URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 27 MARTIE 2019

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Universitatea din Oradea consideră reportajul danezilor un atac la siguranța națională. Atac la siguranța națională este să arunci pe piață arme de distrugere în masă cu stetoscop și bisturiu. Iar cei care ne cer să ne spălăm rufele în familie n-au decât s-o facă la ei acasă: când e vorba de sănătate, nu poți ascunde gunoiul sub preș!
Zic şi eu
Adrian Cris
Se zice că doar cine nu munceşte nu greşeşte (deşi eu, personal, cred că greşeşte şi cel ce nu munceşte). În orice caz, bărbaţi sunt cei care îşi asumă greşelile, iar eu îmi declar apartenenţa la această categorie. Ca atare, recunosc că după ce am primit reacţia lui Pásztor, i-am verificat argumentele, cum că deplasarea în interes de serviciu în Austria a făcut-o separat de cea în interes privat în Elveţia. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Protestul de vineri a avut eficiența unei petale de trandafir în fața șenilei unui tanc de 50 de tone. Conducătorii s-au spart de râs în timpul protestului de un sfert de ceas al celor buni, după care s-au întors în întuneric și fum, la masa de poker pe care joacă soarta acestei nații nefericite. Pe ei nu îi interesează dacă străzile se blochează pentru 15 minute, câtă vreme lucrul acesta oricum se întâmplă zilnic, ore în șir...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Care credeţi că ar fi soluţia cea mai bună pentru reintroducerea zborurilor internaţionale e Aeroportul din Oradea?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Instanţa Supremă s-a pronunţat recent, printr-o decizie de speţă, în sensul în care Ghidul pentru acordarea daunelor morale emis de Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii nu este obligatoriu pentru instanţe.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numită şi "durerea facială paroxistică", această afecţiune se caracterizează  prin dureri puternice la nivelul buzelor, gingiilor, obrajilor, bărbiei şi, mai rar, la nivelul ochilor. Boala afectează nervul trigemen, un nerv cranian care asigură sensibilitatea tegumentelor feţei şi a jumătăţii anterioare a capului, iar prin ramura sa motorie are rol în masticaţie. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
08 Septembrie 2010, 08:21

Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate

Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate ACCESUL INTERZIS. Strada Iuliu Maniu nu are nicio şansă să fie asfaltată la loc înainte de începerea noului an şcolar. Brăzdat de şanţuri, drumul este deja de trei luni un şantier în lucru unde, la fel ca în legenda meşterului Manole, ce acoperă o firmă de construcţii sapă a doua zi alta la loc
Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate VA FI GATA. Începând de luni, 13 septembrie, va fi reluată circulaţia tramvaielor prin noul sens giratoriu de la capătul podului Dacia. În mijlocul sensului vor fi montate semafoare automate care, la apropierea tramvaiului, vor opri intrarea în intersecţie pentru 10 secunde, până trece garnitura
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă ar fi să ne luăm după planurile Primăriei, pe strada Iuliu Maniu ar trebui să circule deja maşinile de compactat, în pregătirea stratului de fundare pentru viitorul carosabil. Dar socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă.

Lucrările sunt atât de rămase în urmă încât nu există nicio şansă ca strada să fie redeschisă circulaţiei odată cu începerea noului an şcolar. Care va aduce, odată cu primul sunet de clopoţel, ambuteiaje, claxoane şi nervi...

Confort ultracentral

Locuitorii străzii Iuliu Maniu plătesc printre cele mai mari impozite din oraş, datorează bugetului taxa specială de întreţinere a faţadelor, dar ajung acasă umblând peste hăuri şi smârcuri, ţopăind din piatră-n piatră precum caprele negre. "Încă acum e bine, că au mai făcut punţi din scândură peste şanţuri, dar la început ne-am trezit cu intrarea în curte spartă, de nu aveam pe unde intra în casă", povesteşte Ioana C., proprietara unei locuinţe în zonă.

Mai mult, de la începutul verii locuitorii zonei au primit apă cu porţia. "Apa caldă curgea rece minute în şir, iar cea rece nu curgea deloc. Se lua dimineaţa pe la 7 şi venea seara, cam la aceeaşi oră". Culmea ironiei, în vreme ce orădenii nu aveau apă la robinet, pe stradă aceasta se revărsa valuri, dintr-o conductă spartă. "Muncitorii ne-au spus că nu vom plăti noi pentru apa de pe stradă, dar până la urmă asta nu ne linişteşte pentru că şi regia tot de la noi o să recupereze banii". Evident, în urma spărturii întreaga zonă s-a transformat într-o mlaştină, maşinile şi trecătorii cărând apoi noroiul în oraş.

Maniu rămâne închis!

06 Mircea Ghitea.jpgDe parcă n-ar fi de ajuns, BIHOREANUL a aflat că lucrările nu vor fi finalizate în niciun caz până la primul clopoţel, aşa cum promitea Primăria în luna iunie, la închiderea străzii. "E clar că lucrările nu vor fi terminate înainte de începerea anului şcolar. Primăria nici nu a început asfaltările pentru că nu şi-au terminat încă munca cei cu reţelele", spune Mircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice din Primărie.

Amânate doi ani la rând datorită complexităţii lor, lucrările de reabilitare a străzii Iuliu Maniu au fost demarate pe 12 iunie. Investiţia se ridică la circa 4,3 milioane lei şi cuprinde inclusiv înlocuirea întregii infrastructuri de sub cei 820 metri de stradă. La şantierul din buricul târgului lucrează în paralel constructori contractaţi de Compania de Apă Oradea (CAO), Electrocentrale şi Distrigaz, urmând ca la final strada să fie asfaltată de Drumuri Orăşeneşti pe bani europeni.

"Nu e lucru uşor de făcut. Firma care lucra pentru CAO a trebuit să sape la mai bine de 4 metri ca să îşi pună conductele de apă, canalizare menajeră şi canalizare pluvială, iar după ei a trebuit să vină cei plătiţi de CET să pună conducta de termoficare, şi tot aşa", povesteşte Leontin Pătcaş, şeful Biroului Drumuri şi Poduri din Primărie. Numai că, înghesuiţi pe aceeaşi stradă îngustă, constructorii au ajuns să îşi dea cu târnăcoapele peste picioare sau, mai rău, să aştepte unul după altul. Şi toată harababura a pornit de la firma Aquatot, care trebuia să îngroape cel mai adânc conductele CAO, pentru ca deasupra să monteze alţi constructori alte reţele...

La jumătate din termen

06 Ovidiu Gavra.jpgOvidiu Gavra (foto), directorul CAO, spune că, la presiunile municipalităţii, firma Aquatot şi-a asumat un termen de 3 luni de zile pentru o lucrare care durează aproape dublu. "Firma avea contract pe 5 luni încă din anul 2008. A fost rugămintea noastră să termine mai repede, dar nu s-a putut. Experienţa cu cinci firme care să lucreze în paralel la aceeaşi stradă s-a dovedit neviabilă", spune Gavra.

Conform planificării, strada Iuliu Maniu a fost împărţită încă de la început în trei porţiuni, primul tronson cuprinzând zona dintre Bulevardul Decebal - strada I. L. Caragiale, al doilea tronson fiind între strada I. L. Caragiale şi Jean Calvin, iar tronsonul trei cuprinzând porţiunea dintre străzile Jean Calvin şi Avram Iancu. Pe tronsonul I şi III lucrările de montare a conductelor de apă, canalizare menajeră şi canalizare pluvială vor fi terminate în cursul acestei săptămâni şi, dacă totul merge bine, după 8 septembrie CAO nu va mai opri apa rece pe timpul zilei.

Munca în zadar

Pe tronsonul II nu se ştie însă deocamdată când se vor termina lucrările. "Nu sunt profet, ar putea fi şi o lună de zile...", spune resemnat directorul. Ca să nu aştepte după CAO, constructorii angajaţi de CET şi Distrigaz şi-au montat deja conductele pe tronsonul II, deci Aquatot va trebui să sape pe sub ele. "E ca în meşterul Manole. Noi montăm un branşament, vine termoficarea, sapă lângă el şi îl rupe. Noi punem o conductă de apă, acoperim şanţul, după care altă firmă sapă la loc să pună o conductă de termoficare şi invers", povesteşte Gavra.

Situaţia este cu atât mai încurcată cu cât constructorii sunt cu nervii întinşi la maxim pentru că şi-au asumat penalităţi de 0,1% pe zi de întârziere, iar decalarea termenului le va afecta bugetele.

S-au "sucit"!

Contactat de BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan spune că nu ţine să penalizeze constructorii cu orice preţ. "Săptămâna viitoare vom face o analiză pentru a vedea care sunt motivele pentru care lucrările întârzie şi, dacă acestea sunt obiective, vom da un nou termen", spune primarul Ilie Bolojan.

06 Gheorghe Carp.jpgMai ferm, viceprimarul Gheorghe Carp (foto), cel care şi-a asumat public ca termen limită de finalizare a străzii data de 15 septembrie, afirmă că vinovaţii vor trebui sancţionaţi. Culmea, singura firmă care poate scăpa de penalităţi este tocmai cea care a provocat harababura. "CAO a cerut constructorului să finalizeze lucrarea pe perioada vacanţei de vară, ca să nu apară ambuteiaje în trafic după începerea anului şcolar. Aquatot şi-a asumat verbal un termen mai scurt, tot timpul a spus "Da! Da!", iar acum se prevalează de contractul din 2008 în care are la dispoziţie 5 luni", acuză vicele.

Carp spune că până la începerea noului an şcolar va fi deschis circulaţiei, în cel mai bun caz, tronsonul III, cuprins între străzile Jean Calvin şi Avram Iancu. Va decongestiona această arteră traficul în zona centrală? Puţin probabil. Aşa că primul sunet de clopoţel va fi acoperit, mai mult ca sigur, de claxoanele maşinilor prinse în ambuteiaje...


"Doar Ceauşescu reuşea să facă în 3 luni o lucrare de 5 luni, şi pentru asta a şi fost împuşcat. Nu cred că trebuie să "împuşcăm" acum pe cineva pentru că nu a reuşit asta"

Ovidiu Gavra, directorul CAO


AJUNGE!
5
ani Primăria nu va mai aproba spargerea carosabilului pe strada Iuliu Maniu


06 Csuzi Istvan.jpgALŢII POT!
Tramvaiul revine pe şine

În vreme ce CAO îşi prinde urechile în lucrările din strada Iuliu Maniu, OTL se pregăteşte să reia circulaţia tramvaielor prin noul sens giratoriu din Centrul Civic.

"Şansele ca pe 13 septembrie pe aici să circule tramvaiul sunt de 80-90%. Lucrările sunt în grafic, singurele impedimente ţin de starea vremii, pentru că sunt timpi tehnologici pe care nu îi putem scurta", zice Csuzi Istvan (foto), managerul OTL.

De altfel, circulaţia auto prin sensul giratoriu a şi fost reluată săptămâna trecută, asfaltarea şi lărgirea acestuia, înierbarea liniei de tramvai şi amenajarea spaţiilor verzi urmând să se facă sub trafic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Poliţiştii, sub asalt: Ziua Poliţiei a adus sute de copii în Cetatea Oradea (FOTO / VIDEO)
  • Ziua Poliției, la Oradea: Peste 100 de avansări în grad și multe diplome pentru poliţiştii merituoşi. Nu avem 'poliţistul anului'! (FOTO)
  • Scenariu de urgenţă, la Marghita: Incendiu urmat de explozie, victime prinse sub dărâmături (FOTO)
  • Accident pe DN 75: Patru persoane au ajuns la spital, după ce un Volkswagen a tăiat calea unui Audi şi l-a proiectat într-o altă maşină (FOTO / VIDEO)
  • Accident pe DN 79, la ieşirea din Livada: Trei persoane rănite şi trei maşini lovite, după ce un SUV a ţâşnit pe şosea şi s-a făcut nevăzut (FOTO / VIDEO)
  • Marşul pentru viaţă, în Oradea: O mie de oameni au protestat paşnic împotriva avortului (FOTO / VIDEO)
  • Jurnaliști cu pistol: Concurs între ziariști, de Ziua Poliției (FOTO)
  • Un grup de elevi din Grecia, primii vizitatori ai Muzeului Pompierilor Bihoreni (FOTO)
  • Dezbaterile în instanţele din Oradea au fost suspendate: Toţi grefierii au ieșit la protest! (FOTO)
  • Magazinul de plante Kaluna vă aşteaptă în parcarea Era Park Oradea (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2005 RON
  • 1 EUR = 4.7564 RON
  • 1 HUF = 0.0151 RON