URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 05 IULIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Noul inspector general şcolar, Virgil Blage, e atât de vechi în sistem încât nu se teme că, dacă-l dărâmă, o să-i cadă și lui în cap. Cu trei ani înainte de pensie își permite să spună ce crede și ce știe. Nu e un politruc obligat să-și calculeze cu exactitate pașii ca nu cumva să-l tragă tovarășii de drum pe linie moartă. A recunoscut că sistemul școlar din care și el face parte e atât de șubred, că și-a trimis copilul la școală în străinătate...
Zic şi eu
Adrian Cris
Place sau nu, e o realitate: de la apariţia sa în viaţa publică a Bihorului, Ilie Bolojan domină administraţia (mai ales) şi (ulterior) politica locală. Mai mult, a devenit un model şi la nivel naţional (din păcate nu prea copiat), prin rezultate precis măsurabile (unii zic că-i floare la ureche să faci orice cu fonduri europene, dar dacă-i aşa, alţii de ce nu-s în stare să le acceseze?). 
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Mi-au plăcut mereu restaurantele mici, de tip italian sau franţuzesc, cu măsuţe micuţe, majoritatea de două persoane, decorate minimalist, apropiate una de alta, aproape înghesuite. Contrastează puternic cu ditamai mesele de ping-pong din restaurantele româneşti pe care ai loc să-ţi pui 7 feluri de mâncare simultan şi mai poţi sta şi confortabil cu coatele lăbărţate. Ne place să avem spaţiu mult pentru noi înşine fiindcă, atunci când suntem la masă, ne simţim regi şi trebuie să ne comportăm în consecinţă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre restricțiile impuse de autorități în contextul pandemiei de Covid-19?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ reglementează atribuțiile prim-ministrului României în calitatea sa de conducător al Guvernului. Astfel, conform articolului 28 din cod, prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor pe care aceştia le exercită.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Refluxul gastroesofagian constă în reîntoarcerea conţinutului gastric sau duodenal în esofag şi reprezintă, probabil, cea mai frecventă afecţiune digestivă. Cauza cea mai importantă este insuficienta contracţie a sfincterului esofagian inferior (un "inel" muscular care închide esofagul inferior, nepermiţând alimentelor în curs de prelucrare din stomac să ajungă în esofag şi chiar în cavitatea bucală).
17 Mai 2020, 09:33

Oradea ieri, Oradea azi: O mică istorie a deraierilor de tramvaie din oraș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1995. Tramvaie... pe lângă

Anii ’90 au fost plini de probleme şi neajunsuri, iar transportul public local din Oradea n-a făcut excepţie. Circulaţia tramvaielor şi a autobuzelor era afectată de infrastructura defectuoasă şi de starea proastă a vehiculelor. Liniile de tramvai erau vechi şi nemodernizate, cu excepţia celor din extinderile din anii precedenţi: zona Decebal şi zona Borşului.

Tramvaiele, deşi nu erau mai vechi de 20 de ani, ba unele aveau doar câţiva ani, erau în stare rea, chiar de dezmembrare. Din aceste motive, deraierile şi incidentele erau numeroase.

Ziarele vremii publicau des ştiri privind deraierile, inclusiv statistici care arătau amploarea fenomenului. S-a ajuns ca din ianuarie şi până în octombrie 1995 să aibă loc nu mai puţin de 81 de deraieri, soldate cu 10 răniţi şi un deces. Majoritatea deraierilor aveau loc la Podul CFR din Rogerius, în zona Perla, în intersecţia Olosig, în capătul de linie din Ioşia, dar şi în centru, pe strada Primăriei (foto) şi lângă Casa de Cultură a Sindicatelor.

Tramvaiele săreau de pe macaz sau în curbe, iar uneori se ciocneau cu tramvaie ce veneau din sens opus, cum s-a întâmplat în 1993 lângă actuala benzinărie OMV Decebal, accident soldat cu zeci de răniţi.

2020. Mai multă siguranţă

După anii 2000, s-au înlocuit o bună parte a liniilor de tramvai şi a parcului de vehicule al OTL, modernizându-se inclusiv mentenanţa, printr-un nou atelier mecatronic. Acum, numărul deraierilor nu mai este nici pe departe atât de mare. Câte un astfel de incident, mai degrabă minor, apare o dată la câteva luni. Majoritatea deraierilor sunt cauzate de macazuri vechi sau mişcătoare, în Centrul Civic (mai ales până în 2010, la refacerea liniilor), Olosig şi pe strada Nufărului, la intrarea în depou.

Atât bătrânele Tatre, cât şi modernele tramvaie Siemens au avut "de furcă" cu liniile din cele trei intersecţii, cea mai recentă deraiere având loc în aprilie 2019 (foto), pe macazul de lângă podul peste Peţa, unde o garnitură vieneză a sărit de pe linie, rănind câţiva călători şi blocând circulaţia tramvaielor timp de două ore.

Cea mai spectaculoasă deraiere din ultimii ani a avut loc lângă Olosig, în iulie 2008, când o remorcă de Tatra a ajuns pe trotuar şi s-a proptit într-un indicator rutier, dislocând un boghiu şi rănind grav doi călători. Acum, tramvaiele moderne sunt dotate cu senzori care opresc vehiculul dacă şina este prea vălurită şi are probleme, reducând riscul unui incident.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2813 RON
  • 1 EUR = 4.8319 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON