrebaţi, că nu vă ascult!".

"Nu e normal"

Săptămâna trecută, un bihorean dintr-o comună limitrofă Oradiei s-a trezit că avea de plătit către Electrica Furnizare, până pe 10 octombrie, peste 2.000 lei, pentru locuinţa familiei formate din doi adulţi şi doi copii. Ca majoritatea gospodăriilor, oamenii au două televizoare, un frigider, un cuptor electric, o maşină de spălat rufe şi una de spălat vase, un calculator şi vreo zece becuri.

La începutul lunii, bărbatul a găsit în cutia poştală două facturi, ambele de regularizare, deci bazate pe citiri ale contorului, emise pe 23 septembrie, după ce peste vară acesta nu fusese citit, şi nici el n-a trimis aşa-numita autocitire pe aplicaţia destinată clienţilor, MyElectrica.

Una dintre facturi are o valoare de 1.245 lei pentru 2.342 kWh consumaţi în perioada 9 decembrie 2021 - 2 iunie 2022, iar cealaltă, pentru un consum de 743 kWh din 3 iunie – 25 iulie, are o valoare de 2.180 lei, în care e inclusă şi restanţa de 1.245 lei. "Nu e normal să nu-ţi fie citit contorul 3-4 luni şi apoi să-ţi fie trimise două facturi de mii de lei scadente în câteva zile", acuză bărbatul.

"Tot bugetari..."

O femeie din Nojorid a păţit-o şi mai rău: a primit o factură de regularizare în valoare de 6.068 lei emisă de Electrica tot pe 23 septembrie, pentru 2.952 kWh consumaţi între 3 iunie şi 1 septembrie. "Nici dacă tăiam cu un aparat de sudură toate avioanele care zboară peste sat, nu aş fi consumat atâta!", comentează ea.

Femeia spune că peste vară a achitat lunar curentul pe bază de estimări, ceea ce poate dovedi cu chitanţe, iar "acum m-am trezit cu peste 6.000 lei pentru luni deja plătite". Din cauza unor probleme medicale, nu s-a putut deplasa la firma furnizoare, aşa că a vrut să ceară explicaţii telefonice, prin call center, însă degeaba: "Am sunat cu orele, dar m-a ţinut robotul cu muzică de aşteptare. Până la urmă am renunţat".

Miercurea trecută a sunat şi la Protecţia Consumatorului, să reclame că, practic, e pusă să achite încă o dată curentul plătit în lunile anterioare, dar rezultatul e că doar s-a enervat: "Mi s-a spus să merg pe o înţelegere amiabilă cu Electrica şi atunci am întrebat pe cine protejează OPC de fapt, că eu sunt consumatorul. Am reacţionat urât, am zis că se ţin de c...e unii pe alţii. Că şi unii, şi alţii sunt tot bugetari...".

Citire inventată

O pensionară din Oradea a avut şi ea o experienţă care a contrariat-o. În condiţiile în care până atunci contorul din apartament îi era citit lunar şi tot lunar primea factura, pentru consumuri de circa 50 kWh, iar în august acest lucru nu s-a întâmplat, la începutul lunii septembrie s-a dus cu indexul autocitit la unul dintre punctele de lucru ale Electrica Furnizare.

Pentru că de calcularea facturilor se ocupă un departament la nivel naţional, o angajată  a sfătuit-o să sune la Tel Verde, ceea ce femeia a şi făcut. De la operator a aflat că pe 22 august i-ar fi fost făcută citirea la domiciliu şi conform acesteia ar fi consumat cu 150 kWh peste valoarea din autocitire. După ce a insistat că în realitate contorul nu îi fusese citit, presupusa consemnare din 22 august fiind scoasă "din burtă", i s-a promis că aceasta va fi anulată. Dacă asta se va întâmpla sau nu, va afla abia la factura următoare...

"Nu se poate accepta"

Un orădean a primit ultima factură Electrica în luna iunie, deşi prin contract firma s-a obligat la citire lunară, astfel că a încercat să trimită o autocitire prin MyElectrica, primind mesajul că "nu se poate accepta index autocitit datorită metodei de facturare care se aplică locului de consum". Adică tocmai pentru că era obligatorie citirea autorizată!

Ulterior, a cerut, tot online, să i se comunice "de ce nu s-a realizat nicio citire a contorului din luna mai şi nu s-a mai emis nicio factură de mai bine de trei luni, deşi obligaţia contractuală este de citire şi facturare lunară". Răspunsul, standard, de închis gura clienţilor, nu foloseşte la nimic: "Pentru a se evita emiterea unor facturi cu consum estimat mult mai mare sau mai mic faţă de consumul realizat efectiv, vă recomandăm transmiterea regulată a indexului contorului, în perioada alocată locului de consum. De asemenea, aveţi posibilitatea să încheiaţi o convenţie de consum, situaţie în care vom factura consumul convenit, mai puţin în cazul în care în luna respectivă transmiteţi index autocitit sau primim de la operatorul de distribuţie index citit".

O altă orădeancă a primit recent două facturi de regularizare de la Electrica, ambele emise tot în 23 septembrie, pentru consumuri realizate în aprilie! Una are o valoare de 548 lei (942 kWh între 20 aprilie – 22 iulie), iar cealaltă de 717 lei (111 kWh din 22 iulie până în 14 august). De ce asta? Pentru că din aprilie până la finele lunii august, când a decis să "migreze" la Hidroelectrica, nu îi citise nimeni contorul.

Fără "mandat"

Cu facturile unora dintre cititori în mână, BIHOREANUL a încercat marţea trecută să afle de ce Electrica Furnizare le trimite cu întârzieri atât de mari şi câţi clienţi sunt în această situaţie. Reporterul a fost dirijat către şeful Serviciului Comercial, Marcel Ciutachiev. Acesta, însă, a refuzat să dea lămuriri, motivând că regulamentul intern i-ar interzice să furnizeze informaţii presei, iar reporterul nu are "mandat" din partea clienţilor. "Degeaba mă întrebaţi, că nu vă ascult şi nu vă răspund!", a spus bărbatul.

Pentru comportamentul său şi-a prezentat ulterior scuze directoarea agenţiei Oradea, Dana Hora, dar şi aceasta a precizat că nu poate furniza informaţii privind facturarea, operaţiune pe care o face un alt departament al firmei, la nivel naţional. În schimb, a explicat că întârzierile afectează exclusiv clienţii cu consumuri medii lunare de peste 300 kWh în cursul anului trecut, care nu beneficiază de plafonări de preţuri şi cărora în această perioadă li se face regularizarea în baza citirilor.

Întâi plăteşti

BIHOREANUL a cerut explicaţii şi în scris, Electrica Furnizare răspunzând că de vină ar fi desele schimbări legislative privind plafonarea preţurilor percepute consumatorilor.

Dacă iarna trecută statul a compensat preţul facturilor pentru toţi consumatorii, indiferent de consum, din aprilie, prin OUG 27/2022 au mai beneficiat de compensare doar clienţii care în 2021 au avut consumuri lunare de până la 100 kWh (cu preţ plafonat la 0,69 lei/kWh) şi între 100,01 şi 300 kWh (cu preţ plafonat de 0,80 lei/kWh), toţi ceilalţi, care anul trecut au consumat peste 300 kWh lunar, plătind la preţul pieţei. Pe 1 septembrie, însă, OUG 119/2022 a redus compensările, astfel că mai plătesc preţurile plafonate doar clienţii care anul trecut au "ars" curent de maximum 255 kWh pe lună.

"Având în vedere multiplele modificări legislative din perioada octombrie 2021 - septembrie 2022, a fost necesar ca Electrica Furnizare să realizeze optimizări ale sistemelor informatice de facturare, care să permită evidenţierea în facturi a măsurilor de sprijin acordate consumatorilor. Compania a depus toate eforturile pentru a scurta timpii de implementare şi de răspuns", a transmis firma, admiţând că "modificările succesive au putut genera întârzieri în emiterea facturilor", dar şi precizând că "indiferent cât de mare este perioada de consum cuprinsă în facturile de regularizare, furnizorul respectă preţurile din oferta în vigoare la data consumului". Adică percepe clientului preţurile plafonate, dacă acesta se încadrează în limitele prevăzute în cele două OUG-uri.

De ce nu e respectată, totuşi, obligaţia citirii contoarelor trimestrial sau lunar, scrisă în contractele Electrica Furnizare? Vina ar aparţine Electrica Distribuţie, firmă cu care consumatorul nu are însă nicio relaţie contractuală, dar care face citirile, aşadar clientul e invitat "să obţină detalii cu privire la citiri de la operatorul de distribuţie". Altfel spus, e plimbat de la Ana la Caiafa, iar până să afle ce-i cu facturile trebuie să le achite. Altfel, curg penalizările şi, doamne fereşte, îl paşte şi riscul debranşării...


"SUPRASARCINĂ"
Telefoane şi răbdare

BIHOREANUL a făcut şi experimentul de a afla explicaţii privind întârzierea emiterii facturilor de electricitate, constatând că cel puţin încă un furnizor e la fel de lent ca Electrica Furnizare. Miercurea trecută, de pildă, reporterul a prins un operator al Hidroelectrica abia după 28 de minute petrecute la telefon, pentru ca în final să fie informat că şi această firmă emite facturile de regularizare tot după 3 luni de la data consumului, iar asta din acelaşi motiv: citirile contoarelor le face... tot Electrica Distribuţie. "Avem un decalaj de 3 luni la facturare, în această perioadă se emit facturile pe luna iulie, cu consumul lunii iunie", a spus operatorul, deşi pe reţelele de socializare unii clienţi se plâng că au primit factura de la Hidroelectrica şi "după aproape 5 luni".

În schimb, alţi furnizori, chiar dacă îşi pun clienţii să aştepte mult la telefon, au proceduri mai flexibile şi emit facturile lunar. După 13 minute de aşteptare, un operator Digi Energy a comunicat că facturarea se face fără nicio întârziere, deoarece este bazată pe autocitirile pe care clienţii le trimit tot lunar.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
Multa manipulare
Daca in contractul incheiat scrie ca facturarea se face la o luna si furnizorul nu se incadreaza in acest termen apar problemele contractuale!!!!
Postat 15 Octombrie 2022, 17:50 de User anonimizat
Smecherie
Cu ce ocazie se calculeaza retroactiv din 2021 pana in 2022???
Postat 15 Octombrie 2022, 17:46 de User anonimizat
https://ibb.co/n6Pg0fx
Asa arata o conventie de consum, nascuta in iulie ac, la un loc de consum la tara, fara consum de ani de zile... Intimplare??
Postat 12 Octombrie 2022, 23:25 de excalibur
Nu va mai bateti capul...
Asa ne-a fost scris. Hidroelectrica si nuclearelectrica produc un kwh cu 25bani, pe profit. Transelectrica e a statului. Un stat normal la cap ar putea trece toti consumatorii casnici, cca 27% din consumul romaniei, la cele 2 companii fanion. Fiecare produc cca 1500-2000Mwh din totalul de cca 7000mwh. Case closed. Kilowattul casnic 50 bani, fie 65, fie 75, pretul final hidroelectrica. Restul sa se descurce cum pot. Sa cumpere de pe bursa de la viena. Niste cozi de topor. Batuti in cap. Enjoy the show...
Postat 12 Octombrie 2022, 11:23 de excalibur
Am pățit cu Enel
Mi-au trimis o factura de 9600 Ron, ei au citit din 2009 încoace , au zis ca nu e vina lor și trebuie sa plătesc. Am luat avocat și a rezolvat problema, au plătit și avocatul. Am trecut la Electrica, după câteva luni vine amendă 700 Ron de la Enel pt ca nu am plătit suma de 9600 Ron care sa demonstrat ca e plătită, au anulat amenda, după 2 luni vine alta de 480 Ron tot de la Enel care din nou a fost anulată. Au dat vina pe aia de la București, si București dădea vina pe Oradea, apoi Oradea , apoi Oradea dă vina pe angajatul careva citit contorul, apoi pe altu doar sa te faca sa plătești ceva. Consider ca chestii sunt create de ei pt a induce in eroare clienții.
Postat 12 Octombrie 2022, 11:19 de Sandu2100
Minunata ELECTRICA
De ce trebuie să se țină cont la emiterea facturi pe luna septembrie de consumul de curent de anul anterior, ce legătură are acest lucru cu realitate (consumul din anul 2022), ca să te poată ajuta la valoarea facturi. În legătură cu telefonul clientului poți să suni până te apucă pandaliile că nimeni nu îți răspunde nici dacă stai în cap. la orice oră suni și poți să lați să sune și 120 minute. Felicitări reprezentaților electrica pentru comunicarea foarte bună care o are cu clienți. O MARE ÎNTREBARE DE CE A AJUNS LUNA TRECUTĂ ÎN INCAPACITATE DE PALTĂ????? OARE
Postat 12 Octombrie 2022, 09:46 de Acela
V-a spus ministrul lui Johannis să nu plătiți dacă-i așa? Va spus!
Dacă Popescu nu plătește, voi ce treabă aveți cu regularizările astea penibile, făcute să mânânce bani pe hârtii inutile ... dar și să-i prostească pe fraieri, ca să avanseze sume din care apoi să se tot tragă lunar câteceva? De fapt și de drept, în codul penal există prevăzută fapta asta ... se numește înșelătorie.
Postat 12 Octombrie 2022, 09:12 de KP
ESTIMATIV - CREDITOR
Pentru facturile emise ESTIMATIV - Electrica ne transforma in niste creditori cu DOBANDA 0 pentru companie. CIne plateste estimativ imprumuta firma pe o perioada de niste bani asa de-a moaca. "se va regulariza la urmatoarele facturi" - nu am nevoie de regularizare, cititi contoarele sau acceptati indexul trimis nu imi luati bani in avans de care sa va folositi voi dupa bunul plac cu dobanda 0. Normal ca nu raspunde nimeni la call center pentru ca asta ii si scopul sa te lase sa te consumi si sa iti treaca de la sinte pentru ca romanul inghite kkt la greu si nu se autosesiseaza nicio institutie competenta. Este demoralizant!!
Postat 12 Octombrie 2022, 08:47 de CalinPopescu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON