URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 DECEMBRIE 2017

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La actualul nivel de dezvoltare, Oradea are nevoie de ajutor de la Bucureşti în tot mai mică măsură. Probabil cel mai mare cadou ar fi să fie lăsată în pace. Dacă sistemul de redistribuire a  veniturilor nu ar fi fost bulversat de "revoluţia fiscală", lucrurile ar fi mers, în continuare, decent.
Zic şi eu
Adrian Cris
La 99 de ani de la momentul astral al Marii Uniri, ţara nu ne leagă nici prin şosele, căi ferate şi aeroporturi care să faciliteze o bună circulaţie a oamenilor şi mărfurilor, nici printr-o educaţie care să ofere şanse egale, nici printr-un sistem sanitar care să nu ne îmbolnăvească şi mai grav pe unii, în timp ce alţii ne tratăm la Viena ori Istanbul, nici printr-o administraţie care să ne uşureze viaţa în loc să ne facă zile fripte.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
În aprilie 1972, Charlie Chaplin se întorcea în America după un exil de 20 de ani. Fusese alungat în 1952 de senatorul McCarthy din pricina unor presupuse simpatii comuniste. Charlie Chaplin n-a fost cetăţean american - era născut în Londra - însă americanii l-au iubit ca pe unul de-al lor. Dar, cu toată dragostea, nu l-au putut salva atunci când urgia statului s-a stârnit împotriva sa. În aprilie 1992, Regele Mihai se întorcea în România după un exil de 45 de ani. Fusese alungat în 1947 de noul regim comunist, condus de Petru Groza...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu proiectul de amenajare a Pieței Ferdinand?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Una dintre dilemele pe care le au cetăţenii români, chiar şi cu asigurări de sănătate achitate la zi prin CAS, este cine le plăteşte cheltuielile de spitalizare şi de tratament dacă au fost victimele unui accident sau unei agresiuni, în condiţiile în care furnizorii de servicii medicale îi "taxează" atunci când autorii acestor fapte nu sunt identificaţi.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât  nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Acum că se apropie Crăciunul, iar magazinele vor fi acoperite cu funde roşii şi globuri argintii, nu strică să discutăm puţin despre tehnicile folosite de magazine pentru a stoarce cât mai mulţi bani de la cumpărători.
15 August 2017, 13:47

O uriaşă bătaie de joc

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vi se pare normal că un drum de Cluj cu maşina vă ia cel puţin trei ore din viaţă? Asta dacă nu chiar viaţa, dacă ajungeţi cu bine, fără să daţi în "insulele de calmare" de pe DN1 şi fără să vă lovească alt nefericit la ieşirea din aceleaşi şicane, hotărâte doar pentru a da de lucru (vorba vine, lucru!) unor "băieţi deştepţi", cu pile la Ministerul Transporturilor şi/sau la Partid. Că n-am auzit pe nimeni că ar fi gonit pe şoseaua strâmtă şi prea aglomerată cu lejeritate occidentală...

Dar să ajungeţi la Bucureşti, tot pe roţi, în 10-12 ore, vi se pare acceptabil, la câteva decenii după ce "secolul vitezei" s-a cam încheiat? Şi asta fiindcă pe oriunde aţi lua-o şoseaua nu are decât în mod excepţional două prăpădite de benzi pe sens, ci doar una singură, ca acum o sută de ani, şi este blocată din cauza cine ştie cărui accident...

Şi în condiţiile astea consideraţi firesc să-l auziţi pe deputatul Eugen Nicolicea că "autostrăzile mai pot să aştepte, deoarece prioritare sunt pensiile şi salariile"? Mai ales că, ştiţi bine, salariile au explodat de fapt doar pentru barosanii din vina cărora nu avem autostrăzi, iar pensiile pentru nomenclaturiştii dinaintea lor...

Vi se pare normal că dacă vreţi să ajungeţi la mare cu trenul nu puteţi şti niciodată ora sosirii la destinaţie? Pentru că viteza medie de deplasare nu reuşeşte să urce nici măcar la 35 km/h, vara din cauza caniculei, deşi nici în Africa asta nu mai e, de mult, o scuză rezonabilă, şi iarna din pricina gerului, cu toate că, aţi ghicit, nici în ţările scandinave nu poate fi vorba de aşa ceva...

Dar să vă târâţi tâgâdâm-tâgâdâm şi nici aşa să nu aveţi certitudinea că tocmai vagonul în care vă aflaţi nu va fi lăsat pe câmp de locomotiva mult prea veche şi de sistemele de tracţiune ce trebuiau înlocuite cu decenii în urmă? Să nu aveţi aer condiţionat pe vreme de arşiţă, încălzire din octombrie până în mai şi curăţenie în WC-uri niciodată-niciodată?

Când apelaţi la serviciile Tarom, credeţi că e normal ca aeronava care trebuie să ajungă din Bucureşti la ora H să nici nu fi decolat de acolo cu 30 de minute înainte de momentul când ar trebui să ajungă la Oradea, de unde să vă ia? Fie pentru că aşteaptă un "demnitar" întârziat, fie pentru că, pur şi simplu, e ţinută la sol de vreo defecţiune cauzată de vechime şi de proasta întreţinere...

Vi se pare onorabil ca înainte de Centenarul Marii Uniri infrastructura României să fie aproape ca în 1918, iar Transilvania şi Capitala să fie despărţite nu doar de Carpaţi, ci mai ales de un munte de nesimţire a politicienilor?

Ei, bine, cu toate aceste bube, Ministerul Transporturilor, prin CFR, a mai tras o palmă peste obrazul orădenilor, punându-i să plătească - indirect, prin bugetul local - 50.000 de euro în fiecare an, pentru a putea circula în propriul lor oraş, cale de 650 de metri, pe un teren pe care firma Ministerului oricum nu-l folosea de câteva decenii.

Decizia de a nu accepta municipalităţii nici cedarea respectivei parcele, nici măcar un schimb cu altele, este cu atât mai sfidătoare cu cât, de pildă, spaţiile din Metroul bucureştean, aflat în subordinea aceluiaşi Minister, au fost vândute ori concesionate pe decenii întregi, la preţuri de nimic, unor sindicalişti cu carnete de partid, precum Ion Rădoi, un personaj desigur mult mai important decât 200.000 de oameni dintr-un colţ al ţării.

Primarul Ilie Bolojan e mult prea generos când vorbeşte despre "impotenţa" de la vârful Transporturilor. Eu cred că de fapt acolo domneşte, ca de altfel în tot Guvernul, nu doar incompetenţa, prostia crasă, ci şi o cumplită rea-credinţă. Dacă aş fi în locul lui, m-aş gândi să recuperez birul la care au fost obligaţi orădenii amendând zi de zi CFR-ul, pentru toate pungile şi flacoanele răspândite pe rambleurile căii ferate ce traversează oraşul. Dinte pentru dinte, ochi pentru ochi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
@vlaicu
pot sa stea chiar daca nu stiu bine limba romana insa cu conditia isi plateasca taxele si impozitele fata de comunitatea unde traiesc, nu sa circule cu masini inmatriculate prin nu stiu ce tari baltice sau vecine fara sa ii verifice nimeni daca au permise valabile, acte pentru masini, verificari sau rca-uri + autorizatii de constructie pentru casele in care locuiesc etc. iar aia cu furatul propun sa le fie taiate mainile jos. dai 2-3-10 exemple din astea si se cumintesc. garantat.
Postat 16 August 2017, 13:12 de CHRIS
Referendumum
Ce ar fi să mai punem doi întrebare în refereendumum: 1. Vreţi ca celor care denigrează, sabotează, delapidează şi fură România încasînd salarii nemuncite de la stat, să li se retragă cetăţenia ? 2. Doriţi ca cetăţenii români care, nu cunosc limba română la nivel de minimă conversaţie, să fie expulzaţi de pe teritoriul României ?
Postat 16 August 2017, 12:00 de Vlaicu
REFERENDUM
ma intreb si eu la ce ne trebuie Romania cand ea nu ne ajuta cu nimic? ce ar fi sa se organizeze un referendum in transilvania cu o intrebare simpla: doriti dezlipirea transilvaniei de restul tarii? nu cred ca nu ne-am descurca fara politicienii de la bucuresti? putem trai si fara guvernanti de 2 bani sau pensionari cu pensii nesimtite?
Postat 16 August 2017, 08:22 de CHRIS
Rezolvari sunt, doar ca nu-i cine sa le aplice!
Art. 339 ncp Împiedicarea sau îngreunarea circulaţiei pe drumurile publice ,,[…]se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda aşezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulaţia pe drumul public, dacă se pune în pericol siguranţa circulaţiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulaţie a celorlalţi participanţi la trafic.” Eu nu stiu vreun caz in care un idiot care a oprit pe linia de tramvai sau in mijlocul drumului sa se fi ales cu dosar penal! Nu l-am auzit o data pe birtinez sa se adreseze public sefilor politistilor de la rutiera si sa le ceara sa aplice legea, in schimb a urlat, alaturi de alti primari, pt. ,,ridicarea autovehiculelor", sigur, e o metoda mult mai banoasa pt. primarii. Si a fost auzit de Ciolos. Niciun politist sau procuror nu a inceput cercetarea penala impotriva celor care ,,impiedica/ingreuneaza" circulatia prin amplasarea de obstacole zise ,,insule de calmare", calmare de tot pt. tot mai multi soferi! Am scris aici ca am mers de la Oradea la Iasi respectand intocmai legislatia rutiera si am facut 12 ore. A sarit un tirist cu gura ca el face 8 ore. Sunt cca 550 de km. Il cred, am intalnit o gramada de soferi, mai ales conducatori de masini mari, pt. care legea e ceva facultativ. Intra in depasiri chiar daca vine masina din fata, il ,,blițează" pe cel ce vine din sens opus si daca ala se poate feri, bine, daca nu, citim in presa sau vedem la televizor imagini cu urmarile. Nu respecta nici porcariile astea de ,,giratii", iti intra in fata, franezi, daca poti, daca nu... Dumnezeu cu mila, bine ca ai scapat, tabla se indreapta. Stim cu totii despre ce vorbesc! Si totul in timp ce hotii de la rutiera, care ar trebui sa patruleze pe sosele 24/24, stau prin tufisuri sau la cotitura cu radarul, asa fac ei ,,preventie", adica previn lipsa de fonduri pt. salariile si pensiile lor nesimtite!
Postat 16 August 2017, 07:55 de pinonel
toti o apa si un pamant
Cand o autoritate nu e in stare sa rezolve o problema, impune restrictii si reguli aberante. Se intampla la fel si in Oradea. Nu-i asa bolo?
Postat 16 August 2017, 03:40 de bihoreanoradean
Oradea-Cluj
Între Oradea și Cluj o fi autostradă când s-or pune primăriile din Oradea și Cluj să construiască una. Și se mai miră nesimțiții și nenorociții de politicieni că nu ne trebuie Bucureștiul... Nu, nu ni-l trebuie; ca să fie clar.
Postat 15 August 2017, 23:22 de Shogun
Traim in Romania si asta ......
Traim in Romania si asta ne mananca viata! Nu avem bani se sosele dar avem milioane pentru alveole, radare de ultima generatie, DACII pentru politie de 65000 Eu., .........
Postat 15 August 2017, 21:30 de scortosul
Divide et impera
Este un principiu vechi din antichitate si pe cat de simplu si de vechi, pe atat de actual. Din pacate, unii sunt masochisti si ii voteaza pe aceiasi oameni (indiferent de partid, cu toate ca unul exceleaza) care dupa aceia ii fraieresc pe alegatori si pe care alegatorii ii blameaza. Cu toate acestea, la alegeri sunt alesi aceeasi oameni. Performanta, competenta si tehnocratia au ajuns sa fie blamate, din pacate de niste lichele interesate. Pana cand oamenii vor intelege ca votul lor chiar conteaza si ca este bine sa si-l exercite si eventual sa il ajusteze la urmatoarele alegeri, in functie de performanta alesilor si nu de vorbele unor "jurnalisti" sau "oameni de bine" ci in functie de propriile constatari, va mai trece ceva apa pe Cris ...
Postat 15 August 2017, 18:44 de oradea_mea_si_a_ta
Interesant
Pot sa aduc o mica paranteza? Sunt de acord cu insulele atata timp cat avem tot felul de "șumahări" si "nid for spidisti" cu cazane de 1-2000 de euro, adevarate pericole. Drumul Oradea Bucuresti se poate face in 8 ore (fara alta autostrada in afara de Gilau Turda, folosind drunuri nationale - Sighisoara-centura Brasovului-Sinaia-centura Ploiesti-Bucuresti Nord). Trenurile la noi sunt o gluma, Tarom e falimentar din cauza preturilor exorbitante practicate inclusiv pentru Români). Drumurile sunt acceptabile am văzut si mai rele (Canada de pilda lucreaza anual la recopertare si pe autostrazi, drumurile in orasele mari au gropi serioase) in tari de rang inalt. Dar apreciez felul in care expui problemele si sincer, ai merita sa fii cel puțin auzit de cine trebuie si vazut de toti altii. Felicitari pentru un jurnalism cum nu credeam sa mai vad in tara asta inapoiata.
Postat 15 August 2017, 18:31 de poiu

FOTO BIHOREANUL

  • 'Revoluţia în imagini': Fotografii inedite cu Oradea la Revoluţie, expuse în Cetate (FOTO)
  • Luaţi exemplu! Agricultorii bihoreni au atras în judeţ 141 milioane euro (FOTO)
  • Accident cu trei răniţi lângă Beiuş: Şoferul unui BMW a ratat o depăşire, s-a lovit de o dubiţă, iar cele două maşini au ajuns în şanţ (FOTO)
  • Accident cu maşina Poliţiei în Oradea, în faţă la hotel Ramada (FOTO)
  • 300 de amenzi într-o zi: Poliţiştii români şi maghiari au împânzit şoselele de pe graniţă (FOTO)
  • Creştini… pe jumătate: După ce au ascultat colinde, consilierii judeţeni din Bihor şi-au reluat bătăliile obişnuite (FOTO)
  • Sute de fapte bune pe un singur hol: Târg de Crăciun la Celestica Oradea, susţinut de companie pentru ONG-urile din oraş (FOTO)
  • Fundaţia Pyramid Learning Center şi-a inaugurat cel de-al doilea centru pentru copiii cu autism şi AD-HD (FOTO)
  • CSM CSU Oradea a jucat slab şi a pierdut cu 81-87 în faţa timişorenilor. Achim anunţă măsuri în cadrul lotului! (FOTO)
  • Casa de Pensii Bihor, închisă: Toţi angajaţii au declanşat un protest spontan din cauza salariilor mici (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON