Veste de infarct pentru un cuplu din Oradea, care s-a trezit luna trecută cu o somaţie din partea companiei de creditare Provident, cum că vor fi executaţi silit. Motivul? Neplata unor rate despre care, însă, cei doi soţi nu ştiau nimic.
Surprinzător este că datele personale înscrise pe actul primit sunt corecte, chit că femeia, care lucrează de ani de zile în străinătate, şi soţul ei, pensionar de boală, n-au luat niciodată vreun împrumut de la firma de creditare. Speriaţi, au reclamat imediat escrocheria, atât la Poliţie, cât şi la Provident, al cărei departament Antifraudă a început o anchetă simultan cu oamenii legii...
Credit la domiciliu
Provident este o instituţie financiară nebancară care şi-a făcut un renume din acordarea unor credite rapide - fireşte, cu dobânzi mari - în baza unor simple adeverinţe de venit şi a unui act de identitate. Contractele se încheie chiar la domiciliul celor interesaţi, unde oamenii primesc şi sumele cerute. Ulterior, pot plăti ratele săptămânal sau lunar, la datele stabilite cu agenţi care vin să le încaseze tot la ei acasă.
Uşurinţa cu care se dau împrumuturile, fără giranţi ori garanţii, a lăsat loc la numeroase fraude. Aşa s-a întâmplat şi în cazul orădenilor Gabriela şi Aurel S., în numele cărora persoane deocamdată neidentificate au accesat, în octombrie 2016, două împrumuturi în valoare totală de 10.000 lei.
"Pe numele meu s-au luat 7.000 lei, iar pe al soţului 3.000 lei. Noi am aflat anul acesta în august, când am primit o somaţie acasă cum că suntem datori cu ratele. Am sunat la Provident şi am cerut să vină un reprezentant ca să lămurim problema", a povestit Gabriela BIHOREANULUI.
Le-au furat identitatea!
Aşa au aflat cei doi soţi că cineva s-a folosit de o copie a actului de identitate al femeii şi de un cupon de pensie al bărbatului pentru a se împrumuta, în cazul Gabrielei ataşând şi o adeverinţă de venit falsificată, care atestă că ar lucra ca bucătăreasă la o firmă de catering despre care nici măcar nu auzise. Şi, de fapt, nici nu avea cum, deoarece de câţiva ani femeia lucrează în străinătate, în timp ce Aurel este pensionar de boală. "Ne-am tot gândit de unde o fi luat cineva cuponul de pensie al soţului şi ne-am amintit că a fost în spital. Numai de acolo putea să i-l fure careva", crede femeia.
Cum de nu aflaseră până luna trecută că sunt datori la Provident? Le-au explicat chiar angajaţii firmei. Numerele de telefon şi adresele le-au fost trecute în fals în contract, iar o vreme persoana care a ridicat banii în numele lor a şi plătit rate. "În primul contract, făcut pe numele meu, scria că locuim pe strada Primăriei 62, iar în al doilea, pe numele soţului, că stăm la numărul 74, care nici nu există. Când persoana care a luat banii nu a mai plătit, au trimis somaţia la adresa din buletin. Aşa au ajuns la noi", explică Gabriela.
Clienţi al Poliţiei
Escrocheria este cercetată de Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice şi, după cum spun reprezentanţii Poliţiei, nu este deloc un caz singular. "Avem în anchetă 5 dosare penale pentru fraude cu credite la o instituţie nebancară, în care sunt cercetate 9 persoane pentru 15 infracţiuni", a declarat BIHOREANULUI purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor, comisarul Alina Dinu.
Potrivit acesteia, situaţia Gabrielei şi a lui Aurel este însă rară, în cele mai multe cazuri suspecţii ajungând să încheie contracte de creditare cu complicitatea victimelor. "Persoanele sunt convinse să se împrumute la societatea respectivă în schimbul unor comisioane, iar suspecţii promit că vor returna creditele, ceea ce nu mai fac", explică ofiţerul.
Agenta, concediată
Cât despre Provident, coordonatorul de relaţii publice Elena Ungureanu susţine că agentul de vânzări care a acordat creditele pe acte false a fost concediat şi dat pe mâna Poliţiei. "Reprezentanţii companiei au constatat că împrumutul a fost contractat şi plătit o perioadă de către o terţă persoană. După verificări, contractul pe numele soţilor S. a fost anulat fără a li se imputa ceva, iar Provident Financial România a depus o plângere împotriva fostului reprezentant de vânzări pentru a-şi recupera prejudiciul", a transmis Ungureanu.
Potrivit acesteia, compania dispune de un sistem complex de prevenire a fraudei, iar situaţia soţilor orădeni ar fi "un caz izolat", deoarece "politica de business a Provident este construită pe principii de etică, creditare responsabilă şi transparenţă", firma luând toate măsurile pentru a raporta situaţia "imediat după ce a fost identificată". Cât de izolat nu se ştie cu adevărat, dar dătător de coşmaruri pentru victime sigur a fost...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.