URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
17 Mai 2020, 09:33

Oradea ieri, Oradea azi: O mică istorie a deraierilor de tramvaie din oraș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1995. Tramvaie... pe lângă

Anii ’90 au fost plini de probleme şi neajunsuri, iar transportul public local din Oradea n-a făcut excepţie. Circulaţia tramvaielor şi a autobuzelor era afectată de infrastructura defectuoasă şi de starea proastă a vehiculelor. Liniile de tramvai erau vechi şi nemodernizate, cu excepţia celor din extinderile din anii precedenţi: zona Decebal şi zona Borşului.

Tramvaiele, deşi nu erau mai vechi de 20 de ani, ba unele aveau doar câţiva ani, erau în stare rea, chiar de dezmembrare. Din aceste motive, deraierile şi incidentele erau numeroase.

Ziarele vremii publicau des ştiri privind deraierile, inclusiv statistici care arătau amploarea fenomenului. S-a ajuns ca din ianuarie şi până în octombrie 1995 să aibă loc nu mai puţin de 81 de deraieri, soldate cu 10 răniţi şi un deces. Majoritatea deraierilor aveau loc la Podul CFR din Rogerius, în zona Perla, în intersecţia Olosig, în capătul de linie din Ioşia, dar şi în centru, pe strada Primăriei (foto) şi lângă Casa de Cultură a Sindicatelor.

Tramvaiele săreau de pe macaz sau în curbe, iar uneori se ciocneau cu tramvaie ce veneau din sens opus, cum s-a întâmplat în 1993 lângă actuala benzinărie OMV Decebal, accident soldat cu zeci de răniţi.

2020. Mai multă siguranţă

După anii 2000, s-au înlocuit o bună parte a liniilor de tramvai şi a parcului de vehicule al OTL, modernizându-se inclusiv mentenanţa, printr-un nou atelier mecatronic. Acum, numărul deraierilor nu mai este nici pe departe atât de mare. Câte un astfel de incident, mai degrabă minor, apare o dată la câteva luni. Majoritatea deraierilor sunt cauzate de macazuri vechi sau mişcătoare, în Centrul Civic (mai ales până în 2010, la refacerea liniilor), Olosig şi pe strada Nufărului, la intrarea în depou.

Atât bătrânele Tatre, cât şi modernele tramvaie Siemens au avut "de furcă" cu liniile din cele trei intersecţii, cea mai recentă deraiere având loc în aprilie 2019 (foto), pe macazul de lângă podul peste Peţa, unde o garnitură vieneză a sărit de pe linie, rănind câţiva călători şi blocând circulaţia tramvaielor timp de două ore.

Cea mai spectaculoasă deraiere din ultimii ani a avut loc lângă Olosig, în iulie 2008, când o remorcă de Tatra a ajuns pe trotuar şi s-a proptit într-un indicator rutier, dislocând un boghiu şi rănind grav doi călători. Acum, tramvaiele moderne sunt dotate cu senzori care opresc vehiculul dacă şina este prea vălurită şi are probleme, reducând riscul unui incident.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON