După lucrări de modernizare începute în vara anului trecut și încheiate în timp record, aeroportul orădean a fost redeschis sâmbătă, primii pasageri „găzduiți” în aerogara complet nouă fiind, în cursul zilei de sâmbătă, cei ai unei curse charter estivale, urmați de ai alteia, spre București.
În baza unuia dintre cele patru proiecte cu fonduri europene totalizând 80 milioane euro, Aeroportul Oradea are acum un terminal spațios, luminos și care încorporează tehnologie modernă și dotări menite să asigure călătorilor maximum de confort.
La standardele anului 2024
„Am dorit să creăm condiții normale pentru pasagerii noștri”, a rezumat directorul general al Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, scopul schimbărilor radicale prin care aeroportul a fost înnoit la cele mai noi standarde actuale, specifice spațiului Schengen, într-o conferință de presă susținută sâmbătă împreună cu vicepreședintele Consiliului Județean Bihor Călin Gal, cel care a coordonat proiectele de modernizare a aeroportului, și de Ionuț Boldan, managerul proiectului pentru extinderea și modernizarea terminalului de pasageri.
„Patru proiecte în valoare de peste 400 milioane lei (n.r. - echivalentul a 80 milioane euro) au fost încheiate în timp record”, a spus Gal, referindu-se și la celelalte trei proiecte cu fonduri EU prin care aeroportul orădean s-a dotat cu un sistem de pază inteligent, cu garduri cu senzori și camere de supraveghere, și-a prelungit pista și a extins platforma de debarcare-îmbarcare așa încât să poată primi patru aeronave de dimensiuni mari, și s-a dotat cu numeroase utilaje și echipamente de intervenție, salvare și mentenanță a noilor facilități, inclusiv pentru scanarea containerelor la noul terminal Cargo, ce va fi operațional de luna viitoare.
„Toate aceste investiții integrate vor da posibilitatea desfășurării unei activități normale atât pentru procesarea pasagerilor, cât și a mărfurilor, iar aeroportul va contribui la dezvoltarea economică a municipiului Oradea și a județului Bihor”, a mai spus vicele CJ Bihor.
„Un aeroport care ne aduce în era digitală”
„Avem un aeroport care ne aduce în era digitală. Este o diferență mare din punct de vedere al serviciilor oferite”, a afirmat directorul Răzvan Horga, arătând că de la două terminale aflate la distanță de peste 300 metri între ele, cu toate inconvenientele atât pentru călători, cât și pentru personal, noua aerogară a realizat unul singur, modern, a cărui suprafață este de două ori și jumătate peste cea a celor două vechi terminale luate la un loc.
Noua clădire are 12.600 metri pătrați (plus mezanin), este luminoasă și spațioasă, folosește sursa geotermală pentru încălzire (în pardoseală) și electricitatea produsă de un parc fotovoltaic de 1,3 MW, având o capacitate de procesare de câte 400 pasageri/oră pentru fiecare din cele patru fluxuri (plecări și respectiv sosiri interne și internaționale, non-Schengen), și înglobând maximum de tehnologie disponibilă la momentul proiectării.
De la intrare, pasagerii au la dispoziție 3 ghișee pentru operațiunea de self check-in asistată în cazul în care nu au făcut-o online și 7 alte ghișee cu opțiunea de auto-înregistrare și predare automată a bagajelor (self baggage drop), o zonă de pre-securitate cu porți electronice care se deschid automat după scanarea documentului de călătorie.
Pentru fluxurile de plecări interne (inclusiv către orice destinație din Spațiul Schengen) și internaționale (spre destinații din state non-Schengen) pasagerii au la dispoziție câte o sală de așteptare cu capacitatea de 400 locuri, cu scaune comode și dotate cu prize și mufe USB pentru încărcarea dispozitivelor electronice, cameră de joacă pentru copii, salon mama și copilul, salon business, cameră pentru fumători și cabinete special antifonate în care pot lucra sau desfășura video-call-uri fără a fi deranjați de forfota din sălile de așteptare. De asemenea, pe lângă cele 400 locuri din aceste săli, există pentru fluxurile de plecări și câte o zonă de pre-îmbarcare de câte 100 locuri, acestea fiind destinate de obicei pasagerilor curselor low-cost, care staționează cât mai puțin pe aeroport.
Sălile au prevăzute și magazine tip duty-free și restaurant-bar, însă licitațiile pentru desemnarea operatorilor încă sunt în desfășurare, așa încât până la operaționalizarea lor aeroportul oferă „din partea casei” cafea și apă pentru călători.
Peste 91% din fondurile UE au fost accesate
Managerul proiectului de extindere, modernizare și eficientizare energetică a aeroportului, Ionuț Boldan, a explicat că acesta are și o nouă parcare de 320 locuri pentru autoturisme, 15 locuri rezervate persoanelor cu dizabilități, 4 locuri autocarelor și 10 locuri pentru încărcarea vehiculelor electrice, taxa de parcare (pornind de la 8 lei/h și ajungând la 100 lei/săptămână) putându-se face de la automate multifuncționale, de unde pot fi comandate, de pildă, și taxiuri, dar cu ajutorul cărora pot fi făcute și alte operațiuni, inclusiv consultarea regulilor de călătorie pentru diferitele destinații.
Noua aerogară, a spus Boldan, a costat 234,7 milioane lei (cu TVA inclus), din care 85% au fost fonduri europene nerambursabile, 13% fonduri guvernamentale de la bugetul de stat și 2% contribuția CJ Bihor. „Am reușit până la 31 decembrie 2023 (n.r. – ultima zi în care lucrările și echipamentele au putut fi decontate din banii europeni) să absorbim peste 91% din fondurile nerambursabile. Având în vedere perioada scurtă de implementare, proiectul începând în iunie 2023, gradul de absorbție a fondurilor europene este foarte bun”, a spus Boldan.
Vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal, a precizat că toate cele 9 aeroporturi din țară care au derulat proiecte cu fonduri UE se află în aceeași situație, nereușind să ia toți banii nerambursabili din cauza timpului scurt, situație în care este posibil, potrivit spuselor sale, ca diferența (care în cazul Oradiei este de circa 12 milioane lei) să fie acoperită, la fel ca pentru toate celelalte 8 aeroporturi, din fonduri guvernamentale.
Primele curse
Primii pasageri care au beneficiat de noua aerogară sunt, conform orarului de zbor al aeroportului orădean, cei ai unei curse charter operate de HiSky la ora 16.30 spre Hurghada (Egipt) și apoi ai cursei regulate spre București operată de Tarom la ora 19.25.
În condițiile în care așteptările orădenilor și bihorenilor privind viitoarele curse, mai ales spre destinații externe, sunt ridicate, directorul general al Aeroportului, Răzvan Horga, a afirmat că „suntem în pregătire și în discuții și cu alte companii care să opereze noi rute”.
Deocamdată, noua aerogară va deservi cursele Tarom spre București și ale unor companii private spre cinci destinații estivale.
De la începutul lunii iunie, timp de patru ani, compania publică poloneză LOT Polish Airlines va opera săptămânal 4 zboruri spre hub-ul Varșovia, de unde pasagerii, cu un singur bilet, pot continua apoi spre destinații din Europa, America de Nord, Orientul Mijlociu și Asia.
De asemenea, cel mai târziu din luna octombrie compania HiSky va asigura, timp de cinci ani, câte 3 curse săptămânal spre Londra și 5 zboruri pe ruta București, precum și curse charter spre cel puțin trei destinații estivale.
Nu în ultimul rând, din 15 septembrie compania AnimaWings va efectua și ea 6 zboruri săptămânal pe ruta București.
„Îi așteptăm pe orădeni și bihoreni să zboare”, a îndemnat directorul general al aeroportului.
O descriere pe larg a modului în care funcționează Aeroportul Oradea și a noilor facilități pentru pasageri va fi oferită de BIHOREANUL în ediția de luni a ziarului
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.