La aeroportul orădean a început recepția lucrărilor de modernizare a terminalului de pasageri, operațiune care, din cauza amplorii acestora, va dura două săptămâni, și la finele căreia acesta va putea fi vizitat de oricine.
Noul terminal este nu doar mai mare și mai confortabil pentru pasageri, ci și dotat cu tehnologii care le vor ușura acestora începuturile sau finalurile călătoriilor.
Zile de „porți deschise”
„Vineri, 26 aprilie, a început recepția lucrărilor la terminalul de pasageri nr. 1 al Aeroportului Oradea”, a anunțat, marți, conducerea aerogării, printr-un comunicat de presă în care precizează că „având în vedere amploarea și implicarea multiplelor instituții în acest proiect complex, procesul de recepție se va desfășura pe parcursul a două săptămâni, fiind planificat a fi finalizat în data de 10 mai 2024”.
Potrivit conducerii aeroportului, în weekendul 11-12 mai, acesta „va fi gazda unor Zile ale Porților Deschise”, programul complet al evenimentului urmând să fie anunțat după Sărbătorile Pascale.
Inaugurarea oficială a noului terminal este programată pentru data de 18 mai, cu un zbor charter către Hurghada, operat de compania aeriană HiSky.
Mai mare, mai simplu, mai „updatat”
În cadrul proiectului de modernizare a terminalului de pasageri, suprafața acestuia a fost extinsă la 12.500 de metri pătrați (de la mai puțin de 3.000 mp), pentru a răspunde, potrivit conducerii aeroportului, „nevoilor cererii în continuă creștere a călătorilor”.
Capacitatea de deservire a fost dublată, ajungând la 800 de pasageri pe oră, pentru a oferi servicii mai rapide și eficiente.
Spațiile de plecare pentru destinațiile din zona Schengen și non-Schengen au fost separate, ceea ce va contribui la optimizarea fluxului de călători și simplificarea procedurilor de control al pașapoartelor.
Pentru a facilita procesarea pasagerilor și a bagajelor, au fost introduse sisteme digitalizate. Acestea includ ghișee de check-in cu serviciul bag self drop-off. De asemenea, au fost instalate porți automate de pre-securitate care pot fi accesate prin scanarea simplă a biletului de îmbarcare, în special pentru călătoriile către destinații non-Schengen.
Mai ușor de întreținut
Pe de altă parte, proiectul de modernizare a terminalului a inclus și implementarea unui sistem inteligent de management al clădirii, prin care vor fi monitorizate consumurile de energie electrică, pentru administrarea și întreținerea echipamentelor, pentru controlul pompelor de căldură, centralelor de tratare a aerului și a sistemului de încălzire în pardoseală.
„Extinderea terminalului de pasageri este o investiție sustenabilă, deoarece vizează o clădire cu consum de energie aproape zero (nZEB)”, subliniază conducerea aeroportului. Pentru a îmbunătăți performanța energetică a terminalului, a fost instalat un parc fotovoltaic cu o putere instalată de 1,3 MW. Din această capacitate, 0,8 MW provin din panouri fotovoltaice montate pe acoperișul clădirii, iar 0,5 MW din panouri instalate în apropierea noii extinderi a terminalului.
În plus, în vederea optimizării eficienței energetice a clădirii, s-a adoptat un sistem de încălzire și răcire bazat pe apă geotermală.
Cu fonduri UE
Extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri a fost finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, acest exercițiu financiar european, încheiat în luna decembrie a anului trecut, fiind de altfel ultimul în care s-au mai alocat fonduri nerambursabile pentru modernizarea aeroporturilor.
Valoarea totală a contractului de finanțare a fost de 234,730 milioane lei, din care valoarea eligibilă este de 184,904 milioane lei, sumă din care 181,206 milioane lei (98% din valoarea totală eligibilă) reprezintă finanțare nerambursabilă.
La recepționarea lucrărilor participă reprezentanți ai aeroportului Oradea, CJ Bihor, Primăriei Oradea, ISU, Inspectoratului Județean în Construcții Bihor și ai firmelor de construcții care le-au executat (SSAB AG SA, Bemel AG și ACA Zoork).
Urmează cursele
În prezent, pe aeroportul orădean sunt operate doar curse regulate Tarom pe relația București și curse charter.
Din iunie, compania aeriană publică din Polonia, LOT – Polish Airlines, va opera săptămânal patru zboruri Oradea – Varșovia, cel mai mare hub din estul Europei, de unde, cu un singur bilet, vor putea zbura apoi către destinații din Europa, America de Nord, Asia și Orientul Mijlociu.
În acest scop, CJ Bihor și LOT au încheiat un contract valabil până în 31 mai 2028, cursele Oradea – Varșovia fiind instituite ca serviciu public obligatoriu și subvenționate cu o sumă care va depinde de gradul de încărcare a aeronavelor.
Pe de altă parte, în baza unui alt contract, încheiat prin Air Oradea de Primăria municipiului și CJ Bihor pe cinci ani, din toamnă va opera de pe aeroportul orădean și compania HiSky, pentru început cu 5 zboruri pe săptămână între Oradea și București, 3 zboruri săptămânal Oradea – Londra și curse charter spre trei destinații de vacanță.
Potrivit unor surse din domeniu, în curând și-ar putea anunța intenția de a opera curse Oradea – București și compania Animawings.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.