URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 23 SEPTEMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Mi-ar fi plăcut să asist la o dezbatere publică a candidaţilor la Primăria Oradea. Dacă mulţi ar fi fost curioşi să vadă cum îl încolţesc chalengerii pe favoritul Florin Birta, eu aş fi vrut să aflu şi alte lucruri care pot determina viitorul urbei. Am constatat, din programele prezentate, că niciun candidat n-a spus clar ce va face cu proiectele în derulare, cu cele ce urmează să înceapă şi cu cele aflate doar în faza de început. Să fie acesta un semn că distinşii contracandidaţi ai liberalilor nici nu-şi imaginează să ajungă la butoanele Primăriei?
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu cred că există zi în care diverşi politicieni şi colegi de-ai lor din administraţie să nu cadă acest examen. Iar liberalii - zic de ei fiindcă ei sunt acum la butoane - nu fac, din păcate, excepţie. Prima zi a anului şcolar a fost cea în care şi-a luat un 4 chiar şeful Inspectoratului Şcolar Bihor, Virgil Blage, prin interdicţia stupidă de a permite accesul jurnaliştilor în unităţile de învăţământ...
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât de greu ar pica unora, pronostichez că în bătălia pentru Primăria Oradea şi pentru preşedinţia Consiliului Judeţean Bihor zarurile au fost aruncate. Cred, deci, cu variate argumente - politice, administrative, psiho-sociale, electorale - că viitorul primar se numeşte Florin Birta, iar viitorul preşedinte de judeţ Ilie Bolojan.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
În curând, numărul oamenilor care vorbesc va bate numărul celor care ascultă, iar într-un final târziu al umanității, numărul celor care nu vor avea nimic de spus va fi tot mai aproape de zero. Trăim vremuri în care aproape nimeni nu mai ascultă ce are de spus altcineva, cel mult tace până când celălalt se oprește din vorbit, pentru ca apoi să-și dea drumul la gură.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine veţi vota în funcţia de primar al Oradiei pentru mandatul 2020-2024?










De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Potrivit acestui cod, autonomia locală se exercită de către autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor. În condiţiile legii, se pot constitui autorităţi ale administraţiei publice locale şi la nivelul subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, cum este situația Municipiului București, împărțit în sectoare.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Leptospiroza este una dintre cele mai răspândite zoonoze (boli infecţioase ale animalelor care se pot transmite la om), existând cazuri în toate continentele, dar mai ales la tropice. Există cazuri de boală şi la noi. Boala este produsă de leptospire, care aparţin grupului de spirochete (bacterii spiralate), responsabile şi de alte boli, cum ar fi sifilisul, febra recurentă şi altele.

Directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic: Parcul de autobuze și tramvaie al orașului se înnoiește

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un oraş prietenos cu mediul înconjurător trebuie să aibă, obligatoriu, un transport public eficient şi atractiv pentru cetăţeni. „Îmbunătăţirile şi dotările pe care le facem au în vedere şi grija faţă de mediu”, spune Adrian Revnic, directorul tehnic al societăţii de transport public din Oradea.

Ca orădenii să circule cât mai puţin cu maşinile, Primăria şi OTL au comandat 20 de tramvaie noi, 16 autobuze hibride, dar şi amenajarea unor parcări în care şoferii care-și lasă mașinile să fie „recompensaţi” cu bilete OTL. De asemenea, din această vară, orădenii vor putea închiria biciclete şi trotinete electrice tot de la OTL!

Un tramvai modern

- Primul tramvai produs de Astra Arad pentru oraşul nostru a ajuns acasă. Care sunt primele impresii?

- Tramvaiul arată excelent. Are capacitatea de a transporta aproape 300 de persoane, faţă de 200 de persoane sau chiar mai puţin, cât permit tramvaiele din flota noastră. Este dotat cu aer condiţionat şi cu încălzire, cu camere de filmat în interior, iar tehnologia este marca Siemens. Are recuperator de energie, cu capacitatea de a economisi până la 30%. Este un tramvai modern, capabil să consume mai puţin, să ducă mai mulţi călători, să nu polueze fonic şi cu dotările necesare pentru a fi la nivelul cerinţelor oraşului Oradea şi la aşteptările cetăţenilor.

- Când vor putea orădenii să circule cu ele?

- Noi sperăm cât mai curând. După ce se vor ridica restricţiile cauzate de pandemie, o echipă Siemens va veni pentru ultimele măsurători, iar apoi, într-o săptămână, tramvaiul va intra în circulaţie. Între timp, Astra Arad continuă livrarea. Săptămâna aceasta vine al doilea tramvai, până la finalul verii următoarele opt, iar anul viitor şi celelalte 10.

- Care este stadiul lucrărilor la noua linie de tramvai, din Calea Aradului?

- Suntem în grafic. S-a turnat covorul de asfalt pe porţiunea dintre strada Aviatorului şi podul peste Peţa şi au început lucrările în zona Făgăraşului. Noua linie va fi gata până la sfârşitul anului 2021.

De ce hibrid şi nu electric

- Primăria Oradea cumpără şi 15 autobuze hibrid. Când vor ajunge acestea în oraş şi pe ce trasee vor circula?

- Termenul de execuţie este între 9 şi 12 luni, aşa că anul viitor, pe vremea aceasta, le vom avea. Primul autobuz hibrid din flota OTL va sosi mai repede, achiziţionat printr-un proiect Ro-Hu derulat de noi. Vor circula pe mai multe trasee. Interesul nostru este ca în zona centrală să avem o poluare fonică şi a aerului cât mai redusă.

- De ce Oradea nu are autobuze electrice?

- În două proiecte europene, am făcut comparaţii între vehicule cu motoare diesel, hibride, electrice şi tramvaie. A reieşit că autobuzul hibrid este mai rentabil decât unul electric, din cauza costurilor mari ale acumulatorilor. Cât despre tramvaie, chiar dacă la prima vedere costă mai mult decât autobuzele, durata de viaţă este mai mare, de circa 30 de ani, faţă de 8 ani, la un autobuz. Capacitatea tramvaiului este mai mare, iar un calcul privind costurile, numărul de călători şi de kilometri parcurşi arată că tramvaiul este, de fapt, mai ieftin.

- Primăria construieşte o parcare „park and ride” în piaţa Gojdu, unde şoferii vor primi tichete gratuite OTL. Cum va funcţiona acest sistem?

- Pe lângă acest proiect, mai există o discuţie de transformare a pieţei din Nufărul şi a parcării de la Auchan în „park and ride”. Cei care vin în oraş îşi vor lăsa maşinile în aceste parcări şi vor primi un voucher pentru transportul public, cu valabilitate echivalentă timpului de parcare. Dacă las maşina trei ore, am trei ore la dispoziţie pentru a folosi mijloacele de transport public. Este important să oferim o variantă eficientă cetăţenilor, ca să scădem numărul de vehicule care poluează oraşul.

OTL se extinde

- Ce alte achiziţii şi investiţii pregătiţi pentru transportul în comun din oraş?

- Avem în implementare un serviciu de bike-sharing, aprobat în bugetarea participativă. Vom amenaja zece puncte cu biciclete şi trotinete electrice. Estimez că până la sfârşitul verii vor fi disponibile. Mai lucrăm la o aplicaţie dedicată transportului public, în care să vezi traseele, ce mijloc de transport ai în apropiere ori cât timp ai de aşteptat...

- În ultimul deceniu, s-a tot vorbit despre transformarea OTL într-un operator regional, în Zona Metropolitană. Mai este posibil acest plan?

- Decizia este a comunelor. Din toamna anului trecut, operăm în Paleu şi Cetariu, pentru că cetăţenii au vrut, şi oferim servicii de calitate. Preţurile pe care le avem sunt accesibile şi reflectă realitatea. Recent, am semnat şi cu primăriile din Hidişel, unde vom intra cel târziu în iunie, şi din Ineu şi Tileagd, unde mai sunt de făcut câţiva paşi.

- Recent, la sediul OTL aţi pus în funcţiune o staţie de încărcare pentru maşinile electrice. Are clienţi?

- Nu avem clienţi. Am pus-o în funcţiune în ianuarie şi, la scurt timp, au apărut restricţiile de circulaţie. Staţia este cu încărcare lentă, are două locuri şi este disponibilă 24 de ore din 24. Poate fi accesată printr-o aplicaţie, prin care se face şi plata, preţul fiind fără adaos comercial.

Transport afectat

- Cum a influenţat pandemia de Covid-19 transportul public orădean?

- L-a afectat destul de grav. Numărul de călători a scăzut drastic, cu 80%, ceea ce a dus inevitabil la scăderea încasărilor. În acelaşi timp, pentru că multe firme şi-au continuat activitatea, din grijă şi respect pentru călători, am mărit numărul de vehicule, astfel încât cetăţenii să se simtă în siguranţă, ceea ce a dus la o creştere a cheltuielilor. Am fost printre primele firme din oraş care au asigurat angajaţilor materiale de curăţenie şi dezinfecţie, măşti, mănuşi şi am luat toate măsurile astfel încât să prevenim riscul de îmbolnăvire. Autobuzele, tramvaiele, staţiile şi autogările sunt dezinfectate periodic. Din fericire, nu am avut niciun caz de îmbolnăvire la muncă. Avem un coleg şofer infectat, dar nu la locul de muncă.

- Ce măsuri veţi impune după 15 mai?

- Controlorii sunt dotaţi cu termometre de la distanţă, dezinfecţii deja facem... Orice altă măsură se va impune, o vom respecta.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
punctualitate
Orice investitii sunt bune.Dar cand vine vorba de oameni se vede in organizarea OTL.De la plecarea fostului director se vad numeroase diferente si inatreste proverbul omul sfinteste locul.Acum organizarea este la pamant,vorbesc inainte de pandemie,nu mai exista ore respectate,de multe ori am fost devoit sa iau taxi ca unele autobuze nu au dorit sa vina,apoi curatenia...varza,din cel mai bun transport am ajuns aproape de coada.Motive aveti,doar atat...
Postat 14 Mai 2020, 18:32 de Cezarivan
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1404 RON
  • 1 EUR = 4.859 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON