URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Noiembrie 2011, 10:21

Maşina de avarie: Poţi să te sui la volan fără permis!

Maşina de avarie: Poţi să te sui la volan fără permis! MINI-MAŞINA. Vehicul cu o cilindree sub 50 de centimetri cubi sau cu o putere de până în 4 kilowaţi, mopedul poate fi soluţia de avarie pentru şoferul cu permisul suspendat sau adolescentul care încă nu-şi permite o maşină adevărată. "În oraş, te duce unde vrei, fără nicio problemă. Poate fi mijlocul ideal pentru cineva care face muncă de teren, pentru un licean sau pentru un pensionar care face piaţa", spune fostul director RAR Bihor, Gheorghe Lupaş, proprietar de moped
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consumă cam doi litri la suta de kilometri, nu are probleme cu parcarea fiindcă încape în ambalajul unei măsuţe TV şi, mai ales, poate fi condusă de oricine. Mopedul pe patru roţi nu necesită permis de conducere!

O adevărată modă în Occidentul ecologist, microcar-urile au fost repede adoptate în România de tinerii de bani gata sau de şoferii rămaşi fără permis. Printre proprietarii unor asemenea "jucării" se numără inclusiv Gheorghe Lupaş, celebrul ex-director al RAR Bihor rămas fără permis datorită unui accident cu victimă...

O maşină "model"

Microcar-urile sunt "anorexicele" autovehiculelor. Arată ca nişte maşini, dar sunt mai mult nişte drujbe cu roţi. Acesta este şi motivul pentru care noul Cod Rutier le-a inclus la categoria mopede, alături de scuterele cu două şi cu trei roţi. Caracteristicile sunt clare: viteza maximă de 45 kilometri pe oră, cilindreea sub 50 centimetri cubi pentru motoarele cu aprindere prin scânteie şi puterea de cel mult 4 kilowaţi în cazul unui alt tip de motor cu ardere internă sau electric. Construită din carton sau fibră de sticlă, maşinuţa cântăreşte sub 400 de kilograme.

În ciuda aspectului "subnutrit", microcar-urile au şi avantaje: se descurcă uşor în traficul urban, consumă cât o motocicletă dar nu te plouă în ele, impozitul anual este cam cât patru beri şi, mai ales, nu necesită permis de conducere! Româneşte spus, tinerii peste 16 ani care nu au făcut şcoala de şoferi, conducătorii auto rămaşi fără permis pentru că au fost prinşi băuţi la volan sau cei care au greşit în alte moduri îi pot râde în nas poliţistului. Aceştia pot şofa în continuare fără să încalce legea...

10 Gheorghe Lupas.jpgO "scumpete" de maşină

Microcar-urile nu se înmatriculează, ci doar se înregistrează la primării. Cum la categoria mopede intră toate "râşniţele" cu roţi, de la scutere până la biciclete cu motor, nu are nimeni o evidenţă clară a acestora. "Anul acesta Primăria a eliberat 74 de numere pentru mopede. Dintre acestea, cam zece sunt maşini", spune Eduard Florea, directorul economic al Primăriei. Autorităţile estimează, deci, la câteva zeci numărul maşinuţelor care circulă pe şoselele bihorene.

Pe undeva, e de aşteptat să nu fie foarte multe. Microcarul se conduce precum un scuter, dar costă ca o maşină. "Preţul este de circa 12.000 de euro pentru o maşină nouă, dar second-hand, în funcţie de stare, poate fi şi 1.500 euro", spune Gheorghe Lupaş (foto), proprietarul unui astfel de vehicul. Fostul director al RAR Bihor şi-a cumpărat maşinuţa "de nevoie" în urmă cu câţiva ani. Autor al unui accident cu victimă în 2007, Lupaş a rămas fără permis o bună perioadă de timp, în urma unei condamnări la închisoare cu suspendare.

Şi-a luat microcarul ca să poată ajunge la serviciu. "Dacă dintr-un motiv oarecare un şofer rămâne fără permis pentru că a greşit, omul acela trebuie să rămână fără loc de muncă pentru că nu mai poate face naveta, trebuie să îi fie distrusă familia?", întreabă retoric inspectorul RAR. Lupaş s-a servit de "maşinuţă" până şi-a recăpătat permisul de conducere şi chiar a dat-o cu împrumut şi altora. "Cam trei luni a fost la o cunoştinţă care a rămas fără permis. Nu ştiu ce a greşit, dar s-a folosit de ea până i-a încetat suspendarea", povesteşte bărbatul.

"Un scuter acoperit"

Microcarul aduce pe undeva cu maşinuţele de la bâlciuri. "Jucăria" se conduce doar din acceleraţie şi frână, aşa că şoferul poate să se concentreze mai uşor la trafic şi la semnele de circulaţie. "Poţi să te deplasezi în oraş fără probleme, să ajungi la muncă sau să îţi faci cumpărăturile. Nu are probleme de demaraj, dar nici nu merge cu mai mult de 50 de kilometri la oră", spune Gheorghe Lupaş, care adaugă că nu s-a încumetat cu ea în afara oraşului.

"Este doar un fel de scuter acoperit, în care nu te plouă, nu te ninge. Cu o persoană se descurcă dar, deşi are două locuri, dacă urcă încă un pasager, motorul simte imediat. Trage mai greu", explică bărbatul. Oricum ar fi, pentru el cel puţin, maşinuţa s-a achitat fără probleme de cea mai importantă sarcină: să îşi ducă stăpânul din punctul A în punctul B. Fără "evenimente"...


"Mopedele sunt o necesitate. În străinătate e plin de bătrâni care au rămas fără permis, dar conduc astfel de maşini ca să nu depindă de alţii pentru un drum la piaţă"

Gheorghe Lupaş


MAŞINĂ FĂRĂ PERMIS
Şoferie "instant"

Deşi mopedele nu necesită permis de conducere, Codul Rutier nu scuteşte conducătorii acestora de cunoaşterea regulilor de circulaţie. "Conducătorul de moped este obligat să urmeze un curs de două săptămâni, în urma căruia primeşte un certificat care atestă faptul că şi-a însuşit cunoştinţele teoretice necesare pentru a ieşi în trafic", spune Florin Luca, reprezentantul şcolii Auto Dorina. Cursul costă 100 lei, iar din experienţa anilor anteriori Luca spune că mulţi cursanţi sunt foşti şoferi.

 "În general vin oameni care au rămas fără permis, dar care nu se pot obişnui fără maşină. Nu sunt, totuşi, foarte mulţi, pentru că maşinuţele sunt scumpe. Un moped bun costă cât o maşină sadea şi, chiar dacă nu consumă la fel, are cam aceleaşi costuri de întreţinere", povesteşte instructorul. Luca apreciază la circa 100 numărul microcarurilor care circulă pe şoselele bihorene.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
politistii nu cunosc legislatie rutiera
ce face politia ingradeste circulatia , sa imi dea cartea mopedului microcar italian 0720******
Postat 30 Mai 2014, 20:51 de mirica
xxx
d unde se poate lua o masina din aia ?
Postat 22 Noiembrie 2011, 19:39 de x
noa, asta da
parca-l si vad pe Simai...ooo, salutare nea' Lupas...da' ce masina v'ati tras... pai da, ca la asta n-am nevoie de permis :) ce tare faza, si cat consuma? hai sa fac si io un articol :)), poate imi i-au si eu una :))
Postat 21 Noiembrie 2011, 15:11 de bella
asta ne mai lipsea...
Pai la 45 de km/h poti lejer omori un om, plus de asta ce se intampla cu circulatul inafara localitatii pe drumurile europene unde viteza maxima e de 90 de km/h? Iar ambuteiaje si nervi intinsi la maxim ca va fi o chichineata din asta pe E60.
Postat 14 Noiembrie 2011, 17:51 de dan
gresit
" Caracteristicile sunt clare: viteza maximă de 45 kilometri pe oră, cilindreea sub 50 centimetri cubi pentru motoarele cu aprindere prin scânteie şi puterea de cel mult 4 kilowaţi în cazul unui alt tip de motor cu ardere internă sau electric." Ia mai interesati-va o data in legatura cu cilindreea masinilor din articol
Postat 13 Noiembrie 2011, 14:23 de io
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON