URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Martie 2015, 07:34

Birocraţie de Oradea: Primăria "omoară" firmele orădene prin impunerea unor documente imposibil de obţinut

Birocraţie de Oradea: Primăria 'omoară' firmele orădene prin impunerea unor documente imposibil de obţinut CONDAMNAŢI! Obligate să obţină avize de funcţionare, firmele sunt împinse de municipalitate în faliment. "Toţi cei ce ne-am închiriat spaţii în care să funcţionăm vom ajunge să ne închidem. Degeaba stau eu la cozi la Primărie. Dacă proprietarul nu şi-a declarat spaţiul ca fiind comercial, eu n-o să primesc niciodată aviz de funcţionare, deşi am toate actele în regulă", spune un orădean
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Visul primarului Ilie Bolojan de a oferi orădenilor cele mai performante servicii publice din ţară se apropie de realitate uneori în cel mai absurd mod! Municipalitatea inventează avize cu o naturaleţe cu care medicii creează viruşi, iar fizicienii bombe. Totul sub aparenţa interesului public!

"Primăria mă obligă să lucrez ilegal. Îmi cere aviz de funcţionare deşi pentru obţinerea lui trebuie să transform spaţiul pe care l-am închiriat în spaţiu comercial, lucru pe care îl poate face, însă, doar proprietarul", acuză un patron.

Termen, 31 martie!

Firmele care îşi desfăşoară activitatea în chirie se pot pregăti să tragă obloanele. Primăria le pretinde tuturor agenţilor economici să obţină avize de funcţionare şi să le reînnoiască anual. Termenul limită pentru prelungirea avizului este 31 martie, dată după care Poliţia Locală va declanşa controalele pentru amendarea contravenienţilor.

"Din câte firme lucrează cu chirie în Oradea, nici 10% nu s-au vizat. Degeaba umblă chiriaşul după documente la Primărie, că proprietarii spaţiilor nu au niciun interes să le schimbe destinaţia în spaţii comerciale", spune un orădean.

Bărbatul deţine din 2007 o mică firmă de producţie publicitară adusă la limita supravieţurii de prăbuşirea pieţei, de costurile cu chiria şi cu dotările, iar mai nou, şi de pasiunea municipalităţii pentru avize imposibil de obţinut. El s-a lovit deja de refuzul propriei gazde, o episcopie ce nu vede necesar să-şi boteze spaţiu comercial "casa de locuit" pe care a dat-o în chirie. Nu de alta, dar apoi ar fi impozitată anual cu 1% din valoarea ei!

Timp şi bani pierduţi...

Revolta antreprenorului e cât se poate de justificată. Le fel de justificată este, însă, şi reticenţa proprietarilor de spaţii date în chirie. Din punct de vedere birocratic, documentaţia pentru transformarea destinaţiei unui spaţiu din locativ în comercial e la fel de complexă ca şi cum l-ar construi de la zero. Printre multe altele, proprietarul trebuie să comande unui topograf schiţa spaţiului, iar unui arhitect un proiect, să îşi obţină Certificat de Urbanism în baza unei documentaţii stufoase, iar apoi, dacă prin natura activităţii trebuie să facă modificări sau dacă imobilul se află în Centrul Istoric, o Autorizaţie de Construire.

Operaţiunea se încheie doar după notarea noii destinaţii a spaţiului în Cartea Funciară. Toate acestea costă însă timp şi bani. "Cap la cap, proprietarul spaţiului pierde cam două luni cu actele şi cheltuieşte mii de lei pe schiţe şi documente. E normal să nu-i convină", povesteşte chiriaşul. Proprietarul spaţiului e cu atât mai reticent cu privire le schimbarea destinaţiei spaţiului cu cât nu are nicio garanţie că la sfârşitul contracului îşi va mai găsi alt chiriaş, iar revenirea la fosta destinaţie locativă ar însemna reluarea procedurii în sens invers. Alţi bani, altă distracţie!

De fapt, o evidenţă...

Conform evidenţelor municipalităţii, până la sfârşitul lunii februarie 871 de firme şi-au obţinut autorizaţii şi alte 2.995 au făcut demersuri pentru obţinerea avizelor de funcţionare. Cifrele sunt infime dacă luăm în calcul că în Oradea sunt înregistraţi 11.900 de agenţi economici activi.

Ce-i drept, nu toţi trebuie avizaţi. Codul fiscal, încâlcit şi interpretabil ca orice lege românescă, scuteşte de autorizare firmele de producţie, obligă la obţinerea autorizaţiei de funcţionare doar barurile şi restaurantele şi cere avize de funcţionare de la agenţii economici rămaşi, alţii decât cei enumeraţi. Câţi sunt aceştia, nimeni nu ştie...

03_Sorin_Iacob_bihoreanul.jpg"Acesta e unul dintre motivele pentru care, începând din 2013, am cerut avizarea firmelor. Am vrut să avem o oglindă a activităţilor economice care se desfăşoară pe raza oraşului", spune Sorin Iacob (foto), director adjunct la Direcţia Economică. Potrivit acestuia, pentru o imagine cât mai exactă, municipalitatea va cere modificarea legislaţiei în sensul avizării anuale a tuturor firmelor, fără discriminare. "În felul acesta toate administraţiile publice locale ar avea baze de date la zi cu toate activităţile economice din localitate", spune directorul.

Desigur, evidenţa firmelor ar fi o mană cerească pentru municipalitate, care ar şti unde să trimită Poliţia Locală ca să amendeze agenţii economici care nu apar în bazele de date ale operatorilor ca având încheiate contracte de salubritate, deratizare şi multe altele...

"Cine nu are aviz, nu funcţionează!"

Contrar celor declarate de reprezentanţii firmelor aflate în imposibilitatea de a obţine avize de funcţionare, Adriana Lipoveanu, coordonatorul Instituţiei Arhitectului Şef, spune că inclusiv chiriaşii pot face demersuri pentru intrarea în legalitate. "Chiriaşul poate concesiona de la proprietar dreptul de a scoate autorizaţia de construire pentru amenajarea unei intrări din stradă sau recompartimentări, lucruri obişnuite la modificarea destinaţiei unui spaţiu". Asta, dacă proprietarul e dispus să dea actele din mână."Dacă chiriaşul nu poate intra în legalitate din cauza proprietarului, nu are altceva de făcut decât să se mute. E plină Oradea de spaţii goale", spune Lipoveanu.

03_Ilie_Bolojan_bihoreanul_8.jpgPoziţia directoarei e susţinută şi de primarul Ilie Bolojan (foto), liberal provenit din mediul privat. Potrivit acestuia, măsura autorizării, enervantă şi costisitoare cum este, face totuşi ordine în piaţă. "Cine nu are aviz, nu funcţionează! Poate părea o măsură birocratică, dar, în fond, e o punere în ordine a lucrurilor. La schimbarea destinaţiei spaţiului, solicitantul este obligat să ceară aprobarea vecinilor, ceea ce este foarte important. În ultimii ani majoritatea reclamaţiilor depuse la Primărie sunt legate de deranjul provocat vecinilor de cei care desfăşoară activităţi comerciale. Aşa, vom evita parte din ele", spune Bolojan.

Atâta tot că această birocraţie preventivă face şi victime colaterale. Firmele cu chirie nu pot lucra din cauza proprietarilor, iar aceştia ezită să intre în legalitate de groaza birocraţiei. Şi, până la urmă, toată lumea pierde...


SIMBOLIC
30

lei costă avizarea anuală a unui punct de lucru, jumătate din valoarea primei avizări a activităţii


PRIMĂRIE, VÂND SPAŢII!
Destinaţie la cheremul vecinilor

03_Claudia_Purde_bihoreanul_1.jpgUnul dintre principalii furnizori de spaţii cu altă destinaţie decât cea locativă este tocmai municipalitatatea. De anul trecut, Administraţia Imobiliară Oradea scoate la vânzare spaţii locative din zona centrală, eliberate de chiriaşi din diverse motive, însă fixându-le altă destinaţie decât cea de locuinţă.

În 2014 AIO a încasat circa 200.000 euro din vânzarea a 8 spaţii, iar anul acesta va scoate la vânzare alte 16. De schimbarea destinaţiei imobilului se ocupă, după cum e şi normal, tot municipalitatea. "Am avut spaţii pe care nu le-am scos la vânzare pentru că vecinii s-au opus schimbării destinaţiei lor. N-am avut ce face şi am renunţat", spune Claudia Purde (foto), directorul economic al AIO.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Avizul de funcţionare ce trebuie obţinut anual este un abuz !!!
Cât timp are valabilitate un contract de închiriere sau un act adiţional de prelungire, tot atât este valabilă funcţionarea, conform legislaţiei cu privire la societăţile comerciale ... de unde rezultă câtă ignoranţă există în rândul haitei de amatori ai lui Bolojan !!! Aşadar ... ”Când vei constata că în scopul de a produce ceva trebuie să obţii aprobarea celor care nu produc nimic, când vei observa cum banii se scurg spre cei care nu activează în zona bunurilor ori serviciilor de care oamenii au nevoie, ci în cea a favorurilor, când vei înţelege că o mulțime de indivizi se îmbogățesc prin luare de mită şi influența lor e mai eficace decât munca pe care ar trebui să o facă, că legile nu te protejează pe tine contra lor ci, dimpotrivă, ei sunt cei care sunt protejaţi împotriva ta, când vei descoperi că este răsplătită de fapt corupția, iar onestitatea devine un sacrificiu de sine, atunci vei putea spune, fără teama de a greşi, că soarta societăţii în care trăieşti este condamnată” (Ayn Rand, 1950).
Postat 19 Martie 2015, 17:25 de WinDos
nu avem destule institutii birocratice ...
doar primaria mai lipsea. avize de functionare care banuiesc ca se semneaza de 2-3 incompetenti care toti au stampila. tarile normale nici nu mai au stampila noi inca le inventam sa fie cat mai multe.
Postat 19 Martie 2015, 14:16 de Florin25
Rezolvare
Singura schimbare importanta o va obtine primaria oradea prin mutarea masiva a sediilor firmelor de apartament in localitati din judet unde nu platesc aceasta taxa. deci pe de o parte primaria castiga 30 lei/an, pe de alta parte vor pierde mult mai mult din rambursari de TVA si alte taxe. Daca vrei sa ai oglinda activitatilor, mergi la registrul comertului
Postat 19 Martie 2015, 13:39 de ferfeleaga
sunt multe spatii
intr-adevar exista multe spatii comerciale sau birouri libere in oras. e si normal sa ne civilizam sa nu mai existe tot felul de firmulite la etajul 5 prin blocuri. sigur ca acele documente ar trebui sa fie obtinute facil insa nu scapi de semnaturile vecinilor daca nu sunt de acord asa ca fratilor luati-va sedii normale ca firmele din TM, CJ, etc...
Postat 19 Martie 2015, 09:18 de MAlin1
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON