URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
17 Iunie 2021, 10:26

Justiţie (în) lipsă! Cum a ajuns un orădean să fie pus la plată pentru un accident cu care nu a avut nicio legătură

Justiţie (în) lipsă! Cum a ajuns un orădean să fie pus la plată pentru un accident cu care nu a avut nicio legătură UN AUDI CU BELELE. În cei 10 ani scurşi de la vânzarea autoturismului Audi A4, Raoul Popa (foto) a adunat datorii de 5.500 euro şi a cheltuit în procese peste 1.500 euro fiindcă autorităţile l-au considerat încă proprietar. "Statul te pune pe drumuri să-ţi dovedeşti nevinovăţia", spune tânărul, decis să ceară sancţionarea funcţionarilor. Doar că nu e aşa simplu...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Imprecizia legilor şi neglijenţa unor funcţionari ai statului, inclusiv magistraţi, l-au făcut pe un orădean să-şi petreacă ani întregi încercând să scape de problemele pe care i le-a adus vânzarea unei maşini.

După ce s-a trezit cu amenzi de la CNADNR pentru lipsa rovinietei, a intentat şi a câştigat un proces pentru ca maşina să fie trecută pe noul proprietar, dar după câţiva ani era bun, din nou, de plată: o instanţă de judecată l-a obligat să achite daune pentru un accident de care nu avea habar, după un proces despre care nu fusese înştiinţat.

BIHOREANUL vă prezintă povestea absurdă, tipic românească, a unui cetăţean nevoit să lupte ani de zile cu un sistem birocratic şi juridic rupt de realitate.

De la amenzi...

Păţaniile lui Raoul Popa au început când avea 19 ani şi a decis să-şi vândă maşina, un Audi A4. "În martie 2011 am dus-o la Deva în piaţă şi am vândut-o unui bărbat din oraşul Brad, pe care atunci l-am văzut prima şi ultima oară", spune orădeanul, ajuns acum la 29 ani. La un birou de copiat acte au încheiat contractul de vânzare-cumpărare şi au completat o fişă cu care cumpărătorul trebuia să meargă la primăria de domiciliu, să fie luat în evidenţe pentru plata impozitului, iar apoi la Înmatriculări, să fie trecut ca proprietar în talon.

Anul următor, însă, orădeanul a primit înştiinţări de la Compania Naţională de Administrare a Drumurilor Naţionale şi Autostrăzilor (CNADNR), cum că avea de achitat amenzi pentru lipsa rovinietei, dându-şi astfel seama că noul proprietar nu transcrisese maşina pe numele său.

Ca să scape de alte surprize, la finele anului 2012 i-a deschis acestuia un proces la Judecătoria Deva, care a dispus ca Serviciul de Înmatriculări să facă în baza de date menţiunile referitoare la înstrăinarea maşinii, iar în baza sentinţei civile, în februarie 2013, a cerut Serviciului de Înmatriculări Bihor să opereze menţiunea vânzării. "N-am primit răspuns, dar nici amenzi de la CNADNR. Am crezut că problema s-a rezolvat", povesteşte tânărul.

... la despăgubiri

Marea problemă a apărut, însă, în 2019. "Defilând" pe site-ul instanţelor, just.ro, Raoul Popa a aflat că în 2017 fusese pârât de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), la cererea căruia Judecătoria Oradea l-a obligat la plata a 27.000 lei (echivalentul a 5.500 euro), pentru un accident înregistrat în 2014 în Italia. "Am fost şocat. Nu am ştiut de proces, maşina nu mai era a mea, iar în Italia n-am fost niciodată", spune el.

Conform actelor de la dosar, pe care le-a consultat ulterior, BAAR i-a imputat că "la 15 august 2014, prin intermediul autovehiculului BH-10-RWL, aflat în proprietatea pârâtului Popa Raoul, a fost provocat un accident rutier în Italia", iar Biroul Asiguratorilor din această ţară a solicitat despăgubirea cetăţeanului italian a cărui maşină fusese avariată în accident deoarece Audi-ul din România nu era asigurat.

Tot după încheierea procesului, Popa a aflat că judecătoarea Diana Froicu, deşi consemnase în sentinţă că "procedura de citare a fost legal îndeplinită", nu i-a verificat adresa la Evidenţa Populaţiei, citaţia pe numele său fiind trimisă la o adresă unde nu mai locuia de câţiva ani. Mai mult, judecătoarea nu a fost curioasă să cerceteze cine a produs accidentul din Italia, detaliul nefiind pomenit în proces. Cu toate astea, a reţinut că "prejudiciul este cert, reieşind din înscrisurile aflate la dosar" şi a constatat "vinovăţia pârâtului în producerea accidentului", aşa că l-a pus la plată.

Să plătească ei

Revoltat că a fost lipsit, practic, de dreptul de a se apăra, Popa a contestat sentinţa la Tribunalul Bihor, cerând repunerea în termen a cererii sale de apel împotriva hotărârii pronunţate de Froicu, demonstrând că aceasta îl citase la o adresă greşită, dar şi că vânduse maşina în 2011. "În instanţa de fond nu s-a administrat probaţiune", a consemnat judecătorul Constantin Manoliu, de la Tribunal, adăugând că "atât citarea, cât şi comunicarea hotărârii judecătoreşti s-au făcut la o adresă care nu mai era actuală, aspect care se putea verifica de către instanţa de fond prin consultarea bazei de date a Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţa Populaţiei Oradea".

Urmarea? Cauza a fost rejudecată la Judecătoria Oradea, unde un alt magistrat, Florentina Sandu, şi-a făcut treaba corect, constatând că maşina fusese înstrăinată încă în 2011, introducându-l în cauză, ca pârât, pe cumpărătorul din Brad, şi hotărând că "în patrimoniul acestuia se activează obligaţia de a achita prejudiciul", deoarece autorul accidentului petrecut în Italia nu a fost identificat.

Practic, orădeanul a scăpat de plata despăgubirilor de 27.000 lei, dar instanţa i-a respins cererea de recuperare de la cumpărător a cheltuielilor sale de judecată, ajunse la 4.719 lei. Cheltuieli adăugate şi altora, pentru contestarea executării sale silite în baza sentinţei anterioare, pronunţate de judecătoarea Froicu, în sumă de 2.050 lei, din care a recuperat doar 970 lei.

Aşa că, acum, Popa vrea să ceară sancţionarea atât a şefului Serviciului de Înmatriculări Bihor, Alexandru Laza, fiindcă n-ar fi dispus menţiunea în baza de date privind noul proprietar al maşinii vândute în 2011, cât şi a judecătoarei Diana Froicu, pentru că l-a judecat fără să-l citeze în proces. "Vreau să le fac plângeri penale pentru abuz şi neglijenţă în serviciu, iar judecătoarei şi plângere la CSM, să fie exclusă din profesie, pentru că a dovedit că poate condamna un om nevinovat şi care nu s-a putut apăra", spune Raoul Popa.

Legislaţie cu lacune

şeful Serviciului de Înmatriculări Bihor, comisarul şef Alexandru LazaSolicitat de BIHOREANUL să dea lămuriri, şeful Serviciului de Înmatriculări Bihor, comisarul şef Alexandru Laza (foto), susţine că angajaţii acestuia nu au nicio responsabilitate, din simplul motiv că încă din 2013, la solicitarea orădeanului, au operat în baza de date menţiunea privind înstrăinarea maşinii către cumpărătorul din Brad.

"Asta nu înseamnă, însă, că îl putem obliga pe cumpărător să-şi şi transcrie efectiv autovehiculul pe numele său. Potrivit legii, în 30 de zile de la cumpărare, noul deţinător trebuia să ceară transcrierea în certificatul de înmatriculare, dar singura instituţie care îl putea obliga, indirect, să facă acest lucru, era Poliţia Rutieră. Dacă noul deţinător era oprit de agenţii rutieri, aceştia ar fi constatat că nu şi-a transcris maşina şi i-ar fi reţinut certificatul de înmatriculare şi tăbliţa cu numerele de înmatriculare, până la intrarea în legalitate", spune Laza. Ofiţerul afirmă că astfel de situaţii, în care cumpărătorii de maşini nu le trec pe numele lor, ca să evite plata impozitelor şi amenzilor, sunt frecvente, iar asta din cauza legislaţiei, care nu prevede transcrierea noilor proprietari în momentul efectuării tranzacţiei.

Culmea e că, chiar şi acum, după toate peripeţiile, în acte proprietarul maşinii apare tot Raoul Popa, fapt care, spune Laza, i-a fost confirmat şi în 2019, când acesta a cerut lămuriri Serviciului de Înmatriculări. Aşa că, cine ştie când va putea scăpa scriptic de Audi-ul pe care, de fapt, nu-l mai are de un deceniu...


GREU DE SANCŢIONAT
Protejată de lege

Diana Froicu, judecătoare OradeaOrădeanul Raoul Popa afirmă că săptămâna viitoare va depune la Parchetul Curţii de Apel Oradea o plângere penală împotriva judecătoarei Diana Froicu (foto), între timp promovată la Tribunalul Bihor, acuzând-o de abuz şi neglijenţă în serviciu, dar va sesiza şi Consiliul Superior al Magistraturii, pentru ca aceasta să fie cercetată şi sancţionată disciplinar. Un demers sortit, însă, din start, eşecului.

Motivul? Potrivit Legii 303/2004 privind statutul magistraţilor, judecătorii răspund disciplinar pentru "abaterile de la îndatoririle de serviciu" (în această speţă fiind vorba despre neverificarea adresei unui pârât şi judecarea lui fără dreptul de apărare), precum şi pentru "exercitarea funcţiei cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă, dacă fapta nu constituie infracţiune", sancţiunile fiind aplicate de secţia pentru judecători a CSM după o acţiune a Inspecţiei Judiciare.

Pe de altă parte, însă, Legea 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea CSM prevede că "acţiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de 30 de zile de la finalizarea cercetării disciplinare, dar nu mai târziu de 2 ani de la data la care fapta a fost săvârşită". Cum neglijenţa judecătoarei datează din 2017, prescrierea răspunderii disciplinare a avut loc în 2019, anul când Raoul Popa abia a aflat despre ea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
afaceri fara taxe
pe baietasii de la politie care vin din doua in doua zile sa inmatriculeze cate-o masina adusa de la nemti nu ii verifica nimeni cum stau cu taxele si legalitatea afacerilor? doamne multi is hoveri cu cei de la ghiseu, o mana spala pe alta... alti bani la negru direct sub ochii politistilor.
Postat 17 Iunie 2021, 21:52 de roger
Raulica
Dumnezeu nu bate cu bata, Raulica. La cate masini ai vandut tu la negru si ai prejudiciat statul, nici peste 10 ani nu o sa-si recupereze statul banii. Toata viata ta ai facut numai "smecherii" iar acum te plangi pe la ziare. Bihoreanule, informeaza-te inainte despre cine scrii pe aici.
Postat 17 Iunie 2021, 15:36 de mandrucasuntoradean
Putred ceva acolo
Cand vinzi o masina, dupa ce faci contract de vanzare cumpărare nu o radiezi din primarie ca sa iti dea fiscalul si celalalt sa o poate inregistra pe el? Daca ai radiat-o si pe talon apare ca e instrainata, cui si de la ce data, cum de s-a ajuns aici? Un sfat bun e sa nu se vanda cu numerele anterioare, si e un pas sa te asiguri ca trece pe la politie cu ea. Dar aici pare ca nu s-a dat fiscal la vanzare, asta e cu vandutul in targuri, mai ales la atata distanta de casa. Oare o fi fost tot tot real si legal in tranzactie? Eu am vandut doar o masina pana acuma si a mers frumos totul, cu ghidul legal si sfaturile celor abilitați in domeniu, nu samsarei de curtea scolii.
Postat 17 Iunie 2021, 13:06 de poiu
Justiție cu botul pe labe
Situații legislative paradoxale, asemănătoare cu aceasta, sunt cu duiumul. Mă întreb, oare câți din cei care dau din coadă la pensiile speciale au lătrat vreodată pentru îndreptarea aberațiilor din legislație? Sau, cine știe, poate că pensia specială e recompensa pentru faptul că nu au facut gălăgie?
Postat 17 Iunie 2021, 12:51 de User anonimizat
@danzigk
Simplu? Încă o „soluție” tipic românească.
Postat 17 Iunie 2021, 12:29 de Rogerius_02
pai simplu
da masina ca fiind furata si a terminat balciul!!!
Postat 17 Iunie 2021, 11:51 de danzigk
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON