URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 August 2016, 19:12

Circulaţi, nu poluaţi! Primăria şi OTL caută soluţii pentru ca traficul rutier din Oradea să fie mai eficient şi mai prietenos cu mediul înconjurător

Circulaţi, nu poluaţi! Primăria şi OTL caută soluţii pentru ca traficul rutier din Oradea să fie mai eficient şi mai prietenos cu mediul înconjurător MAI RAPID E MAI ECO. Fluenţa traficului şi poluarea merg mână-n mână. Cu cât maşinile stau mai mult blocate în ambuteiaje, cu atât consumă mai mult combustibil şi emană mai multe noxe. Totodată, dacă mijloacele de transport în comun se mişcă mai rapid, atrag mai mulţi călători, ceea ce implicit duce la scăderea numărului de maşini de pe străzi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un oraş european, mai ales unul atât de aproape de Occident precum Oradea, nu poate pretinde că este în ton cu lumea dacă nu se preocupă ca şi traficul să-i fie "în trend".

După o amplă cercetare asupra tuturor aspectelor de mobilitate urbană, adică tot ce înseamnă trafic rutier, pietonal, cu biciclete ori cu mijloace de transport în comun, o firmă specializată în cercetări în transporturi a furnizat Primăriei şi OTL un set de măsuri menite să facă transportul local cât mai fluent şi mai puţin poluant. Mai rămâne ca administratorii oraşului să decidă pe care le aplică cu prioritate.

Inventarul problemelor

Planul de mobilitate urbană durabilă, cum se numeşte studiul făcut de Institutul de Cercetări în Transporturi (Incertrans), firmă a Ministerului Transporturilor, a fost finalizat într-o primă formă în 2014, dar înainte de a fi aplicat a şi necesitat o actualizare, dat fiind că mai multe proiecte cu influenţe în trafic au fost încheiate, ca de pildă reamenajarea Pieţei Unirii şi realizarea drumului rapid.

"În actualul ciclu de finanţare, orice proiect de transport trebuie să se regăsească în acest plan. Este un document care demonstrează că oraşul are o strategie de protejare a mediului", explică directorul OTL, Csuzi Istvan (foto).

Pentru a găsi soluţii, specialiştii au pus întâi pe hârtie problemele traficului orădean. De pildă, pasagerii se plâng de defecţiunile prea dese la tramvaie şi autobuze şi de traseele lente, orădenii care nu sunt clienţi OTL de blocajele din trafic, iar angajaţii societăţii de transport local de starea tehnică a vehiculelor, dar şi a străzilor şi liniilor de rulare. Ca într-un lanţ al slăbiciunilor, şefii OTL susţin că problema principală este că tramvaiele şi autobuzele deţinute sunt prea vechi şi, deci, greu de întreţinut, iar cei ai Primăriei că nu au bani de investiţii.

Soluţii pentru toţi

Printre cele 90 de soluţii propuse de Incertrans, la loc fruntaş sunt reabilitarea şi înierbarea căii de rulare a tramvaielor în zonele care nu sunt folosite şi de maşini, respectiv modernizarea a cel puţin 30 de tramvaie. Sub "turbogiraţie", specialiştii propun un pasaj subteran, iar de-a lungul Peţei între Cantemir şi Universitate realizarea unei linii de tramvai, proiecte pe care şi primarul Ilie Bolojan a arătat că şi le doreşte.

Bucureştenii au propus edililor să ia în calcul şi introducerea de troleibuze, să extindă reţeaua de piste pentru biciclişti în întreg oraşul şi să deruleze campanii publicitare pentru promovarea acestui mijloc de transport şi a "car-sharing-ului", adică împărţirea unei maşini între angajaţii din aceeaşi firmă ori instituţie. Specialiştii cred şi că Oradea ar trebui să aibă cel puţin şase puncte de închiriere de biciclete, nu unul singur, ca în prezent, iar parcarea pe trotuare să fie interzisă.

Ei mai subliniază că OTL trebuie să înlocuiască urgent autobuzele poluante şi să îşi regândească graficele de circulaţie, astfel încât la orele de vârf frecvenţa să nu depăşească 8 minute. Totodată, tramvaiele şi autobuzele ar trebui să aibă benzi de circulaţie dedicate pe străzi precum Magheru ori Decebal.

Puncte sensibile

Incertrans a propus şi câteva măsuri care sigur ar naşte nemulţumiri, cum este introducerea unei "oraşvignetă", o taxă specială pentru accesul maşinilor în centru, ori parcări suprataxate la orele de vârf. Un alt punct sensibil atins este gratuitatea oferită pensionarilor de OTL. În opinia specialiştilor, aceştia ar trebui să aibă şi restricţii, astfel încât să nu aglomereze inutil mijloacele de transport în comun la ore de vârf.

În fine, specialiştii au propus şi măsuri care nu costă prea mulţi bani, dar sunt folositoare, precum lecţii de circulaţie urbană în şcoli şi întâlniri periodice între reprezentanţii OTL şi pasageri, respectiv şoferii amatori.

Planul a primit deja undă verde de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Bihor, urmând să fie supus şi dezbaterii Consiliului Local, ai cărui membri vor decide care propuneri vor fi transformate în realitate. Cert e că, pentru cele mai multe dintre acestea, OTL şi Primăria vor încerca să atragă fonduri europene. Dacă tot vrea Oradea să fie în trend european, bine ar fi să cheltuie euro, nu lei...


Vocea străzii

Ce măsuri credeţi că ar trebui luate în Oradea, astfel încât traficul rutier să fie cât mai fluent şi nepoluant?

Un sistem de transport în comun mult extins, care să acopere bine mai multe zone din oraş, cred că ar încuraja lumea să lase maşinile acasă.

Teodora Tănase

Eu cred că trebuie taxă de acces auto în centru. Pentru două staţii de tramvai, până la piaţă, totuşi mergem cu maşina. Cine poluează, plăteşte!

Dan Andrei Tulbure

Mijloacele de transport în comun sunt prea lente şi supraaglomerate. Cred că trebuie încurajaţi colegii de muncă să împartă maşinile.

Ruxandra Sarbut

Să scoatem tranzitul din centru. Autocare de toate felurile, microbuze, dubiţe care aduc maşini de afară, toate trec pe Magheru şi contribuie la aglomerare.

Eduard Felician Fischer

Piste de biciclete cât mai multe şi logic construite. De asemenea, maşinile nu ar trebui să circule pe liniile de tramvai. Aşa, mai mulţi ar prefera tramvaiele.

Noemi Toth

Eu cred că ar trebui interzis virajul la stânga, măcar pe arterele principale. În multe străzi din Vest există această regulă şi traficul este mai fluent.

Dorin Chişe

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
totul pentru oradeni!
Daca tot vrea un trafic fluent am o propunere pentru primar: in Oradea sa circule doar masini inmatriculate in Oradea, restul sa plateasca vigneta daca vor in oras/centru indiferent ca sunt inmatriculate in Bulgaria, Osorhei, Vadu Crisului, Zalau sau Bucuresti! Esti in tranzit dar nu esti oradean, ai centura! simplu, altfel platesti! La fel vigneta suplimentara de parcare pentru cei care au mai mult de un autoturism pe apartament. Esti turist in Oradea? plimbate cu tramvaiul, autobuzul, caleasca sau orice alt vehicul promovat de primarie si OTL pt. turisti. Daca se vrea, se poate si fara sa ne batem joc de oradeni.
Postat 11 August 2016, 15:27 de User anonimizat
idei
Inainte de a baga vignete si taxe suplimentare pentru intrarea in centrul Oradiei, ar trebui sa vina cu solutii mai simple si mai avantajoase pentru cetatean. Traficul e de multe ori ingreunat in timpul zilei din cauza masinilor de gunoi. Daca acestea ar fi obligate sa colecteze gunoiul pe timpul noptii, sunt sigur ca traficul ar fi mai descongestionat. La fel s-ar putea proceda si cu masinile de aprovizionare cu marfa a magazinelor din zona centrala. Sa se stabileasca un orar intre anumite ore ale diminetii cand sa poata sa faca asta.
Postat 11 August 2016, 14:52 de unul
Pe lângă prosteală e şi maximă nesimţire.
În contrapartidă e preocupat de administrarea lacului cu nuferi! Strategia 2014-2020: Orice pârâu trebuie întubat.
Postat 11 August 2016, 11:16 de eutanasiu
CE PROSTEALA !!!!!!
Sa intubezi Peta ... asta e o prostiee colosala. Peta constitue o zona de verdeata ce traverseaza o parte a orasului cu un parc in lungul ei si tu vii ca solutie de 0prire a poluarii tocmai cu prosteala de a distruge acest coridor verde .....n-am cuvinte. Alte orase si-ar dorii asemenea ape curgatoare care sa traverseze orasul si noi ne propunem sa o dsitrugem, sa o ingropam ... tot orasul v-a ajunge beton si asfalt dupa mintea "arhitectului sef" bolovan. Ar trebui mutate serviciile de interes public accesate fregvent, repetat de catre cetateni, firme,... in noi mini centre urbanistice periferice ca atunci cand ai problem cu administratia locala, central,.... sa nu navaleasca tot omu iun centru ( ca asa vor toti sa fie pe centru).... dar cine sa gandeasca "arhitectul sef" bolovan secondat de pupinkuristii birta&comp ??????
Postat 11 August 2016, 10:49 de scortosul
ce masuri ar trebui luate pentru un trafic fuent
Cred ca ar trebui gandit cum se poate muta unele institutii publice la periferiile orasului pentru a descongestiona traficul din centru si a nu mai polua atat
Postat 11 August 2016, 09:34 de veveion
santiere fara sfarsit
Dupa ce a blocat orasul cu tot felul de santiere care nu se mai termina sau cu pietonale doar pentru a fi trendy, nebunul si-a dat seama ca are o problema. Nu cred ca e o solutie sa impui taxe si restrictii ca si in Londra (chiar nu e cazul si nici nu ne putem compara cu ei) si nici nu poti impune cu forta OTL-ul pentru toata lumea (foate parsiv a-ti prezentat microbuze si autobuze de navetisti care trec pe Magheru..). La problema asta exista o singura solutie: sa scapam Oradea de oradeni! Mi-e greata de aberatiile tale nebunule!
Postat 11 August 2016, 01:03 de User anonimizat
Degeaba.
Degeaba se (mai) fac 1000 Km de drumuri de bicicleta in Oradea,daca se soferii tzarani parcheaza pe ele,iar familiile cu copil in carucior,babele si proastele cu telefoane in mana se plimba pe ele.
Postat 10 August 2016, 22:34 de Citizen
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON