Obligaţia instituţiilor publice de a asigura angajaţilor acces la cursuri de formare profesională a devenit o mega-afacere de turism pe bani publici. Anual, sute de bugetari din Bihor, ba chiar şi primari ori consilieri locali "se perfecţionează" în concedii de lux pe litoral, în Delta Dunării, la munte ori în staţiunile balneare. Şi nu oricum, ci cu familiile, în hoteluri de 3 şi 4 stele, la all inclusive.
Nota de plată nu e de lepădat. BIHOREANUL a calculat că doar în primele două luni din această vară instituţiile din judeţ au cheltuit cel puţin 400.000 lei pentru vacanţe mascate. Cea mai cea a fost Primăria Hidişelu de Sus, care a dat peste 10.000 lei pentru a trimite o persoană la o lecţie de management întinsă pe o săptămână la Hotelul Iaki din Mamaia!
De toate pentru toţi
Conform Statutului funcţionarului public, formarea profesională este atât un drept, cât şi o obligaţie a funcţionarilor, iar instituţiile trebuie să aloce în fiecare an fonduri pentru ca angajaţii să beneficieze de cursuri de perfecţionare. Iniţial, de pregătirea profesională a bugetarilor s-a ocupat Institutul Naţional de Administraţie (INA), prin intermediul a 8 centre regionale, dar din 2009 activitatea a fost lăsată pe seama unor firme private şi ONG-uri care au transformat-o rapid într-o uriaşă afacere turistică.
Cursurile abordează teme diverse şi sunt destinate tuturor, de la funcţionarii simpli până la directori, poliţişti locali, manageri şi chiar aleşi. În realitate, însă, au devenit un pretext pentru a recompensa funcţionărimea, desfăşurându-se în staţiuni turistice, unde li se oferă cazare şi masă pe câte o săptămână, atât pentru ei, cât şi pentru un însoţitor adult şi un copil. În goana după clienţi, firmele au mers până acolo încât oferă participanţilor tombole cu premii cu excursii, petreceri şi carduri de reduceri...
Formatori de milioane
Firmele s-au înmulţit ca ciupercile după ploaie. Adminpedia, Lectoform, Inspire Travel, Public Research, Saral Expert Consult, Harrison Training & Partener sunt doar câteva dintre societăţile comerciale profilate pe formare profesională, care câştigă averi pe seama bugetelor publice. Spre exemplu, Harrison a avut în 2016 o cifră de afaceri de 5,4 milioane lei, Saral de 2 milioane, iar Lectoform de 1,2 milioane lei.
Doi dintre formatori - Formatica şi Centrul de formare APSAP - s-au aflat anul trecut în mijlocul unui scandal după ce s-a descoperit că îl au în "spate" pe fostul subprefect de Bihor, Cristian Bitea (foto), pe atunci vicepreşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, avansat preşedinte la începutul lui 2017, funcţie din care a fost schimbat pe 13 iulie. Verificările Corpului de Control al premierului la ANFP au scos la iveală că Bitea a emis ordine care au asigurat celor două firme "o poziţie dominantă în furnizarea programelor de formare profesională şi perfecţionare".
Şi asta nu e tot: inspectorii au descoperit că acelaşi formator ţinea în acelaşi interval de timp cursuri diferite în locaţii diferite, altfel spus "perfecţionarea" era o ficţiune, doar pe hârtie. "Au fost reţinute o serie de aspecte ce pot conduce la concluzia că programele de formare profesională/perfecţionare constituie în multe situaţii o modalitate de recompensare, de către şefii instituţiilor publice, a funcţionarilor publici", preciza comunicatul dat publicităţii de Corpul de control în decembrie 2016.
Înghesuială la mare
Afacerea a continuat, totuşi, la scară şi mai mare, iar muşterii sunt cu duiumul. În top a rămas, pentru perioada de vară, Litoralul, iar preţurile sejururilor oscilează între 2.000 şi 9.000 lei, în funcţie de lectori, de staţiunea şi de hotelul în care se organizează, unele de 4 stele.
La Mamaia au ajuns funcţionari ai Primăriei Oradea, pentru care instituţia a achiziţionat în ultimele două luni 6 cursuri în valoare totală de 20.189 lei, între care unul de "Gestionare a proiectelor cu finanţare europeană", organizat între 14-21 august la Hotel Siret şi altul de "Taxe şi impozite locale, executare silită", la Hotel Zenit, cu 3.990 lei/curs.
De la Consiliul Judeţean au plecat doar în luna iunie la Mamaia şi Eforie Nord 4 angajaţi pentru care s-au achitat 9.846 lei. Primăria Aleşd a plătit 11.218 lei pentru 4 cursuri pe litoral, cel mai scump fiind pentru secretarul Nicoleta Lauran - 4.302 lei.
"Are vreo importanţă?"
Nu se lasă mai prejos nici comunele. Primăria Borş, de pildă, a plătit în iulie şi august între 2.700 şi 2.900 lei pentru 11 "cursanţi", între care şi primarul Bátori Géza care, în perioada 20-27 august s-a specializat la Hotel Majestic din Mamaia. "Noi suntem o Primărie care derulează proiecte de 3 milioane de euro şi trebuie să fim în temă cu toate noutăţile, pentru că legislaţia se schimbă", a motivat edilul.
Potrivit spuselor sale, funcţionarii din Borş merg anual la cursuri. "Pentru noi nu este o problemă, avem în comună 500 de firme care ne asigură un buget consistent". În ce domeniu se perfecţionează primarul, acesta n-a mai putut spune. "Are vreo importanţă?", a răspuns el.
Altă primărie, alte cheltuieli. Diosigul a cheltuit nu mai puţin de 33.361 lei pentru 8 cursuri, iar edilul Mados Attila admite că sejururile sunt o recompensă pentru funcţionarii merituoşi: "Avem proiecte europene de 10 milioane de euro. Mulţi funcţionari lucrează zi-lumină".
Recompense de la buget
Primăria Suplacu de Barcău a dat 22.250 lei pe 7 cursuri de perfecţionare, cea din Balc 15.989 lei pentru 6 cursuri, Pietroasa a trimis la mare 5 funcţionari cu preţuri între 3.015 şi 3.077 lei/curs, Batăr a cheltuit 12.900 lei pe vacanţele a 5 funcţionari trimişi la Costineşti.
Primăria Girişu de Criş a achitat 10.176 lei pentru 3 cursuri la Q Hotel din Neptun, Lazuri de Beiuş 11.236 lei pentru 3 cursuri, Viişoara 5.800 lei pentru 2 cursuri, Nojorid 4.834 lei pentru 2 cursuri. Sunt şi primării care au plătit câte un singur curs: Curăţele (3.211 lei), Holod (3.385 lei), Vaşcău (1.972 lei), Roşia (2.700 lei), Groşi (2.650 lei), Vârciorog (4.508 lei), Olcea (4.508 lei).
Cea mai generoasă a fost Primăria Hidişelu de Sus, care a plătit 9.415 lei fără TVA pentru a trimite o persoană la o lecţie de management eficient de o săptămână, la Hotelul Iaki din Mamaia! Cine anume s-a lăfăit nu se ştie, căci primarul Adrian Petroi n-a vrut să spună.
La fel de secretoşi sunt şi reprezentanţii Primăriei Finiş, care a plătit 6.267 lei şi respectiv 5.923 lei pentru 2 cursuri de câte 8 zile, cu servicii all inclusive pe litoral. Secretarul Ioan Şerb susţine că n-a ştiut nimic despre ele, iar viceprimarul Gabriel Boroş a refuzat să spună cine sunt beneficiarii.
Sănătate la Puflene
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Bihor a trimis pe Litoral 5 funcţionari pentru care a plătit 11.327 lei, Spitalul de Neuropsihiatrie Nucet a dat 3.201 lei pentru un curs, iar şcoala Lazuri de Beiuş a avut un angajat la un curs derulat în 20-27 august la Eforie Nord. Poliţia Locală Oradea a achitat 12.000 lei pentru sejururile a 5 angajaţi. "Fiecare serviciu selecţionează persoana care participă la astfel de cursuri. Nu e doar o formă de specializare, ci şi o recompensă", recunoaşte şeful instituţiei, Cristian Beltechi.
Direcţia de Sănătate Publică Bihor a achitat 10.710 lei pentru 4 cursuri, trei pe Litoral (la Vox Maris Grand Resort Costineşti, Hotel Orfeu şi Grand Astoria din Mamaia), iar unul la exclusivistul Puflene Resort din Delta Dunării. La ultimul a participat chiar şefa DSP, Daniela Rahotă. "A fost un curs important, despre Bazele Administraţiei Publice, cu noţiuni de care mă voi lovi în următoarea perioadă, în condiţiile modificărilor legislative", susţine aceasta.
Toamna la Verona
În Bihor, doar în ultimele două luni, instituţiile au cheltuit peste 400.000 lei pentru vacanţele de "perfecţionare" a angajaţilor. Cei care încă nu le-au apucat o vor putea face şi la toamnă, chiar peste hotare!
Firma Lectoform Consulting, de exemplu, cu care lucrează numeroase primării din judeţ, îşi face deja publicitate pentru cursurile programate în octombrie la Hotelul Internaţional din Felix, combinate cu o escapadă la Verona, unde participanţii vor petrece 6 din cele 9 zile, pentru "schimb de experienţă şi socializare". Preţul? 6.590 lei/persoană, sumă incluzând toate cheltuielile de cazare, masă şi transport pentru cursant şi un însoţitor. Că doar plăteşte cetăţeanul...
ÎMBĂRLIGĂTURI
Bitea, băiat deştept
Legăturile dintre fostul şef al ANFP, Cristian Bitea, iniţial PDL-ist, trecut de doi ani la PSD, şi firmele de formare profesională au fost scoase la iveală încă de vara trecută, când jurnaliştii de la Adevărul au demonstrat conexiunea dintre acesta şi patroana Formatica, bine mascată printr-o încrengătură de firme în care apar mai multe personaje.
Punctul de pornire a fost Smart Media Systems, înfiinţată în 2010 de Alin Bobiţan Sebastian, fostul şef de cabinet al ex-senatorului Petru Filip, care şi-a cedat apoi părţile sociale Fundaţiei Conect, înfiinţată în 2006 de Bitea. Din această fundaţie s-au "născut" ulterior mai multe firme, administrate de aceleaşi personaje care controlează în prezent Formatica.
După cunoscutul scandal făcut de Bitea în 2014 fiindcă "hingherii" Primăriei Oradea i-au ridicat SUV-ul Subaru Tribeca parcat neregulamentar, BIHOREANUL a demonstrat că maşina folosită de fostul subprefect era deţinută de Travel Management Services, una dintre firmele "născute" din Fundaţia Conect, a cărei administratoare, Carmen Adriana Vlad, a făcut din Formatica lider pe piaţa cursurilor pentru funcţionari. Evident, cu ajutorul lui Bitea...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.