1995. Tramvaie... pe lângă
Anii ’90 au fost plini de probleme şi neajunsuri, iar transportul public local din Oradea n-a făcut excepţie. Circulaţia tramvaielor şi a autobuzelor era afectată de infrastructura defectuoasă şi de starea proastă a vehiculelor. Liniile de tramvai erau vechi şi nemodernizate, cu excepţia celor din extinderile din anii precedenţi: zona Decebal şi zona Borşului.
Tramvaiele, deşi nu erau mai vechi de 20 de ani, ba unele aveau doar câţiva ani, erau în stare rea, chiar de dezmembrare. Din aceste motive, deraierile şi incidentele erau numeroase.
Ziarele vremii publicau des ştiri privind deraierile, inclusiv statistici care arătau amploarea fenomenului. S-a ajuns ca din ianuarie şi până în octombrie 1995 să aibă loc nu mai puţin de 81 de deraieri, soldate cu 10 răniţi şi un deces. Majoritatea deraierilor aveau loc la Podul CFR din Rogerius, în zona Perla, în intersecţia Olosig, în capătul de linie din Ioşia, dar şi în centru, pe strada Primăriei (foto) şi lângă Casa de Cultură a Sindicatelor.
Tramvaiele săreau de pe macaz sau în curbe, iar uneori se ciocneau cu tramvaie ce veneau din sens opus, cum s-a întâmplat în 1993 lângă actuala benzinărie OMV Decebal, accident soldat cu zeci de răniţi.
2020. Mai multă siguranţă
După anii 2000, s-au înlocuit o bună parte a liniilor de tramvai şi a parcului de vehicule al OTL, modernizându-se inclusiv mentenanţa, printr-un nou atelier mecatronic. Acum, numărul deraierilor nu mai este nici pe departe atât de mare. Câte un astfel de incident, mai degrabă minor, apare o dată la câteva luni. Majoritatea deraierilor sunt cauzate de macazuri vechi sau mişcătoare, în Centrul Civic (mai ales până în 2010, la refacerea liniilor), Olosig şi pe strada Nufărului, la intrarea în depou.
Atât bătrânele Tatre, cât şi modernele tramvaie Siemens au avut "de furcă" cu liniile din cele trei intersecţii, cea mai recentă deraiere având loc în aprilie 2019 (foto), pe macazul de lângă podul peste Peţa, unde o garnitură vieneză a sărit de pe linie, rănind câţiva călători şi blocând circulaţia tramvaielor timp de două ore.
Cea mai spectaculoasă deraiere din ultimii ani a avut loc lângă Olosig, în iulie 2008, când o remorcă de Tatra a ajuns pe trotuar şi s-a proptit într-un indicator rutier, dislocând un boghiu şi rănind grav doi călători. Acum, tramvaiele moderne sunt dotate cu senzori care opresc vehiculul dacă şina este prea vălurită şi are probleme, reducând riscul unui incident.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.