URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 14 OCTOMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La aflarea veştii că a fost demis Consiliul de Administraţie al Aeroportului Oradea, membrii acestuia s-au legat de scaune. Păi, cum să rămână Bimbo, prietenul gibonilor, maestrul în colectarea gunoaielor şi superspecialistul în avioane, fără indemnizaţia lunară? După cum se vede, domnul Bimbo Szuhai Tibor este pentru UDMR ca salamul Victoria (Gyoztes Szalami), adică 50 de specialişti într-unul singur.
Zic şi eu
Adrian Cris
Că politrucii din Consiliul de Administraţie al Aeroportului sunt incompetenţi nu mai încape nicio îndoială, incompetenţa lor e flagrantă. Nu trebuie să fii mare specialist în management ca să te prinzi câtă pricepere au cele 7 persoane a căror performanţă este golirea Aeroportului de orice cursă externă după investiţii uriaşe, de zeci de milioane de euro.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Societatea asta bazată pe consum, care ne face nefericiţi cu propriul automobil imediat ce apare un model mai nou, riscă să ne afecteze şi percepţia politică. De cum se instalează un guvern proaspăt, acesta devine demodat, prost şi neperformant, şi începem să ne dorim altul. Amuzant este că noi chiar credem că asta ne va schimba viaţa în bine. Însă...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum am arătat în urmă cu aproximativ două luni, în data de 13 august 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa nr. 11/2019. Potrivit acestui act normativ, "în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mişcare, conducătorului acestuia îi este interzisă ţinerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video".
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Există 8 specii de filarii care infectează omul, dar dintre acestea doar 4 sunt responsabile de infecţii grave. Se estimează că filariile, care infectează circa 140 de milioane de persoane în toată lumea, sunt transmise prin anumite specii de ţânţari sau alte artropode...
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
04 Octombrie 2019, 08:11

Un taxi, vă rog! Taximetria orădeană îşi reînnoieşte parcul auto şi nu lasă loc companiilor precum Uber

Un taxi, vă rog! Taximetria orădeană îşi reînnoieşte parcul auto şi nu lasă loc companiilor precum Uber FAIN, DAR SCUMP! Taximetriștii orădeni au cerut prelungirea perioadei de reautorizare până pe 21 octombrie, ca să își poată înmatricula mașinile comandate prin programul Rabla. „Oradea va avea cel mai nou parc auto din țară”, spune administratorul Fulger Taxi, Camelia Dulcă. Dar şi cele mai mari prețuri, încă de anul trecut...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria Oradea a prelungit reautorizarea taximetriștilor pentru ca aceștia să-și poată cumpăra mașini noi. Începând din noiembrie, peste 60% din parcul auto se va înnoi, confortul călătorilor urmând să crească, în condițiile în care operatorii promit că nu vor majora tarifele, printre cele mai mari din țară, chiar dacă Oradea nu pare să intre în atenția firmelor de ride-sharing de tip Uber.

Taximetriștii orădeni pot avea părerile împărțite pe tema tarifelor sau dispeceratelor, dar au aceeași părere despre meserie: taximetria nu e ocupație, ci boală! „De 20 de ani îmi spun tot la câteva zile: «Gata, pun volanul jos!». E frumos să fii propriul șef, dar te omoară să nu știi niciodată ce bani vei aduce acasă. De fiecare dată mi-am zis «hai, poate merge astăzi mai bine...» și uite-mă tot aici, la volan”, povestește Călin, unul dintre vechii taximetriști orădeni. Poate anul ăsta va merge mai bine...

Taximetria, boală grea...

În taximetrie ori ai clienții tăi, ori mori de foame. „Dacă e vreme frumoasă, orădeanul merge pe jos, dacă plouă își ia mașina”, povestește Călin. Piața a căzut în ultimii doi ani. „După ce s-a scos taxa de poluare, tot orădeanul și-a permis o mașină de 700-800 euro. E veche, dar se mișcă cu ea”, zice bărbatul. Plaja clienților s-a redus și ea. „Majoritatea sunt adulți între 35 și 45 de ani, care își permit să dea 15 lei pe o călătorie”. Pensionarii, însă, preferă tramvaiul, iar tinerii plimbarea. „Vezi noaptea grupuri ieșind din cluburi și luând-o pe jos”, spune Călin.

Ca să facă profit, un taximetrist lucrează 12 ore zilnic. „Chiria pe mașină începe de la 130-140 lei pe zi, deci doar apoi faci bani și pentru tine”, explică șoferul. Taximetriștii cu mașini proprii au și ei program prelungit. „Ca să plătești combustibilul, dispeceratul, taxele și să pui deoparte bani de reparații, trebuie să ieși afară minimum 10 ore pe zi”. Iar banii se fac tot mai greu. „Degeaba sunt clienți în centru dacă n-ai unde opri. Până la parcarea din Tudor Vladimirescu nu vine nimeni, din Piața Unirii te alungă polițistul că sunt doar 4 locuri, iar în Piața Ferdinand n-ai loc de mașini”...

Iar ca totul să fie şi mai greu, în ultimele luni taximetriștii au fost nevoiţi să se împartă între transportul clienților și umblatul după actele necesare pentru reautorizare.

Autorizați pe viață

Legea 38/2008 prevede o limită de 4 taxiuri la 1.000 de locuitori. Într-o vreme când pirateria și prețurile de dumping s-au lăsat cu scandaluri în stradă, legiuitorul a pus ordine în acest domeniu autorizând doar taximetriștii existenți în limita pragului stabilit. În Oradea, numărul autorizațiilor de transport persoane în regim taxi a scăzut atunci de la 1.100 la 880.

Acordată pe o perioadă nedeterminată, autorizația de taxi se reînnoiește tot la 5 ani. Condițiile impuse prevăd ca vechea autorizație să fie încă valabilă, mașina să nu fie mai veche de 10 ani, iar transportatorul să arate că a înregistrat în contabilitate încasările conform memoriei fiscale a aparatului de marcat. Taximetriștii care nu îndeplinesc condițiile își pierd autorizația, aceasta fiind atribuită - în baza unor criterii care țin în general de calitățile mașinii - altor transportatori deja licențiați, înscriși pe lista de așteptate.

Cum în Oradea sunt deja 41 solicitanți, nimeni nu vrea să pățească asta. În condițiile unei piețe închise, deținătorii își pot vinde autorizația primită gratuit în 2008 la un preț începând de la 15.000 euro, prin înstrăinarea cu tot cu firmă, acceptarea unui asociat sau prin alte portițe legislative. Așa că în ultimele săptămâni taximetria orădeană a intrat în fierbere, pentru încadrarea în termenul legal stabilit pe 4 octombrie.

Păsuire cu înnoire

Până la sfârșitul săptămânii trecute, la Primărie au fost depuse 612 documentații de prelungire a autorizațiilor din cele 880 încă valabile. „Primim zeci de documentații pe zi. Nu cred că vom fi în situația ca unele autorizații să se vacanteze”, spune Rodica Ionescu, consilier în cadrul Primăriei.

Cu toate acestea, la fel ca în 2014, săptămâna trecută taximetriștii au cerut municipalității prelungirea termenului până pe 21 octombrie. „Am cerut asta la solicitarea a 40 de colegi care nu se pot încadra în termenul fixat. Prelungirea ar fi legală de vreme ce actualele autorizații sunt valabile până la 31 noiembrie”, spune directorul Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto).

Taximetriștii și-au comandat mașini prin programul Rabla şi, fiindcă a întârziat livrarea lor, s-au trezit prinși în procedura lentă de înmatriculare și agreare taxi a autovehiculelor cumpărate. Aşadar, cererea le-a fost acceptată. „Primăria, prin Direcția Tehnică, anunță prelungirea termenului de preluare a dosarelor până la data de 21 octombrie”, a anunțat vineri municipalitatea, care are tot interesul ca parcul de taximetre să întinerească.

Conform evidențelor Primăriei, până la sfârșitul săptămânii trecute circa 60% dintre autorizațiile reînnoite au fost eliberate pentru mașini mai tinere de 5 ani sau chiar noi. Cum majoritatea celor încă neautorizați și-au comandat autovehicule din fabrică, procentul va crește. „Începând de anul trecut am împrospătat tot parcul cu autovehicule din 2018 și 2019. Ultimele 4 mașini au venit săptămâna trecută”, spune Sergiu Letea, managerul de transport al firmei Matmar, care deține 41 de autorizații taxi, cele mai multe din Oradea.

„Nu vom scumpi!”

În ciuda îmbunătățirii condițiilor de transport, taximetriștii spun că nu intenționează, cel puțin deocamdată, să ceară Consiliului Local creșterea tarifelor de transport, oricum printre cele mai scumpe din țară. Prețurile au fost majorate în primăvara anului trecut la 2,68 lei pe kilometru pe timp de zi, 2,88 lei pe timp de noapte și 3,28 lei în afara localității.

„În Oradea tarifele sunt modificate cam la 5 ani, pe fondul majorării cheltuielilor cu combustibilul, salariilor și altele. Chiar dacă vom avea cel mai bun parc auto din țară, cu 80% din mașini noi, nu vom crește tarifele”, promite Camelia Dulcă (foto), administrator al firmei Fulger Taxi, lider local pe piața taximetriei. De altfel, ar fi cel mai prost moment posibil pentru scumpiri...

Prea mici pentru Uber

În prezent, taximetriștii se pregătesc să facă față concurenței firmelor de ride-sharing, precum Uber, care oferă călătorilor posibilitatea să își comande curse din telefonul mobil, iar proprietarilor de mașini să câștige bani din curse împărțind profitul cu platforma care le dă comenzile. Prezentă în București, Brașov, Cluj, Iași și Timișoara, Uber evită să vină în Oradea. „Distanțele sunt prea mici pentru ca șoferului să-i merite să ia cursa. Acesta nu poate opri în stație să ia clienți, ci doar să primească comenzi când este în mișcare, ceea ce n-are cum fi rentabil”, spune un taximetrist.

În aceeași situație sunt și aplicațiile de tip Clever, care îi arată călătorului pe telefonul mobil cea mai apropiată mașină de taxi liberă. „Din cei peste 880 de taximetriști orădeni nu cred că sunt mai mulți de 150 care au instalat Clever-ul ca să își asigure comenzi”, spune Camelia Dulcă. De altfel, din noiembrie, când intră în vigoare legea ce reglementează platformele de tip Clever, taximetriștii vor trebui să aleagă unul din cele două dispecerate. „Eu cred că vor rămâne majoritatea la firmele lor”, spune administratorul Fulger.

Cel puțin pentru viitorul apropiat, prima șansă este a taximetriei. Așa cronofagă, puțin rentabilă, imprevizibilă și scumpă cum este...


PE CÂND ELECTRIC?
Eco-taxiurile stau pe tușă

Spre deosebire de alte orașe, cum este Clujul, unde autorizațiile taxi rămase libere se vor redistribui doar taximetriștilor care dețin mașini electrice, municipalitatea orădeană încă nu a luat în calcul această variantă. „În Oradea sistemul nu e atât de evoluat. Degeaba își cumpără taximetristul o mașină electrică dacă nu are unde să o încarce”, spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Municipalitatea are în derulare un proiect privind înființarea a 27 stații de încărcare a mașinilor electrice în zonele aglomerate. În prezent există doar două, la hypermarket-ul Penny pe strada Sovata și Kaufland în Șoseaua Borșului. „Dacă vor fi totuși solicitări de autorizare pentru taximetrie a unor mașini electrice, le vom analiza și vom găsi o soluție”, promite Birta.

Primarul de Cluj, Emil Boc, a anunțat că va cere modificarea Legii Taximetriei așa încât administrațiile locale să poată autoriza taximetre electrice și dincolo de pragul maxim admis de 4 taxiuri la mia de locuitori. Măcar cu 100...


DREPTUL LA REPLICĂ
40% din taximetriştii bihoreni, înregistraţi în platforma Clever

Într-un drept la replică trimis BIHOREANULUI, reprezentanta companiei Clever, Anca Gherle, a ţinut să respingă declaraţiile Cameliei Dulcă, aducând precizări privind platforma pe care o promovează.

„Clever are o prezență bună în Oradea și și-a luat angajamentul să investească în continuare pentru a putea oferi pasagerilor orădeni acces simplu și rapid la soluții de mobilitate urbană. În prezent, aproximativ 40% dintre șoferii de taxi din județ sunt înregistrați și în platforma Clever, iar numărul de comenzi preluate de șoferi prin intermediul aplicației a crescut în ultimul an cu 250%. În plus, prin intermediul aplicației Clever, pasagerii au siguranța că pot găsi o mașină în cel mai scurt timp și confortul de a plăti călătoria prin card bancar”, spune Gherle. 

Ea mai arată că şoferii de taxi care lucrează cu aplicația Clever nu vor fi afectați de intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență care reglementează serviciile de ridesharing, aceasta adresându-se exclusiv transportului alternativ. „Astfel, șoferii de taxi vor putea să lucreze în continuare cu aplicația Clever și după intrarea în vigoare a noii Ordonanțe de urgență. Serviciul de taximetrie este distinct față de serviciul de transport alternativ, cele două urmând să opereze în paralel și conform reglementărilor în vigoare pentru fiecare serviciu în parte”, spune reprezentanta Clever.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Niste frustati !
Nu sunt si nu au fost in stare sa faca altceva !?.Copii pe care ii tine mama si tata ,pensionari care nu inteleg ca pensia este o stare necesara vietii .Aroganta si comportamentul taximetristilor fac loc de mult mai bine !Sa vina UBERU-L o forma naturala de dispciplinare a frustatilor din trafic .
Postat 05 Octombrie 2019, 09:33 de PETREI
The Hunger-1983
The Hunger is a 1983 erotic horror-vampire film directed by Tony Scott and starring Catherine Deneuve, David Bowie, and Susan Sarandon.E o foame cumplita,o foame care calca totul in picioare.Aveam de transportat ceva marfa de pe centura intr-o comuna limitrofa,in total 10km.Olx,search transport marfa.Anunturi,o gramada,pe alese. Nici unul nu pomeneste vreun tarif.OK, dam citeva telefoane, din urna ies bilele 80,100, un 70 peste o saptamina.Probabil e un cartel minat de o foame cumplita.Nu se pune problerma de vreun tarif/km.Macar la taxi avem 2,68 lei/km...top gun, ce vreti,oras fruntas in clasamente,dupa modelul otl-pmo-cet.
Postat 04 Octombrie 2019, 23:13 de excalibur
Concurenta are fi binevenita
Poate doar asa, taximetristii ar invata sa isi respecte clientii Intamplare recenta: Vreme urata de toamna (vant, frig) am solicitat ieri un taxi din oras spre casa cu 2 copii mici (unul dintre ei fiind chiar racit). Dispecera ma anunta ca in 5 minute ajunge masina cu indicativ 110. Vazand ca masina nu mai apare sun din nou la dipspecerat sa intreb daca au uitat de noi sau daca mai vine masina. Mi s-a spus sa astept ca "acu" vine. Mai stam putin in frig si vazand ca nu ajunge nimeni sa ne ia, ma reped la un alt taxi (din intamplare tot City) care a oprit chiar langa noi sa lase o doamna cu copii. Intreb soferul daca e liber si ne poate lua care ne confirma. La prima intersersectie, ce sa vezi? - ajunge si taxiul comandat si obliga soferul nostru sa opresca pe dreapta si sa ne dea jos din masina, intr-un stil de-a dreptul mafiot. Masina comandata se baga in fata masinii in care eram. Am intrebat soferul de ce nu putem continua cu el, din moment ce colegul lui a intaziat sa apara desi eu sunasem deja la dispecerat de 2 ori. Nu ni s-a dat de ales si domnul mai in varsta din masina in care eram deja ne-a dat de inteles ca nu vrea sa isi creeze probleme cu colegul care era foarte insistent! Ies din masina cu greu (alte masini circulau pe banda unde era usa mea), trec pe cealata parte sa imi scot cu greu copiii care deja tremurau de frica (nu pricepeau de ce suntem opriti in trafic si dati jos din masina cu forta) si ii spun taximetristului sosit la "comanda" (cu destula intarziere) ca pt gestul facut noi nu putem continua cursa cu el. Nu vreti sa stiti ce ambuscada de umilite am primit: cu tipete ca lui i-au trebuit 15 minute sa ajunga in traficul asta. Ca daca nu voiam sa asteptam nu trebuia sa ne comandam taxi. Pai de ce nu a spus asa de la inceput? daca stiam de la dispecerat ca trebuie sa astept cu copiii in strada, in frig 15 minute le spuneam sa nu mai trimita nicio masina si sunam la alta companie de taxi. Si ca experienta noastra sa fie si mai memorabila, taximetristul si-a incheiat reprezentatia in acelasi stil de cocalar: cu tipete si injuraturi de mama! Deci umilinte cu car si indesat - ne-am ales cu: stat in frig, sperietura, injuraturi si tot tacamul. Ah si ce am uitat sa spun ca aceasta "faptura" de cca treizecisi de ani, destule de "bine" imbracat, e un munte de (ne)om... pe principiul bradul mare, bun-simt/compasiune lipsa! Pentru toti cei amatori de senzatii tari - apelati cu (ne)incredere la City taxi - indicativ 110, un logan alb (sofer Victor din ce am inteles de colegii de la firma cu care am luat legatura ulterior).
Postat 04 Octombrie 2019, 22:01 de Marimar
Taxi driver
„Nu vom scumpi!” Este deviza acestei tagme bazate pe foame.E o casta selecta,cu autorizatii numarate,cumparate,traficate.Este o licenta de a-ti "beli" semenii aflati intr-o necesitate temporara de a folosi un vehicul.Treceam cu un copil pe linga o statie de taxi,erau vreo 6, unul dintre soferi motaia."Ce-i cu nenea ala ,de ce doarme?"...am fost intrebat.I-am raspuns sugubat ca e obosit.Simultan am avut si revelatia ca respectivul sta 50' in statie,apoi are o cursa de 10', dupa care iar sta 50'...si tot asa.Practic din 10 ore de taximetrie lucreaza efectiv 2.Marcheaza 100-150 lei/zi cash,intr-o zi tihnita,fara excese,fara pauze otl.Nu e de mirare ca numarul locurilor e limitat...altfel am fi toti taximetristi.Mars la facultate,sa nu ajungeti ca ei...
Postat 04 Octombrie 2019, 20:10 de excalibur
Penibilele explicații ale reprezentanților taximetriei ...
... arată nivelul de educație al celor implicați în acest domeniu, care este considerat "transport public" după mintea "legiuitorilor" !?! Spre exemplu, aplicația Clever, pe care o folosesc în mod curent prin orașelecdin țară, nu m-a dezamăgit ... niciodată de doi ani încoace de când a apărut pe piață. Mașinile aparțin firmelor de profil, șoferii sunt punctuali și politicoși ... și e mai simplu de pe smartphone, unde ești indentificat instant ca și client cu locația unde ești la centimetru !?! Civilizat, rapid și corect pentru toată lumea ... nu ca la dispeceratele firmelor de taxi, care adeseori răspund greu și/sau șoferii sunt delăsători !?! Ar trebui în mod obligatoriu, prin hotărâri ale consiliilor locale, ca toate taximetrele să se înroleze în astfel de platforme !?! Dar ce să știe niște edili care au tot timpul mașinile municipalității sub fund, de parcă ar fi pe banii lor buzunar, nu pe contribuțiile noastre de plătitori ai taxelor și impozitelor !?!
Postat 04 Octombrie 2019, 12:57 de CrisDumi
Cu toate astea...
Din păcate, deși nu la nivelul din București, și în Oradea taximetriștii încalcă legea constant și cu bună știință: de la cursele fără pornirea taximetrului, până la păcăleala pe care le-o întind pasagerilor la schimbarea tarifelor (fie opresc și pornesc cursa, adăugând costuri cursei respective, fie considerând centura ca fiind în afara localității etc.), până la timpii absurzi de așteptare primiți de la dispecerat (ajunge în 15 minute, iar ție ți s-a spus că ajunge în 5 minute), până la bădărănia și lipsa de bun simț a șoferilor, total neciopliți și nesimțiți. A se înțelege, nu este o generalizare, ci o evidențiere a multor astfel de cazuri, eu vorbind în cunoștință de cauză, întrucât utilizez des taxiurile.
Postat 04 Octombrie 2019, 08:54 de cartisalex
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3186 RON
  • 1 EUR = 4.7582 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON