URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 18 IULIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă nu se deschideau graniţele şi romii nu puteau pleca, mânaţi de sărăcie, să cerşească şi să-şi valorifice talentele în UE, azi, în mod cert, întâmplări ca la Borod, ar fi fost banale şi frecvente. Ce s-a întâmplat la Borod? Nişte săteni care au avut tupeul să-i surprindă pe ţigani la furat, au fost bătuţi de întreaga şatră şi s-a înregistrat şi o premieră absolută în zonă, agresorii punând pentru prima oară mâna pe lopeţi, furci şi topoare, dar nu neapărat pentru a munci.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cel mai important eveniment al săptămânii trecute a fost anunţarea de către primarul Ilie Bolojan a două noi proiecte cu fonduri UE în valoare de 24 milioane euro, pentru decongestionarea traficului pe axa rutieră cea mai problematică a oraşului, între podul Dacia şi zona Cantemir, cu pasaje subterane, favorizarea mijloacelor de transport în comun şi multe, multe detalii inginereşti, precum exacavarea la 4 metri şi relocarea reţelelor de utilităţi…
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Taximetristul cu care am călătorit săptămâna trecută mi-a spus că, dacă ar fi trăit în altă ţară, şi-ar fi ales o altă meserie: "M-aş fi făcut asasin profesionist. Ai luat comanda, ai executat-o, ai luat banii şi gata. Simplu! Nu ai nimic personal cu omul, îţi faci doar meseria". În ochi i se citeau indicii clare că vorbea cât se poate de serios. L-am privit perplex, căutând replica potrivită pentru o astfel de confesiune. N-am găsit-o. Am plătit şi am coborât.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Unde vă veți petrece vacanța de vară?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Arătam recent că în data de 18 iunie a.c. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunţat cea mai neconstituţională, nelegală, ruşinoasă şi imorală decizie de interpretare a legii din întreaga sa existenţă (Decizia nr. 52/2018), stabilind că recursurile formulate în procesele pornite până în data de 20 iulie 2017 sunt inadmisibile, contrar celor statuate prin Decizia 369/2017 a Curţii Constituţionale, explicând totodată şi mecanismul prin care s-a ajuns la o asemenea decizie.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ridicarea temperaturii mediului ambiant la peste 32 gr. C şi o umiditate relativă ridicată (peste 60%) determină modificări ale organismului, care se pot grupa în 4 sindroame importante: mialgia termică, insolaţia, accidentele datorate efortului fizic pe caniculă şi şocul hipertermic.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Cercetătorii regnului animal se confruntă de ani de zile cu o problemă spinoasă. Animalele care duc o luptă şi o câştigă au o şansă foarte mare să câştige şi următoarea bătălie. Întrebarea este: "de ce anume?". Sunt la mijloc factori psihologici? Este vorba de încrederea dobândită de către învingător? Mai mult - deoarece acelaşi lucru pare să fie valabil şi în cazul fiinţelor umane - un studiu a încercat să găsească un răspuns la această întrebare: de ce învingătorii continuă să învingă?
18 Martie 2010, 16:01

Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO)

Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier

Dezbaterea publică organizată joi la Primărie pe tema construcţiei unui pod rutier în zona actualului pod de pontoane din strada Sovata s-a lăsat cu scandal. Ecologiştii, reprezentaţi de membri ai Centrului Regional de Supraveghere Ecologică "Munţii Apuseni" (CRSE) şi reprezentanţi ai locuitorilor din zona străzii Sovata s-au declarat ferm împotriva construirii unui nou pod peste Crişul Repede.

Spre surprinderea viceprimarului Gheorghe Carp, care a condus dezbaterea, şi a şefului Direcţiei Tehnice din Primărie, Mircea Ghitea, unul dintre cei mai înverşunaţi opozanţi ai proiectului a fost tocmai Orlando Balaş, fostul consilier pe probleme de mediu al primarului Ilie Bolojan, până de curând angajat al Primăriei.

"Doresc să îmi exprim dezacordul faţă de construcţia unui pod nou în zona străzii Sovata. Nu cred aprioric că iniţiatorii sunt rău intenţionaţi, probabil că în 1980 când a existat primul proiect acesta ar fi rezolvat unele probleme de trafic, dar acum când Oradea are deja trei poduri pe patru benzi nu se mai justifică", a spus Balaş.

Orlando Balas 01.JPGSă dispară gropile!

Fostul consilier al primarului Ilie Bolojan a mai contracarat ideea iniţiatorilor proiectului, că podul va fluidiza circulaţia în municipiu, afirmând că acest lucru s-ar putea face mult mai util prin implementarea unui sistem de semaforizare cu undă verde şi asfaltarea străzilor. "Dacă semafoarele ar fi mai bine corelate între ele şi dacă am avea mai puţine gropi în asfalt am avea o circulaţie mai bună. Înainte de a uni cartierele Ioşia şi Rogerius printr-un pod ar trebui să unim Ioşia cu Oradea, pentru că aici sunt sute de străzi care nu pot fi salubrizate pentru că nu sunt asfaltate", a spus ecologistul.

Balaş a mai arătat că pentru construcţia podului vor trebui tăiaţi copaci distrugând astfel o zonă verde a municipiului şi a afirmat că oraşe mult mai mari decât Oradea, precum Belgrad, Bratislava sau Viena, au mult mai puţine poduri raportat la numărul de locuitori şi totuşi nu se confruntă cu aceleaşi probleme de trafic.

Întâi canalizarea...

În replică, viceprimarul Gheorghe Carp a afirmat că municipalitea a iniţiat deja un program de asfaltare a străzilor din cartierul Ioşia, dar că aceasta nu poate fi implementat în tot cartierul decât după rezolvarea problemelor de infrastructură. "Majoritatea străzilor au şi acum reţeaua de canalizare din conducte de azbest, care se ştie că este cancerigen. Nu putem asfalta până nu înlocuim toate reţelele şi introducem inclusiv reţeaua de gaz, pentru că altfel peste un an sau doi va trebui să spargem din nou", a zis Carp.

Viceprimarul a mai spus că municipalitatea nu doar că nu va distruge zona verde dar a şi iniţiat, în colaborare cu Apele Române, un proiect de reamenajare a întregului mal al Crişului Repede. "Vreme de 20 de ani zona fost lăsată de izbelişte. Primăria spunea că este a Apelor Române, iar Apele că este a Primăriei. Acum s-a căzut la o înţelegere şi va fi reamenajată în comun", a zis Carp.

Oradea nu e Viena

Viceprimarul a mai arătat că realităţile din Belgrad, Bratislava şi Viena nu se potrivesc Oradiei. "Toată lumea ştie că Viena a fost făcută pe sistemul ringului, şi are două şosele de centură care scot circulaţia din oraş, iar Belgradul a fost ras de pe suprafaţa pământului în cel de-al doilea război mondial, după care a fost rescontruit cu străzi drepte şi intersecţii largi. Oradea e aşa cum o ştim de 500 de ani...", a zis viceprimarul.

Mai mult, Carp a afirmat că prin construcţia podului nivelul poluării va scădea. "Cineva care se pricepe la probleme de mediu poate să facă o socoteală simplă şi să vadă cu ochii lui cât poluează o maşină care merge 30 de minute ca să ajungă ocolind pe podul Decebal de pe un mal pe altul al Crişului Repede sau una care traversează oraşul în doar 4 minute pe noul pod".

proiect pod.jpgUn pod de milioane

Conform proiectului municipalităţii, pe amplasamentul actualului pod de pontoane va fi construit un pod rutier pe care va fi interzis accesul autovehiculelor de mare tonaj. Pentru a proteja locuitorii zonei de eventuala poluare sonoră datorată traficului, municipalitatea are de ales între a monta panouri de protecţie pe pod sau geamuri termopan la blocurile din jur.

Proiectul noului pod va fi supus din nou dezbaterii publice peste câteva săptămâni când documentaţia acestuia va trebui să conţină avizul Agenţiei pentru Protecţia Mediului. Investiţia pe care o presupune construcţia unui nou pod se ridică la circa 2,5 milioane euro şi a fost prinsă deja în bugetul local pe 2010.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
vrem pod
deci, tipu asta balas e cam tembel . de la 2 la 5 daca vii spre piata Decebal pe blvd. de la Infratirea stai in coloana pana lasensul giratoriu Decebal - Dacia 20 - 25 minute. Deci daca are omu frustrari ca nu mai are salar nesimtit sa stea acasa. In Oradea mai trebuiesc cel putin 2 poduri si largit cel de pe centura. de ce trebuie intrebati locatarii de pe Sovata daca facem sau nu pod ? cand se schimba denumirea strazilor aiurea sau din strada cu 2 sensuri fac sens unic de umbli ca prostu sa ajungi acasa, etc se consulta primaria cu cineva ? FACETI PODUL SI GATA ! rog primaria sa nu f_ta banii ca berceanu pe autostrazi ! costuri mici calitate buna !
Postat 20 Martie 2010, 04:11 de c.
@kbm
Nu judeca dupa ce se scrie in articol. Dezbaterea a inceput cu o prezentare a proiectului, inclusiv studiile de fezabilitate, impact asupra mediului, grad de poluare. Studiile arata ca, in loc sa creasca, poluarea va scadea, prin scurtarea distantelor (nu se mai ocoleste pe Decebal sau Densuseanu). Scandalul e provocat de cativa ecologisti care altceva nu stiu decat sa planga pe umarul broastelor de pe malul Crisului, uitand ca, de cand a venit la conducerea orasului, Bolojan a amenajat 7 hectare de parcuri in plus. Actiunea ecologistilor ar fi laudabila, daca n-ar fi de un amatorism jalnic, care nu vede mai departe de varful nasului.
Postat 19 Martie 2010, 11:49 de solo
tacerea mieilor
In mintea mea, Boljan e una, iar Carp sau Ghitea sunt cu totul altceva. Oare chiar nu are oameni care sa se plieze pe ceea ce a transmis si promis Bolojan in campanie? Ghitea, marele prefect tacut, iar Carp, un pedelist fripturist care a sarit gardu in brate la Bolo. Ca se face, ca nu se face podul, felul in care a inceput toata tarasenia, miroase a dezorganizare si romanism d'ala dorelian! Continuand asa.....ramanem tot in ultima banca.
Postat 18 Martie 2010, 16:57 de kbm
count display

FOTO BIHOREANUL

  • În vizită la transmisioniştii militari: Bihorenii au putut vedea dotările Centrului 54 Comunicaţii Oradea (FOTO/VIDEO)
  • Şedinţa Consiliului Judeţean nu s-a putut ţine pentru că PNL-iştii şi un PSD-ist au lipsit. Pásztor avertizează că judeţul ar putea rata fonduri europene (FOTO)
  • HUMANAMED Oradea a devenit unicul laborator din ţară dotat cu un analizor pentru depistarea precoce a cancerului de ficat (FOTO)
  • Răsplată pentru lene: În vreme ce firmele caută angajaţi, asistaţii din Brusturi primesc ajutoare sociale chiar şi plecaţi în străinătate (FOTO)
  • Lansare showroom PREMIUM USED CARS Oradea (FOTO)
  • Flashmob la sediul PSD Bihor: Două pensionare de etnie maghiară au înjurat UDMR pentru că au votat cu PSD (FOTO)
  • Accidentul din Beiuş: Şoferul ar fi adormit la volan, o întreagă familie şi-a pierdut viaţa! (FOTO / VIDEO)
  • A fost 'nebunie' în Cetatea Oradea: Publicul i-a lăsat cu greu să plece pe artiştii de la Subcarpaţi (FOTO / VIDEO)
  • Festivalul Medieval a scos orădenii din casă: Mii de oameni au petrecut vineri în Cetate (FOTO / VIDEO)
  • Scandal la Borod: Trei bărbaţi au ajuns la spital, zeci de localnici s-au adunat în faţa Primăriei protestând faţă de agresivitatea ţiganilor din zonă (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON