URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 03 DECEMBRIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La Colegiul Traian Vuia, o jună nervoasă că a fost mustrată pentru că a adus un băiat în cameră nu a mai putut suporta umilința și a pus mâna pe cuțit. Asta, ca de acum înainte pedagogul rănit să se învețe minte să lase copiii să-și facă de cap...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Până în urmă cu o săptămână - când DNA a cerut ridicarea imunității fostului premier Florin Cîțu și a foștilor miniștri ai Sănătății Vlad Voiculescu și Ioana Mihăilă, pentru a-i cerceta într-un dosar privind achiziția de vaccinuri anti-Covid în prima parte a anului 2021, cu un prejudiciu de peste 1 miliard de euro - uitasem că „bomba” a fost amorsată din toamna anului trecut, când procurorii anticorupție anunțaseră public deschiderea in rem a dosarului.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre proiectul de realizare a unei rețele de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană, cu 200 milioane de euro?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Realizarea Unirii la 1 Decembrie 1918 nu a însemnat automat că, din 2 decembrie, s-a realizat și o unificare a dreptului și a instituțiilor din Ardeal cu cele din Vechiul Regat. În realitate, procedura de unificare legislativă a fost una extrem de anevoioasă, pentru că sistemele de drept românesc și austriac sau austro-ungar erau foarte diferite, aproape incompatibile sub anumite aspecte, mai ales de procedură.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Uterul este un organ situat în pelvis, între vezica urinară şi rect, continuându-se în partea inferioară cu vaginul. Uterul este împărţit în trei porţiuni: superioară (corpul uterin), inferioară (colul uterin), care se deschide la nivelul vaginului şi medie (istmul), de legătură între corp şi col.
05 Aprilie 2023, 08:00

Școala risipei: Mii de tablete cumpărate în pandemie pentru elevii din Bihor zac în dulapuri, unele chiar nedesfăcute! (FOTO)

Școala risipei: Mii de tablete cumpărate în pandemie pentru elevii din Bihor zac în dulapuri, unele chiar nedesfăcute! (FOTO) SITUAȚIE „SMART”. Magazia Inspectoratului Școlar este plină de tablete returnate de școlile din Bihor, zeci dintre ele chiar sigilate în cutii. „Le punem la dispoziția școlilor, dacă au nevoie de ele”, spune Călin Fericean (foto), consilier în cadrul IȘJ Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În anul 2020, Guvernul a cheltuit peste 150 milioane de lei pentru a cumpăra 250.000 de tablete necesare elevilor care nu puteau să participe la lecțiile online. Dintre acestea, aproape 6.000 au ajuns în Bihor.

Pandemia s-a încheiat, iar azi nu mai folosește nimeni tabletele. O mare parte dintre ele au fost returnate Inspectoratului Școlar, care le ține sub cheie, iar altele au rămas abandonate prin depozitele școlilor din județ. BIHOREANUL a descoperit că unele nici măcar n-au fost folosite vreodată!

Târzii și puține

La sfârșitul lunii noiembrie 2020, după luni bune în care lecțiile elevilor se țineau pe internet, Ministerul Educației a trimis în Bihor 5.670 de tablete pentru școlarii care nu aveau asemenea dispozitive. Conform datelor Inspectoratului Școlar Județean, necesarul în județ era de circa 8.000 de tablete, așa că Ministerul era încă departe de a suplini aceste lipsuri.

Elevii la care au ajuns aceste tablete au fost toți din județ. În Oradea presiunea nu mai era atât de mare pe autorități, deoarece părinții le cumpăraseră deja copiilor telefoane mobile, tablete ori laptopuri cu care să intre la orele online. Prioritari au fost elevii de clasa a VIII-a și a XII-a, care aveau în față examenele naționale, iar următorii la rând erau cei din clasele de gimnaziu. 

În Bihor au ajuns tablete marca Vonino Magnet G30, cu ecrane de 10 inch, conexiune 4G și abonament la internet timp de 2 ani, echipamentele fiind achiziționate de la firma Orange, la prețul de 600 de lei bucata, cu TVA inclusă. 

Ulterior, IȘJ Bihor a făcut și propria achiziție de tablete, cumpărând alte 620 de dispozitive similare, distribuite și ele școlilor din județ. Trei ani mai târziu, nimeni nu știe câte dintre aceste tablete mai sunt utile elevilor și profesorilor. Pentru că lecțiile nu se mai țin azi online, elevii pot să lucreze cu ele doar dacă dascălii lor folosesc metode interactive și digitale. 

Nici măcar desigilate 

Realitatea pe care profesorii se feresc să o spună pe șleau este, însă, că dispozitivele electronice nu mai folosesc nimănui! Ba, mai mult, zeci de școli le-au returnat de mult Inspectoratului Școlar, pentru a nu-și mai bate capul cu ele.

BIHOREANUL a aflat că în magazia IȘJ Bihor sunt depozitate 1.906 tablete, toate în stare bună de funcționare, zeci dintre ele chiar în cutiile în care au fost expediate, pentru că n-au fost nici măcar desigilate!

Explicația? În aceeași perioadă în care Ministerul Educației a trimis aceste tablete, s-a deschis o axă de finanțare europeană pentru autoritățile locale, prin care acestea au putut să cumpere măști, dezinfectanți și echipamente necesare școlii online, inclusiv tablete, iar zeci de primării au depus asemenea proiecte. „Ca să nu aibă problema unei duble finanțări, școlile au returnat tabletele primite de la Ministerul Educației, unele chiar înainte să apuce să le folosească”, spune Călin Fericean, consilier investiții în cadrul IȘJ Bihor. 

Așa s-a ajuns la absurda situație în care, în 2023, IȘJ Bihor mai are în „cămară” tablete cumpărate în 2020, care nici măcar n-au fost vreodată pornite! Nu doar că toate au ieșit din garanție, care era asigurată doi ani, dar se uzează și moral, întrucât tehnologia avansează rapid. Este foarte posibil, așadar, ca aceste tablete să fie deja depășite, deși n-au fost niciodată utilizate...

O strici, o plătești! 

Șeful Inspectoratului Școlar Bihor, Horea Abrudan (foto), recunoaște că situația nu este una normală, dar susține că nu are de ales. „Unitățile de învățământ au fost nevoite să le returneze Inspectoratului Școlar, dar noi nu putem face nimic cu ele, în afară de a le pune la dispoziția școlilor, să le folosească, pe termen scurt, dacă au nevoie”, spune inspectorul general.

Dacă, într-o situație excepțională, o școală ar trebui să suspende orele fizice sau dacă desfășoară o activitate ce implică și utilizarea tabletelor, dar nu are asemenea dispozitive, ea ar putea să le ceară cu împrumut de la IȘJ Bihor. Ușor de bănuit, însă, că nimeni nu face asta...

Considerând tabletele drept patrimoniul său, Ministerul Educației nu permite nici să fie oferite, de pildă, drept premii elevilor merituoși. Ba chiar din contră, se dovedește foarte scrupulos și când vine vorba de defecțiunile dispozitivelor! Conform OUG 144/2020, „deteriorarea sau sustragerea echipamentelor IT mobile (...) atrage răspunderea reprezentanților legali/tutorilor”.

De altfel, nici IȘJ Bihor n-a acceptat să îi fie returnată vreo tabletă defectă. „Școlile le-au putut preda doar reparate sau, dacă nu au putut fi reparate, au trebuit să achiziționeze altele, care să corespundă caracteristicilor tehnice”, precizează Fericean. 

Unii da, alții ba

Aceeași soartă a abandonării în depozite o au și tabletele pe care școlile nu le-au returnat. „Le ținem într-o magazie închisă cu cheie, depozitate în cutiile lor. Dacă au nevoie de ele, profesorii le pot lua, pe fișă, și apoi le înapoiază”, spune Remus Sabău, directorul Liceului Tehnologic „Horea” din Marghita, școală care a primit 289 de tablete.

Directorul recunoaște, însă, că dascălii nu se înghesuie să ceară dispozitivele. „Eu le mai folosesc, dar am lucrat pe Moodle (n.r. - platformă educațională digitală) și înainte de pandemie. Alți profesori n-au intrat deloc în contact cu asemenea instrumente până la pandemie, s-au adaptat greu și acum nu mai vor să revină la ele”, mai spune Sabău. Abonamentele de internet ale tabletelor au expirat deja, iar școala nici nu și-a pus problema să investească în prelungirea lor, pentru că oricum are internet Wi-Fi. 

La fel zice și directoarea școlii din Ciumeghiu, Mihaela Cuibuș, unde sunt 169 de tablete de la Ministerul Educației. „Adevărul este că în ultimul timp n-a mai fost nevoie de ele”, spune ea. Copiii țin dispozitivele acasă și, dacă le cer profesorii, le aduc la școală, dar asta se întâmplă rar.

Mulți directori pretind, răspicat, că în școala lor tabletele încă sunt folosite, însă adevărul îl știu doar elevii și profesorii. Cert este că școlii românești îi lipsesc multe, dar, după cum se vede, nu și dispozitivele inteligente... 


PREA TÂRZIU
Pe bani europeni

Pe lângă tabletele cumpărate de Ministerul Educației, mii de elevi bihoreni au primit dispozitive similare achiziționate de primării, prin proiecte europene. În 2020, o linie de finanțare s-a deschis special pentru asemenea investiții, iar 86 de primării și școli din Bihor au câștigat finanțări nerambursabile pentru achiziția de echipamente IT, inclusiv tablete și laptopuri pentru fiecare elev și profesor.

Totuși, așa cum BIHOREANUL a arătat într-un articol publicat în urmă cu un an, lecția digitalizării a rămas nepredată în multe din aceste școli. Birocrația specifică acestor proiecte și lentoarea primarilor au făcut ca mulți elevi să primească tabletele „europene” abia atunci când nu mai aveau nevoie de ele, pentru că orele se țineau deja față în față. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
Situații simpatice precum cerneala
Și un banc bun: ,,Unitățile de învățământ au fost nevoite să le returneze Inspectoratului Școlar, dar noi nu putem face nimic cu ele, în afară de a le pune la dispoziția școlilor, să le folosească, pe termen scurt, dacă au nevoie.” (banc citat din Programul Național România PeNeLi zată (ex PeSeDizată). Sau Educația Politizată.) Cine-a ,,nevoit" scolile? Din ce gască sau care au fost inspectorii ce ,,au nevoit" scolile? Nu putem dar putem. Eee, nicio grabă. Un asemenea citat trebuia însoțit de un A4 cu titlul ,,Demisie" si motivația ,,Sunt idiot". Oricum, poza-i beton. Exprimă ...
Postat 06 Aprilie 2023, 16:24 de PureStupidity
După 15 ani în UE
Încă avem școli fără apă potabilă, cu buda în curte, dar dăm jde milioane pe tablete care le ținem la naftalină! Sper că cineva va plăti! Sper, dar anii trec și tot mai mult ne uimește risipa publică! Asta în timp de 42% din salariu se duce la stat, 20% la TVA, peste 50% din prețul benzinei și motorinei merge la stat, plătim vignete, taxe de pod când mergem la mare... Prea puțin la cât plătim!
Postat 06 Aprilie 2023, 09:04 de Vio_427
Giveaway
Pai sa faca si ei un giveaway ceva :)))
Postat 05 Aprilie 2023, 14:18 de cristianteofil
Era foarte complicat sa le dea gratis copiilor saraci
Precum au dat vaccinuri gratis adultilor. Probabil trebuia un dosar cu sina sa dovedesti ca esti baiat sarac...mai bine asa, pe inventar
Postat 05 Aprilie 2023, 11:50 de excalibur
gunoaie tehnologice, de fapt
Alea nu sunt tablete, sunt gunoaie tehnologice. Tablete erau daca erau de la Apple...
Postat 05 Aprilie 2023, 11:15 de mr_right
tehnologie si birocratie
Asta in timp ce majoritatea scolilor nu au laboaratoare IT si elevii invata informatica pe foaie. Este de asteptat ca profesorii sa nu foloseasca acele tablete avand in vedere procedura birocratica tipic romaneasca de dat cu semnatura la fiecare utilizare. Oricum, acele tablete vor fi complet nefolositoare pe viitor. In cativa ani nu se vor mai putea instala multe din aplicatii.
Postat 05 Aprilie 2023, 10:40 de unul
O idee pentru ISJ Bihor
Există școli unde laboratoarele de informatică sunt folosite aleatoriu. Cei mici, clasele I-IV ajung rar în ele. Oare nu ar fi bine ca o parte din tablete să fie distribuite elevilor/claselor din ciclul primar, cu scop clar: pentru ore de ”informatică”? Copiii sunt destul de îndemânatici, ar putea învăța la clasă lucruri elementare de genul: cum să editeze, redacteze un text, cum să facă un tabel, cum să editeze o imagine etc. . În următorii ani acești copii vor ajunge să susțină examene pe diferite instrumente/device-uri IT, probabil că nici nu vor mai scrie pe foaie la examen. Este drept că pentru a organiza o astfel de metodă, adică, ore cu programe pentru elevi clasele I-IV, modificare de programă școlară, mentalitate, învățători pricepuți/pasionați, este nevoie de un management diferit, inovator. Cine are curajul să privească în viitor?
Postat 05 Aprilie 2023, 09:21 de BCG
România Liberală ...
... este una și aceeași cu România Prăduielii. Un fel de "lasă-mă dar nu-mi da pace" în materie de bani publici risipiți.
Postat 05 Aprilie 2023, 08:14 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5313 RON
  • 1 EUR = 4.9726 RON
  • 1 HUF = 0.0132 RON