URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 DECEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Constat cu bucurie că există o concurență serioasă între cele două centre de putere din Bihor: Primăria Oradea și Consiliul Județean, în ce priveşte muzeele. Iar concurența asta nu poate fi decât benefică pentru turismul din Oradea.
Zic şi eu
Adrian Cris
În urmă cu peste un deceniu, un clujean teribilist zicea că s-a săturat de România. Cum n-a explicat că, de fapt, se săturase de balcanism, de corupţie, de minciună, de demagogie, naţionalism primitiv, murdărie şi dezordine, a fost pus la index ca vândut ungurilor. De câteva luni, patru primari din Transilvania pregătesc o iniţiativă mult pragmatică, deci şi mai "periculoasă" decât manifestul lui Sabin Gherman...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
În primul rând, îmi doresc să nu fie doar o mişcare politică, iar declaraţiile de intenţie ale celor 4 primari (fonduri, dezvoltare, infrastructură etc) să fie doar de faţadă, aşa cum se face în orice campanie electorală. Mi-ar plăcea să nu devină un pol politic şi să nu fie exploatată în consecinţă, deşi, dacă va începe să facă performanţă şi să dea rezultate palpabile, e foarte posibil să se ajungă şi acolo. Primul semnal ar fi atunci când vor cere şi alte oraşe să intre în horă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Competenţa de soluţionare a recursurilor declarate împotriva hotărârilor pronunţate în apel de tribunal, în cauzele având ca obiect cereri evaluabile în bani în valoare de până la 200.000 lei inclusiv, ca urmare a pronunţării Deciziei nr. 369/30 mai 2017 a Curţii Constituţionale a României, revine curţilor de apel.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sistemul colector urinar, format din bazinetele renale (formaţiunile care "captează" urina din cei doi rinichi), cele două uretere ("tuburile" prin care urina ajunge la vezică), vezica urinară şi uretra ("tubul" prin care urina se elimină) este "căptuşit" cu nişte celule epiteliale denumite în ansamblu "uroteliu". Toată această zonă este expusă influenţelor carcinogene, dar cea mai frecventă tumoră este cea a vezicii urinare, urmată de cea de la nivelul bazinetelor.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.
18 Martie 2010, 16:01

Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO)

Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier
Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier (FOTO) Orădenii din zona Sovata se opun construcţiei unui pod rutier

Dezbaterea publică organizată joi la Primărie pe tema construcţiei unui pod rutier în zona actualului pod de pontoane din strada Sovata s-a lăsat cu scandal. Ecologiştii, reprezentaţi de membri ai Centrului Regional de Supraveghere Ecologică "Munţii Apuseni" (CRSE) şi reprezentanţi ai locuitorilor din zona străzii Sovata s-au declarat ferm împotriva construirii unui nou pod peste Crişul Repede.

Spre surprinderea viceprimarului Gheorghe Carp, care a condus dezbaterea, şi a şefului Direcţiei Tehnice din Primărie, Mircea Ghitea, unul dintre cei mai înverşunaţi opozanţi ai proiectului a fost tocmai Orlando Balaş, fostul consilier pe probleme de mediu al primarului Ilie Bolojan, până de curând angajat al Primăriei.

"Doresc să îmi exprim dezacordul faţă de construcţia unui pod nou în zona străzii Sovata. Nu cred aprioric că iniţiatorii sunt rău intenţionaţi, probabil că în 1980 când a existat primul proiect acesta ar fi rezolvat unele probleme de trafic, dar acum când Oradea are deja trei poduri pe patru benzi nu se mai justifică", a spus Balaş.

Orlando Balas 01.JPGSă dispară gropile!

Fostul consilier al primarului Ilie Bolojan a mai contracarat ideea iniţiatorilor proiectului, că podul va fluidiza circulaţia în municipiu, afirmând că acest lucru s-ar putea face mult mai util prin implementarea unui sistem de semaforizare cu undă verde şi asfaltarea străzilor. "Dacă semafoarele ar fi mai bine corelate între ele şi dacă am avea mai puţine gropi în asfalt am avea o circulaţie mai bună. Înainte de a uni cartierele Ioşia şi Rogerius printr-un pod ar trebui să unim Ioşia cu Oradea, pentru că aici sunt sute de străzi care nu pot fi salubrizate pentru că nu sunt asfaltate", a spus ecologistul.

Balaş a mai arătat că pentru construcţia podului vor trebui tăiaţi copaci distrugând astfel o zonă verde a municipiului şi a afirmat că oraşe mult mai mari decât Oradea, precum Belgrad, Bratislava sau Viena, au mult mai puţine poduri raportat la numărul de locuitori şi totuşi nu se confruntă cu aceleaşi probleme de trafic.

Întâi canalizarea...

În replică, viceprimarul Gheorghe Carp a afirmat că municipalitea a iniţiat deja un program de asfaltare a străzilor din cartierul Ioşia, dar că aceasta nu poate fi implementat în tot cartierul decât după rezolvarea problemelor de infrastructură. "Majoritatea străzilor au şi acum reţeaua de canalizare din conducte de azbest, care se ştie că este cancerigen. Nu putem asfalta până nu înlocuim toate reţelele şi introducem inclusiv reţeaua de gaz, pentru că altfel peste un an sau doi va trebui să spargem din nou", a zis Carp.

Viceprimarul a mai spus că municipalitatea nu doar că nu va distruge zona verde dar a şi iniţiat, în colaborare cu Apele Române, un proiect de reamenajare a întregului mal al Crişului Repede. "Vreme de 20 de ani zona fost lăsată de izbelişte. Primăria spunea că este a Apelor Române, iar Apele că este a Primăriei. Acum s-a căzut la o înţelegere şi va fi reamenajată în comun", a zis Carp.

Oradea nu e Viena

Viceprimarul a mai arătat că realităţile din Belgrad, Bratislava şi Viena nu se potrivesc Oradiei. "Toată lumea ştie că Viena a fost făcută pe sistemul ringului, şi are două şosele de centură care scot circulaţia din oraş, iar Belgradul a fost ras de pe suprafaţa pământului în cel de-al doilea război mondial, după care a fost rescontruit cu străzi drepte şi intersecţii largi. Oradea e aşa cum o ştim de 500 de ani...", a zis viceprimarul.

Mai mult, Carp a afirmat că prin construcţia podului nivelul poluării va scădea. "Cineva care se pricepe la probleme de mediu poate să facă o socoteală simplă şi să vadă cu ochii lui cât poluează o maşină care merge 30 de minute ca să ajungă ocolind pe podul Decebal de pe un mal pe altul al Crişului Repede sau una care traversează oraşul în doar 4 minute pe noul pod".

proiect pod.jpgUn pod de milioane

Conform proiectului municipalităţii, pe amplasamentul actualului pod de pontoane va fi construit un pod rutier pe care va fi interzis accesul autovehiculelor de mare tonaj. Pentru a proteja locuitorii zonei de eventuala poluare sonoră datorată traficului, municipalitatea are de ales între a monta panouri de protecţie pe pod sau geamuri termopan la blocurile din jur.

Proiectul noului pod va fi supus din nou dezbaterii publice peste câteva săptămâni când documentaţia acestuia va trebui să conţină avizul Agenţiei pentru Protecţia Mediului. Investiţia pe care o presupune construcţia unui nou pod se ridică la circa 2,5 milioane euro şi a fost prinsă deja în bugetul local pe 2010.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
vrem pod
deci, tipu asta balas e cam tembel . de la 2 la 5 daca vii spre piata Decebal pe blvd. de la Infratirea stai in coloana pana lasensul giratoriu Decebal - Dacia 20 - 25 minute. Deci daca are omu frustrari ca nu mai are salar nesimtit sa stea acasa. In Oradea mai trebuiesc cel putin 2 poduri si largit cel de pe centura. de ce trebuie intrebati locatarii de pe Sovata daca facem sau nu pod ? cand se schimba denumirea strazilor aiurea sau din strada cu 2 sensuri fac sens unic de umbli ca prostu sa ajungi acasa, etc se consulta primaria cu cineva ? FACETI PODUL SI GATA ! rog primaria sa nu f_ta banii ca berceanu pe autostrazi ! costuri mici calitate buna !
Postat 20 Martie 2010, 04:11 de c.
@kbm
Nu judeca dupa ce se scrie in articol. Dezbaterea a inceput cu o prezentare a proiectului, inclusiv studiile de fezabilitate, impact asupra mediului, grad de poluare. Studiile arata ca, in loc sa creasca, poluarea va scadea, prin scurtarea distantelor (nu se mai ocoleste pe Decebal sau Densuseanu). Scandalul e provocat de cativa ecologisti care altceva nu stiu decat sa planga pe umarul broastelor de pe malul Crisului, uitand ca, de cand a venit la conducerea orasului, Bolojan a amenajat 7 hectare de parcuri in plus. Actiunea ecologistilor ar fi laudabila, daca n-ar fi de un amatorism jalnic, care nu vede mai departe de varful nasului.
Postat 19 Martie 2010, 11:49 de solo
tacerea mieilor
In mintea mea, Boljan e una, iar Carp sau Ghitea sunt cu totul altceva. Oare chiar nu are oameni care sa se plieze pe ceea ce a transmis si promis Bolojan in campanie? Ghitea, marele prefect tacut, iar Carp, un pedelist fripturist care a sarit gardu in brate la Bolo. Ca se face, ca nu se face podul, felul in care a inceput toata tarasenia, miroase a dezorganizare si romanism d'ala dorelian! Continuand asa.....ramanem tot in ultima banca.
Postat 18 Martie 2010, 16:57 de kbm
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Zăpada face ravagii în Bihor: 79 de localităţi fără curent, peste 28.000 de cetăţeni afectaţi! (FOTO)
  • A venit zăpada! Utilajele RER Vest au ieşit pe străzile Oradiei (FOTO)
  • „Lumea contemporană. Puncte de vedere”: La Muzeul Țării Crișurilor a fost vernisată expoziția de sculptură a artistului Ovidiu Pascu (FOTO)
  • Gala Premiilor lui Bihorel 2018. Petrecere cu poante video, caricaturi şi concert Compact la Majoratul BIHOREANULUI. Vezi câteva momente! (FOTO / VIDEO)
  • Campionul K1 Adrian Maxim, prins de procurorii DIICOT Oradea cu un kilogram de cannabis. Sportivul a fost arestat şi trimis în judecată (FOTO)
  • Patriotul Ervin: Cine este orădeanul care a inaugurat Podul Centenarului cu o Dacie tricoloră (FOTO)
  • Două zile de reduceri: S-a deschis KiK, la ERA Park Oradea! (FOTO)
  • Gala Comunității Orădene. Vezi care au fost proiectele premiate! (FOTO)
  • Victorie acasă: CSM CSU Oradea a câștigat derby-ul cu Steaua (FOTO)
  • Primul tren Cluj - Oradea – Viena a plecat 'full'. Biletul cel mai ieftin costă 133 lei (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON