URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 22 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E foarte traumatizant să ți se dărâme casa, chiar dacă aceasta este amplasată între blocuri, unde vecinii știu exact ce mănânci la cină. Oricât s-ar strădui Primăria să-i despăgubească civilizat pe cei care își vor pierde locuințele, nicio sumă de bani nu va putea acoperi disconfortul unei mutări și neplăcerile schimbării modului de viață.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nefirească, în şarada jucată la ceas de seară de Cuc, Mang şi Rus, e intersectarea dintre propaganda politică şi profitul privat, ambele cam forţate. Ce căuta ministrul acolo unde treaba merge ca unsă, nu pe restul celor 415 kilometri ai autostrăzii începute acum 15 ani? Dar şeful PSD Bihor, despre care nu ţin minte să se fi tras în poză şi pe selenarul drum judeţean DJ191B Popeşti-Suplac? Răspunsul poate ar trebui căutat nu în relaţia de amour-à-trois dezinteresat, ci în preţul piperat pentru cei 5,35 km dintre Borş şi Biharea...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am intrat în magazin uşor ezitant. Era prima dată când trebuia să cumpăr un candelabru şi mă simţeam nesigur. Nu e genul de obiect pe care să îl cumperi prea des. De obicei stau 2 ore să mă hotărăsc asupra unei perechi de pantaloni şi nici atunci nu sunt sigur că am făcut alegerea corectă. În cazul unui candelabru, cu care poţi înfrumuseţa sau distruge o cameră, alegerea părea mult mai dificilă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul de procedură civilă intrat în vigoare la 15 februarie 2013 prevede, pentru prima dată în România, posibilitatea formulării unei contestații în cazul în care se apreciază că procesul se prelungește nejustificat. Conform articolului 522 din Codul de procedură civilă, oricare dintre părţi, precum şi procurorul care participă la judecată, pot face o contestaţie prin care, invocând încălcarea dreptului la soluţionarea procesului într-un termen optim şi previzibil, să solicite luarea măsurilor legale pentru ca această situaţie să fie înlăturată.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În aprecierea igienico-sanitară a surselor de apă, o importanţă deosebită trebuie acordată conţinutului natural de substanţe minerale deoarece acestea participă activ în procesele vitale, organismul primindu-le din mediul extern, inclusiv prin intermediul apei.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
12 Septembrie 2019, 11:51

„Rată” fără succes: Ideea înfiinţării unui transport metropolitan în Oradea şi comunele învecinate, misiune aproape imposibilă

„Rată” fără succes: Ideea înfiinţării unui transport metropolitan în Oradea şi comunele învecinate, misiune aproape imposibilă LA VOIA FIRMELOR. Guvernul a prelungit contractele tuturor firmelor care asigură transportul judeţean până în 2023, ba chiar a eliminat acest serviciu din sfera celor de utilitate publică. Dacă vor, acum operatorii pot renunţa la rutele care nu le aduc profit

Pentru o mai bună mobilitate în Zona Metropolitană Oradea, primarul Ilie Bolojan a propus, la sfârşitul primăverii, înfiinţarea unui transport public unitar. OTL ar fi urmat, astfel, să preia navetiştii din comunele apropiate municipiului, oferindu-le abonamente de călătorie unice.

Pe cât de eficientă pare, pe atât de greu este de pus în aplicare această idee. Între timp, Guvernul a prelungit "din pix" licenţele firmelor care asigură în prezent transportul judeţean, asigurându-le monopolul încă 4 ani.

OTL peste tot

În luna mai, primarul Ilie Bolojan, în calitate de preşedinte al ZMO, anunţa că această asociere pregăteşte un transport public integrat. Conceptul este simplu: în toate cele 11 comune apropiate Oradiei, OTL ar urma să devină operator de transport, iar călătorii ar putea să-şi cumpere abonamente unice, cu care să vină din sat în Oradea, să circule în oraş, dar şi între comunele din ZMO.

În prezent, OTL operează în Sânmartin şi Borş. În restul Zonei Metropolitane există însă un deficit de conectivitate, fiecare comună având propriii operatori, aleşi de Consiliul Judeţean Bihor, instituţia ce administrează rutele judeţene de transport public. Astfel, dacă vin la muncă în Oradea, bihorenii trebuie să plătească un abonament acestor firme, un altul la OTL, iar legături între comune nu există. Dacă OTL ar fi operator unic în ZMO, autobuzele ar circula pe rutele cerute de primari, care ştiu cel mai bine unde călătoresc consătenii lor.

Voia operatorului

La momentul anunţului, Bolojan le-a dat răgaz două luni primarilor de comune, să decidă dacă vor sau nu transport metropolitan. Până la expirarea termenului, doar comunele Paleu şi Ineu au depus documentele de adeziune la Transregio, asocierea anume creată. Ceilalţi primari au fost descurajaţi de faptul că, între timp, Guvernul a schimbat regulile!

Adrian Foghiş, ZMOActualele firme care asigură transportul pe rutele judeţene aveau licenţele valabile până la sfârşitul acestui an, însă prin OUG 51/2019, publicată pe 2 iulie, contractele au fost prelungite până în 2023. "Comunele pot şi acum să adere la Transregio, dar pentru schimbarea operatorului au nevoie de un aviz de la Consiliul Judeţean şi de acordul operatorului curent", explică Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO. Or, greu de imaginat că o firmă care a primit de la Bucureşti dreptul să mai facă bani 4 ani, va renunţa la contracte...

La mâna CJ

Mai mult, aceeaşi OUG 51/2019 a eliminat transportul judeţean din sfera serviciilor publice, ceea ce înseamnă că firmele pot, practic, renunţa la rutele nerentabile. O măsură care a adus multe critici, mai ales că a fost anunţată la câteva zile după ce, la Caracal, adolescenta Alexandra Măceşanu a fost răpită, iar apoi omorâtă de un bărbat care a luat-o la ocazie, dintr-un sat unde nu există transport public. Guvernul a promis soluţii, dar până acum ele n-au apărut.

În acest context, şi transportul metropolitan din Bihor este în impas. Bolojan spune că proiectul rămâne în picioare, chiar dacă se amână. "Primarii, indiferent de culoarea politică, şi-au dorit transport metropolitan, dar această prelungire a licenţelor a făcut ca toate comunele să depindă de Consiliul Judeţean şi de operatorii actuali. Din păcate, cel puţin până acum, CJ n-a dat semne că ar susţine acest sistem de transport metropolitan", susţine edilul Oradiei. Iar fără avizul CJ, nu se poate face nicio schimbare.

Reprezentanţii CJ Bihor nu au vorbit public despre viziunea pe care o au în privinţa transportului judeţean. Ţinând cont de disputele politice între Primăria Oradea şi CJ, cel mai probabil şefii de la Consiliul Judeţean vor spune "pas" extinderii OTL în comunele limitrofe municipiului. Aşa că, cel puţin în următorii ani, bihorenii vor continua să vină la oraş cu vechea "rată"...


CU CE PREŢ?

CJ Bihor: Ar fi utilă o analiză a costurilor

Prin vocea purtătorului de cuvânt Adrian Simon, CJ Bihor a transmis că, înainte de implementarea unui transport metropolitan, primăriile ar trebuie să facă "o evaluare comparativă a costurilor de execuție între un operator privat și operatorul regional, în aceleași condiții de operare care să permită o analiză cost-beneficiu, cu atât mai mult cu cât aici este vorba deja de eficiența cheltuirii banului public".

Simon nu a precizat dacă CJ Bihor îşi va da sau nu avizul pentru aceste modificări, subliniind însă că acest accept nu ar fi suficient, fiind nevoie şi de acordul operatorilor privaţi. 

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
..........
Am citit raspunsul CJ. Toata chestiunea este rezumata in urmatorul pasaj : ,,În baza principiului autonomiei locale fiecare UAT (unitate ad-tiv teritoriala) poate decide în funcție de bugetul disponibil dacă poate să suporte sau nu costurile inevitabile ale compensației pe care o va datora operatorului de transport regional, deoarece este evident că un serviciu de transport public la nivelul unei regiuni precum Zona Metropolitană Oradea care nu este atribuit printr-o procedură competitivă generează costuri mai mari decât încasările de la publicul călător" Acum sa ne spuna birtinezul cu cat vrea sa ,,impoziteze" primariile si dupa ce criterii? Ce garantii vor avea taranii ca dupa ce-si va impune otl (adica birtinezul) monopolul, preturile nu se vor tripla? Vezi Gca, taxa RER, etc, etc
Postat 14 Septembrie 2019, 06:07 de pinonel
Re: cchris26
În cazul acesta, faci confuzie între bunul simț și ignoranța care bântuie prin zonă !?! Ai dat un exemplu cu Munchen ... fără să știi că acolo, sistemul integrat de transport public are mai mulți operatori (tren, metrou, etc, etc) sub "pălăria" unui "administrator" care este supervizat de un consorțiu public, format la nivelul landului Bavariei !?! Nu ține așadar de municipalitatea muncheneză, care deține doar cca. 60% din infrastructura pe care o pune la dispoziția BundesKoncern-ului !?! Sistemul administrativ e atât de complex acolo și de bine pus la punct, încât ce ar vrea primarul orădean să facă aici ... pare desprins din filmele cu proști !?!
Postat 13 Septembrie 2019, 23:37 de CrisDumi
Dipă 12 ani de "experimente" ...
... ăștia n-au înțeles nici acum că decizia politică bate nu numai legislația incoerentă, cât mai ales administrarea unei activități private, precum este și transportul oamenilor de la un punct în altul, care este un serviciu public după toate standardele, normele și legile din țara asta !?! Iar dacă vorbim de transport public, efectuat de către firme private și/sau companii ori regii din subordinea consiliilor locale ori județene ... nu se vede cu ochiul liber că un ADI cum e Transregio trebuie obligatoriu să cuprindă toți "actorii" publici nominalizați prin legislația specifică ?!? Doar amatorii nu văd asta și se cramponează de ideea că cel mai mare-n "pălărie" trebuie să pape tot !?!
Postat 13 Septembrie 2019, 23:23 de CrisDumi
nici sa reinventeze roata nu-s in stare
Dar pe operatorii actuali cine ii impiedica sa lucreze in continuare sub regia OTL????!!!!! OTL face managementul integrat al curselor, ei le executa in continuare, si poate se extind si pe alte curse, poate chiar in oras. Se practica. Ai microbuz, vrei sa muncesti, iti iei o ruta si ii dai bataie. Ideea PMO e de absolut bun simt daca vrei sa dezvolti un oras si zona din jur. Se practica in toate orasele din vest. Deci daca vrei sa dezvolti un oras ii dezvolti infrastructura, iar zona metropolitana e esentiala al transport. Spre exemplu, in München intra si ies ZILNIC peste 368.000 oameni, angajati in oras, majoritatea cu transportul in comun, oameni care vin si de la 30km, dar ajung in 30-40 min la serviciu. Aveti un primar care intelege, e capabil si vrea si nu il lasati!!! Nu stiu daca intelegeti cat e de important, iar banii de care vorbeste CJ sunt palavre si motive sa puna frane, e complet irelevant cat costa, se va plati inzecit din dezvoltarea orasului.
Postat 13 Septembrie 2019, 11:52 de cchris26
De ce monopol?
Daca tot se vrea "binele" navetistilor, nu inteleg de ce nu se propune o varianta de abonament unic (eventual o asociere) care sa avantajeze atat operatorii privati din judet cat si OTL-ul din oras dar bineinteles si pe calatori? De ce trebuie sa fie vorba de monopolul PMO in orice?
Postat 12 Septembrie 2019, 19:36 de oradeanbihor
Minunea otl
Ce avem noi aici: "firmă care a primit de la Bucureşti dreptul să mai facă bani ". Adica transportul in comun e un business avind scopul ca unii sa faca bani.Asa e. Nu oricine are privilegiul "sa faca bani" in romania,sau judet,sau municipiu.De exemplu,oradea-sinmartin,operator otl.Traseu 4.5km,tarif 3.5lei.Dus-intors,9km,cost total 7 lei.Varianta2: o gioarsa non euro, consum 10litri/100km. 9km=0.9litrix6lei/litru=5.4lei.Vorbim despre o persoana,daca faci greseala sa mergi cu familia,nu ai alta optiune decit sa subventionezi otl-ul liberal,de 2-3-4 ori,depinde cit ti-e familia de lunga.E greu calculul,dom presedinte ZMO?Sau e Megane?
Postat 12 Septembrie 2019, 15:53 de excalibur
oradea_oradea
Din păcate interesul guvernului nu e același cu al tău sau al meu, am fost și cu national express, și cu AMTRAK USA , ai comfort, ac , sunt curate , sigure. Noi avem Coțofana
Postat 12 Septembrie 2019, 14:25 de Sandu1206
national express uk
pt cei cu intentii bune in oradea in ale transportului in comun, care se gandesc sa și face ceva util pt societate, le dau sfatul sa calatoreasca o sptamână in anglia cu mijloacele de transport in comun! accesati national express uk :) ;)
Postat 12 Septembrie 2019, 12:06 de oradea_oradea
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2846 RON
  • 1 EUR = 4.7415 RON
  • 1 HUF = 0.0142 RON