URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Octombrie 2021, 20:01

Oradea ieri, Oradea azi: Scurta istorie a garajelor dintre blocuri

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1993. Se concesionează teren

Ridicate în anii 1960-1980, cartierele de blocuri din Oradea au fost concepute cu puține locuri de parcare, clădirile în sine neavând, decât cu foarte puține excepții, garaje subterane sau la parter. După 1990, odată cu sporirea numărului mașinilor personale, a crescut și nevoia de astfel de zone de oprire lângă domiciliu. Prin urmare, în începutul anilor ’90, Primăria a concesionat numeroase spații dintre blocuri pentru construirea de garaje individuale cuplate.

Contractele de concesiune erau semnate cu câștigătorii licitațiilor pentru teren, una dintre acestea având loc în februarie 1993. Atunci, Primăria a licitat terenuri pe strada Sovata, în spatele blocurilor PB 10 și PB 11, pe B-dul Dacia, în spatele blocurilor B2, C5 și C6 și la numărul 110, precum și lângă Grădinița nr. 52 din zona străzilor Italiană-Călugăreni.

Fiecare bucată de teren destinată unui garaj avea suprafața de 25 mp, durata concesiunii fiind de 25 de ani. Prețul de strigare era 140 lei/mp/an. Pentru comparație, prețul unui ziar în acel timp era de 20 lei. Pe majoritatea amplasamentelor au și fost ridicate garaje, majoritatea din tablă, iar altele din cărămidă și acoperite cu tablă.

2021. Regenerare urbană

Dincolo de relativa utilitate, pentru că, în loc să găzduiască vehicule, au fost transformate în spații de depozitare, garajele dintre blocuri s-au dovedit a fi şi inestetice. Neîntreținute, după 25 de ani ele stricau aspectul cartierelor și ocupau un spațiu altfel folositor, fiind de găsit atât în Rogerius, cât și în Nufărul, prin Calea Aradului sau Velența.

În anii recenți, pe măsură ce contractele de concesiune au început să expire, Primăria nu le-a prelungit, optând să încheie contracte de închiriere pe un an. Pentru eliberarea spațiilor comune din cartiere și îmbunătățirea aspectului lor, municipalitatea a început desființarea celor peste 2000 de garaje. Mai bine de jumătate erau deja demolate în 2019, iar în 2020 mai existau circa 500.

În anul curent au mai fost demolate aproape 100 de astfel de construcții în zonele Aleea Salca, Aleea Sulfinei și strada Seleușului, autoritatea locală preconizând desființarea ultimelor garaje până în 2024.

Locul lor este luat, în principal, de locuri de parcare trasate, circa 30 în locul a 20 de garaje, o parte a lor fiind apoi scoase la licitație pentru locatari. În alte cazuri, precum în zona Ştefan cel Mare, în locul lor a fost amenajat un parc.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON