Fierbere printre comercianţii din piaţa agro-alimentară a Beiuşului după ce, pe 6 martie, oamenii s-au trezit cu notificări din partea Primăriei, care îi anunţă că au termen de 15 zile să elibereze amplasamentele, fiindcă cele 600 de mese şi cele 10 spaţii comerciale din incintă vor fi scoase la mezat. Şi nu oricum, ci la tarife de două ori mai mari decât cele actuale!
"Aş înţelege dacă Primăria ar fi investit ceva în piaţa asta, ca să ne asigure condiţii mai bune", s-a plâns BIHOREANULUI proprietara unei mezălerii. Împreună cu alţi cinci comercianţi, şi-a luat avocat, pentru a obţine anularea procedurii.
Taxaţi din inerţie
Majoritatea comercianţilor din piaţa Beiuş au contracte de închiriere încheiate de câteva decenii, prelungite până în 2015. De atunci, însă, oamenii n-au mai primit nici măcar acte adiţionale, plătind chiriile doar din inerţie, în baza vechilor înţelegeri.
În decembrie anul trecut, Consiliul Local a aprobat un nou Regulament de funcţionare pentru piaţă şi planul de sectorizare a acesteia, pe 28 februarie a.c. a avizat şi scoaterea la licitaţie publică cu strigare a spaţiilor şi meselor din incintă, cu tot cu caietul de sarcini aferent, stabilind ca dată limită pentru depunerea dosarelor de participare ziua de 12 martie.
Noi de-aicea nu plecăm…
Decizia a fost comunicată abia pe 6 martie beneficiarilor, care au 15 zile ca să elibereze amplasamentele închiriate. Graba cu care s-au derulat lucrurile şi termenul prea scurt au stârnit supărarea oamenilor. Chiriaşii din spaţiile comerciale se tem că pot pierde actualele amplasamente, în care au făcut îmbunătăţiri din bani proprii, fără să fie despăgubiţi.
În plus, preţurile de pornire au fost stabilite la sume mult prea mari, în opinia lor: 40 lei/metru pătrat/lună pentru spaţiile comerciale, iar la mese 50 lei/mp/lună pentru producători şi 80 lei/mp/lună pentru revânzători. Sumele sunt de două ori mai mari decât chiriile de până acum şi i-ar obliga să mărească preţurile, avantajându-i pe vânzătorii stradali din jurul pieţei, care şi în prezent le fac concurenţă neloială, etalând produse din portbagaj, pe jos, pe tarabe încropite ori tomberoane.
Revoltaţi, comercianţii şi-au angajat un avocat care, săptămâna trecută, a notificat Primăria Beiuş, Prefectura Bihor, dar şi Judecătoria locală, cerând ca municipalitatea să încheie contracte direct cu actualii deţinători ai spaţiilor, deci fără organizarea vreunei licitaţii.
Va fi ordine!
În urma demersului, edilii au oprit procedura, deocamdată temporar, pe 60 de zile. "Legea spune că trebuie să organizăm licitaţii ca să închiriem imobilele Primăriei şi, ca atare, o vom organiza", spune primarul Petru Mlendea (foto), explicând că noile tarife sunt necesare pentru că piaţa funcţionează de ani de zile în pierdere. "Intenţionăm s-o aducem pe profit, să investim în reabilitare, există deja un proiect în derulare şi se va realiza în cadrul unui parteneriat public-privat".
De asemenea, în cel mult doi ani, partea de bazar va funcţiona separat. "Vom amenaja un tâg de vechituri în altă parte, ca să decongestionăm actuala piaţă, care va rămâne doar pentru produse agro-alimentare. Oamenii trebuie să înţeleagă că toate investiţiile sunt gândite nu doar în folosul cumpărătorilor, ci şi al lor, al comercianţilor din piaţă", zice primarul, care se aşteaptă, totuşi, în continuare la opoziţie. "Ştiam că voi atrage nemulţumiri, dar îmi asum acest lucru, pentru că trebuie să facem ordine şi în acea piaţă unde nu există contracte de închiriere, sectoarele nu au fost delimitate, unde anumite persoane s-au racordat ilegal la curent ori s-au racordat la apă, dar n-au contor. Nu putem să-i lăsăm să facă ce vor, doar pentru că stau acolo de 30 de ani". Or, se ştie, mai binele este duşmanul binelui...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.