URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Decembrie 2021, 10:32

Băgați în datorii: Oradea ia cel mai mare împrumut de după revoluție, de 40 milioane euro, continuând dezvoltarea pe credite

Băgați în datorii: Oradea ia cel mai mare împrumut de după revoluție, de 40 milioane euro, continuând dezvoltarea pe credite PODUL „SUSPENDAT”. Construirea pasajului din strada Meșteșugarilor peste șoseaua de centură deschide lista lucrărilor finanțate din noul credit. „Procesul intentat de locuitorii zonei, care se opun investiției, urmează să se finalizeze în perioada următoare. Când vom avea sentința definitivă, vom scoate lucrarea la licitație”, spune primarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Nu doar în Oradea, ci cam peste tot, este greu de conceput familie fără datorii. Indiferent că e vorba de casă, mașină sau televizor, orădeanul s-a învățat atât de mult cu ratele încât i-ar fi și greu să-și drămuiască banii luând în calcul salariul întreg.

Orașul nu face nici el excepție. La fiecare credit stins, Oradea a contractat unul nou, culminând, acum, cu cel mai mare împrumut de după căderea comunismului: 40 de milioane euro! „Creditul va fi luat pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare a orașului până la atragerea de fonduri europene, așa cum am mai făcut și la construcția podului Centenarului, amenajarea străzii Vasile Alecsandri sau construirea noii linii de tramvai”, spune primarul Florin Birta.

„Recomandat investițiilor”

„Municipalitatea are o experiență de două decenii în utilizarea creditării ca instrument al dezvoltării”, spune directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard Florea. Ieșit din comunism cu străzile sparte, rețelele de utilități ciuruite și transportul în comun pe butuci, orașului nu i-au ajuns niciodată veniturile proprii pentru a-și finanța dezvoltarea, așa că s-a tot împrumutat.

Petru FilipGheața a fost spartă în 2005, când primarul Petru Filip (foto) a luat de la BCR cel mai mare împrumut dat până atunci unui oraș din România, cu excepția Bucureștiului. Cei 120 milioane lei s-au cheltuit pe reabilitarea străzilor, a liniilor de tramvai și canalizării. Dificultățile întâmpinate în contractarea creditului au determinat municipalitatea în 2006 să apeleze la serviciile agenției Fitch Rating, care de atunci analizează capacitatea orașului de a-și plăti datoriile ca o garanție în fața investitorilor și a potențialilor creditori.

Municipiul și-a păstrat până în prezent ratingul „BBB minus” pentru creditele în valută, care legitimează orașul ca „recomandat investițiilor”, chiar dacă e cel mai modest în categorie.

Credit după credit

Orașul a început să ia împrumuturi pe bandă rulantă, crescând mereu pe datorie. În 2008 Oradea a devenit primul municipiu din România care a reușit să ia un credit de 26,3 milioane euro de la banca austriacă Dexia, specializată în finanțări publice, fără garanții guvernamentale. Banii au fost folosiți la achiziția primelor 10 tramvaie Siemens.

Ulterior, în 2015, sub administrația Bolojan, a fost primul oraș din România, cu excepția Capitalei, care a obținut o finanțare directă de la Banca Europeană pentru Investiții (BEI), specializată în creditarea guvernelor la cele mai mici dobânzi de pe piață, sub 0,5% pe an. Cele 23 milioane euro împrumutate au fost folosite la cofinanțarea unor proiecte europene, cum ar fi construcția aquaparkului Nymphaea, a pasajelor prin care șoseaua de centură trece peste DN 76 și peste DN 79, a drumului expres dintre podurile Constantin Prezan și Teodor Neș și altele.

Apoi, împrumuturile BEI au venit mai ușor. În 2017, prin două contracte diferite, orașul a împrumutat 35 de milioane euro pentru cofinanțarea altor proiecte europene, de la reabilitarea clădirii Primăriei la refacerea Bazinului olimpic, iar în decembrie 2020 a angajat încă două credite, în valoare totală de 34,2 milioane euro, pentru amenajarea parcării de la Spitalul Județean și a celor din străzile Iosif Vulcan și Făgărașului, respectiv pentru transformarea clădirii fostului Spital de Neurologie în incubator de afaceri.

Mega-împrumutul

Cel mai mare credit de după căderea comunismului a fost aprobat de Consiliul Local în ședința din noiembrie anul acesta. Împrumutul BEI de 40,4 milioane euro va finanța, până la atragerea de fonduri europene, un pachet de lucrări ce cuprinde, între altele, pasajul suprateran peste Calea Borșului spre viitorul terminal intermodal din Episcopia Bihor, pasajul peste șoseaua de centură și peste linia ferată Oradea - Arad din continuarea străzii Meșteșugarilor, modernizarea iluminatului public, refacerea parcurilor 1 Decembrie și Libertății, respectiv amenajarea piațetei din Piața Independenței.

Ca până acum, banii au fost împrumutați tot prin două credite, pentru ca orașul să se poată conforma prevederilor Legii 14/2021, care limitează la 100 milioane lei pe an valoarea maximă a unui credit contractat de o administrație locală.

Noul împrumut va dubla gradul de îndatorare a orașului, de la 11,3% la 21,7% în anul 2025, când va începe plata ratelor. Concret, asta înseamnă că tot al cincilea leu din cei circa 445 milioane lei, cât încasează orașul anual din taxe și impozite, va merge pe plata ratelor.

Mai este loc

Directorul economic al Primăriei este însă optimist. „Oradea va putea în continuare să ia credite, pentru că nivelul maxim al gradului de îndatorare permis de lege este de 30%”, zice Eduard Florea. Potrivit desfășurătorului ratelor, de la vârful din 2025, datoriile vor scădea sub nivelul de astăzi, la 9,5%, în anul 2029, pentru a descrește apoi lent până în 2045, când vor ajunge la zero. Desigur, dacă orașul nu ar lua alte împrumuturi!

Florea afirmă că Oradea a mai trecut fără probleme prin niveluri de îndatorare de peste 20% prin 2009 și 2015. „Gradul de îndatorare scade odată cu creșterea veniturilor proprii ale orașului, iar acestea sunt tot mai mari cu fiecare an”, explică directorul influența investițiilor. Spre exemplu, veniturile orașului au crescut de la 329,4 milioane lei în 2018 la 396,2 milioane lei în 2019 și la 442,6 milioane lei anul trecut, iar în 2021 vor depăși cel puțin media ultimilor trei ani.

Florin BirtaVeniturile proprii pot crește doar prin majorarea numărului de proprietăți, de angajați sau a cuantumului impozitelor și taxelor, dar primarul Florin Birta (foto) neagă că ar lua în calcul creșterea fiscalității pentru plata ratelor. „În ultimii trei ani impozitele orădenilor au fost majorate doar cu rata inflației. La fel va fi și pe viitor”, promite el.

Impozitele nu, taxele da!

Birta spune însă doar jumătate de adevăr. Chiar dacă impozitele pe proprietate vor crește de anul viitor doar cu 2,6%, în schimb taxele Primăriei, de la biletul de intrare la aquapark sau la grădina zoologică până la tariful de înmormântare, se vor majora cu procente între 10 și 20%. La fel, din ianuarie, Primăria va introduce în zona centrală parcările de culoare roșie, taxate dublu, cu 8 lei/oră, față de 4 lei până acum. Astfel, orădenii vor avea mai mult de plătit, iar municipalitatea mai mult de încasat.

Adrian madar„Primăria își continuă politica de majorare graduală a impozitelor și taxelor, fără să facă corelația cu creșterea business-urilor sau a nivelului de trai”, protestează consilierul PSD Adrian Madar (foto). Acesta susține că veniturile orașului pe primele 9 luni din 2021 au crescut cu 15% în condițiile în care inflația a fost de cinci ori mai mică, doar 3%: „Primăriei îi merge mai bine decât propriilor cetățeni”. Astfel, spre deosebire de majoritatea populației, municipalitatea își poate plăti fără probleme ratele și la nevoie poate contracta noi credite. Până la urmă, tot orădeanul plătește...


NU „TOCAȚI” BANII!

„Puteau alege mai atent”

Reprezentanții opoziției PSD din Consiliul Local Oradea au votat împotriva mega-creditului de 40 milioane euro. „Problema este pe ce se cheltuie acești bani”, spune consilierul Adrian Madar, care se opune finanțării din credit a unor proiecte pe care orădenii nu le-ar dori. „Pe lista proiectelor figurează reabilitarea parcului Libertății, cu 1,9 milioane euro. E limpede că Primăria nu va planta panseluțe de atâția bani, ci va finanța Palladireamenajarea zonei complementare viitoarei străpungeri către Parcul Traian, proiect la care orădenii se opun”. La fel, Madar este împotriva finanțării din credit a pasajului din strada Meșteșugarilor. „Nu cred că este corect să finanțezi dintr-un împrumut plătit de orădeni un proiect pe care aceștia încearcă să îl blocheze în instanță”.

O părere similară are și fostul city-manager al Oradiei, Dacian Palladi (foto). „Proiectele puteau fi alese mai atent. Investițiile vor face aerul mai respirabil, apa de la robinet mai curată, gigacaloria mai ieftină și orașul mai atractiv pentru investitori? Mă cam îndoiesc”, spune Palladi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
Fanariotii de tip nou au si ei fan-ii lor
Pentru inceput, citim in wiki: [ https://ro.wikipedia.org/wiki/Epoca_fanariot%C4%83 ]. Citat: "Epoca fanariotă a fost caracterizată de la început prin politici fiscale excesive, dictate atât de nevoile otomane, cât și de ambițiile domnitorilor, care - fiind conștienți de statutul lor fragil - căutau să-și plătească creditorii cât mai repede, după care încercau să se îmbogățească cât încă se mai aflau la putere. Pentru a satisface nevoile crescânde ale Porții și pentru a-și asigura beneficii personale, domnitorii fanarioți au inițiat politici dure de taxare a populației, adusă rapid în stare de sărăcie lucie. " O perioada controversata, incheiata prin forta de Tudor Vladimirescu [ https://ro.wikipedia.org/wiki/Tudor_Vladimirescu ]. Nimic nou sub soare,doar desertaciune... Eclesiastul 1-12 [ „O, deşertăciune a deşertăciunilor, zice oratorul, o deşertăciune a deşertăciunilor! Totul este deşertăciune! 3 Ce câştig are omul din toată osteneala pe care o depune sub soare? 4 Un neam trece şi altul vine, dar pământul rămâne mereu în picioare. 5 Soarele răsare şi apune, grăbindu-se apoi înspre locul de unde va răsări iar. 6 Vântul bate spre sud, apoi se întoarce spre nord, se întoarce din nou, umblă mereu şi revine continuu la circuitul său. 7 Toate râurile curg spre mare, fără să o umple însă; râurile se întorc de unde au plecat, doar ca să pornească iarăşi de acolo. 8 Toate lucrurile sunt obositoare, cum nu se poate spune, dar ochiul nu se satură să privească, aşa cum nici urechea nu se satură să asculte. 9 Ce a fost va mai fi, iar ce s-a făcut se va mai face! Nu este nimic nou sub soare! 10 Dacă cineva zice: «Iată un lucru nou!», totuşi el exista demult, încă din veacurile dinaintea noastră. 11 Nu ne mai amintim de cei de demult, tot aşa cum nici cei ce vor urma nu se vor mai păstra în amintirea celor ce vor veni după ei.“ ]
Postat 14 Decembrie 2021, 14:57 de excalibur
Analiștilor de pe marginea șanțului
nestimați analiști de pe marginea șanțului... totusi dupa mintile voastre luminate cu lanterna, ce ar trebui sa faca o primarie de municipiu resedinta de judet inafara de investitii si planuri pe termen lung? credeti ca dezvoltarea unui oras depinde de cit de mare iti faci tu casa sau de cit de scumpa ti-e masina?? sinteti penibili, slabi, nepregatiti in nimic, sinteti niste super-ratati... v-ați născut prea tîrziu, evul mediu vi s-ar fi potrivit mult mai bine... de atitia ani aruncati cu * in orice fara sa realizati nimic si totusi nu v-ati dat seama cat de inutili sunteti... opriti-va!!! faceti si voi ceva util, precis va puteți gasi o ocupatie.. nu mai raspinditi atita ura si nu mai poluați spațiul public!! că oricum nu se ia nimeni dupa voi.... nu contați, sînteți Zero Zero Zero!!!
Postat 14 Decembrie 2021, 11:00 de TanarSiNelinistit
One last word...
Domnul Dan Simai duce bihoreanul in spate, toate temele grele ii cam apartin. Felicitari din partea cititorilor si o prima de sarbatori, din partea patronatului...si de ce nu,a partidului.
Postat 14 Decembrie 2021, 10:33 de excalibur
Vreau sa fiu B.I.G. (din nou,iarasi)
Investiti,ostenii mei...Investim,Maria-Ta. Dupa ce am transat problema gigacaloriei&taxelor locale, sa trecem la oile noastre: investitii fara numar, de unde ne tragem seva cu totii. Aci,ne lovim de nimicnicia unor mitici imbecili: "Municipalitatea a fost nevoită să împartă creditul BEI în două contracte de împrumut pentru a se conforma prevederii Legii 14 din 2021 care limitează la 100 milioane lei pe an valoarea maximă a unui împrumut contractat de o administraţie locală." Bun, legea zice maxim 100 per imprumut, dar nu limiteaza numarul lor? [ http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/238919 ].Art 3 punctul c : "Valoarea aferentă finanțărilor rambursabile, care poate fi autorizată pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, este de maximum 100 milioane lei anual." E clar ?? "Valoarea aferentă finanțărilor rambursabile" se refera la oricare din ele sau la suma lor ? Important e ca "Creditul a fost împărţit în două contracte în valoare de 19,5 milioane euro şi 20,9 milioane euro, cu o perioadă de tragere de doi ani, de graţie de cinci ani şi de rambursare de până la 22 de ani." , deci trebuie sa luam banul in primii 2 ani, 5 ani putem sa nu platim nimic, dupa care 22 ani platim rate. Daca e bun rationamentul, sa dam drumul dixtractiei, pastele ma-sii de gigacalorie...
Postat 14 Decembrie 2021, 09:37 de excalibur
Ce nu înțeleg "neterminații" de peste trei decenii încoace.
Orice investiție din categoria lucrărilor publice sau private presupune un mecanism al amortizmentelor. Am observat că de multă vreme, autorități publice cu pretenții liberale mai ales, nu țin cont de aceste aspecte la fel cum făceau comuniștii. Adică bagă bani mulți, afectând bunăstarea individuală a oamenilor, în lucrări care nu numai că au nevoie de finalizare cu durabilitate maximă, dar mai ales de întreținere și administrare ulterioară. Așa se ajunge ca un oraș să fie la un moment foarte "dotat" ca nivel de infrastructuri și suprastructuri publice, dar care după tăierea panglicilor nu are capacitatea de a-și achita datoriile decât contractând altele. La fel ca un "coleg" de-al meu care stă cu un Porsche Cayene din 2019 în fața casei, dar merge cu tramvaiul până în centrul vechi, ca să se întâlnească cu prietenii la o cafea. L-am întrebat de ce nu ia mașina. Mi-a răspuns că-i cam scumpă benzina și taxa de parcare din zona adiacentă teatrului.
Postat 14 Decembrie 2021, 08:22 de KP
Saracii astia specialisti
Daca ati fi fost voi la carma , dupa ideile voastre, acum ne intreceam in saracie cu Vaslui. De 10 ani comentati aiurea si Oradea creste
Postat 13 Decembrie 2021, 22:34 de Sandu2100
E foarte bine ....
Avem nevoie de investiții...dar în Oradea salariul este printre cele mai mici din tara !! Nu vreau sa ma plâng....dar orasul devine tot mai bogat și oameni care îl locuiesc tot mai saraci !
Postat 13 Decembrie 2021, 20:08 de Sterno73
Oradea e ca și terminată.
Un oraș care moare cu fiece zi în care PNL Bihor, prin mintea de neterminat a lui Bolojan, se "dezvoltă". Urmează tot Bihorul. Termen 31 decembrie 2024.
Postat 13 Decembrie 2021, 19:48 de KP
destul de dur articolul cu primaria
PSD compara cresterea veniturilor cu 15% cu cresterea inflatiei si acuza ca si cum ar fi o crestere a impozitelor cu 15%. Dar e vorba de crestere a activitatii economice. Daca o firma vinde mai mult (primaria taxeaza mai multe firme) nu inseamna ca firma a scumpit preturile (a ridicat impozitele). Apoi, cresterea taxarii unor servicii e normala. Serviciile sunt optionale, spre deosebire de impozite, si pretul parcarii trebuie sa fie dat de legea cererii si ofertei. Iar apoi, primaria nu se imprumuta ca sa se dezvolte pe imprumuturi. Se imprumuta pentru cash-flow, pentru ca nu are economisit in cont bugetul pe 7 ani. Ei iau un imprumut pe 30 de ani care il vor plati imediat cum primesc finantarea UE pe aceste proiecte, in poate 6 luni, poate 7 ani. Au facut asta in ultimele 2 cicluri, si de fiecare data a crescut gradul de indatorare la 20si ceva la suta (sub limita de 30% recomandata de UE, o limita conservatoare, joasa, pentru siguranta financiara!) si nu am vazut nici o stire care sa laude primaria ca la finalul ciclului a scazut gradul la 9% (si-a platit peste 85% din creditul pe 30 de ani!). In echipa aia sunt oameni capabili, nu degeaba au venit corporatii multinationale si i-au facut oferta de 5000euro pe luna salar de CEO lui Bolojan, sau a fost recrutat directorul OTL in Abu Dhabi!
Postat 13 Decembrie 2021, 16:31 de unu
pasaj
Bine, bine dar podul din capat Stefan cel Mare? Ramane asa? facem iesirea pe Borsului, Aradului, etc...si Matei Corvin, ce facem cu ea? E singura iesire din oras cu reale probleme. Ar fi bine daca ati lua in calcul si largirea la 2 benzi sub podul CFR daca tot luati asa credit. Nu Borsului sau Aradului e problema cea mai mare...asta daca stati sa analizati putin traficul la ore de varf.
Postat 13 Decembrie 2021, 15:10 de DanD
Vrem gratis că banii i-am dat pe pariuri și nu mai avem
Să vorbești ca să nu taci! Asta pare deviza domnilor Madar (auzi: inflația e 3% anul ăsta! Individul e corijent la aritmetică, ajunge curând ministru.) respectiv Pallade (apa, aer, gigacalorie ieftină...) Nimic nu se ieftinește nicaieri, toate merg în sus de când lumea există inflație peste tot. Diferă valoarea ei, care la noi e reglata după pomeni electorale, lăcomia specialilor care bagă mâna în buget după tot mai mult, jongleria BNR cu cursul de schimb care e tot lăcomie a specialilor. În rest scumpirea orașului e o dovadă a dezvoltării lui, vin mereu oameni noi pentru confort și investiție imobiluară. Parcă actualii locuitori au vechime mai mare aici decât 20-50 ani... Vinituri cu toții, Madar și Pallade de asemenea, toți vor gratis și moca și se cred deștepți repetând prostii!
Postat 13 Decembrie 2021, 11:54 de decalog
Din ce in ce mai greu va fi
E logic ca un astfel de credit, atat de mare, va fi o povara pentru oradeni. Acest credit va fi platit din taxele oradenilor. Taxe care se vor inmulti si se vor mari, deoarece trebuie stransa aceasta imensa suma pentru a fi platita. Nu cred sincer ca e in favoarea oradenilor un astfel de credit. Succesul nu inseamna doar pasaje si constructii, ci efectiv traiul oradenilor ar trebui sa fie pe primul loc. Degeaba ai n pasaje daca nu ai bani pentru a trai decent. Era o vorba acum cativa ani: “… nu are bani nici sa se pi…e in Cris”. Din pacate, cam acesta a ajuns sa fie sloganul oradenilor.
Postat 13 Decembrie 2021, 11:28 de nufarul
Credit mare = oradeni mai saraci
In acest moment cel mai usor e sa nu traiesti in Oradea. Ce bine e sa fii din orice alt judet al acestei tari si sa lauzi “Oradea perfecta”. Problema reala este sa fii oradean, culmea ironiei. O data ce aplici pentru un credit, iar acesta este aprobat, e clar ca va trebui platit. De cine este platit ? De oradeni! Oradenii platesc ca prostii, iar un procent bun de peste 40% traiesc din salarii de toata jena. Salariile nu cresc, business-urile nu sunt mai profitabile, dar in schimb taxele cresc de la an la an. Ok, va creste taxa de parcare la 8 lei, vom lua tramvaiul. Dar biletul la tramvai e cel mai scump din tara si probabil va creste si el in viitorul apropiat. Chiar daca ne laudam ca am cumparat autobuse si tramvaie cu 98% fonduri europene. La un credit atat de mare si taxele vor fi mai mari, deci concluzia este: Sa supravetuiesti in Oradea, e un lux!
Postat 13 Decembrie 2021, 11:09 de bihooorel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON