URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Noiembrie 2016, 07:32

Prefectul Claudiu Pop: "Trebuie să lăsăm în urma noastră realizări, nu conflicte"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La numire a fost cel mai tânăr prefect al judeţului şi, după mai bine de patru ani şi jumătate, e şi cel mai longeviv. Interviul acordat BIHOREANULUI poate fi unul "de adio", dat fiind că pe 11 decembrie urmează alegeri parlamentare, dar poate fi şi unul "de etapă" deoarece, nefiind acuzat de excese, abuzuri ori indiferenţă, are şanse de a fi menţinut în funcţie şi de următorul Guvern politic.

Prefectul Claudiu Pop vorbeşte despre noutăţile acestor alegeri, dar şi despre prestaţia instituţiilor guvernamentale deconcentrate din Bihor şi modul în care a colaborat în aceşti ani Prefectura cu administraţiile locale.

- Scrutinul de luna viitoare nu va mai fi uninominal, parlamentarii vor fi votaţi pe liste de partid, ca până în 2008. Pentru organizatori, însă, sunt mai multe noutăţi, Prefectura împărţind atribuţiile cu Autoritatea Electorală Permanentă. Ce competenţe a păstrat instituţia pe care o conduceţi?

- Alegerile sunt organizate de AEP, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Interne şi Guvernului. Una din cele mai importante noutăţi este soluţionarea unei probleme care a născut mereu discuţii în trecut, când prefectul propunea preşedintelui Tribunalului, pentru a fi numiţi prin tragere la sorţi, preşedinţii şi locţiitorii secţiilor de votare. Acum desemnarea o face AEP, din rândul membrilor Corpului Experţilor Electorali. Cred că e mult mai bine, pentru că se elimină discuţiile privind neutralitatea politică. O altă noutate e că, imediat după închiderea urnelor, ştampilele folosite la votare se introduc într-un plic sigilat, ca să nu poată fi utilizate pentru a se completa buletine de vot nefolosite sau a se anula prin adăugarea mai multor ştampile. De asemenea, un operator instruit de Serviciul de Transmisiuni Speciale va filma, cu sunet, numărarea voturilor. În ce priveşte Prefectura, instituţia asigură dotările pentru Biroul Electoral Judeţean şi birourile secţiilor de votare din judeţ, care vor fi în număr de 652, la fel ca la locale.

- În vară actele de identitate ale alegătorilor au fost scanate, aşa încât dacă unul încerca să voteze de mai multe ori putea fi depistat pe loc. Sistemul e păstrat şi acum?

- Da, sistemul va fi utilizat şi acum. La locale a funcţionat fără probleme, cetăţenii au ştiut şi nu s-a consemnat nicio încercare de vot multiplu.

- Câţi cetăţeni cu drept de vot sunt în Bihor? Pe listele electorale se vor afla şi cei plecaţi în străinătate?

- Pe listele permanente vor fi toţi cei cu domiciliul în judeţ, indiferent unde se află în ziua scrutinului. Sunt 555.104 persoane, pentru care vor fi tipărite 1.111.746 buletine pentru alegerea senatorilor şi respectiv a deputaţilor, total ce include şi rezerva de 10% ce trebuie să fie disponibilă pentru cei care, fiind din alte localităţi, vor vota pe listele suplimentare.

"Să se pună în pielea cetăţeanului"

- În vară, Guvernul a adoptat reglementări pentru debirocratizarea serviciilor publice. Ce rezultate aţi constatat în Bihor?

- OG 41/2016 a extins modalităţile de plată a taxelor aferente serviciilor de paşapoarte, înmatriculări, permise. Iniţial, pentru că vara acestea sunt mai solicitate, dat fiind că românii care lucrează în străinătate vin în concedii şi îşi schimbă actele, solicitarea a fost mare, chiar dacă am suplimentat numărul ghişeelor. Ulterior lucrurile au intrat pe făgaş normal, iar consecinţele aplicării OG au fost pozitive. Oamenii au început să utilizeze modalităţile alternative de plată: şi la Prefectură, la bănci, online...

- La Colegiul Prefectural aţi sesizat adesea superficialitatea unor şefi de deconcentrate, care au prezentat rapoarte formale, incomplete. De ce nu pot fi sancţionaţi?

- Am ţinut la disciplină şi rigoare, pentru că toţi, indiferent de funcţie, trebuie să ne respectăm locul de muncă. Funcţionarul chiar trebuie să fie în slujba cetăţeanului şi nu am acceptat nici impertinenţa, nici pregătirea precară. Acestea au existat şi încă mai există în serviciile publice, dar în Bihor sunt totuşi excepţii. În ultimii ani oamenii au început să se profesionalizeze. Potrivit legii, prefectul poate propune miniştrilor revocarea din funcţii a unor directori, ceea ce am şi făcut, dar n-aş vrea să dau exemple.

- Păi, trebuie!

- S-a întâmplat, de pildă, la Ambulanţă, după un control care s-a lăsat cu consecinţe financiare, inclusiv asupra angajaţilor, la APIA, cu un şef ieşit la cumpărături în timp ce coada la ghişeu era imensă. Le spun celor din instituţii: domnule, tu dacă ieşi de la serviciu şi te duci la Finanţe să-ţi plăteşti impozitele şi vezi că funcţionarul n-are chef de tine, te gândeşti că poate şi tu ai făcut la fel de dimineaţă? Le cer mereu şefilor să se pună în pielea cetăţeanului care aşteaptă la ghişeu.

- Ca prefect, primiţi informări şi de la servicii speciale. Ce spun acestea, corupţia e la fel ca acum, să zicem, 2-3 ani?

- Nu pot face comentarii, dar vedem cu toţii că în urma acţiunilor parchetelor lucrurile sunt la un nivel mult redus faţă de anii anteriori. Cred că asta se întâmplă şi pentru că oamenii se profesionalizează şi îşi fac datoria cu mai multă responsabilitate şi integritate.

"Multe instituţii funcţionează bine"

- Experienţa - de la avionul căzut în Apuseni până la Colectiv - arată că instituţiile nu sunt pregătite cum trebuie în caz de accidente, incendii, inundaţii... În Bihor care e capacitatea lor de intervenţie?

- Săptămâna trecută (n.r. - când a avut loc un exerciţiu de intervenţie în caz de cutremur), colegii care au făcut parte din planul roşu s-au prezentat foarte bine. Din exerciţiu am observat anumite carenţe, de exemplu nu am avut suplimentarea în timp real, de la Ambulanţă, pentru echipajele SMURD plecate spre Iaşi. Dar ne pregătim, facem exerciţii la 3-4 luni, urmărind ca greşelile să nu se repete. Dacă am repeta aceleaşi greşeli ar fi incompetenţă, însă le eliminăm, iar protocoalele sunt îmbunătăţite şi timpii de reacţie se scurtează de la un exerciţiu la altul.

Pe de altă parte, încercăm să conştientizăm cât mai mult şi comitetele locale pentru situaţii de urgenă, deoarece sunt primele care trebuie să intervină. Apropo de prăbuşirea avionului în munţi, primii care au ajuns la victime au fost localnicii, dar tocmai asta e ideea. Evident că nu se putea ajunge de la Oradea, Cluj sau Alba înaintea lor. Am cerut primarilor să pună în bugete şi bani pentru situaţii de urgenţă. Din fericire, au înţeles, aşa încât la nevoie pot oferi strictul necesar până intervine prefectul sau Guvernul, care pot debloca şi resurse din rezerve.

- Cum apreciaţi rezultatele deconcentratelor? Face ITM exces în controale? AJPIS nu e prea îngăduitoare în privinţa beneficiarilor de ajutoare sociale?

- Avem în judeţ instituţii care funcţionează foarte bine. AJOFM, de pildă, a organizat a doua bursă a locurilor de muncă după Bucureşti, cu 1.300 participanţi, l-am şi felicitat pe director. Dau acest exemplu pentru că e cel mai recent, dar sunt multe instituţii care funcţionează bine. Sunt şi care au prestat mai puţin bine, şi am atenţionat directorii, cerându-le să-şi facă datoria ca la carte. Celor de la instituţii de control le-am atras atenţia, totuşi, că au şi atribuţii de consiliere, nu doar de sancţionare. Sigur, nu poţi consilia pe cineva care nu doreşte sau care repetă încălcările legii. La cei care poluează sursele de apă ori solul nu mergi cu avertisment, aplici legea cu stricteţe din prima.

- Corpul de control al Prefecturii pare cam discret. În mandatul dvs a avut de lucru?

- Chiar ieri am trimis la Parchet o sesizare privind o primărie unde am constatat angajări făcute prin încălcarea legii.

- Care?

- O să aflaţi de la Parchet. Dar să ştiţi că are de lucru destul Corpul de control. Foarte mult se ocupă de sesizări trimise la Preşedinţie, la Guvern, care se întorc la noi pentru verificare. În multe situaţii am făcut echipe mixte, cu Finanţele, Garda de Mediu, DSP, fiecare făcând verificările pe competenţele lor. Au fost şi sesizări neîntemeiate, iar cei care le-au făcut nu au primit răspunsurile dorite, dar oamenii trebuie să ştie că nu prefectul face legea, prefectul o aplică.

- Ce fel de petiţii şi reclamaţii primiţi? Luaţi în considerare şi anonimele?

- Cele mai multe reclamaţii vizează probleme de fond funciar, alţii se plâng de drumuri ori că vecinul dă muzica prea tare. Multe nu sunt de competenţa Prefecturii, iar anonimele, conform legii, nu le luăm în considerare. De altfel, nici nu am avea cum să le răspundem.

"Mulţi preferă să intre cu buldozerul"

- Cum colaboraţi cu administraţiile locale, în primul rând cu Primăria Oradea şi Consiliul Judeţean? Există hotărâri ale actualelor consilii susceptibile de nelegalitate?

- Am satisfacţia de a colabora corect cu administraţiile locale, pentru că fără colaborare nu putem atrage investiţii în Bihor. De câte ori fostul sau actualul preşedinte al CJ ori primarul municipiului Oradea mi-au solicitat sprijinul l-am acordat, şi asta se vede: începând de la preluarea fostului tancodrom la oraş, pasarelele peste centură, DN 76... În ce mă priveşte nu a existat absolut nicio sincopă în colaborare, cu niciuna din primării. Poate a fost important şi faptul că atunci când am sesizat probleme în hotărârile consiliilor nu le-am atacat imediat în instanţă, ci am apelat la conciliere. E un atribut al prefectului pe care nu mulţi îl folosesc, mulţi preferă să intre cu buldozerul. Eu retrimit autorităţilor locale hotărârile cu probleme, solicitând intrarea în legalitate şi, cel mai adesea, aşa se şi întâmplă. Situaţiile în care am fost nevoiţi să atacăm hotărâri au fost rare, iar Prefectura a câştigat aproape toate procesele. Nu fac din asta un titlu de glorie. Prefer concilierea, convins că trebuie să lăsăm în urmă nişte realizări, nu nişte conflicte. În ce priveşte consiliile actuale, şi acestea au emis hotărâri cu probleme, dar le-au corectat.

- Actualii primari, cei la primul mandat, sunt mai bine pregătiţi decât predecesorii?

- Nu e treaba mea să mă pronunţ, o fac alegătorii. Ce pot să vă spun e că noi, Prefectura, le oferim îndrumare şi tot sprijinul de care au nevoie.

- În ce stadiu sunt procedurile legale pentru anularea mandatului primarului din Paleu, reales în iunie, deşi nu are dreptul să exercite mandatul după o condamnare penală?

- Am emis Ordinul prin care am constatat încetarea de drept a mandatului, domnul respectiv l-a contestat în instanţă, pe 17 noiembrie va fi primul termen, iar juriştii noştri vor reprezenta poziţia Prefecturii, care e cea legală.

- Cum colaboraţi cu subprefectul Iuliu Delorean, provenit din UDMR?

- Nu mă interesează de unde provine, ci doar să fie proactiv şi să muncească. Nu am niciun reproş la adresa dumnealui.

- Dvs înşivă proveniţi din PSD. V-a făcut acest partid anumite solicitări în această perioadă? Dar altul?

- Sunt de patru ani şi jumătate în această poziţie, extrem de onorantă, şi nu am negat niciodată că am făcut parte dintr-un partid, dar de la numire nu am mai avut tangenţă cu niciunul. Sigur, colaborez cu oameni din partide care conduc instituţii. Niciun partid, însă, nu mi-a făcut vreo solicitare, şi nu doar în această perioadă electorală. Poate au ştiut şi politicienii că reacţia mea ar fi în concordanţă strictă cu cadrul legal.

"Am fost o rotiţă în dezvoltarea judeţului"

- Cât de fluentă e activitatea Prefecturii sub "orânduirea" tehnocrată, comparativ cu cea din guvernările partidelor?

- Lucrurile depind, dacă se fac sau nu se fac, şi de cel care ocupă o funcţie. Eu sunt un tip energic şi, dacă există în judeţ solicitare pentru sprijin în interes public, eu n-am spus niciodată că nu pot încerca să obţinem sprijin de la un minister. Sigur, un ministru poate a fost mai rapid, altul mai lent în a acorda sprijin, dar cred că asta nu ţine de afilierea sau neutralitatea politică, ci de felul de a fi al omului. Sunt oameni care doresc să mişte lucrurile şi oameni care se mulţumesc cu mai puţin, dar asta nu depinde de apartenenţa ori neapartenenţa la un partid.

- Cum explicaţi faptul că, în pofida originii dvs politice, aţi fost menţinut în funcţie? Alţi prefecţi au fost schimbaţi...

- Poate prin tot ce am spus: faptul că am fost echilibrat, nepărtinitor şi că, fără să mă laud, am fost o rotiţă în dezvoltarea judeţului, am asigurat legătura între cei care semnalau probleme din judeţ şi cei care la nivel guvernamental puteau contribui la rezolvarea lor. Un alt motiv poate fi că m-am ţinut deoparte de ingerinţe politice, la fel ca alţi prefecţi, de exemplu cel din Arad, numit tot în 2012, cel din Cluj, cel din Călăraşi...

Voi spune mereu că ar fi util pentru administraţia din România ca prefectul să aibă o stabilitate în funcţie, să existe o continuitate în administraţie, dar la fel am spus, încă de la numire, că sunt conştient că prefectul poate fi revocat oricând de cel care îl numeşte, de către premier. Ceea ce îmi dă mie satisfacţie e că mi-am îndeplinit cu rigoare obligaţiile de serviciu şi, iar nu vreau să mă laud, poate şi mai mult decât atât.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Sistemul Pre-efect
De la primii bipezi, sistemul s-a rafinat atunci când a făcut saltul la strategia de trib, descoperind apărarea instinctuală şi cât se poate de „altruistă”. A urmat apoi în cadrul turmei, organizarea socială perfidă prin care cei mulţi depindeau de un conducător care era desemnat dintre cei care aveau burţile cele mai mari şi ouăle cele mai tari. Puterea, încă de atunci a co-rupt. Conducătorul avea cea mai mare ghioagă însă îi lipsea sprijinul şamanului. Poate şi pentru că şeful de trib era adeptul vieţii nomade. Când şamanul a obţinut satutul de ales inamovibil pentru trecerea de la nomad la om de grotă, a impus trecerea de la statutul de vânător la cel de agricultor. Prima consecinţă a fost că avea mai mult timp de sex, cu adresă, nu doar cu femeile la fel de păroase. Şamanul a descoperit pe parcursul unei singure generaţii sub formă de mandat că, oricât de rău ar fi şeful de trib, populimea din grotă poate fi ţinută fără probleme cu capul sub ghioagă dacă o bagi în transă desenând cai verzi pe pereţi. A urmat reîncarnarea şamanului. Totodată a învăţat şi să umbele cu tot felul de rădcini şi ciuperci care, consumate în anumite fierturi, duc la sminteală temporară şi te aruncă în transă. Din spirit de imitaţie s-au înmulţit practicanţii ritualurilor, ceea ce a dus la apariţia şefuleţilor de trib şi a mai multor şamani care să-l ajute pe marele şef în misiunea lui de mascul alfa şi de ocupare a teritoriilor. În acelaşi timp în grota vecină, sistemul evolua independent urmărind oarecum aceleaşi principii. Aşa s-a ajuns ca, odată cu de-numirea lui ca pre-efect, să facă şi saltul calitativ de la şef de trib la şaman. Sistemul l-a exculs, obligându-l să-şi creeze un alt trib şi, inevitabil, un alt sistem. Având grota comparabilă ca mărime cu aceea a rivalilor dar ghioaga mai mică, a ales să vâneze în comun pe acelaşi teritoriu printr-un pact de neagresiune. Ca garanţie, şi-a schimbat şi ritualurile de ş(a)man.
Postat 19 Noiembrie 2016, 12:25 de eutanasiu
ASTA E...
Cu creionul pe hartie / O piscina-am desenat / Am inchis indata ochii / Abonament am capatat / Mie-mi place sa ma scald / Imi place chiar sa inot / Dar cand vine ea factura / Sa o achit eu nu prea pot....
Postat 18 Noiembrie 2016, 20:53 de TDS
@eutanasiu
Noroc cu pasztor la judet, ca altminteri eram cu totul la cheremul pocaitilor (stiu, politically correct este sa le spui neoprotestanti)! Pe langa birtinez, klingonianul ala de city manager, de consilieri locali/judeteni, de parlamentari, actuali si viitori, avem si prefect pocait. Asa ca nici vorba de somaj, ii vor sari fratii in ajutor.
Postat 18 Noiembrie 2016, 18:50 de pinonel
S(in)ecuriştii Academici endemici
Conform CV-ului, dacă nu mai "prinde" o sinecură, rămâne din nou şomer (f).
Postat 18 Noiembrie 2016, 16:12 de eutanasiu
Apo-liticul perfect
Citind despre faptele de vitejie, constat că, PSD - tot mai des calificat drept pro-rus, nu i-a dat cazacioc când trebuia. Că veni vorba de ruşi, tot ruseşte: Mişto colibă!
Postat 18 Noiembrie 2016, 13:33 de eutanasiu
aparatorul...
...afacerilor de famiglie ! Vrajeala asta numa' buna sa justifice aberatiile lui Balbajan ne scarbeste, tov. Pop(a) !
Postat 18 Noiembrie 2016, 12:18 de AgentulTermic
Felicitari dle prefect, Claudiu Pop...
Suntem mandri de dvs! Sunteti un om capabil,dedicat , un bun camarad si corect in luarea deciziilor ! Va doresc sanatate si succes! Ati stiut sa inchegati o echipa buna in jurul dvs, functionala, transparenta , pe care ati reusit sa o manageriati ...Un leader!
Postat 18 Noiembrie 2016, 08:47 de carlos
Sunteti popa sau prefect?! Sa va amintesc ce rol ati fi avut!
În calitatea sa de supraveghetor al respectarii legii de catre autoritatile locale, prefectul poate ataca, în total sau în parte, în fata instantei de contencios administrativ, hotarârile adoptate de consiliile locale - orasenesti, comunale, municipale, judetene -, precum si dispozitiile emise de primari sau de presedintii comisiilor judetene, în cazul în care considera actele sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept. Ca urmare a exercitarii controlului asupra legalitatii actelor adoptate sau emise de autoritatile administratiei publice locale ori judetene, precum si de presedintele consiliului judetean, prefectul poate ataca în fata instantei de contencios administrativ aceste acte în termen de 30 de zile de la comunicare, daca le considera ilegale, dupa îndeplinirea unei proceduri prealabile care consta în solicitarea motivata adresata autoritatii emitente a actului, în termen de 5 zile de la comunicara acestuia oficiala catre prefect, de a-si reanaliza actul în vederea modificarii sau, dupa caz, a revocarii acestuia. Pt. fiecare act desfiintat in instanta, in mod special hcl si pe care nu ati binevoit sa-l atacati, provocandu-ne noua, cetatenilor, pagube, ati merita cate un gârbaci pe spinare.
Postat 18 Noiembrie 2016, 08:45 de pinonel
Deux sebit personaj
După ce a comis atât sacrilegiu cât şi lezmajestate, acum lasă urme „ca melcul”.
Postat 18 Noiembrie 2016, 08:13 de eutanasiu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON